31-03-2016

Gezakt in de zoekresultaten? Zo los je het op!

Plotseling dalende rankings zijn de nachtmerrie van elke webmaster. Er kunnen meerdere redenen zijn waarom een website daalt in Google, maar met name niet werkende URL’s liggen opvallend vaak ten grondslag aan ineenstortende rankings. Is ook jouw website van de ene op de andere dag gezakt in de zoekresultaten? Pas dan de handige tips in dit artikel toe om hier zo snel mogelijk van te herstellen.

gezakt in zoekresultaten

Er kunnen diverse oorzaken zijn waarom een URL die in het verleden nog prima werkte, tegenwoordig niet meer functioneert:

De oude webpagina bestaat niet meer

Dit is de belangrijkste oorzaak voor webadressen die niet langer bereikbaar zijn. Pagina’s die gedurende een lange tijd online staan, bouwen in de loop der jaren een bepaalde waarde en een diversiteit aan backlinks op. Deze backlinks verwijzen naar de URL waarop de pagina op dat moment te bereiken is.

Websites veranderen tegenwoordig echter snel, waardoor oude pagina’s regelmatig komen te vervallen. Een artikel wordt bijvoorbeeld samengevoegd met een andere pagina, krijgt een nieuwe titel en/of webadres toegewezen of wordt verwijderd omdat de inhoud simpelweg niet meer relevant is.

In bovenstaande voorbeelden komt de URL van de oude pagina meestal te vervallen. In principe geen probleem, mits de bezoeker via het oude webadres automatisch wordt doorgeleid naar de URL van de nieuwe pagina. Helaas is dit waar het vaak misgaat.

Oude URL’s worden lang niet altijd op correcte wijze doorgeleid naar het webadres van een nieuwe pagina. Dit is zonde, want hiermee gaat alle opgebouwde waarde van de oude pagina in één klap verloren. De SEO-inspanningen voor de nieuwe pagina moeten nu weer vanaf het nulpunt starten, terwijl dit eigenlijk volstrekt onnodig is.

De oude domeinnaam is gewijzigd

Het gebeurt regelmatig dat het domein van een website wordt gewijzigd. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn bij een bedrijfsovername of fusie, wanneer de merknaam van de onderneming wordt veranderd. Ook kan de eigenaar bewust kiezen voor een nieuwe bedrijfsstrategie en een daarmee gepaard gaande rebranding.

Het verhuizen van een website naar een nieuw adres is een delicaat proces waarbij het nodige kan misgaan. Om problemen te voorkomen, is het aan te bevelen vooraf alle content op de site op overzichtelijke wijze in kaart te brengen. Zo kun je een duidelijk plan van aanpak creëren en bepalen waar alle oude webpagina’s op de nieuwe website komen te staan.

Een dergelijk plan is noodzakelijk om alle oude webadressen op correcte wijze door te leiden naar de nieuwe webpagina’s. Alleen zo blijft de waarde van de oude pagina’s in Google behouden en lopen potentiële klanten niet continu vast op 404 foutmeldingen op je nieuwe website.

404 error

Ga jij op korte termijn een domeinwijziging doorvoeren? Zorg dan dat je geen fouten maakt bij het doorvoeren van de redirects. Google doet er de afgelopen jaren namelijk steeds langer over om domeinveranderingen te verwerken.

Wanneer de redirects in eerste instantie niet werken, bestaat het risico dat het bezoekersverkeer naar je website van de ene op de andere dag ineenstort. Het kan vervolgens een behoorlijke tijd duren voordat je website hier weer enigszins van herstelt. Een goede voorbereiding is dus ook in dit geval het halve werk!

Het oude CMS wordt vervangen

Veel oudere websites werken nog met een verouderd Content Management System (CMS). Een professionele website vereist tegenwoordig echter een modern CMS voor een optimale vindbaarheid en gebruiksvriendelijkheid.

Een goed voorbeeld van zo’n CMS is WordPress, dat inmiddels door meer dan 25% van de websites wereldwijd wordt gebruikt en geroemd wordt om zijn snelheid, responsive webdesign en uitgebreide mogelijkheden.

Het is dan ook een goed idee om een sterk verouderde website over te zetten naar een nieuw CMS. Elk CMS hanteert echter een eigen structuur voor webadressen en bij WordPress is het bijvoorbeeld mogelijk om te kiezen tussen uiteenlopende URL structuren.

De kans is hierdoor zeer klein dat de URL’s van je oude webpagina’s overeenkomen met de webadressen van je nieuwe pagina’s. Zorg er daarom voor dat je redirects aanbrengt die de oude webpagina’s laten doorverwijzen naar de nieuwe pagina’s.

De oude backlinks zijn niet aangepast

Je kunt natuurlijk redirecten tot je een ons weegt, maar een goed alternatief is om het probleem bij de wortel aan te pakken. Waarschijnlijk bevat je linkprofiel diverse backlinks die verwijzen naar niet bestaande pagina’s op je website.

Dat is vervelend voor bezoekers die op deze links klikken, want zij belanden op een pagina die een 404 error weergeeft of krijgen zelfs helemaal niets te zien. Hiermee loop je een kans mis om nieuwe bezoekers of klanten aan je te binden.

Richt je daarom niet alleen op het creëren van redirects, maar probeer waar mogelijk ook je backlinks te actualiseren. Met behulp van Google Search Console zie je bijvoorbeeld snel en eenvoudig welke pagina’s op je website niet gevonden kunnen worden.

In een eerder artikel hebben we daarnaast beschreven hoe je diverse andere hulpmiddelen kunt benutten om fouten op je website in kaart te brengen en zo snel mogelijk te verhelpen.

Screaming Frog en Xenu Link Sleuth zijn bijvoorbeeld handige SEO-tools waarmee je eenvoudig een overzicht van alle links op je website kunt genereren. Hierdoor zie je direct of er kapotte links tussen zitten en kun je snel maatregelen treffen.

De oplossing: gebruik de juiste redirects

Wanneer je alle niet werkende links op je website eenmaal in kaart hebt gebracht, kun je van start gaan met het aanbrengen van de juiste redirects. Dit zorgt ervoor dat de niet werkende, oude webadressen worden doorverwezen naar de werkende, nieuwe webadressen. Zo belanden bezoekers via de oude URL op de nieuwe pagina.

Er zijn meerdere soorten redirects, waarvan 301 redirects en 302 redirects het meest populair zijn. Hoewel beide van deze redirects voor de bezoeker hetzelfde lijken te werken, zijn ze vanuit SEO-oogpunt zeer verschillend.

Zoekmachines zoals Google behandelen een 301 redirect namelijk compleet anders dan een 302 redirect. Een 301 redirect betekent dat een webpagina permanent is verplaatst naar een nieuwe locatie. Een 302 redirect betekent daarentegen dat de verplaatsing slechts van tijdelijke aard is.

Zoekmachines staan bij elke redirect dan ook voor een keuze: behouden ze de oude pagina of vervangen ze deze door de pagina op het nieuwe internetadres? Wanneer je als webmaster een verkeerde redirect instelt, kan de zoekmachine in de war raken. Hiermee loop je het risico op een plotselinge daling van je bezoekersverkeer.

301 redirect

Hou rekening met de Google Aging Delay

Eerder in dit artikel noemden we het voorbeeld waarbij een complete website naar een nieuw domein verhuisd moet worden. Dit brengt op SEO-gebied de nodige complicaties met zich mee. Je zou wellicht denken dat Google en andere zoekmachines simpelweg de door jou aangebrachte redirects volgen, maar in de praktijk blijkt dit niet zo eenvoudig te zijn.

Een website die verhuist naar een nieuw domein, kan namelijk te maken krijgen met de zogenaamde ‘Google Aging Delay’. Dit is een bekend fenomeen, waarbij pas verhuisde websites ondanks correct aangebrachte redirects voor meerdere maanden uit de zoekresultaten verdwijnen.

Volgens SEO-specialisten is de ‘Aging Delay’ een maatregel vanuit Google om te voorkomen dat websites zoals online directories en mini netwerken de kans krijgen op deze manier de zoekresultaten te manipuleren. En neem het ze eens kwalijk.

Een bedrijf dat in de echte wereld zijn naam verandert, krijg aanvankelijk immers ook te maken met veel scepsis. Wat verandert er aan de doelstellingen van de onderneming en hoe zit het met de financiële stabiliteit van de organisatie? Klanten en andere stakeholders worden door de naamswijziging aan het twijfelen gebracht.

Hetzelfde geldt voor een website die verandert van domeinnaam. Google neemt in eerste instantie een afwachtende houding aan en kijkt of je website op dezelfde voet verder gaat als in het verleden. Na een verhuizing moet je website zich tot op zekere hoogte opnieuw bewijzen. Pas wanneer je dit doet, heeft Google het vertrouwen om je opnieuw aan te bevelen bij gebruikers.

301 of 302 redirect kiezen?

In verreweg de meeste gevallen wordt een webpagina permanent en niet tijdelijk verplaatst, waardoor er een 301 in plaats van een 302 redirect van toepassing is. Desondanks maken veel webmasters de fout om een 302 redirect te gebruiken, waarschijnlijk omdat deze veel makkelijker te creëren is.

Je kunt bijvoorbeeld Javascript of een meta tag gebruiken om een 302 redirect te maken. Een 301 redirect vereist echter speciale regels in je .htaccess bestand wanneer je een Apache server gebruikt. Op een Windows server is het zelfs nog lastiger om een 301 redirect aan te brengen. Veel mensen gebruiken daarom per ongeluk een 302 redirect.

Gelukkig is Google hiervan op de hoogte. De zoekmachine probeert daarom bij elke redirect automatisch te detecteren of er met een 302 redirect niet per ongeluk een 301 redirect wordt bedoeld.

Of het algoritme hier altijd in slaagt, is echter nog maar de vraag. Bij een 302 redirect loop je altijd het risico dat Google de oude URL blijft indexeren en de nieuwe URL als duplicate content ziet. Link juice wordt in dat geval verdeeld over beide webpagina’s, waardoor je website daalt in de zoekresultaten.

Waarom zou je dit risico willen nemen? Vermijd dit scenario liever en investeer wat extra tijd in het aanbrengen van de juiste 301 redirects.

In het verleden gebruikten webmasters nog wel eens 302 redirects in een poging om de Google Aging Delay te omzeilen, maar dit lijkt tegenwoordig niet meer te werken en is dus sterk af te raden.

De beste manier om te redirecten

Redirects kunnen zowel in de configuratiebestanden van webserver-software (zoals Apache en IIS) als in CMS-systemen (zoals WordPress) worden ingesteld. Ook is het vaak mogelijk om redirects aan te maken in het controlepaneel van je webhostingpakket.

In Apache stel je een 301 redirect in door het .htaccess bestand te bewerken. Hieronder een aantal voorbeelden van mogelijke redirects:

  • Redirect 301 /oude_web_adres /nieuwe-web-adres
  • Redirect 301 /ogf201fd30312b.php /nieuwe-adres-b
  • Redirect 301 /oudepaginac-1234.html /nieuwe-pagina-c

Wil je redirects aanbrengen via IIS? Gebruik dan het httpRedirect element.

De makkelijkste manier om een 301 redirect aan te brengen is in een CMS zoals WordPress. Er zijn voor WordPress diverse redirect plugins beschikbaar zoals Redirection, Safe Redirect Manager en Simple 301 Redirects. Hiermee zie je alle aangemaakte redirects en kun je eenvoudig nieuwe URL’s redirecten.

Hulp nodig bij ineengestorte rankings?

Niet werkende pagina’s zijn een veelvoorkomende oorzaak van een plotselinge keldering in de zoekresultaten van Google. Het toepassen van de tips in dit artikel zorgt ervoor dat je website op dit gebied in ieder geval geen steken meer laat vallen.

Ontbeer jij de tijd of kennis om de correcte redirects aan te brengen of verdwijnen de problemen niet na het toepassen van bovenstaande tips? Dan is professionele hulp noodzakelijk om je website weer naar de voormalige topposities in Google te brengen. Informeer vrijblijvend naar de mogelijkheden bij Webton via 074 – 3030400 of mail naar info@webton.nl.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!