03-01-2018

Wat maakt een link vanaf een website waardevol?

Soms betalen bedrijven duizenden euro’s voor een link vanaf een bekende website. Maar wat maakt zo’n link waardevoller dan een gratis backlink en hoe verdient de investering zichzelf uiteindelijk weer terug? In dit artikelen bespreken we 5 manieren om te bepalen of een website geschikt is om er een link naar jouw eigen site op te plaatsen.

link waardevol

Een professioneel website ontwerp

Zoals bij alles in het leven, is de eerste indruk zeer bepalend. Een boek wordt beoordeeld op de kaft en een website op zijn design. Een site die een ouderwets ontwerp heeft of niet mobielvriendelijk is, ontbeert een professionele uitstraling. Dit gaat ten koste van de autoriteit en hierdoor is een link vanaf zo’n website minder waard. Want onthoud: het zijn de sites die door zowel Google als gebruikers het hoogst beoordeeld worden, die voor jou het verschil kunnen maken met een backlink.

Backlinks in Majestic

Met behulp van een handige Chrome-plugin kun je direct in je browser informatie uit Majestic zien over het linkprofiel van een website. Het liefst wil je dat de scores voor Trust Flow en Citation Flow zo dicht mogelijk bij elkaar liggen (bijv. 57:57 – zie de afbeelding hieronder).

backlinks majestic

Op het moment dat de ratio lager wordt dan 0,5 (bijv. 40:20), weet je dat het linkprofiel bestaat uit een grote hoeveelheid links van lage kwaliteit. Dat maakt zo’n website minder aantrekkelijk voor een backlink. Zie hieronder een voorbeeld van een website met veel spammy links in het linkprofiel:

spammy backlinks

Vindbaarheid van website in Google

De vindbaarheid van een website in Google is een goede indicator voor de waarde die een mogelijke backlink jou biedt. Achterhaal de rankingcompetitiviteit van een site door van een artikel van minstens een maand oud de titel (al dan niet gedeeltelijk) te kopiëren en in Google te plakken. Kies bij voorkeur voor titels die zoekwoorden bevatten van een redelijk concurrentieniveau. Staat de pagina niet in de top 10? Dan heeft de site waarschijnlijk niet bijzonder veel SEO-waarde om door te geven via een link.

Loyaliteit van de doelgroep

Naast SEO-waarde, biedt een backlink natuurlijk ook meerwaarde op het gebied van naamsbekendheid. Een verwijzing vanaf een andere website kan ervoor zorgen dat hele nieuwe doelgroepen jouw merk ontdekken. Controleer bij een potentiële linkpartner daarom eerst welke doelgroepen deze website bezoeken. Belangrijk is ook hoe actief deze mensen zijn en hoevaak zij artikelen en andere informatie delen. Hoe betrokkener de doelgroep, hoe meer jij waarschijnlijk haalt uit een link op de site.

Relevantie voor jouw merk

Relevantie is een van de belangrijkste criteria voor Google en het algoritme van de zoekmachine kan dit dan ook steeds beter detecteren. Dat betekent dat een backlink vooral waarde heeft als de relevantie hoog is. Wil je een link ontvangen vanuit een bepaald artikel naar jouw site? Controleer dan eerst of het artikel wel relevant is voor jouw bedrijf en de branche waarin jij actief bent. Ook moet het lezerspubliek van de website op zijn minst raakvlakken vertonen met jouw doelgroep.

Conclusie

Er zijn veel factoren die bepalen of je echt iets hebt aan een link vanaf een andere website. Heeft een site een professioneel ontwerp, betrokken bezoekers, een goede Majestic-score, hoge rankings en een grote relevantie? Dan is een link vanaf deze site waarschijnlijk zeer waardevol en mogelijk zelfs een investering waard.

Scoort de site op meerdere van bovengenoemde punten echter slecht? Dan doet een backlink waarschijnlijk meer kwaad dan goed. Doe daarom altijd gedegen vooronderzoek voordat je een link op een andere website laat plaatsen. Of laat het over aan de specialisten van Webton. Wij werken louter met websites die voldoen aan de strengste eisen op het gebied van linkbuilding. Bel voor meer informatie naar 074 – 3030400 of stuur een mailtje naar info@webton.nl.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!