Wat zijn de SEO trends de komende jaren?

De belangrijkste SEO-trends voor 2019

Dat de online wereld soms sneller verandert dan wij allemaal bij kunnen houden, weet jij natuurlijk als geen ander. Google heeft er een handje van om zo nu en dan de regels aan te passen, wat ervoor zorgt dat jij extra scherp moet blijven op je SEO-content. Wij hebben de belangrijkste tips en trends voor je op een rijtje gezet. Een ding verklappen we alvast: alles draait om relevantie.

Relevantie belangrijker dan ooit

Dat Google zwaar tilt aan relevantie, is inmiddels geen geheim meer. Vroeger keek Google alleen naar hoe vaak je een bepaalde zoekterm op je pagina had genoemd. Sinds de vele updates aan het algoritme, kijkt Google steeds meer naar de relevante waarde van al je content. Dit is de rode draad die we terugzien in alle tips en trucs die we in dit artikel met je delen.

Autoriteit gekoppeld aan relevantie

In de wereld van zoekmachine optimalisatie is sinds jaar en dag veel te doen om het begrip ‘autoriteit’. Hoe beter de reputatie van een website, hoe waardevoller een link vanaf diezelfde website is. Anno 2019 is het echter niet meer zo dat een link vanaf elke bekende site jouw rankings gegarandeerd omhoog stuwt.

Gekoppeld aan autoriteit is namelijk relevantie – de mate waarin de bronwebsite relevant is voor de site waarnaar de backlink verwijst. Natuurlijk hoeven de twee websites niet exact hetzelfde onderwerp te hebben, maar er moeten wel aanwijsbare raakvlakken zijn.

Het concept Topical Trust Flow van Majestic is een goede manier om te checken of een site autoriteit combineert met relevantie. In 2019 is het belangrijk alleen te linkbuilden met sites die op dit vlak goed scoren, anders haal je niet langer het maximale uit je investering.

Verbeter je zichtbaarheid in de organische zoekresultaten

Als je je site netjes geoptimaliseerd hebt en je pagina wordt getoond in de organische zoekresultaten, ben je al een heel eind. Je bent er nog niet helemaal, want je moet er wel voor zorgen dat mensen ook op jouw link klikken. Hoe meer mensen dat doen, hoe meer verkeer jij genereert. Daarnaast ziet Google hieraan dat je een relevantie pagina hebt en zal je daarom belonen met meer vertoningen in de zoekresultaten.

Er is een aantal quick wins die ervoor zorgen dat jouw pagina meer opvalt tussen de organische zoekresultaten.

Krachtwoorden

Welke woorden je kiest voor je paginatitel, is erg belangrijk. Door de juiste woorden te kiezen, kun je meer verkeer naar jouw website trekken. Hieronder een lijst van woorden waarvan wij weten dat ze zeer goed werken:

  • Gids
  • Geweldig
  • Nieuw
  • Snel
  • Bizar
  • How to
  • Onderzoek
  • Bewezen
  • Resultaten
  • Waanzinnig
  • Stap voor stap

Nummers

Deze tip is niet heel nieuw, maar daarom niet minder slim. Er zijn inmiddels al veel onderzoeken verschenen die uitwijzen dat nummers in titels werken. Probeer een of meerdere nummers in de titel van je pagina te verwerken.

Snippets

Vul je snippets met zo veel mogelijk (relevante) informatie over de pagina en welke informatie de bezoeker daar kan vinden. Deel hier wel alleen informatie die écht te vinden is op de pagina, anders stel je de bezoeker teleur en zal deze je pagina snel weer verlaten. Waarom dat slecht is voor je positie binnen de zoekresultaten, lichten we straks toe.

Met anker links (ook wel ‘jump links’ genoemd) kun je een lezer door middel van links door een tekst heen begeleiden. Google maakt echter ook gebruik van deze informatie, en kan ervoor kiezen om jouw anker links weer te geven in de zoekresultaten. Als je dit goed inricht, bestaat de kans dat Google deze links gebruikt voor de weergave van site links. Daarmee krijg jij meer ruimte in de zoekresultaten en is de kans groter dat een zoeker op jouw link klikt.

Gastbloggen aan banden gelegd

Een handige manier om de voordelen van linkbuilding te combineren met die van content, is door het publiceren van gastblogs. Deze praktijk werd onder linkbuilders echter zó populair, dat Google gastbloggen enige tijd geleden als ongewenst verklaarde.

Dat kwam met name voor de explosieve toename van gastblogplatforms, waar artikelen over allerhande onderwerpen werden gepubliceerd zonder enige onderlinge samenhang. Met andere woorden: de relevantie van de links voor de doelgroep ontbrak compleet.

Later nuanceerde Google zijn stelling door aan te geven dat gastblogs nog altijd van waarde kunnen zijn, mits de relevantie hoog is. Zolang de inhoudelijke meerwaarde voor de lezer aantoonbaar is, kan gastbloggen ook in 2019 nog altijd een effectief linkbuilding instrument zijn.

linkbuilding trends 2018

 

Gratis Linkbuilding Scan

Irrelevantie doet je de das om

Wanneer je aan de slag gaat met bovenstaande punten om jouw weergave in de zoekresultaten aantrekkelijker te maken, moet je jezelf

content marketing

blijven afvragen of de aanpassingen die je doet, relevant zijn. Als je te gefocust blijft op het verhogen van je verkeer, loop je de kans dat je mensen binnenhaalt die op zoek zijn naar iets anders. Als die mensen toch op jouw link klikken en niet vinden wat ze zochten, zullen ze snel weer teruggaan naar de zoekresultaten.

Dit is een zeer belangrijk signaal voor Google: jouw website was namelijk niet relevant. Als dit vaak gebeurt, riskeer je daarmee je hoge positie. Google zal jouw pagina namelijk steeds minder aandacht gunnen.

Allereerst is het dus heel belangrijk om ervoor te zorgen dat jouw weergave in de zoekresultaten overeenkomt met de informatie op jouw pagina. Vervolgens moet je de informatie zo indelen dat de bezoeker snel ziet wat hij zoekt, of denkt te zoeken. Gebruik korte en duidelijke zinnen en maak de informatie overzichtelijk met koppen en opsommingen.

Mobielvriendelijke content absolute noodzaak

Het wijdverbreide en nog altijd snelgroeiende gebruik van smartphones en tablets noodzaakt bedrijven om content te creëren die toegankelijk is voor mobiele gebruikers. Volgens Forbes zal een enorm percentage van de verkochte connected devices in 2019 bestaan uit tablets en smartphones.

Hierdoor is het uitermate belangrijk geworden om mobiele bezoekers een positieve gebruikerservaring te bieden. Dat kan door het creëren van een afzonderlijke mobiele versie van de website of beter nog door de toepassing van een techniek als responsive webdesign.

Websites die niet in deze trend meegaan, lopen het risico om klanten te verliezen aan concurrenten die zich wél aangepast hebben aan de ontwikkelingen. Daarnaast checkt Google of jouw website geschikt is voor mobiel. Als dat niet het geval is, wordt jouw pagina niet meer weergegeven bij mensen die zoeken via een smartphone. Bedrijven die geen mobielvriendelijk beleid voeren staan in 2019 onder druk.

Meer informatie

Meer weten over SEO-trends in 2019 en de mogelijke toegevoegde waarde voor jouw website? Laat je vrijblijvend adviseren in een kennismakingsgesprek met de experts van Webton. Neem contact op via 074-3030400 of info@webton.nl.

Laat een reactie achter

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!