19-05-2015

Verschil ‘zoekterm’ en ‘zoekopdracht’

Het grote verschil tussen zoekopdrachten en zoekwoorden

De termen ‘zoekopdracht’ en ‘zoekwoord’ lijken op het eerste gezicht inwisselbaar. Online worden ze veelvuldig gebruikt om hetzelfde onderwerp mee aan te duiden. Wanneer iemand de term ‘zoekopdracht’ gebruikt in plaats van ‘zoekwoord’, is het nog steeds duidelijk wat diegene bedoelt.

Toch zijn er duidelijke verschillen tussen zoekopdrachten en zoekwoorden. En door rekening te houden met die verschillen, kun jij het succes van jouw website verhogen.

Het verschil tussen een zoekopdracht en een zoekterm is ogenschijnlijk erg subtiel. Maar het is juist de kennis over dit soort subtiele nuances waarmee jij je kunt onderscheiden van de concurrentie. Hoe beter je weet waar het verschil door veroorzaakt wordt, hoe effectiever jij je werk als online marketeer kunt uitvoeren.

In dit artikel richten we ons daarom op de precieze betekenis van de termen ‘zoekopdracht’ en ‘zoekterm’. Vervolgens bespreken we de praktische gevolgen en lichten we toe hoe jij je voordeel kunt doen met deze informatie.

Wat is een zoekopdracht?

Een zoekopdracht is datgene wat een gebruiker in het zoekveld van een zoekmachine invult. Mensen zijn online op zoek naar informatie en gebruiken daarvoor een zoekopdracht waarmee ze denken die informatie te vinden.

Zoekopdrachten worden soms haastig en intuïtief ingevuld en bevatten daarom vaak spelfouten. Deze worden meestal gecorrigeerd door Google, zoals te zien in de afbeelding hieronder:

voorbeeld zoekopdracht

Wat is een zoekwoord?

Een zoekwoord is de exacte term waar jij je als online marketeer op focust bij zoekmachine optimalisatie of zoekmachine marketing. Wanneer jij in Google AdWords een PPC (Pay-per-click) veiling wilt winnen voor de term ‘content marketing bureau’, dan is ‘content marketing bureau’ jouw zoekwoord.

Een zoekwoord is dus niet datgene wat een gebruiker in het zoekveld invult. Een zoekwoord is de term die online marketeers gebruiken om een breed scala aan (vaak long tail) zoekopdrachten van gebruikers samen te vatten in een enkele (vaak short tail) zoekterm om hun SEO-strategie aan op te hangen.

In de dagelijkse praktijk zijn gebruikers dus helemaal niet bezig met zoekwoorden. Sterker nog: ze denken er niet eens over na!

De belangrijke verschillen tussen zoekopdrachten en zoekwoorden

Het verschil tussen zoekopdrachten en zoekwoorden begint nu duidelijk te worden. Eerstgenoemden worden toegepast door gebruikers, terwijl laatstgenoemden worden toegepast door online marketeers.

Gebruikers weten vaak niet eens wat zoekwoorden zijn en waarom online marketeers deze targeten. Waarom zouden ze ook? Voor een gebruiker is het in principe niet van belang om te weten op welke zoekwoorden bedrijven zich richten. Zij willen vooral de informatie, producten of diensten vinden waar ze naar op zoek zijn. En of de door hun ingevulde zoekopdracht gedeeltelijk overeenkomt met een zoekwoord dat door bepaalde bedrijven getarget wordt, is een stuk minder minder relevant.

Online marketeers daarentegen proberen zich wél te verplaatsen in de andere partij. Dat is ook nodig, want zij proberen zoekwoorden te vinden die zoveel mogelijk overeenkomen met de zoekopdrachten van gebruikers.

Echte gebruikers vullen dus zoekopdrachten in, terwijl online marketeers zoekwoorden gebruiken. Met dit laatste is niets mis, want zoekwoorden vormen de basis voor menig succesvolle SEO-campagne. Maar écht waardevolle informatie voor marketeers komt voort uit het bestuderen van de zoekopdrachten: de daadwerkelijke termen die gebruikers in zoekmachines invullen.

Kort samengevat:

  • Een zoekwoord is wat je als marketeer target
  • Een zoekopdracht is wat gebruikers daadwerkelijk invullen

Het flinke verschil tussen zoekwoorden en zoekopdrachten wordt nog eens verduidelijkt door onderstaande afbeelding:

keywords

Je zult je misschien afvragen: waarom benoemen we de verschillen tussen zoekwoorden en zoekopdrachten zo nadrukkelijk in dit artikel? Er zijn immers de nodige overeenkomsten en in de praktijk worden beide termen vaak gebruikt om hetzelfde mee aan te duiden.

Dat laatste is wat ons betreft nu juist het probleem! Wanneer je je eenmaal bewust bent van het grote verschil tussen zoekwoorden en zoekopdrachten, verandert dit de manier waarop je als online marketeer je vak uitoefent en SEO-strategieën formuleert.

Verbreed je horizon

Het targeten van zoekwoorden blijft nog altijd een prima strategie die ten grondslag ligt aan elke SEO-campagne. Als marketeer heb je een lijst met zoekwoorden of combinaties van zoekwoorden samengesteld waar je in de toekomst hoger op wilt ranken. Het uiteindelijke doel is dat potentiële klanten of geïnteresseerden op jouw website klikken wanneer ze dat specifieke zoekwoord invullen in het zoekveld van de zoekmachine.

Dit is waar het verschil tussen zoekwoorden en zoekopdrachten om de hoek komt kijken. Want: weet je het nog? Echte gebruikers vullen in veel gevallen geen zoekwoorden, maar zoekopdrachten in. Dit is een belangrijk verschil. Zoekwoorden symboliseren datgene waar jij als marketeer naar streeft, terwijl gebruikers misschien hele andere zoekopdrachten invullen dan jij hoopt of verwacht.

Belangrijker dan een focus op de termen waar jij als marketeer hoog op wil scoren, is een focus op de zoekopdrachten die gebruikers in het echte leven intypen. Traditionele zoekopdrachten vormen over het algemeen de beste bronnen van organisch webverkeer, want dergelijke specifieke long tail zoektermen leveren vaak bezoekers op die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in de content op jouw webpagina. De kans is daardoor groter dat ze nog eens terugkomen of converteren naar vaste klanten voor jouw bedrijf.

Ontdek eerst zoekopdrachten en daarna zoekwoorden

De beste manier om deze grote potentiële bron van organisch webverkeer aan te boren, is door te onderzoeken welke zoekopdrachten vaak door gebruikers ingevuld worden. Dit vereist een andere benadering dan gewoonlijk. Daar waar je als online marketeer normaal zoekwoordonderzoek doet, voer je in dit geval zoekopdrachtonderzoek uit.

Er zijn verschillende manieren waarop je de meest uitgevoerde zoekopdrachten kunt achterhalen. De eerste manier is via Google Webmaster Tools. Ga in het linkermenu naar Zoekverkeer en klik op Zoekopdrachten.

webmaster tools

Hoewel de informatie uit Google Webmaster Tools waardevol is, vertelt het nog niet het hele verhaal. In het overzicht zijn namelijk alleen zoekopdrachten meegenomen die bezoekers voor de website hebben opgeleverd. In de praktijk wil je je waarschijnlijk ook richten op zoekopdrachten die weliswaar nog geen bezoekers hebben opgeleverd, maar wel de potentie daarvoor hebben.

Een andere manier om veelgebruikte zoekopdrachten te achterhalen is door gebruik te maken van Google Autocomplete. Deze functionaliteit, ook wel bekend als Automatisch aanvullen, is standaard ingebouwd in de zoekmachine en geeft automatisch suggesties voor zoekopdrachten wanneer je begint met typen in het zoekveld.

Autocomplete doet natuurlijk niet zomaar een wilde gok over datgene wat je wilt gaan typen. Google baseert zijn voorspellingen voornamelijk op de populairste zoekopdrachten die door andere gebruikers worden ingevoerd.

Wanneer we bijvoorbeeld ‘content marketing s’ typen in het zoekveld van Google, geeft Autocomplete diverse suggesties zoals te zien in onderstaande afbeelding:

webmaster

Zelf zegt Google het volgende over Automatisch aanvullen:

  • “Voorspellingen van de functie ‘Automatisch aanvullen’ worden zonder tussenkomst van mensen door een algoritme geselecteerd. Het algoritme is gebaseerd op een aantal factoren, zoals hoe vaak gebruikers in het verleden naar een term hebben gezocht.”

 

  • “Het algoritme is ontwikkeld om het bereik van de informatie op het web te weerspiegelen. De weergegeven zoektermen kunnen dus, net als andere content op internet, vreemd of verrassend zijn.”

Wel houdt Google nog een kleine slag om de arm:

  • “Een klein aantal zoektermen wordt automatisch gedetecteerd en uitgesloten.”

Volgens Google zijn sommige van de uitgesloten zoektermen beledigend, niet populair genoeg of simpelweg te recent om al geïndexeerd te zijn.

Automatisch aanvullen helpt je om zoveel mogelijk populaire zoekopdrachten te ontdekken. Wanneer je eenmaal weet welke suggesties Google geeft voor een bepaalde zoekterm, kun je zelf beslissen welke zoekopdrachten je wilt targeten.

Toepassing in de praktijk

Nu je op de hoogte bent van het belangrijke verschil tussen zoekwoorden en zoekopdrachten, kun je bovenstaande tips in de praktijk gaan toepassen. Onderzoek eerst welke zoekopdrachten interessant kunnen zijn voor jouw website en duik daarna verder in deze zoekopdrachten om nieuwe zoekwoorden te ontdekken.

Als voorbeeld nemen we in dit geval het zoekwoord ‘content marketing’. Na het uitvoeren van enig onderzoek kom je tot de ontdekking dat de volgende zoekopdrachten gerelateerd zijn aan dit zoekwoord:

  • Content marketing strategie
  • Content marketing strategie b2b
  • Content marketing betekenis
  • Content marketing wiki
  • Wat is content marketing
  • Content marketing blog
  • Content marketing definitie
  • B2b content marketing
  • Content marketing plan
  • Online content marketing
  • Content marketing bureau
  • Content marketing manager
  • Content marketing software
  • Content marketing social media
  • Content marketing seminar
  • Content marketing specialist

Je hebt nu diverse zoekopdrachten in kaart gebracht die gebruikers vaak invoeren. Het is belangrijk om hier aandacht aan te schenken in je SEO strategie.

Maar je kunt nog een stap verder gaan. Stel dat je in Google Webmaster Tools de inhoud van het tabblad Zoekverkeer – Zoekopdrachten grondig analyseert. Hieruit blijkt dat veel bezoekers bij een van jouw populairste artikelen terecht kwamen via de zoekopdracht ‘hoe plaats je goede content’.

Op basis van deze zoekopdracht kun je vervolgens weer andere relevante zoekopdrachten ontdekken:

  • Hoe schrijf je goede online teksten
  • Tips voor content publicatie
  • Online content gids
  • Wanneer content plaatsen
  • Populairste social media om content te delen

Sommige mensen – wie weet zelfs potentiële klanten – zijn misschien helemaal niet bekend met de term ‘content marketing’. Wanneer je hele SEO-strategie is gebaseerd op dit zoekwoord, zullen deze mensen nooit in aanraking met jouw website komen. Het is daarom verstandig om ook gerelateerde zoektrends te targeten zoals de zoekopdrachten hierboven.

Conclusie

Na het lezen van dit artikel is het je duidelijk waarom het verschil tussen zoekwoorden en zoekopdrachten weliswaar subtiel, maar toch uitermate belangrijk is. Door slim gebruik te maken van deze kennis kun je jouw werk als online marketeer op slimmere wijze uitvoeren en vergroot je de effectiviteit van je SEO-strategie.

Heb je desondanks hulp nodig om hoog in Google te komen? Aarzel niet en stuur een mailtje naar info@webton.nl of bel naar 074 – 3030400. Onze specialisten helpen je graag en komen met een oplossing op maat.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!