08-01-2017

Verwijder niet zomaar een pagina

Pagina’s verwijderen op je website: zo doe je het

Eens in de zoveel tijd voer je het uit: een content audit. Je analyseert alle content op je website en beoordeelt deze op factoren zoals meerwaarde en actualiteit. Biedt de content nog toegevoegde waarde, moet de inhoud worden veranderd of mag een hele pagina worden verwijderd? Hoe ouder een artikel, hoe groter de kans dat het laatste het geval is.

Het verwijderen van pagina’s brengt echter risico’s met zich mee. Overal op internet kunnen namelijk links naar deze pagina’s zijn aangebracht. Hierdoor krijgen bezoekers plotsklaps een foutmelding als ze jouw website bezoeken.

pagina-niet-gevonden

Maar er zijn meer redenen om webpagina’s niet zomaar te verwijderen. Artikelen met een verouderde inhoud kunnen soms relatief hoog in Google ranken. Het is dan zonde om de pagina rigoureus te verwijderen en alle waarde verloren te laten gaan.

Gelukkig zijn er diverse manieren waarop je content kunt verwijderen zonder dat dit negatieve gevolgen heeft. Hieronder leggen wij je uit waarom, wanneer en hoe je het best pagina’s op je website kunt verwijderen.

Zorg dat je website actueel blijft

Verouderde pagina’s bevatten vaak achterhaalde informatie. Een uitzondering hierop vormt evergreen content. Wanneer informatie inhoudelijk niet langer klopt, moet deze worden aangepast of verwijderd.

Denk bijvoorbeeld aan dienstenpagina’s (je biedt deze diensten niet meer aan), categoriepagina’s (het productaanbod is gewijzigd), productpagina’s (je verkoopt een product niet meer), aanbiedingenpagina’s (de actie is verlopen) en blogartikelen (de inhoud klopt niet meer of je staat niet langer achter de strekking van de tekst).

Pagina verwijderd? Breng een redirect aan

In deze gevallen zit er niets anders op dan de pagina in zijn geheel te verwijderen. Om de waarde ervan niet te verliezen, stel je een redirect in. Hiermee wordt de bezoeker vanaf de verouderde URL doorverwezen naar een andere pagina op je website, zodat de beruchte Error 404 wordt voorkomen. Bij voorkeur redirect je naar een pagina die zoveel mogelijk gelijkenis vertoont met de oude content.

Dat laatste kan soms lastig zijn. In een webshop heb je bijvoorbeeld te maken met compleet verschillende producten. De iPad Pro is immers een heel ander model dan de iPad Air. Wanneer je de iPad Pro niet meer verkoopt, heeft het daarom weinig zin om bezoekers te redirecten naar een pagina over de iPad Air.

Verwijderen van de pagina is echter ook zonde. Een betere optie is daarom om duidelijk te vermelden dat het product niet meer leverbaar is en interne links naar de pagina te verwijderen. Zo blijft de waarde behouden en kan de bezoeker vrijblijvend verder surfen op je website.

301 redirect maken en instellen met plugin

Wil je weten welke soorten redirects het beste zijn? Dat leggen we je in dit artikel uit. Bij Webton geven we de voorkeur aan de bekende 301 redirect – hiermee zit je eigenlijk altijd goed. Als je een WordPress website hebt, kun je deze makkelijk instellen met behulp van een plugin zoals Redirection.

Wil je niet afhankelijk zijn van plugins en streef je naar meer handmatige controle? Dan kun je de redirects ook instellen op de server. Dit is echter een geavanceerde techniek die de nodige risico’s met zich meebrengt. Het gebruik van een plugin verdient in de meeste gevallen dan ook de voorkeur.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!