10-09-2018

Wat maakt een link vanaf een website waardevol?

Soms betalen bedrijven duizenden euro’s voor een link vanaf een bekende website. Maar wat maakt zo’n link waardevoller dan een gratis backlink en hoe verdient de investering zichzelf uiteindelijk weer terug? In dit artikel bespreken we 6 manieren om te bepalen of een website geschikt is om er een link naar jouw eigen site op te plaatsen.

link waardevol

Een professioneel website ontwerp

Zoals bij alles in het leven, is de eerste indruk zeer bepalend. Een boek wordt beoordeeld op de kaft en een website op zijn design. Een site die een ouderwets ontwerp heeft of niet mobielvriendelijk is, ontbeert een professionele uitstraling. Dit gaat ten koste van de autoriteit en hierdoor is een link vanaf zo’n website minder waard. Want onthoud: het zijn de sites die door zowel Google als gebruikers het hoogst beoordeeld worden, die voor jou het verschil kunnen maken met een backlink.

Backlinks in Majestic

Met behulp van een handige Chrome-plugin kun je direct in je browser informatie uit Majestic zien over het linkprofiel van een website. Het liefst wil je dat de scores voor Trust Flow en Citation Flow zo dicht mogelijk bij elkaar liggen (bijv. 57:57 – zie de afbeelding hieronder).

backlinks majestic

Op het moment dat de ratio lager wordt dan 0,5 (bijv. 40:20), weet je dat het linkprofiel bestaat uit een grote hoeveelheid links van lage kwaliteit. Dat maakt zo’n website minder aantrekkelijk voor een backlink. Zie hieronder een voorbeeld van een website met veel spammy links in het linkprofiel:

spammy backlinks

Vindbaarheid van website in Google

De vindbaarheid van een website in Google is een goede indicator voor de waarde die een mogelijke backlink jou biedt. Achterhaal de rankingcompetitiviteit van een site door van een artikel van minstens een maand oud de titel (al dan niet gedeeltelijk) te kopiëren en in Google te plakken. Kies bij voorkeur voor titels die zoekwoorden bevatten van een redelijk concurrentieniveau. Staat de pagina niet in de top 10? Dan heeft de site waarschijnlijk niet bijzonder veel SEO-waarde om door te geven via een link.

Loyaliteit van de doelgroep

Naast SEO-waarde, biedt een backlink natuurlijk ook meerwaarde op het gebied van naamsbekendheid. Een verwijzing vanaf een andere website kan ervoor zorgen dat hele nieuwe doelgroepen jouw merk ontdekken. Controleer bij een potentiële linkpartner daarom eerst welke doelgroepen deze website bezoeken. Belangrijk is ook hoe actief deze mensen zijn en hoevaak zij artikelen en andere informatie delen. Hoe betrokkener de doelgroep, hoe meer jij waarschijnlijk haalt uit een link op de site.

Relevantie voor jouw merk

Relevantie is een van de belangrijkste criteria voor Google en het algoritme van de zoekmachine kan dit dan ook steeds beter detecteren. Dat betekent dat een backlink vooral waarde heeft als de relevantie hoog is. Wil je een link ontvangen vanuit een bepaald artikel naar jouw site? Controleer dan eerst of het artikel wel relevant is voor jouw bedrijf en de branche waarin jij actief bent. Ook moet het lezerspubliek van de website op zijn minst raakvlakken vertonen met jouw doelgroep.

Actualiteit van de website

Net als relevantie speelt ook actualiteit voor Google tegenwoordig een belangrijke rol. Dat is in het bijzonder het geval als het gaat om linkbuilding. Heb jij onlangs bijvoorbeeld meerdere backlinks verworven op een website die verder al in jaren niet is geactualiseerd? Dan kan de zoekmachine dit als verdacht aanmerken. Waarom zou een site die in jaren niet is bijgewerkt immers wel de tijd nemen om een link naar jouw website te plaatsen? Het doet Google vermoeden dat jij wellicht degene bent die deze site heeft overgekocht en dat je zelf een link naar je eigen website hebt geplaatst. Zelf als het de zoekmachine duidelijk is dat dit niet het geval is, blijft de meerwaarde van zo’n backlink twijfelachtig. Een site met sterk verouderde informatie zal namelijk alsmaar minder goed gaan scoren in Google en wordt in de ogen van de zoekmachine een steeds minder grote bron van autoriteit. Het is daarom belangrijk om je bij het linkbuilden alleen te richten op websites die nog regelmatig worden aangevuld met actuele informatie.

Locatie van de link op de pagina

Evengoed belangrijk is waar de link naar je website precies gaat komen. SEO-autoriteit Neil Patel schreef een interessante blog over wat de beste locatie op een pagina is voor een backlink naar je website. Daar kwam het volgende uit:

  • Een link hoger op de pagina is beter dan lager op de pagina.
  • Een link in de unieke content is beter dan bijvoorbeeld in een sidebar.
  • Een link in de HTML-tekst is beter dan een link in een afbeelding.

Biedt een website je dus aan om een backlink te plaatsen in de bronvermelding helemaal onderaan de pagina? Dan is de vraag of en hoeveel je hiervoor wilt betalen. Ongeacht de pagina- en domeinautoriteit van deze site.

Aantal links naar je concurrenten

Een vergelijkingswebsite, verzamelsite of een reviewer heeft er wellicht belang bij om links te plaatsen naar zoveel mogelijk aanbieders. Wanneer het een invloedrijk platform is kunnen ze hier geld voor vragen. Het kan interessant zijn om hier op in te gaan omdat je daardoor meer mogelijke kopers naar je website krijgt.

Voor je SEO is het minder interessant om een link op deze website te kopen. Er zijn immers al zoveel links naar je concurrenten dat de waarde per link afneemt.

Kwaliteit en (over)optimalisatie van uitgaande links

Is een website echt gemaakt om meerwaarde te bieden aan zijn bezoekers met interessante leesbare content? Of lijkt deze vooral gebouwd met als doel om links te kunnen verkopen aan de hoogste bieder?

Hoewel de kwaliteit van inkomende links belangrijker is, wil je je ook vergewissen wat de kwaliteit van uitgaande links op een website is. Met een tool zoals de page link analyzer kun je eenvoudig nagaan naar welke sites een pagina allemaal verwijst. Probeer dit eens uit voor de meest gelezen content van een site.

Zie je een diverse en logische lijst met links waarin ook niet-commerciële sites worden gebruikt (bijvoorbeeld Wikipedia of de NOS)? Dan is dit een goed teken.

Zie je alleen maar anchorteksten die volstaan met commerciële zoektermen (bijvoorbeeld: ‘tandenborstel kopen’/‘de beste elektrische tandenborstel’)? Dan is de link die je bij deze site gaat kopen een stuk minder waard.

Eerdere links van dezelfde site

Het lijkt een logische gedachte: je hebt al eerder een link gekocht/verkregen bij een autoritaire website en daardoor een flinke boost in je Google ranking gemerkt. Dan is het interessant om nog meer links op deze website te kopen, toch?

Volgens SEO-autoriteit MOZ is het echter beter om links van diverse hoog aangeschreven sites te krijgen dan van slechts een of twee sites. Daarom kan het verstandiger zijn om te investeren in een backlink op een nieuwe site dan op een site waar je al een link op een goede locatie hebt staan.

Nofollow versus dofollow

Al meer dan 10 jaar geleden introduceerde Google de zogenaamde ‘nofollow’-tag. Hiermee vertel je als site-eigenaar aan de zoekmachine dat het deze link niet als aanbeveling hoeft te zijn. Een nofollow link helpt je dus niet bij het opkrikken van je ranking in de zoekresultaten (al heb je deze wel nodig voor een natuurlijk linkprofiel).

Wanneer je direct backlinks koopt bij een website zijn deze natuurlijk ‘dofollow’. Dat verandert echter wanneer je op een indirectere manier bezig bent met linkbuilding. Bijvoorbeeld wanneer je een pr-bureau inhuurt om een interview of persbericht van je bedrijf bij de media te pitchen. Houd er in dat geval rekening mee dat autoritaire nieuwswebsites (bijvoorbeeld Nu.nl of de Volkskrant) in de regel een nofollow-tag meegeven aan alle uitgaande links naar commerciële websites.

Conclusie

Er zijn veel factoren die bepalen of je echt iets hebt aan een link vanaf een andere website. Heeft een site een professioneel ontwerp, betrokken bezoekers, een goede Majestic-score, hoge rankings en een grote actualiteit en relevantie? Dan is een link vanaf deze site waarschijnlijk zeer waardevol en mogelijk zelfs een investering waard.

Scoort de site op meerdere van bovengenoemde punten echter slecht? Dan doet een backlink waarschijnlijk meer kwaad dan goed. Doe daarom altijd gedegen vooronderzoek voordat je een link op een andere website laat plaatsen. Of laat het over aan de specialisten van Webton. Wij werken louter met websites die voldoen aan de strengste eisen op het gebied van linkbuilding. Bel voor meer informatie naar 074 – 3030400 of stuur een mailtje naar info@webton.nl.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!