13-01-2011

13/01/11 – Twitteren: wat, waarom, hoe?

‘Nu echt slapen, morgen weer een lange dag. Slaap Lekker!’ (van een bekende Twentenaar die door menigeen wordt ‘gevolgd’). ‘FF soepje halen.’ en ‘Ik ben nu bij de apotheek’ (van een minder bekende Twentenaar). Dit soort berichten kom je op Twitter.com tegen. Huis-tuin-en-keuken-mededelingen waarvan ik denk: wat moet ik hiermee? Van dit soort Tweets, want zo heten die berichtjes, ontgaat mij het nut. Wat interesseert het mij nou of iemand een soepje gaat halen en daarna de apotheek bezoekt omdat het soepje blijkbaar niet goed is gevallen, hou toch op!

Dan de volgende: ‘Heb na 1 februari nog ruimte voor opdrachten op interim- of freelancebasis op gebied van business development en/of consultancy.’ ‘Op last van de politie rijden er van en naar Amersfoort geen treinen. Reistijd > 60min. Het is nog niet bekend hoe lang dit gaat duren.’ Hiervan denk ik: ja, dat is zinnige informatie, in het eerste geval van een freelancer die werk aanbiedt, in het tweede geval van de NS die belangrijke reisinformatie communiceert.

In feite maakt het mij niet uit wat mensen via hun Tweets allemaal uitkramen, dat moet iedereen zelf weten, maar ik hou het liever bij op zijn minst enigszins zinvolle informatie. Zo laat ik mensen graag weten hoe het met ons volleybalteam is gesteld.

Uit deze voorbeelden blijkt dat de naam Twitteren goed is gekozen. Het is Engels voor ‘kwetteren’ en daarvan zegt Van Dale: 1 (van vogels) een druk, schetterend geluid maken 2 druk praten. En ja, net als bij onze gevleugelde vrienden wordt er op Twitter wat afgekwetterd. Dat er zo druk gepraat wordt, heeft te maken met het feit dat een Tweet niet meer dan 140 karakters mag bevatten. Daarmee zijn ze te vergelijken met een sms (voor wie het niet weet: Short Message Service), waarmee je ook korte mededelingen kunt doen. Nu zijn er mensen die aan die beperkte hoeveelheid niet genoeg hebben, dus die sturen een opeenvolgende reeks Tweets om een lang verhaal kwijt te kunnen. Maar dat is in essentie niet de bedoeling van deze, in 2006 bedachte, wijze van online communiceren. Blijkbaar zijn die mensen die lang van stof zijn vergeten dat je ook via blogs en gemeenschappen als Facebook je persoonlijke verhaal kunt delen met wie je maar wilt.

Naast individuen zijn er ook steeds meer bedrijven, instanties of verenigingen die via Twitter korte boodschappen de wereld insturen. Meestal dient in die gevallen het gekwetter een bewust doel, dat bijvoorbeeld commercieel of louter communicatief van aard is. Een voorbeeld van het eerste heb ik hierboven genoemd (de persoon die werk aanbiedt). Op communicatief gebied verwijs ik naar bijvoorbeeld FC Twente, dat via Twitter liet weten dat de komst van Oguchi Onyewu definitief is. Niet veel later kwam het bericht van Onyewu zelf: ‘Thrilled to be officially part of FC Twente!! God is Great! The future is bright and BIG things are coming! BLESS!!!!’ Het voordeel van dergelijke Tweets is dat je de media supersnel kunt informeren. In de Tweet zelf kun je een link zetten die doorverwijst naar uitgebreidere informatie op bijvoorbeeld je eigen website. De Wereld Draait Door is een ander voorbeeld. De redactie kondigt via Twitter aan wie de gasten van die dag zijn.

Belangrijk om te weten is dat je aanwezigheid op Twitter met een eigen account nog niets zegt over het bereik van je Tweets. Die worden namelijk alleen gelezen door degenen die je volgen. Om de groep volgers zo groot mogelijk te maken, moet je actief in de weer en het is ook handig om geen slotje te hanteren, want dan wordt eerst gevraagd of degene in kwestie je je ook daadwerkelijk mag volgen en dat werkt belemmerend.

Zo’n open slotje houdt echter wel in dat iedereen je in beginsel kan volgen, via internet en/of sms en/of e-mail. Dus moet je oppassen met wat je allemaal rondkwettert. Voor degenen die zowel zakelijk als persoonlijk denken wat te melden te hebben, is het daarom verstandig twee accounts aan te maken. Via de ene kun je dan meedelen dat je werk in de aanbieding hebt, via de anderen dat je bij de apotheek staat voor een middel tegen de gevolgen van bedorven soep.

Voor je met Twitter aan de slag kunt, moet je zoals gezegd eerst een (gratis) account aanmaken. Het leek mij wel handig om de verschillende stappen die leiden tot een zinvol Twitter-bestaan op een rij te zetten:

1.    Ga naar de website www.twitter.com.
2.    Klik op de knop ‘Sign Up’.
3.    Vul achter ‘Full name’ je voor- en achternaam in. Deze verschijnt in je Twitter-profiel.
4.    Vul achter ‘Username’ een eigen naam in voor je Twitter-account. Deze naam vormt ook het webadres van je Twitter-pagina: twitter.com/Username. De naam wordt na het invullen meteen gecontroleerd. Als hij al gebruikt is, krijg je geen OK en moet je een andere naam bedenken. Tip: gebruik eventueel een getal in je gebruikersnaam.
5.    Vul achter ‘Password’ een zelfgekozen wachtwoord in. Niet te eenvoudig, 6 tekens of langer en met hoofd- en kleine letters en eventueel cijfers.
6.    Vul achter ‘Email’ je e-mailadres in voor de registratie.
7.    Geef aan of je wilt dat anderen je kunnen vinden via dit mailadres op Twitter door een vinkje te zetten voor ‘Let others find me bij my email address’.
8.    Geef aan of je nieuws via e-mail wilt ontvangen bij ‘I want the inside scoop’, onderaan de pagina.
9.    Klik op ‘Create my account’.
10.    Typ achter ‘Type the words above’ de tekst in die daarboven wordt weergegeven. Als je die niet goed kunt lezen, klik dan op ‘Get two new words’.
11.    Klik op ‘Finish’.
12.    Op de volgende pagina kun je direct op zoek gaan naar mensen op Twitter die je wilt volgen op basis van een bepaalde interesse. Daar vind je bekende Twitteraars. Wie meer wil zien, klikt op ‘Suggestions’ bij een categorie. Je kunt deze stap ook overslaan en klikken op ‘Next Step: Friends’.
13.    Op de volgende pagina kun je direct op zoek gaan naar vrienden op internet via bijvoorbeeld Hotmail of MSN.
14.    Je komt nu op je eigen Twitter-pagina.
15.    Voordat je aan de slag kunt met Twitter moet je eerst je account activeren. Hiervoor haal je je e-mail binnen. Als je nog geen mail van Twitter hebt, klik dan in de gele balk bovenin op ‘Resend confirmation’. Als dat niet werkt: controleer of het mailadres in de gele balk klopt. Zo niet, klik dan op ‘Update emails address’. Soms wordt Twitter-mail als spam gezien. Kijk dan in het vak ‘Ongewenste mail’ van je mailprogramma om te zien of de mail daar staat. Of controleer je spambox via webmail bij je provider. Klik op de hyperlink bovenin de Twitter-mail voor activiatie van je account.
16.    Je ontvangt nu nog een e-mail met de bevestiging dat je een Twitter-account hebt. Daarin staan links met meer informatie over hoe Twitter werkt.
17.    Je kunt nu beginnen met Twitteren op je eigen pagina: typ een bericht in het vak onder ‘What’s happening’. De teller geeft het aantal letters aan dat nog over is. Druk als je klaar bent op ‘Tweet’. De boodschap verschijnt meteen bovenaan de berichtenlijst van uw pagina. Je hebt nu de basis van Twitteren onder de knie.

Ton Heerze
Directeur Webton Internetdesign
www.webton.nl

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!