09-09-2018

Typen anchor tags die je moet vermijden

Anchor tags zijn een van de elementen waarmee je een tekst kunt optimaliseren om hem hoger te laten scoren in Google. Door de jaren heen is duidelijk geworden hoe je anchor tags het beste kunt gebruiken. In dit artikel vertellen we jou precies wat anchor tags zijn en hoe je ze het beste kunt gebruiken.

Wat is een anchor tag?

Een anchor tag wordt ook wel een ankertekst of anchor tekst genoemd. Het is de aanklikbare tekst  waarachter een hyperlink zit. Een hyperlink verwijst van de ene webpagina naar een andere pagina of website. De anchor tag heeft doorgaans een ander kleur dan de rest van de tekst. Die kleur is meestal blauw. Doordat een anchor tag een andere kleur heeft, valt hij voor de lezer goed op.

Kun je een afbeelding als anchor tag gebruiken?

Jazeker! Als je de alt-tag van de afbeelding invult, zal dit als anchor tekst voor de afbeelding fungeren. Als een bezoeker zijn cursor op de afbeelding houdt, zal deze tekst voor hem te zien zijn. Wanneer je geen alt-tag invult, heb je geen anchor tag.

Welke soorten anchor tags zijn er nog meer?

Er zijn verschillende soorten anchor tags die je kunt gebruiken.

De meest voorkomende typen zijn:

  • Naked urls of ook wel naakte links genoemd. In dit geval is gewoon letterlijk een webadres als anchor tag opgenomen, zoals bijvoorbeeld: https://www.webton.nl.
  • Exacte match: de zoekterm waarop je de webpagina wilt optimaliseren, is letterlijk als anchor tag opgenomen. Bijvoorbeeld: ‘anchor tags optimaliseren’
  • Partial match: de zoekterm maakt deel uit van de anchor tag. Bijvoorbeeld: ‘zo moet je anchor tags optimaliseren’.
  • Branded anchor tag: alleen een merknaam is in de anchor tag opgenomen. Bijvoorbeeld: ‘Webton’.
  • Brand + Keyword: Het merknaam wordt gecombineerd met een keyword. Bijvoorbeeld: ‘Zoekmachine optimalisatie door Webton’.
  • Generieke anchors: zo worden de teksten genoemd als ‘lees verder’ of ’klik hier’. Ze bevatten geen zoekwoord die voor jouw tekst relevant is.
  • Synoniemen: in dit geval wordt een synoniem van de relevante zoekterm als anchor tag gebruikt. Bijvoorbeeld: ‘hoger scoren in Google’.
  • Gerelateerde anchor tags: dit zijn teksten die geen synoniem, exacte match of partial match zijn, maar die wel passen bij het onderwerp waar de content over gaat. Als de zoekterm bijvoorbeeld ‘anchor tags optimaliseren’ is, kan de gerelateerde anchor tag zijn: ‘do’s and don’ts voor anchor tags’.
  • Long tail anchors: Dit zijn anchor tags die een deel van een zin of zelfs een hele zin zijn. Bijvoorbeeld: ‘Gebruik anchor tags om content te optimaliseren’.

Waarom een anchor tag gebruiken?

Een anchor tag is vaak maar een klein stukje tekst, maar toch is het ontzettend belangrijk om dat stukje tekst te optimaliseren. Aan de hand van de anchor tag, bepaalt Google namelijk hoe relevant de link is voor het onderwerp van de content waarin de link wordt opgenomen. Hoe je een anchor tag kunt optimaliseren, leggen we verderop in dit artikel uit.

Wat zijn nog meer redenen om anchor tags toe te passen?

Het gebruiken van anchor tags is niet alleen handig om Google jouw website beter te laten indexeren, maar maakt jouw website ook gebruiksvriendelijker voor bezoekers. Dankzij anchor tags kunnen bezoekers namelijk sneller op een andere webpagina komen, zonder dat ze daar zelf naar hoeven te zoeken op jouw website. Bovendien kun je door anchor tags te gebruiken ervoor zorgen dat bezoekers zo lang mogelijk op jouw website blijven. Een goed voorbeeld van een website die dit handig doet is Wikipedia. Op de pagina’s van Wikipedia staan allerlei verwijzingen van onderwerpen die passen bij het onderwerp waarover een bepaalde tekst gaat. Op deze manier is de kans groot dat een bezoeker naar andere pagina’s toe blijft doorklikken en daardoor langer op Wikipedia blijft rondkijken.

De begindagen van anchor tags

In de begindagen van SEO ontdekten webmasters dat het gebruik van zoekwoorden in de anchor tags van backlinks een positief effect heeft op je ranking.

Zeker in de tijd dat Google dit nog niet controleerde, leidde dit tot commercieel misbruik van anchor tags: ze werden te pas en te onpas gebruikt en backlinks werden o.a. op grote schaal verkocht om op die manier meer traffic naar sites te genereren.

Typen anchor tags die je moet vermijden

Spam

Maar Google wordt steeds slimmer. Met de introductie van Penguin voegde de zoekmachine  een belangrijke update toe aan het algemene algoritme van Google.

Google Penguin beoordeelt de kwaliteit van links tussen websites, met als doel misbruik tegen te gaan: daarbij wil Google websites bestraffen die zich bezighouden met linkbuilding technieken die niet voldoen aan de Richtlijnen voor Webmasters van Google. Denk hierbij aan het automatisch genereren van links, linkuitwisselingsprogramma’s of het kopen van links.

Google wil hiermee haar zoekresultaten “schoon” houden en alles wat een spam-achtig karakter heeft wordt daarmee lager gerankt of zelfs uit de zoekresultaten verwijderd.

Daarmee is het van groot belang geworden om anchor tags zo divers mogelijk en kwalitatief hoog te houden.

Onderzoek heeft uitgewezen dat het gebruik van anchor tags boven een bepaald aantal zal resulteren in een lagere ranking. Daarbij is gekeken naar ranking voor en na de bewuste Penguin updates.

Hier kwam uit dat bepaalde keywords echt wel vaker dan een keer gebruikt mogen worden, maar dat dit gebruik beperkt moet blijven tot maximaal vijf keer in een introductie of tekst. Bij een hogere frequentie gaat de spamvlag omhoog.

Belangrijke inzichten

De uitkomsten van dit onderzoek leverden een aantal belangrijke inzichten op voor het gebruik van anchor tags:

  1. Vermijd het gebruik van losse steekwoorden. Gebruik in de plaats daarvan gedeeltelijk matchende woorden of delen van zinnen. Deze zorgen voor een natuurlijker zinsopbouw en zullen beter in de tekst passen (bijvoorbeeld “wil jij wat aan je gewicht doen en zo snel mogelijk kilo’s verliezen? Neem contact op met…”). Een natuurlijk ogende tekst zoals een ieder die zou opzeggen of lezen wordt door Google hoger gewaardeerd dan een gekunstelde tekst waarin zo vaak mogelijk een bepaald steekwoord telkens terugkomt, zoals “gewichtsverlies”.
  2. Focus je niet alleen op de anchor tag waarop je gevonden wilt worden, maar gebruik ook synoniemen. Dus als je gevonden wilt worden op “linkbuilding”, gebruik dan ook “verzamelen van backlinks”, “off page SEO” etc.
  3. Zet niet in op 1 URL, maar zorg ervoor dat alle variaties van naked URL’s naar jouw site dirigeren: www.example.com, example.com, Example.com, EXAMPLE.COM.
  4. Gebruik van niet-beschrijvende anchor tags. Zet in op diversiteit. Dus niet simpelweg “klik hier”, maar wees creatief. Link door naar artikelen, foto’s, video, maak het multimediaal en link door naar brongegevens.
  5. Als je website meertalig is of je klanten ook uit andere taalgebieden komen, gebruik dan niet één taal als anchor maar meerdere: “volg ons op Facebook”, “follow us on Facebook”, “Folgen Sie uns auf Facebook”.

Conclusie: zorg voor een natuurlijke uitstraling van je anchor tags

Wat is nu het kenmerk dat alle 5 bovengenoemde punten delen? Het antwoord ligt voor de hand: ze zorgen voor een natuurlijke uitstraling van je linkprofiel.

Mensen die anderen online op jouw website wijzen (door middel van links) doen dit namelijk allemaal op hun eigen manier.

Vaak houden ze bijvoorbeeld geen rekening met het verwerken van belangrijke zoekwoorden. Daarom bevat de anchor tag hooguit gedeeltelijk matchende woorden, zinsdelen of slechts synoniemen.

Ook kan het zijn dat de anchor tag alleen de domeinnaam (in verschillende variaties) of niet-beschrijvende zinsdelen zoals ‘klik hier’ bevat.

Juist dit soort ‘niet-geoptimaliseerde’ anchor tags laten Google zien dat je linkprofiel natuurlijk is opgebouwd. Echte mensen gebruiken namelijk slordige anchor tags, in tegenstelling tot SEO-specialisten die de tags tot in de puntjes optimaliseren.

Dit soort ongeschreven wetten maken van SEO-optimalisatie een complex vakgebied. Enerzijds moet je er alles van af weten, maar anderzijds moet je dit aan Google niet in overdreven mate tonen.

Webton kan je helpen bij het optimaliseren van je website en de vindbaarheid online. Onze specialisten weten de juiste toon te zetten en zorgen ervoor dat je je onderscheidt van de concurrentie.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!