Vermijd linkbuilding risico’s

5 oplossingen voor riskante linkbuildingtactieken

Er zijn heel wat strategieën voor linkbuilding. Sinds de Google Penguin update in 2012 weten we dat het niet meer gaat om zoveel mogelijk links te verzamelen. Integendeel: linkbuilding draait om het opbouwen van betrouwbare en hoogwaardige backlinks. Kwaliteit gaat dus boven kwantiteit. Vermijd riskante linkbuildingtactieken uit het verleden. Wij bieden je oplossingen voor 5 van deze gedateerde tactieken.

Linkbuilding = creativiteit

Een kwalitatief hoogwaardig linkprofiel, daar gaat het om. Gelukkig is het algoritme van Google steeds beter geworden in het detecteren van manipulatie. Daardoor lonen schimmige praktijken nu niet meer. Wil je tegenwoordig succesvol zijn met linkbuilding? Dan moet je creatief zijn!

Slaat je creativiteit over in roekeloosheid? Dan loop je een groot risico dat Google je website bestraft met een flinke daling in de zoekresultaten. Kortom: vermijd risicovolle linkbuildingtactieken. Hoe? Door kennis in te winnen over het opbouwen van een duurzaam linkprofiel. Deze kennis is onmisbaar als je hoog wilt blijven scoren in Google.

Pas op voor bedrijven die ‘foute’ linkbuilding aanbieden

Er zijn in Nederland duizenden internetbureaus die linkbuilding aanbieden. Maar hoe betrouwbaar zijn deze partijen nu eigenlijk? Een snelle blik op het aanbod leert dat het gros van de linkbuildingbureaus de volgende kenmerken heeft:

  • Ze zijn opvallend goedkoop
  • Ze werken opvallend snel
  • Het linkprofiel is ‘Penguin proof’(doorstaat de test van Google’s algoritme)

Klinkt goed… of toch niet? Wanneer iets te mooi klinkt om waar te zijn, is het dat vaak ook. Want hoe hoog kan de kwaliteit nu echt zijn? Het gaat hier om een haastig opgebouwd linkprofiel dat enorm weinig geld kost.

Het antwoord ligt voor de hand: dit kan niet. Het is simpelweg onmogelijk. Het leveren van kwaliteit op het gebied van linkbuilding vergt tijdenergiekennis en ervaring. Zijn de linkbuildingdiensten van een bedrijf enorm goedkoop? Dan lever je als klant in op een of meerdere van deze elementen. En dat kan zomaar een Google-penalty opleveren. Google ziet het als spam en bestraft deze tactieken met een lagere notering in de zoekresultaten.

Oplossingen voor 5 risicovolle linkbuildingstrategieën

Risico 1: Linkuitwisselingsprogramma’s

Wil je links uitwisselen met zoveel mogelijk kennissen of zakenpartners? Dan geef je kwantiteit de voorkeur boven kwaliteit. Deze linkbuildingstrategie is in de ogen van Google not done! Uiteindelijk heeft dit negatieve gevolgen voor de positie van je website in de zoekresultaten.

Een link moet altijd inhoudelijke meerwaarde hebben voor de gebruiker. Stel dat jij een autobedrijf hebt. Op jouw bedrijfswebsite plaats jij een link naar de website van het bloemenbedrijf van je buurman. En op zijn website plaatst hij ook een link naar de website van jouw autobedrijf.

Het lijkt in eerste instantie leuk dat jullie elkaar aan een link hebben geholpen. Maar in de ogen van Google betreft het een waardeloze link. De link is namelijk niet relevant en relevantie is een van de belangrijkste voorwaarden die Google aan een linkprofiel stelt.

Met dit soort linkuitwisselingsprogramma’s helpen websites elkaar dus niet. Sterker nog: door al deze linkafspraken met andere websites is de kans groter dat jouw website daalt in de zoekresultaten.

Zorg dat je links relevant zijn voor de doelgroep

De oplossing

Niet alle websites die wederzijds naar elkaar linken worden bestraft door Google. Zolang de links relevant zijn, is er niets aan de hand. Relevante links zijn altijd een waardevolle aanvulling op je linkprofiel.

Stel dat jij op de website van jouw autobedrijf een link plaatst naar een website in auto-onderdelen en deze website linkt terug naar jouw site. Het gaat hier om relevante links die waardevol zijn voor de bezoekers van beide websites. Een gebruiker met interesse in auto’s kan bijvoorbeeld behoefte hebben aan auto-onderdelen en vice versa. Dit is een voorbeeld van een linkbuildingstrategie waarbij je zowel Google als gebruikers tevredenstelt. Zo kun je je website laten stijgen in de zoekresultaten.

Risico 2: je website toevoegen aan web directories

Wil je je website aan zo veel mogelijk web directories toevoegen om backlinks te genereren? Dat is op lange termijn een schadelijke strategie voor de positie van je site in Google. De meeste web directories hebben tegenwoordig namelijk geen echte meerwaarde meer voor gebruikers. Daarom neemt Google ze niet eens meer mee in de zoekresultaten. Wanneer een web directory linkt naar jouw website ziet Google dit waarschijnlijk niet als waardevolle link.

De oplossing

Er zijn een aantal uitzonderingen op deze regel. Hoewel het niet vaak voorkomt, zijn er enkele kwalitatief sterke web directories die gebruikers waardevolle informatie verstrekken over een bepaalde branche. Voor elke niche zijn er wel enkele betrouwbare directories te vinden.

Zoals eerder gezegd is relevantie een belangrijk criterium voor Google. Voeg jij je website toe aan een directory die specifiek gewijd is aan het vakgebied waarin jouw bedrijf actief is? Dan ziet Google dit toch als een toegevoegde waarde voor de gebruiker. In dat geval heeft zo’n link positieve gevolgen voor de ranking van je website.

Voeg bijvoorbeeld de website van jouw autobedrijf toe aan een directory die betrouwbare autobedrijven met een goede reputatie in verschillende regio’s in Nederland in kaart brengt. Dan heeft deze link meerwaarde voor de online gebruiker die op zoek is naar een kwalitatief hoogwaardig autobedrijf bij hem in de buurt.

Ook een directory die informatieve autowebsites in kaart brengt, is passend in dit voorbeeld. Deze web directory heeft namelijk zowel meerwaarde voor mensen die op zoek zijn naar een autobedrijf, als voor de medewerkers van autobedrijven zelf.

Het kopen of verkopen van links om hoger te ranken in de zoekmachine is niet toegestaan. Google ziet een link als een positieve stem van gebruikers. En net als in de politiek, is het ten strengste verboden om te betalen voor de stemmen van kiezers. Nog specifieker, mag je van Google dus niet:

  • “Links met een hoge PageRank kopen of verkopen. Dit geldt ook voor het betalen voor links of voor berichten die links bevatten; het inwisselen van goederen of services voor links; of het verzenden van een ‘gratis’ product in ruil voor een recensie en een link naar uw site.”

De oplossing

Aangezien het kopen van links geen optie is, gooi je het over een andere boeg. De beste en meest duurzame oplossing is het creëren van kwalitatief hoogwaardige content. Content die zo goed en uniek is dat mensen er online als vanzelf naar zullen linken.

Deze methode is goedkoper dan het kopen van links die op lange termijn waardeloos zijn. En het levert ook veel betere resultaten op! Het enige nadeel: er zal enige tijd overheen gaan voordat je veel links naar de pagina opbouwt.

Maak geweldige content

Duwtje in de rug

Wil je jouw content het broodnodige duwtje in de rug geven? Pas dan de volgende tip toe. Plaats een relevante link naar je nieuwe artikel in een bestaand artikel van hoge kwaliteit. Je nieuwe content moet dan uiteraard wel ook van hoge kwaliteit zijn. Dit heeft een positieve invloed op de ranking van het nieuwe artikel. Door de hogere notering in de zoekresultaten zien meer mensen het artikel. Dat leidt tot meer links naar het artikel. Zo komt jouw nieuwe content in een positieve spiraal terecht.

Wat je ook doet: koop of verkoop in ieder geval geen links! Investeer net dat beetje extra tijd en moeite in het creëren van ijzersterke content. Je zult hiervoor op termijn beloond worden met hogere rankings in Google.

Bezoek je vaak forums of blogs die gewijd zijn aan jouw niche en laat je hier regelmatig reacties achter? Er is niets mis met het incidenteel plaatsen van een link naar jouw website. Als het maar relevant is voor de discussie en het een meerwaarde heeft voor andere lezers.

Een totaal ander verhaal is het plaatsen van een link naar je website onder elk artikel dat je tegenkomt. Zeker links met een anchor text met opvallend veel zoekwoorden. Die zijn in de ogen van Google al snel verdacht.

Voorkom dat je spamt

De oplossing

Plaats alleen links in discussies of onder artikelen op forums en blogs die relevant zijn voor de branche waarin jouw bedrijf actief is. De link naar jouw website moet daadwerkelijk iets toevoegen voor lezers. Zo weet je zeker dat de link in de ogen van Google relevant is en positieve gevolgen heeft voor de ranking van je website.

Het schrijven van een gastartikel is een prima manier om exposure voor je eigen website te genereren. Versterk dit effect door een enkele, relevante link naar jouw website in het artikel te verwerken. Zo kun je ook nog eens jouw rankings in zoekmachines verhogen.

Het is natuurlijk wel van belang dat de link op een zo natuurlijke ogende manier in het artikel staat. Het volstoppen van je gastartikel met allerlei links naar jouw eigen website is vragen om problemen. Zeker als deze links een anchor text hebben die meerdere van jouw belangrijkste zoekwoorden bevat.

De oplossing

Een incidentele link naar jouw website in een gastartikel is geen enkel probleem. Je kunt bijvoorbeeld verwijzen naar een pagina op jouw website die aanvullende informatie verstrekt over het onderwerp van jouw gastartikel. In dit geval is de link zeer relevant en kun je rekenen op de goedkeuring van Google.

Verwerk echter niet te veel zoekwoorden in de anchor text van de link. Ook de anchor text moet relevant zijn voor de webpagina waarnaar de link verwijst. Gebruik dus bijvoorbeeld merktermen hiervoor. Of termen die overeenkomen met de categorienaam waaronder het artikel op jouw website valt.

We hebben het in dit geval over externe links. Maar vergeet niet: deze regel is ook van toepassing op interne links. Voorzie je alle inbound links op je website van een anchor text met overdreven veel zoekwoorden? Dan loop je een groot risico dat Google je hiervoor bestraft.

Conclusie

Het blijkt maar weer eens, goede linkbuilding is een vak apart. In de zoektocht naar hoge rankings proberen bedrijven werkelijk alles om maar zo snel mogelijk succes te boeken. Hoewel sommige van deze SEO-strategieën kortstondig werken, leiden ze vroeg of laat allemaal tot een penalty door Google. Met als gevolg dat veel van deze bedrijven failliet gaan doordat er geen bezoekers meer op hun site komen.

Verspil je tijd daarom niet aan risicovolle SEO-tactieken. Of aan linkbuildingbureaus die gouden bergen beloven voor een opvallend lage prijs. Richt je op meerwaarde voor gebruikers en creëer kwalitatief hoogwaardige content. Zo ondersteun je jouw linkbuilding optimaal.

Het verzamelen van een collectie backlinks waar je tot in de lengte van jaren plezier van hebt kost veel tijd en energie. Maar slaag je erin een linkprofiel op te bouwen dat toegevoegde waarde heeft voor gebruikers? Dan ben je ervan verzekerd dat Google je nog vele jaren zal belonen met hoge zoekmachinerankings.

Hulp nodig bij het ontwikkelen van een veilige en effectieve linkbuildingcampagne? Neem vrijblijvend contact op met de experts van Webton via 074 – 3030400 of stuur een mailtje naar info@webton.nl.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!