02-08-2017

Typen anchor tags die je moet vermijden

In de begindagen van SEO ontdekten webmasters dat het gebruik van steekwoorden oftewel keywords als anchor tags in backlinks een positief effect hadden op de ranking. Zeker in de tijd dat Google dit nog niet controleerde leidde dit tot commercieel misbruik van anchor tags: deze werden te pas en te onpas gebruikt en backlinks werden o.a. op grote schaal verkocht om op die manier meer traffic naar sites te genereren.

Typen anchor tags die je moet vermijden

Spam

Maar Google wordt steeds slimmer. Met de introductie van Penguin voegde de zoekmachine  een belangrijke update toe aan het algemene algoritme van Google. Google Penguin beoordeelt de kwaliteit van links tussen websites, met als doel misbruik tegen te gaan: daarbij wil Google websites bestraffen die zich bezighouden met linkbuilding technieken die niet voldoen aan de Richtlijnen voor Webmasters van Google. Denk hierbij aan het automatisch genereren van links, linkuitwisselingsprogramma’s of het kopen van links. Google wil hiermee haar zoekresultaten “schoon” houden en alles wat een spam-achtig karakter heeft wordt daarmee lager gerankt of zelfs uit de zoekresultaten verwijderd.

Daarmee is het van groot belang geworden om anchor tags zo divers mogelijk en kwalitatief hoog te houden.

Onderzoek heeft uitgewezen dat het gebruik van anchor tags boven een bepaald aantal zal resulteren in een lagere ranking. Daarbij is gekeken naar ranking voor en na de bewuste Penguin updates. Daar kwam uit dat bepaalde keywords echt wel vaker dan een keer gebruikt mogen worden, maar dat dit gebruik beperkt moet blijven tot maximaal vijf keer in een introductie of tekst. Bij een hogere frequentie gaat de spamvlag omhoog.

Belangrijke inzichten

De uitkomsten van dit onderzoek leverde een aantal belangrijke inzichten op voor het gebruik van anchor tags:

  1. Vermijd het gebruik van losse steekwoorden. Gebruik in de plaats daarvan gedeeltelijk matchende woorden of delen van zinnen. Deze zorgen voor een natuurlijker zinsopbouw en zullen beter in de tekst passen (bijvoorbeeld “wil jij wat aan je gewicht doen en zo snel mogelijk kilo’s verliezen? Neem contact op met…”). Een natuurlijk ogende tekst zoals een ieder die zou opzeggen of lezen wordt door Google hoger gewaardeerd dan een gekunstelde tekst waarin zo vaak mogelijk een bepaald steekwoord telkens terugkomt, zoals “gewichtsverlies”.
  2. Focus je niet alleen op de anchor tag waarop je gevonden wilt worden, maar gebruik ook synoniemen. Dus als je gevonden wilt worden op “linkbuilding”, gebruik dan ook “verzamelen van backlinks”, “off page SEO” etc.
  3. Zet niet in op 1 URL, maar zorg ervoor dat alle variaties van naked URL’s naar jouw site dirigeren: www.example.com, example.com, Example.com, EXAMPLE.COM.
  4. Gebruik van niet-beschrijvende anchor tags. Zet in op diversiteit. Dus niet simpelweg “klik hier”, maar wees creatief. Link door naar artikelen, foto’s, video, maak het multimediaal en link door naar brongegevens.
  5. Als je website meertalig is of je klanten ook uit andere taalgebieden komen, gebruik dan niet een taal als anchor maar meerdere: “volg ons op Facebook”, “follow us on Facebook”, “Folgen Sie uns auf Facebook”.

Webton kan je helpen bij het optimaliseren van je website en de vindbaarheid online. Onze specialisten weten de juiste toon te zetten en zorgen ervoor dat je je onderscheidt van de concurrentie.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!