23-12-2015

Verbeter je vindbaarheid in Google

Maak je website beter vindbaar in Google met deze 12 tips

Als je in no-time hoog of hoger in Google wilt komen, is er één belangrijke voorwaarde: je moet veel concurrentie aftroeven. En dat is zo makkelijk nog niet.

Want net als jij, besteden de SEO-specialisten van andere websites vele uren aan het vindbaar maken van hun pagina’s en het tweaken van vele kleine details. En net als jij publiceren ze op regelmatige basis lange content om zo de toplijsten van Google te bestormen.

Dus hoe kun je je nog onderscheiden? Wat moet je doen om de concurrentie voor te blijven en de vindbaarheid van je website in Google te vergroten? Dat is wat we je in dit artikel gaan verklappen.

Streef de concurrentie voorbij

Concurrentie zal er altijd zijn. En dat is alleen maar goed. Gebruikers verdienen een keuze en monopolies zijn bij wet verboden. Maar daar heb jij maling aan! Het liefst zou jij op elke zoekterm op de toppositie in Google ranken. En niets houdt je tegen om het te proberen…

Keiharde garanties geven dat alle tips in dit artikel je grenzeloze ambities gaan waarmaken, kunnen we echter niet. Google’s grootste doel is om de ervaring van zoekmachinegebruikers te verbeteren. Zoekresultaten die alleen maar links naar jouw website bevatten, voldoen natuurlijk niet aan dit criterium.

Daarnaast is het in de praktijk vrijwel onmogelijk om de eerste pagina van de SERPs compleet te domineren op één zoekterm. Er zijn simpelweg teveel ranking factoren die een rol spelen in het algoritme van Google.

De enige uitzondering zijn branded zoektermen zoals Adidas, Facebook of Webton:

WEBTON

Alle zoekresultaten in bovenstaande afbeelding zijn gerelateerd aan Webton. Een mooi resultaat op het gebied van vindbaarheid! Een bedrijf als Facebook brengt het er minder goed vanaf in de Nederlandse zoekresultaten van Google:

FACEBOOK

In de bovenstaande afbeelding verschijnen al vrij snel websites zoals die van het Algemeen Dagblad en Wikipedia in de zoekresultaten. In dit geval gaat het niet om directe concurrenten van Facebook, waardoor het minder erg is. Complete dominantie op de eerste pagina van Google is echter iets anders.

Dat is ook niet altijd nodig. Uit een onderzoek van Advanced Web Ranking blijkt bijvoorbeeld dat de bovenste 5 zoekresultaten 67,60% van alle clicks op de eerste pagina van Google krijgen. De onderste 5 zoekresultaten ontvangen slechts 3,73% van alle clicks.

AWR

Het bezetten van de eerste 5 posities in Google is dus al voldoende om de concurrentie een gevoelige klap uit te delen. Maar ook dan zijn er nog steeds eventuele Wikipedia-pagina’s over jouw merk. En ook dan zien gebruikers nog steeds Google Nieuws artikelen over jouw bedrijf (zie de afbeelding van Facebook).

Maar dat alles verandert niets aan het volgende feit: hoe meer posities jouw website inneemt op de eerste pagina van Google, hoe meer organisch verkeer je zult ontvangen. Daarom bespreken we hieronder 12 tactieken om de topposities zo snel mogelijk in te nemen en je website beter vindbaar te maken.

1.    Zoekmachine adverteren

Wil je verzekerd zijn van een virtuele podiumplek in de zoekresultaten van Google? Dan is zoekmachine adverteren met Google AdWords jouw beste optie.

De meeste advertenties in de zoekmachine worden voor optimale vindbaarheid weergegeven aan de bovenkant van de zoekresultaten. Soms staan er ook advertenties aan de rechterkant van de pagina of in de speciale Google Shopping resultaten.

Er is een Google AdWords account voor nodig om in de bovenste advertentieresultaten te verschijnen. Daarnaast beland je alleen in de Google Shopping resultaten als je een product verkoopt én gebruik maakt van Google Shopping campagnes.

Maar er zijn meer potentiële obstakels bij zoekmachine adverteren. Je hebt immers ook te maken met concurrentie die biedt op de door jou gekozen zoektermen. Het geld dat je wilt uitgeven, is afhankelijk van het bedrag dat je Google AdWords per keer betaalt dat er een zoekmachinegebruiker op je advertentie klikt.

De adverteerder met het meeste geld is echter niet automatisch de winnaar. Google AdWords hanteert namelijk een zogenaamde kwaliteitsscore, waarin de volgende zaken worden meegenomen:

  • De relevantie van je advertentie voor de gebruiker
  • De Click-Through Rate van je advertentie
  • De relevantie van je landingspagina

Veel bedrijven adverteren op hun eigen merknaam om prominent aanwezig te zijn op Google’s eerste pagina en hun merknaam te beschermen tegen brutale concurrenten.

In de onderstaande afbeelding adverteert Miele succesvol op de eigen merknaam, maar probeert Coolblue ook een graantje mee te pikken:

MIELE

2.    Google Nieuws

Google Nieuws resultaten verschijnen meestal in de bovenste helft van de zoekresultaten en bevatten enkele links naar gerelateerde nieuwsartikelen. Een voorbeeld hiervan zie je in de hierboven geplaatste afbeelding over Facebook.

Een website moet aangemeld worden bij Google Nieuws om geïndexeerd te worden door het algoritme. Ook moet de site duidelijk nieuwsartikelen bevatten om in aanmerking te komen voor deelname.

Wil je weten of jouw website voldoet aan de criteria van Google Nieuws? Lees hier de exacte toelatingseisen. Je moet minimaal kunnen aantonen dat je de eigenaar bent van de site en robots.txt of meta tags op de juiste wijze inzetten.

Het laatste wat Google Nieuws echter wil, is fungeren als promotiekanaal voor webmasters die hun website beter vindbaar willen maken. We citeren:

  • Houd het bij nieuws – en dat menen we! Google Nieuws is geen marketingservice. We willen niet dat gebruikers worden doorgestuurd naar sites die in de eerste plaats zijn gemaakt voor de promotie van een product of organisatie of naar sites die zich bezighouden met verkoopjournalistiek. Als uw site een mix bevat van nieuwsinhoud en andere typen inhoud, met name betaalde advertorials of promotionele inhoud, raden we u ten zeerste aan de inhoud die geen nieuws is te scheiden van de echte nieuwsinhoud. Als we bij uw nieuwsinhoud inhoud aantreffen die geen nieuws is, kunnen we ertoe overgaan uw volledige publicatie uit te sluiten van Google Nieuws.”

Heb jij een webshop waar je af en toe productgerelateerde nieuwsartikelen op plaatst? Dan is het waarschijnlijk geen goed idee om je aan te melden bij Google Nieuws. Lees de toelatingseisen zorgvuldig door en ga alleen verder als je website aan alle eisen voldoet.

Is dat het geval? Dan is Google Nieuws een interessante manier om ruimte te bezetten in de bovenste helft van de zoekresultaten en de vindbaarheid van je website te vergroten.

3.    Sitelinks

Sitelinks zijn de aanvullende links die in de zoekresultaten onder de website URL verschijnen. Zie hieronder een voorbeeld van Adidas, met meerdere sitelinks naar verschillende productcategorieën:

ADIDAS

Sitelinks laten de zoekresultaten op branded zoektermen er indrukwekkend uitzien. Jouw merk bezet hierdoor meer ruimte op de bovenste helft van Google’s eerste pagina en dwingt minder wenselijke resultaten naar onderen.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan Wikipedia-pagina’s en negatieve berichtgeving over je organisatie, maar ook aan concurrerende pagina’s van andere bedrijven.

Helaas heb je als webmaster weinig invloed op de weergave van sitelinks in de zoekresultaten. Google zegt hier zelf het volgende over:

  • “We geven alleen sitelinks weer voor resultaten wanneer we denken dat deze handig zijn voor de gebruiker. Als de structuur van uw site onze algoritmen niet toestaat goede sitelinks te vinden of als de sitelinks volgens ons niet relevant zijn voor de zoekopdracht van de gebruiker, geven we deze niet weer.”

Natuurlijk kun je bepaalde zaken optimaliseren om de door jou gewenste sitelinks in de zoekresultaten te laten verschijnen. Het gaat echter om dingen die je toch al moet doen om je site gebruiksvriendelijk te maken voor bezoekers.

Een goed voorbeeld is het maken van een XML sitemap en het toevoegen hiervan aan Google. Maar ook een goede structuur van je website is noodzakelijk om sitelinks op de juiste wijze weer te geven.

4.    Zoekveld

In de zoekresultaten verschijnt soms een zoekveld bij zoekopdrachten op bepaalde merken. Dit zoekveld biedt gebruikers de mogelijkheid om de bijbehorende site te doorzoeken. Zie hieronder het voorbeeld van de website van Tweakers:

TWEAKERS

Net als sitelinks zorgt dit zoekveld voor extra screen real estate op de eerste pagina van Google. En dat maakt het een waardevol hulpmiddel om je concurrentie af te troeven en je website beter vindbaar te maken voor bezoekers.

Wil jij ook zo’n handig zoekveld in de zoekresultaten? Het enige wat je nodig hebt, is zoekfunctionaliteit op je website en een klein stukje schema markup (ook wel bekend als structured data markup).

Voeg de volgende HTML-code toe aan de homepage van je website:

< script type=”application/ld+json”>

{

“@context”: “http://schema.org”,

“@type”: “WebSite”,

“url”: “https://www.webtonvoorbeeld.nl/”,

“potentialAction”: {

   “@type”: “SearchAction”,

   “target”: “https://query.webtonvoorbeeld.nl/search?q={search_term_string}”,

   “query-input”: “required name=search_term_string”

}

}

< /script>

Natuurlijk vervang je ‘webtonvoorbeeld.nl’ in de bovenstaande “url” en “target” regels voor je eigen domeinnaam.

Om te testen of jouw schema markup werkt, kun je Google’s Structured Data Testing Tool gebruiken. Net als bij sitelinks, heb je weinig controle over het eindresultaat.

Wanneer je website weinig organisch verkeer ontvangt uit branded zoektermen, is de kans kleiner dat je een zoekveld krijgt. Dat wil echter niet zeggen dat je geen poging moet wagen. Niet geschoten, is altijd mis!

5.    Google’s Knowledge Graph

The Knowledge Graph van Google is een uitgebreide kennisdatabase die informatie bevat over miljoenen bekende personen, plaatsen en organisaties. De dienst haalt zijn gegevens uit talloze informatiebronnen, waaronder bijvoorbeeld Wikidata.

Het resultaat is een groot informatieveld dat links, afbeeldingen en andere data uit Wikipedia bevat. Het veld wordt aan de rechterkant van de zoekresultatenpagina prominent weergegeven en ziet er als volgt uit:

BORSATO

Wil jij de vindbaarheid van je website vergroten en ook in zo’n informatieveld op de eerste pagina van Google belanden? Dan kan het geen kwaad als jij of je merk al enige bekendheid genieten. En daarmee bedoelen we vooral genoeg bekendheid voor een eigen Wikipedia pagina.

Zelfs dan weet je nooit zeker of Google je een informatieveld in de zoekresultaten geeft. Die kans neemt echter wel zienderogen toe. Uit recent onderzoek blijkt dat Google inmiddels Knowledge Graph velden weergeeft voor 1 op de 5 zoekopdrachten van gebruikers.

Ook heb je enige invloed op de wijze waarop het informatieveld in Google wordt gepresenteerd. Zo kan je zelf je logo, contactinformatie en sociale links instellen met behulp van het eerder genoemde schema markup. Op Google Developers wordt tot in detail uitgelegd hoe.

6.    Antwoordenveld

The Knowledge Graph is niet de enige Google-dienst die zijn gegevens uit externe bronnen haalt. Google indexeert talloze websites om waardevolle informatie in te winnen. Het doeleinde is onder meer om zoekopdrachten in vraagvorm te kunnen beantwoorden met een speciaal antwoordenveld.

Het algoritme slaagt erin om de gebruikersintentie te begrijpen en kan de gebruiker hierdoor van het juiste antwoord voorzien. In de onderstaande afbeelding zie je het antwoord van Google op de vraag “wat is een zoekmachine”:

ZOEKMACHINE

Onder het antwoordenveld wordt de URL weergegeven van de website die de informatie bevat, in dit geval Wikipedia. Toch is er weinig aanleiding voor de gebruiker om deze URL te bezoeken en de zoekresultaten te verlaten; hooguit voor wat aanvullende informatie.

Dit is ook de bedoeling van Google. De gebruiker krijgt direct het antwoord op zijn vraag gepresenteerd, wat resulteert in een betere gebruikerservaring.

Toch is er voldoende aanleiding om de partij te willen zijn die het beste antwoord geeft op een bepaald vraagstuk. Google plaatst het beste antwoord met de bijbehorende URL immers bovenaan de organische zoekresultaten. Erg goed voor de vindbaarheid van je website…

Natuurlijk weet je nooit zeker of je website in de ogen van Google überhaupt een kandidaat is voor een vermelding in het antwoordenveld. Toch kun je de kans hierop absoluut vergroten.

Zorg dat je website autoriteit opbouwt binnen het vakgebied en schrijf regelmatig kwalitatief hoogwaardige content met een hoge informatiewaarde en relevantie. Vooral websites die bekend staan om het publiceren van tijdloze evergreen content komen in aanmerking voor een vermelding.

7.    Google Mijn Bedrijf en Google Maps

De zoekresultaten van Google worden in toenemende mate bepaald door de locatie van de gebruiker. Voor bedrijven is het hierdoor onontbeerlijk om gebruikers gedetailleerde en actuele informatie voor te schotelen.

Zie hieronder het resultaat voor de zoekopdracht “waar italiaans eten” bij een gebruiker die zich in Enschede bevindt:

ETEN

Google Maps zoekresultaten zijn een combinatie van relevantie, afstand en uniciteit. Google kan een bedrijf dat op relatief grote afstand van de gebruiker ligt toch bovenaan in de zoekresultaten weergeven, als het bedrijf aan alle overige wensen van de gebruiker voldoet.

Een goed voorbeeld hiervan is Italiaans Restaurant Vaticano in de bovenstaande afbeelding. Dit restaurant ligt relatief ver weg in Zutphen, maar krijgt van Google toch de voorkeur boven dichterbij gelegen alternatieven in Enschede en Hengelo.

Een aantal dingen vallen hierbij op. Restaurant Vaticano heeft verreweg de meeste recensies en heeft daarnaast diverse foto’s zodat mensen alvast binnen kunnen kijken. Ook valt op dat de recensies beter zijn dan die van de concurrentie.

Dit voorbeeld geeft aan hoe belangrijk het is om zowel de gebruiker als Google te voorzien van zoveel mogelijk informatie over je bedrijf. Dit is een simpele manier om beter vindbaar te zijn dan de concurrentie en de toppositie in Google te bekleden op locatiegebaseerde zoekopdrachten.

Registratie bij Google Mijn Bedrijf is een vereiste om dit alles te realiseren. Dit helpt niet alleen bij je ranking in de zoekresultaten van Google Maps, maar verbetert de algehele online weergave van je bedrijf.

Hoe meer informatie je invult, hoe groter de kans dat je bedrijf hoog rankt bij lokale zoekopdrachten. Je moet op zijn minst zorgen dat de volgende zaken in orde zijn:

  • Een uitgebreide en gedetailleerde omschrijving van je merk of bedrijf
  • Actuele informatie over openingstijden
  • Reviews van klanten
  • Lokale contactgegevens zoals een telefoonnummer en bedrijfsadres
  • Zoveel mogelijk afbeeldingen van je bedrijf
  • Een keuze voor de juiste categorieën
  • Regelmatige updates van al deze informatie

8.    Reviews

We noemden het hierboven al even als belangrijke ranking factor: de reviews van klanten. Reviews zijn absoluut onmisbaar voor bedrijven.

Een lokale onderneming met hoge klantwaarderingen zal bijvoorbeeld hoger ranken in lokale zoekopdrachten. Maar ook een online retailer zal goede productreviews direct merken in betere rankings en een hogere Click-Through Rate.

In onderstaande afbeelding zie je de zoekresultaten voor de zoekopdracht “restaurant Antwerpen”. Zoals je ziet, zijn de restaurants in dit geval gesorteerd op de reviewscore. Hoe beter de reviews, hoe hoger de positie van het restaurant in de zoekresultaten.

ANTWERPEN

De eerstvolgende zoekresultaten in Google zijn vooral review websites zoals TripAdvisor, ViaMichelin en Resto.be. Als je als bedrijf goed vindbaar wilt zijn in de lokale zoekresultaten van Google, zijn reviews van klanten dus absoluut noodzakelijk.

Voor reviews moet je je bedrijf allereerst registreren bij Google Mijn Bedrijf (zie hierboven). Daarnaast zijn er diverse zaken die je kunt optimaliseren om zoveel mogelijk reviews te krijgen over je onderneming.

Misschien wel het belangrijkste verbeterpunt: je eigen producten en diensten. Wil je goede reviews? Leg dan de focus op het perfectioneren van je dienstverlening. Net zoals in SEO, draait het om het verbeteren van de gebruikerservaring. Dat is een basisvoorwaarde voor goede reviews.

Maar je kunt meer dingen doen om reviews te stimuleren. Vraag je klanten simpelweg om het achterlaten van reviews: op visitekaartjes, bonnetjes en bij het betalen van de rekening. Wees niet te bescheiden. Als klanten tevreden zijn, laten ze graag een review achter.

Ook online kun je klanten benaderen voor reviews. Stuur ze bijvoorbeeld een e-mail. Wanneer ze de mail lezen zijn ze toch al online, dus het schrijven van een review is dan een kleine moeite. Ook via je sociale kanalen kun je af en toe best vragen om reviews.

Reviews werken niet alleen om hoger te ranken in zoekmachines, maar vergroten ook de kans dat bezoekers converteren naar klanten. Positieve reviews hebben sociale bewijskracht. Mensen willen bevestiging dat ze de juiste keuze maken.

Een lovende review of een reviewscore van 5 sterren kan net het extra zetje zijn waardoor een gebruiker overstag gaat en voor jouw bedrijf kiest. Online gebruikers laten reviews tegenwoordig steeds zwaarder meewegen in hun aankoopbeslissingen en keuzes.

Het kost echter tijd om veel reviews te genereren, dus wees geduldig. Enkele reviews per maand zijn voor de meeste bedrijven ruim voldoende om de voordelen ervan te ervaren. Bovendien ziet een gestage toename er realistischer uit dan een plotselinge explosie van positieve reviews.

9.    Sociale kanalen

Misschien is het je wel eens opgevallen: bij veel branded zoekopdrachten bestaan de onderste resultaten op de eerste pagina van Google uit de sociale kanalen van het betreffende merk.

Een goed voorbeeld hiervan is de onderstaande afbeelding van een zoekopdracht op de satirische nieuwswebsite De Speld:

SPELD

De helft van Google’s eerste zoekresultatenpagina wordt in dit geval ingenomen door social media accounts.

Sociale kanalen zijn dan ook een uitstekende manier om je merknaam te beschermen en felbegeerd screen real estate in de zoekresultaten te bezetten. Zelfs als het niet tot rechtstreekse bezoeken aan je website leidt, is het een goede tactiek om de zoekresultaten met je merk te domineren.

Zorg daarom dat je merk aanwezig is op alle belangrijke sociale netwerken zoals Facebook, Twitter, YouTube, Instagram, Pinterest, LinkedIn, Google+ en Tumblr. Wees actief op deze netwerken en plaats regelmatig nieuws en andere actualiteiten.

Zo bouwen mensen op social media een band op met je merk en zal er steeds meer activiteit plaatsvinden op je sociale kanalen. Deze toename van sociale signalen vertelt Google dat je merk relevante informatie levert en een autoriteit is binnen jouw sector.

Dit heeft weer een positieve invloed op de vindbaarheid van je website in Google. Sociale signalen zijn nu al een van de belangrijkste ranking factoren en worden in de toekomst alleen maar belangrijker. De verwachting luidt dan ook dat ze steeds meer ruimte zullen innemen in de organische zoekresultaten.

Sinds enige tijd zijn er bijvoorbeeld al tweet feeds van bepaalde accounts (zoals bedrijven en bekende personen) zichtbaar in de Engelstalige zoekresultaten van Google. Het is nog niet bekend of en wanneer de zoekmachinegigant deze functionaliteit invoert in Nederland.

Zeker is echter dat sociale signalen steeds verder geïntegreerd zullen worden in het zoekalgoritme om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Het is dus in alle opzichten een goed idee om zo actief mogelijk te zijn op social media.

10.          Video’s

Google laat video’s zwaar meewegen in de organische zoekresultaten, zeker als het om YouTube video’s gaat. Creëer jij voor jouw merk ook videocontent? Dan is het zeer belangrijk om een YouTube kanaal te hebben dat je regelmatig ververst met actuele en kwalitatieve video’s.

Hoe populairder jouw YouTube kanaal, hoe zwaarder Google je video’s mee zal wegen in de zoekresultaten. De kans is immers groot dat veelvuldig bekeken video’s relevant en informatief zijn voor gebruikers.

VIDEO

Maar naast het aantal views van een video heeft Google nog meer manieren om te achterhalen of videocontent een meerwaarde vormt voor gebruikers. Ook andere SEO-elementen zoals de titel, omschrijving en het aantal sociale shares vormen belangrijke indicatoren voor het zoekalgoritme.

Het is daarom van doorslaggevend belang om je video’s, net als je geschreven content, te optimaliseren voor vindbaarheid in de zoekmachines. Verwerk belangrijke zoekwoorden in de titel en schrijf een gedetailleerde omschrijving van zo’n 100 woorden.

Daarnaast is het verstandig om de juiste tags (beschrijvende zoekwoorden) toe te voegen aan je video’s. Alleen dan zal Google je video’s namelijk ontdekken en indexeren. In de meeste gevallen zijn ongeveer 10 tags per video al voldoende.

Na Google is YouTube inmiddels de grootste zoekmachine ter wereld. Het slim inzetten van videocontent kan dan ook een zeer positieve bijdrage leveren aan de vindbaarheid van jouw merk in de zoekresultaten van Google.

Wil je meer weten over SEO voor YouTube? Lees dan onze tips om hoog te scoren in YouTube.

11.          Afbeeldingen

Pagina’s met duizenden woorden schrikken lezers al snel af. Logisch, want het lezen van zulke teksten lijkt een hele opgave. Het toevoegen van afbeeldingen zorgt in zulke gevallen voor de nodige variatie.

Regelmatig gebruik van afbeeldingen in stukken tekst voorkomt saaie content en verbetert de gebruikerservaring van bezoekers. Elke moderne website bevat daarom afbeeldingen om geschreven teksten te ondersteunen. Een beeld zegt immers nog altijd meer dan duizend woorden!

Net zoals geschreven content verschijnt in Google’s normale zoekresultaten, belanden afbeeldingen in de speciale zoekresultaten van Google Afbeeldingen. Dit betekent dat afbeeldingen een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de organische rankings van een website.

Het is dan ook zaak om de afbeeldingen op je website zo goed mogelijk te optimaliseren voor vindbaarheid in de zoekmachines. Er zijn een aantal belangrijke aandachtspunten om hoog te ranken in Google Afbeeldingen.

AFBEELDINGEN

Kies allereerst voor een heldere bestandsnaam en titel die het belangrijkste zoekwoord bevatten. Hierdoor wordt het niet alleen de bezoeker, maar ook het algoritme van Google direct duidelijk of je afbeeldingen relevant zijn voor bepaalde zoekopdrachten.

Ook het comprimeren van afbeeldingen is een cruciale stap om hoger in Google Afbeeldingen te komen. Kleine plaatjes nemen minder ruimte op de server in en laden sneller in dan grotere afbeeldingen. Dit resulteert logischerwijs in een snellere website.

Google hecht veel waarde aan gebruiksvriendelijkheid en beloont snelle websites daarom met een hogere notering in de zoekresultaten. Het kleiner maken van plaatjes is dus niet alleen goed voor een lagere bounce rate op je site, maar helpt je ook om bovenaan in Google Afbeeldingen te komen.

Een veelgemaakte fout onder webmasters is daarnaast het weglaten van alt tags bij afbeeldingen. Alt tags zijn echter noodzakelijk om de inhoud van een plaatje te beschrijven. Dit is werkelijk onmisbaar voor zoekmachines, want zo kan het algoritme veel nauwkeuriger bepalen waar een afbeelding over gaat.

Ook sommige bezoekers van je website zullen baat hebben bij alt tags. Denk hierbij bijvoorbeeld aan slechtziende mensen die een screenreader gebruiken of lezers waarbij afbeeldingen om technische redenen niet inladen.

Het toevoegen van alt tags aan je afbeeldingen is dus een must en helpt ook om je website beter vindbaar in Google te maken. Verwerk meerdere zoekwoorden in de alt tags van je plaatjes om de vindbaarheid van je pagina’s te optimaliseren.

12.          Organische zoekresultaten

Na het toepassen van alle bovenstaande tips kan het niet anders dan dat jouw website veel meer ruimte op de eerste pagina van Google inneemt. En wie weet blijft er naast alle sitelinks, sociale kanalen en Google Nieuws resultaten, ook nog wat ruimte over voor een paar good old organische zoekresultaten!

Gelukkig weet jij inmiddels al precies hoe je jouw webpagina’s hoog moet laten ranken in de organische zoekresultaten. Eerder schreven wij immers al uitgebreide artikelen over technieken als on-page topic targeting en andere zaken die elke SEO-specialist moet weten.

ORGANISCH

Organische zoekresultaten zijn nog altijd de kortste weg naar een betere vindbaarheid in Google. Omdat de concurrentie met de opkomst van content marketing en linkbuilding steeds steviger wordt, is het echter belangrijk ook op andere manieren screen real estate te bezetten.

Zoals zo vaak het geval is, geldt ook hier dat een combinatie van verschillende methoden het beste resultaat oplevert. Combineer ouderwetse SEO-tactieken dus met nieuwerwetse slimmigheidjes om de concurrentie voor te blijven.

Conclusie

Na het lezen van dit artikel weet jij precies hoe je jouw website beter vindbaar kunt maken in de zoekresultaten van Google. Probeer de bovenstaande tips uit en kijk vervolgens wat er gebeurt met de ranking van je site. Succes!

Extra hulp nodig?

Als ondernemer heb je het al druk genoeg. De kans is dan ook aanwezig dat je geen tijd hebt om de tips in dit artikel toe te passen of dat je simpelweg de technische kennis ontbeert.

In dat geval helpen de specialisten van Webton jou graag om de vindbaarheid van je website in Google je vergroten. Vele tevreden klanten gingen je voor. Wil je meer weten over onze dienstverlening? Neem dan vrijblijvend contact op via 074 – 3030400 of mail ons op info@webton.nl.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!