23-04-2015

Vermijd een straf van Google!

3 april 2015

Controleer je linkprofiel

Linkbuilding is een van de meest effectieve manieren om hoger in Google te komen. Maar zelfs wanneer je als SEO-expert alleen kwalitatief hoogwaardige backlinks hebt verzameld, kan dit in de loop der tijd veranderen zonder dat je het merkt. Webton legt je uit waarom slechte backlinks gevaarlijk zijn voor je website en hoe je een daling in Google kunt voorkomen.

Wanneer je de door jou verzamelde backlinks niet zorgvuldig controleert en slechte links tijdig verwijdert, loopt je website het risico op een fikse straf door Google. De reden is Google’s beruchte Penguin update van alweer jaren geleden. Sinds de invoering ervan zijn talloze websites gestraft voor backlinks van twijfelachtige kwaliteit, met desastreuze gevolgen voor hun bezoekersverkeer.

Als gevolg hiervan probeerden webmasters wereldwijd te redden wat er te redden viel en verwijderden zoveel mogelijk slechte backlinks naar hun website. Een dergelijke eenmalige actie heeft echter weinig zin, wanneer er geen duurzame strategie wordt gehanteerd om de kwaliteit van de backlinks op peil te houden.

Een backlink is ‘goed’ wanneer deze volgens de criteria van Google van hoge kwaliteit is. Deze criteria zijn echter constant aan verandering onderhevig, waardoor je jouw linkprofiel om de zoveel tijd opnieuw moet controleren. Wanneer je zeker wilt weten dat je website niet het risico loopt op een straf van Google, is het verstandig om op basis van een duurzame linkbuilding strategie passende maatregelen te nemen.

De ultieme linkprofiel beschermingsstrategie

SEO is niet alleen een lange termijn investering in een hogere zichtbaarheid en betere rankings voor je website. Inhoudelijk sterke SEO onderscheidt zich van bedenkelijke SEO-strategieën door je online belangen te beschermen, in plaats van ze in de waagschaal te stellen.

Helaas kiezen veel webmasters voor de korte termijn en maken zij gebruik van dubieuze linkbuilding methodes om zo snel mogelijk hoog te ranken in Google. Pas wanneer hun website hiervoor gestraft wordt, veranderen ze iets aan het opgebouwde linkprofiel. Maar dan is het vaak al te laat. Zeg nu zelf: zit je te wachten op alle stress, kosten en tijd die het met zich meebrengt om je website te laten herstellen van een straf vanuit Google? Dat lijkt ons toch niet.

Het zal je daarom duidelijk zijn dat het de moeite loont om je website vroegtijdig te beschermen tegen een Google penalty. Maar hoe bescherm je je website nu precies? Je huis en auto kun je verzekeren tegen schade, maar bij een website is dit een stuk lastiger. Het is echter wel degelijk mogelijk, als je onderstaande stappen uit onze linkprofiel beschermingsstrategie volgt.

Herstel duurt lang

Is het al te laat en is jouw website gestraft door Google? Dan heb je een lange weg te gaan voordat je website weer een comeback maakt in de zoekresultaten. Er zijn talloze voorbeelden van websites die voor hun inkomsten compleet afhankelijk waren van het bezoekersverkeer vanuit Google. Na een straf van de zoekmachinegigant raakten deze bedrijven in één klap alles kwijt.

linkprofiel

Voorbeeld van plotsklapse daling in bezoekersaantallen na Google Penguin update (Bron: Search Engine Land)

Desondanks is het wel degelijk mogelijk om te herstellen van een Google penalty, of deze straf nu handmatig tot stand is gekomen of na een algoritmische update. Google biedt je namelijk de gelegenheid bezwaar aan te tekenen tegen de straf via de zogenaamde Disavow Tool in Google Webmaster Tools.

Wanneer je gelooft dat de ranking van je website negatief beïnvloedt wordt door backlinks van lage kwaliteit waar je geen controle over hebt, kun je Google vragen om deze niet mee te nemen in de beoordeling. De zoekmachinegigant verwacht dan wel dat jij daarnaast zelf alle mogelijke moeite doet om deze links richting jouw site te verwijderen. Het is dus niet voldoende om ze door Google simpelweg te laten negeren.

Het aantekenen van bezwaar lijkt simpeler dan dat het praktijk is. In theorie hoef je alleen alle ‘slechte’ links samen te voegen in een disavow-bestand en dit vervolgens te uploaden in Google Webmaster Tools. Na enige tijd zou je site dan langzaam moeten herstellen en zijn oude rankings weer terugkrijgen.

In de praktijk vergt dit echter veel tijd en moeite en is het nog maar afwachten of het slaagt. Je eerste verzoek wordt door Google niet altijd ingewilligd, dus soms gaan er maanden overheen voordat je daadwerkelijk succes boekt. Hier gaat veel werk inzitten en dit kan na verloop van tijd erg frustrerend worden. Ben je vastbesloten toch door te zetten? Volg dan de volgende stappen:

1.     Breng al je backlinks in kaart

In Google Webmaster Tools kun je een overzicht bekijken van alle backlinks naar je website. Houd er echter rekening mee dat deze informatie geen volledig beeld schetst van de werkelijke situatie. Vaak zijn er nog andere backlinks naar je website, die niet in dit overzicht staan. Wanneer je dus alleen de backlinks uit Google Webmaster Tools in kaart brengt, zal er niets veranderen aan je straf.

Er zijn verschillende andere hulpmiddelen beschikbaar waarmee je alle links naar je website kunt verzamelen. Populaire tools zijn onder meer de Quick Backlinks Tool van LinkResearchTools, Ahrefs, Bing Webmaster Tools en Majestic. De handigste manier is om zoveel mogelijk links te verzamelen uit deze bronnen en in het resulterende overzicht de dubbele links te verwijderen. Daarna kun je verder naar de volgende stap: het analyseren van alle backlinks.

2.     Analyseer al je backlinks

Google heeft speciale richtlijnen opgesteld waarin beschreven wordt aan welke eisen linkuitwisselingsprogramma’s dienen te voldoen. Lees deze eerst voordat je begint met analyseren. De analyse hoeft niet eens zo’n tijdrovende klus te zijn wanneer het gaat om enkele honderden backlinks. In dat geval kun je elke link handmatig controleren en in kaart brengen welke links afkomstig zijn van websites die irrelevant zijn of een dubieuze reputatie hebben.

De klus wordt intensiever naarmate de hoeveelheid backlinks toeneemt. Sommige websites hebben duizenden of zelfs miljoenen backlinks. In zulke gevallen loont het om niet alles handmatig te doen, maar bepaalde tools te gebruiken voor het analyseproces.

De Link Detox Tool van LinkResearchTools is een handig hulpmiddel om de bulk van het werk voor je op te knappen. Vervolgens kun je zelf steekproefsgewijs controleren of de analyse van het tooltje klopt. Over het algemeen kloppen de resultaten voor de links met een ‘hoog risico’ wel, maar hoe lager het risico door de tool wordt ingeschat, hoe verstandiger het is om dit zelf handmatig te controleren.

3.     Verwijder links van lage kwaliteit

Wanneer je eenmaal in kaart hebt gebracht welke backlinks een risico vormen voor de positie van je website in de zoekresultaten, kun je deze proberen te verwijderen van de websites waar ze op staan. In sommige gevallen kun je dit wellicht zelf doen, terwijl je in andere gevallen webmasters hierom moet vragen.

Blijven er na deze verwijderingsronde nog steeds een aantal slechte backlinks over? Maak dan gebruik van de eerder genoemde Disavow Tool in Google Webmaster Tools. Voeg de slechte links toe in een disavow-bestand om Google te laten weten dat je wil dat deze links niet meegenomen worden bij het beoordelen van je website.

4.     Geduld is een schone zaak…

Nu rest je niets anders dan het besluit van Google af te wachten. Wanneer je website een handmatige straf van Google heeft gekregen, moet je wachten tot medewerkers je bezwaarschrift hebben gelezen. Dit kan enkele dagen, maar ook meerdere maanden duren. Wanneer het gaat om een geautomatiseerde algoritmische straf, is het een kwestie van wachten tot de eerstvolgende algoritme update. Gelukkig vernieuwt Google het algoritme tegenwoordig vaker dan vroeger, toen dit soms wel langer dan een jaar duurde.

Herstel van je website is uiteindelijk zeker mogelijk, maar je moet als webmaster wel een lange adem hebben. Want zelfs wanneer de straf door Google ongedaan wordt gemaakt, zal je website niet direct weer de oude posities in de zoekresultaten bekleden. Hier gaat de nodige tijd overheen. Het is daarom te hopen dat je bedrijf niet alleen afhankelijk is van het webverkeer uit de organische zoekresultaten van Google. Vanuit SEO-oogpunt is het daarom altijd aan te bevelen aan risicospreiding te doen door waar mogelijk ook bezoekers uit andere kanalen zoals social media te genereren.

Voorkomen is beter dan genezen

Een goede linkprofiel beschermingsstrategie is net als een verzekering: je hoopt hem eigenlijk niet nodig te hebben, maar voor de zekerheid is het wel zo verstandig om er eentje af te sluiten. Als webmaster betekent dit dat het beter is om je website te beschermen tegen een mogelijke straf vanuit Google dan weer op te moeten krabbelen nadat je gestraft bent. Zoals zo vaak geldt ook hier het credo: voorkomen is beter dan genezen.

De enige manier om je website afdoende te beschermen tegen een Google-penalty is door je linkprofiel op regelmatige basis te controleren en bij te werken. Wel zo verstandig, want er zijn talloze voorbeelden van sites die geen beschermingsmaatregelen namen en hier achteraf spijt van kregen. Je hebt nooit een garantie dat jouw website de dans ontspringt.

Zelfs wanneer je website in het verleden al eens gestraft is door Google en je inmiddels weer uit het dal geklommen bent, wil dat niet zeggen dat je in de toekomst gevrijwaard blijft van nieuwe straffen. Elke dag verschijnen er zonder dat je het doorhebt nieuwe backlinks op internet, ook naar jouw website.

Een groot gedeelte hiervan is afkomstig van websites waar je misschien liever niet mee geassocieerd wilt worden. Kwaadwillende concurrenten kunnen op deze manier in theorie je website zelfs een slecht linkprofiel bezorgen, door simpelweg op websites van lage kwaliteit veel backlinks naar je website toe te voegen. Wees hier bedacht op en neem tijdig maatregelen!

Bouw gestaag verder aan je linkprofiel

Tot nu toe hebben we het in dit artikel vooral gehad over het verwijderen van slechte links. Het blijven creëren van goede, nieuwe links is echter minstens zo belangrijk. Voor jezelf zou je de stelregel kunnen hanteren dat je voor elke slechte link die je verwijdert, een nieuwe goede link moet toevoegen. Op deze manier weet je zeker dat je linkprofiel op duurzame wijze groeit, een essentiële voorwaarde voor succesvolle linkbuilding.

Het creëren van kwalitatief hoogwaardige backlinks is niet altijd gemakkelijk en kost de nodige tijd, waardoor veel webmasters hun geduld verliezen en kiezen voor de korte termijn. Het mag dan verleidelijk lijken om te kiezen voor het creëren van ‘makkelijke’ backlinks, op de lange termijn betaalt je website hier de prijs voor. Het tegenovergestelde is ook het geval. Investeer je bewust in meer tijdrovende maar kwalitatief betere backlinks, zal je website hier op termijn absoluut de vruchten van plukken.

Er zijn een aantal bewezen effectieve linkbuilding methoden waarbij de kans op backlinks van kwalitatief hoogwaardige sites flink wordt vergroot. Content marketing is een online marketing methode die hier uitstekend op aansluit. Door regelmatig nieuwe content van hoge kwaliteit te plaatsen, zullen websites binnen jouw niche steeds vaker links plaatsen naar jouw artikelen. Dit is een duurzame manier om een ijzersterk linkprofiel op te bouwen.

Ben jij op zoek naar goede sites om backlinks op te (laten) plaatsen? Analyseer dan eens het linkprofiel van je directe concurrenten. De kans is groot dat dit leidt tot nieuwe inzichten over mogelijke linkbuilding strategieën en je ontdekt wellicht goede websites voor linkbuilding die je nog niet kende. In plaats van concurrerende websites, kun je hiervoor ook speciale SEO-software gebruiken. Er zijn verschillende online tools (vaak zelfs gratis) waarmee je goede resultaten kunt behalen.

Blijf je linkprofiel controleren

Het werk van een online marketeer zit er eigenlijk nooit op. Zelfs wanneer je alle bovenstaande tips hebt opgevolgd, kunnen er in een later stadium nog dingen veranderen waardoor je je eerdere beslissingen moet herzien. Heb je eenmaal een disavow-bestand ingediend bij Google, dan kun je dit later altijd nog aanpassen.

Sommige links die voorheen nog slecht waren, kunnen enige tijd later goed zijn. Een linkprofiel is dynamisch en elke dag aan verandering onderhevig. Een website die in het verleden geïnfecteerd was met malware en daardoor spam verstuurde, kan daar inmiddels van hersteld zijn. Wanneer deze site een of meerdere backlinks naar jouw website bevat, is het zonde als deze URL nog in je disavow-bestand staat en is het zaak dit zo snel mogelijk aan te passen.

De inhoud van het wereldwijde web verandert dagelijks. Het kan zomaar zijn dat een link uit jouw disavow-bestand na verloop van tijd waardevol is geworden en door Google niet meer geassocieerd wordt met spam. Websites uit zogenaamde linknetwerken kunnen van eigenaar of hosting wisselen en niet langer deel uitmaken van dit beruchte netwerk.

Het is al tijdrovend genoeg om nieuwe backlinks te creëren. Wanneer je regelmatig je linkprofiel controleert en erachter komt dat een bepaalde link die vroeger risicovol was inmiddels meerwaarde heeft, verwijder deze dan simpelweg uit je disavow-bestand.

Conclusie

Het wel of niet op regelmatige basis bijhouden van je linkprofiel is eigenlijk niet eens een echte keuze meer. Het zou standaard moeten zijn voor elke webmaster of online marketeer die zijn vak serieus neemt. Zeker wanneer je het handmatig doet kan het tijdrovend en vermoeiend zijn, maar als je er de verstrekkende gevolgen van een eventuele Google-penalty mee kunt voorkomen, is het de moeite meer dan waard.

Internet verandert continu en Google past zijn regelgeving constant aan. Het is een risico om lijdzaam toe te kijken hoe de ontwikkelingen zich voltrekken. Bij een straf van Google kan je site een klap krijgen die hij nooit meer te boven komt. Dit is een risico dat je niet kunt nemen. Pas de tips uit onze linkprofiel beschermingsstrategie toe en stel het organische bezoekersverkeer naar je website veilig!

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!