09-07-2015

Vermijd linkbuilding risico’s

5 oplossingen voor riskante linkbuilding tactieken

In de loop van de jaren zijn er veel verschillende strategieën voor linkbuilding getest door ambitieuze marketeers. Vroeger – nog voor de Google Penguin update in 2012 – deden online marketeers werkelijk alles om zoveel mogelijk links te verzamelen. Tegenwoordig echter weet bijna iedereen dat linkbuilding draait om het opbouwen van betrouwbare en hoogwaardige backlinks. Kwaliteit gaat dus boven kwantiteit.

backlinks

Maar het opbouwen van een kwalitatief hoogwaardig linkprofiel is geen eenvoudige klus. Het algoritme van Google is de afgelopen jaren steeds beter geworden in het detecteren van manipulatie. Websites die succes willen boeken met linkbuilding, zullen daarom niet alleen hard moeten werken om een superieur linkprofiel op te bouwen, maar ook creatief moeten zijn.

De scheidslijn tussen creativiteit en roekeloosheid is echter dun. Wanneer jij gebruik maakt van bedenkelijke linkbuilding strategieën, loop je een groot risico dat Google dit vroeg of laat ontdekt en je website bestraft met een flinke daling in de zoekresultaten. Het vermijden van risicovolle linkbuilding tactieken en kennis over het opbouwen van een duurzaam linkprofiel is daarom onmisbaar als je hoog wilt blijven scoren in Google.

Bedrijven met veilige linkbuilding methoden zijn schaars

Er zijn in Nederland duizenden internetbureaus die diensten op het gebied van linkbuilding aanbieden. Maar hoe betrouwbaar zijn deze partijen nu eigenlijk? Een snelle blik op het aanbod leert dat het gros van de linkbuildingbureaus de volgende kenmerken heeft:

  • Ze zijn opvallend goedkoop
  • Ze werken opvallend snel

Het linkprofiel is ‘Penguin proof’ (doorstaat de test van Google’s nieuwe algoritme)

Klinkt goed… of toch niet? Wanneer iets te mooi klinkt om waar te zijn, is het dat vaak ook. Want hoe hoog kan de kwaliteit van een haastig opgebouwd linkprofiel dat enorm weinig geld kost nu echt zijn?

Het antwoord ligt voor de hand: dit kan niet. Het is simpelweg onmogelijk. Het leveren van kwaliteit op het gebied van linkbuilding vergt tijd, energie, kennis en ervaring. Wanneer de linkbuildingdiensten van een bedrijf enorm goedkoop zijn, is de kans uitermate groot dat je als klant inlevert op een of meerdere van deze elementen.

Kwantiteit is ondergeschikt aan kwaliteit. Een linkbuilding strategie die geen inhoudelijke meerwaarde vormt voor de gebruiker van de zoekmachine wordt door Google gezien als spam en bestraft met een lagere notering in de zoekresultaten:

  • “Links die zijn bedoeld om de PageRank of de positie van een site in de zoekresultaten van Google te manipuleren, kunnen worden beschouwd als onderdeel van een linkuitwisselingsprogramma en als in strijd met de Richtlijnen voor webmasters van Google. Dit geldt ook voor gedrag waarbij links naar uw site of links van uw site worden gemanipuleerd.”

Oplossingen voor risicovolle linkbuilding strategieën

Risico 1: Linkuitwisselingsprogramma’s

Het uitwisselen van links met zoveel mogelijk kennissen of zakenpartners is een voorbeeld van een linkbuilding strategie waarbij kwantiteit de voorkeur krijgt boven kwaliteit. In de ogen van Google is dit not done! Het eindeloos uitbreiden van je linkprofiel door maar zoveel mogelijk links te verzamelen zal negatieve gevolgen hebben voor de positie van je website in de zoekresultaten.

Een link moet altijd inhoudelijke meerwaarde hebben voor de gebruiker. Stel dat jij een autobedrijf hebt. Op jouw bedrijfswebsite plaats jij een link naar de website van het bloemenbedrijf van je buurman, en op zijn website plaatst hij ook een link naar de website van jouw autobedrijf.

Het lijkt in eerste instantie leuk dat jullie elkaar aan een link hebben geholpen, maar in de ogen van Google betreft het een waardeloze link. De link is namelijk niet relevant, en relevantie is een van de belangrijkste voorwaarden die Google aan een linkprofiel stelt.

irrelevante backlinks

Nog erger wordt de situatie als je dezelfde linkbuilding strategie hanteert met andere kennissen en links uitwisselt met websites over bijvoorbeeld steigerbouw, handgemaakte sieraden, een opticien en een avondwinkel. Dit zijn allemaal links die volgens Google niets toevoegen voor de gebruiker.

Met dit soort linkuitwisselingsprogramma’s helpen websites elkaar dus niet. Sterker nog: al deze linkafspraken met andere websites vergroten de kans alleen maar dat jouw website daalt in de zoekresultaten.

De oplossing

Websites die wederzijds naar elkaar linken hoeven hiervoor echter niet noodzakelijkerwijs bestraft te worden door Google. Zolang de links relevant zijn, is er niets aan de hand. Relevante links zijn altijd een waardevolle aanvulling op je linkprofiel.

Stel dat jij op de website van jouw autobedrijf een link plaatst naar een website in auto-onderdelen en deze website linkt terug naar jouw site. Het gaat hier om relevante links die waardevol zijn voor de bezoekers van beide websites. Een gebruiker met interesse in auto’s kan bijvoorbeeld behoefte hebben aan auto-onderdelen en vice versa. Dit is een voorbeeld van een linkbuilding strategie waarbij je zowel Google als gebruikers tevredenstelt en je website tegelijkertijd kan laten stijgen in de zoekresultaten.

Risico 2: je website toevoegen aan web directories

Het toevoegen van je website aan zoveel mogelijk web directories om backlinks te genereren is op lange termijn een schadelijke strategie voor de positie van je site in Google. De meeste web directories hebben tegenwoordig namelijk geen echte meerwaarde meer voor gebruikers. Dit is dan ook de reden dat Google ze niet eens meer meeneemt in de zoekresultaten. Wanneer er vanaf een web directory naar jouw website gelinkt wordt, ziet Google dit waarschijnlijk niet als waardevolle link.

De oplossing

Er zijn een aantal uitzonderingen op deze regel. Hoewel het niet vaak voorkomt, zijn er enkele kwalitatief sterke web directories die gebruikers waardevolle informatie verstrekken over een bepaalde branche. Voor elke niche zijn er wel enkele betrouwbare directories te vinden.

Zoals eerder gezegd is relevantie een belangrijk criterium voor Google. Wanneer jij je website toevoegt aan een directory die specifiek gewijd is aan het vakgebied waarin jouw bedrijf actief is, kan Google dit toch als een toegevoegde waarde voor de gebruiker zien. In dat geval heeft zo’n link positieve gevolgen voor de ranking van je website.

Wanneer jij de website van jouw autobedrijf bijvoorbeeld toevoegt aan een directory die betrouwbare autobedrijven met een goede reputatie in verschillende regio’s in Nederland in kaart brengt, heeft deze link meerwaarde voor de online gebruiker die op zoek is naar een kwalitatief hoogwaardig autobedrijf bij hem in de buurt.

Ook een directory die niet specifiek over autobedrijven gaat, maar informatieve autowebsites in zijn algemeenheid in kaart brengt, kan een goede plaats zijn om een link naar jouw website te plaatsen. Deze web directory heeft namelijk zowel meerwaarde voor mensen die op zoek zijn naar een autobedrijf, als voor de medewerkers van autobedrijven zelf.

Risico 3: het kopen of verkopen van links

Google laat er geen twijfel over bestaan: het kopen of verkopen van links om hoger te ranken in de zoekmachine is niet toegestaan. Google ziet een link als een positieve stem van gebruikers. En net als in de politiek, is het ten strengste verboden om te betalen voor de stemmen van kiezers. Nog specifieker, mag je van Google dus niet:

  • “Links met een hoge PageRank kopen of verkopen. Dit geldt ook voor het betalen voor links of voor berichten die links bevatten; het inwisselen van goederen of services voor links; of het verzenden van een ‘gratis’ product in ruil voor een recensie en een link naar uw site.”

Wanneer jij dus links koopt van een bedrijf dat er open en bloot mee adverteert dat het links verkoopt, weet je zeker dat je hiervoor vroeg of laat door Google bestraft zult worden.

De oplossing

Aangezien het kopen van links geen optie is, zul je het over een andere boeg moeten gooien. De beste en meest duurzame oplossing is het creëren van kwalitatief hoogwaardige content. Content die zo goed en uniek is, dat mensen er online als vanzelf naar zullen linken.

Deze methode is niet alleen goedkoper dan het kopen van links die op lange termijn waardeloos zijn, maar levert ook veel betere resultaten op! Het enige nadeel: er zal enige tijd overheen gaan voordat er veel links naar de pagina worden opgebouwd.

content marketing

Wil je jouw content het broodnodige duwtje in de rug geven? Pas dan de volgende tip toe. Plaats een relevante link naar je nieuwe artikel in een bestaand artikel van hoge kwaliteit. Je nieuwe content moet dan uiteraard wel ook van hoge kwaliteit zijn. Dit zal een positieve invloed hebben op de ranking van het nieuwe artikel. Door de hogere notering in de zoekresultaten komen meer mensen in aanraking met het artikel, wat vervolgens tot meer links naar het artikel leidt. Zo komt jouw nieuwe content in een positieve spiraal terecht.

Zelf zegt Google het volgende over het plaatsen van links in content van hoge kwaliteit:

  • “De beste manier om andere sites hoogwaardige, relevante links naar uw site te laten toevoegen, is unieke, relevante inhoud maken die op natuurlijke wijze populair kan worden in de internetcommunity. Het maken van goede inhoud is de moeite waard: links zijn gewoonlijk redactionele stemmen die vrijwillig worden gegeven. Hoe nuttiger de inhoud die u heeft, hoe groter de kans dat iemand anders die inhoud waardevol vindt voor zijn lezers en een link naar de inhoud toevoegt.”

Wat je ook doet: koop of verkoop in ieder geval geen links! Investeer net dat beetje extra tijd en moeite in het creëren van ijzersterke content en je zult hiervoor op termijn beloond worden met hogere rankings in Google.

Risico 4: het spammen van links naar je website in blogs of forums

Bezoek je vaak forums of blogs die gewijd zijn aan jouw niche en laat je hier regelmatig reacties achter? Er is niets mis met het incidenteel plaatsen van een link naar jouw website, zolang het relevant is voor de discussie en het een meerwaarde heeft voor andere lezers.

Een totaal ander verhaal is het plaatsen van een link naar je website onder elk artikel dat je tegenkomt. Zeker links met een ankertekst (ook bekend als anchor text) die opvallend veel van jouw belangrijkste zoekwoorden bevat, zijn in de ogen van Google al snel verdacht.

daily spam

De oplossing

Plaats alleen links in discussies of onder artikelen op forums en blogs die relevant zijn voor de branche waarin jouw bedrijf actief is. Wees er, voordat je de link plaatst, zeker van dat jouw reactie inhoudelijke meerwaarde heeft in de context van de discussie. De link naar jouw website moet daadwerkelijk iets toevoegen voor lezers. Zo weet je zeker dat de link in de ogen van Google relevant is en positieve gevolgen zal hebben voor de ranking van je website.

Risico 5: het schrijven van gastartikelen boordevol links naar je eigen website

Het schrijven van een gastartikel is een prima manier om exposure voor je eigen website te genereren. Door een enkele, relevante link naar jouw website in het artikel te verwerken, kun je dit effect nog eens versterken en jouw rankings in zoekmachines verhogen.

Het is natuurlijk wel van belang dat de link op een zo natuurlijke ogende manier in het artikel wordt verwerkt. Het volstoppen van je gastartikel met allerlei links naar jouw eigen website is vragen om problemen. Zeker als deze links een anchor text hebben die meerdere van jouw belangrijkste zoekwoorden bevat.

De oplossing

Een incidentele link naar jouw website in een gastartikel is geen enkel probleem. Je kunt bijvoorbeeld verwijzen naar een pagina op jouw website die aanvullende informatie verstrekt over het onderwerp van jouw gastartikel. In dit geval is de link zeer relevant en zal je op de goedkeuring van Google kunnen rekenen.

Verwerk echter niet teveel zoekwoorden in de anchor text van de link. Ook de anchor text moet relevant zijn voor de webpagina waarnaar de link verwijst, dus een logische oplossing is om jouw merktermen erin te verwerken of te kiezen voor termen die overeenkomen met de categorienaam waaronder het artikel op jouw website valt.

We hebben het in dit geval over externe links, maar vergeet niet: deze regel is ook van toepassing op interne links. Wanneer jij alle inbound links op je website voorziet van een anchor text met overdreven veel zoekwoorden, loop je een groot risico dat Google je hiervoor bestraft.

Conclusie

Het blijkt maar weer eens, goede linkbuilding is een vak apart. In de zoektocht naar hoge rankings proberen bedrijven werkelijk alles om maar zo snel mogelijk succes te boeken. Hoewel sommige van deze SEO-strategieën kortstondig werken, leiden ze vroeg of laat allemaal tot een penalty door Google met als gevolg dat veel van deze bedrijven failliet gaan.

Verspil je tijd daarom niet aan risicovolle SEO-tactieken of linkbuildingbureaus die gouden bergen beloven voor een opvallend lage prijs. Richt je op meerwaarde voor gebruikers en creëer kwalitatief hoogwaardige content om je linkbuilding te ondersteunen.

Het verzamelen van een collectie backlinks waar je tot in de lengte van jaren plezier van hebt kost veel tijd en energie. Maar wanneer je erin slaagt een linkprofiel op te bouwen dat toegevoegde waarde heeft voor gebruikers, ben je ervan verzekerd dat Google je nog vele jaren zal belonen met hoge zoekmachine rankings.

Hulp nodig bij het ontwikkelen van een veilige en effectieve linkbuildingcampagne? Neem vrijblijvend contact op met de experts van Webton via 074 – 3030400 of stuur een mailtje naar info@webton.nl.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!