15-03-2012

15/03/12 – Vernieuwing bij Google

Google staat op het punt om een aantal wijzigingen in de bekende zoekmachine door te voeren. De belangrijkste verandering is dat er, naast het geven van links als zoekresultaten, meer directe antwoorden en feiten worden gegeven.

Dit werd bekend in een interview die de Amerikaanse krant The Wall Street Journal had met Amit Singhal van Google. Singhal is een belangrijke man bij Google, zo is hij software engineer, Google Fellow en het hoofd van Google’s Core Ranking Team.
Singhal maakte bekend dat Google geen grote veranderingen gaat aanbrengen in de manier waarop relevantie van de links worden bepaald, zo blijven de normale zoekresultaten gewoon bestaan. Wat wel gaat veranderen bij de zoekmachine is dat er meer zoekresultaten aangeboden gaan worden. De zoekresultaten bestaan namelijk niet alleen meer uit links, maar het is de bedoeling dat er op meer vragen direct antwoord wordt gegeven. Dit levert als voordeel op dat gebruikers van Google, voor het vinden van sommige antwoorden, niet meer op een link hoeven te klikken om een antwoord te vinden. Een voorbeeld: Wanneer je gaat zoeken op de 10 grootste steden ter wereld, dan kan het zijn dat Google deze lijst zelf geeft, in plaats van te verwijzen naar een andere website.

Een andere verandering die Google wil gaan doorvoeren is meer inzetten op wat zij noemen ‘semantisch zoeken’. Het is de bedoeling dat Google hierdoor woorden beter zal gaan begrijpen. Als je nu bijvoorbeeld Jaguar intypt, kan je resultaten krijgen voor zowel de auto als het dier. Door het nieuwe zoeken kan de zoekmachine het verschil hiertussen beter zien. Daarnaast zullen ook zaken als de locatie vanaf waar je zoekt, of het tijdstip waarop je zoekt invloed gaan hebben op de zoekresultaten.

De veranderingen hebben zowel gevolgen voor Google zelf als voor websites. De veranderingen pakken voor Google uiteraard positief uit, zij kunnen hierdoor nog relevantere advertenties gaan aanbieden. Voor websites die het grootste gedeelte van hun bezoekers via Google ontvangen, kan het echter minder positief zijn. Ook door het semantisch zoeken kan de relevantie van de website veranderen. De waardering door Google blijft hetzelfde, maar door zaken als locatie en tijdstip kan de relevantie van een website minder of juist meer zijn.

Bron: Nu.nl

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!