19-08-2018

Wat zijn de SEO trends in 2018?

In een tijdperk waarin content van toenemend belang is, verandert de manier waarop SEO wordt ingevuld.

linkbuilding trends 2018

Autoriteit gekoppeld aan relevantie

In de wereld van zoekmachine optimalisatie is sinds jaar en dag veel te doen om het begrip ‘autoriteit’. Hoe beter de reputatie van een website, hoe waardevoller een link vanaf diezelfde website is. Anno 2018 is het echter niet meer zo dat een link vanaf elke bekende site jouw rankings gegarandeerd omhoog stuwt.

Gekoppeld aan autoriteit is namelijk relevantie – de mate waarin de bronwebsite relevant is voor de site waarnaar de backlink verwijst. Natuurlijk hoeven de twee websites niet exact hetzelfde onderwerp te hebben, maar er moeten wel aanwijsbare raakvlakken zijn.

Het concept Topical Trust Flow van Majestic is een goede manier om te checken of een site autoriteit combineert met relevantie. In 2018 is het belangrijk alleen te linkbuilden met sites die op dit vlak goed scoren, anders haal je niet langer het maximale uit je investering.

Gastbloggen aan banden gelegd

Een handige manier om de voordelen van linkbuilding te combineren met die van content, is door het publiceren van gastblogs. Deze praktijk werd onder linkbuilders echter zó populair, dat Google gastbloggen enige tijd geleden als ongewenst verklaarde.

Dat kwam met name voor de explosieve toename van gastblogplatforms, waar artikelen over allerhande onderwerpen werden gepubliceerd zonder enige onderlinge samenhang. Met andere woorden: de relevantie van de links voor de doelgroep ontbrak compleet.

Later nuanceerde Google zijn stelling door aan te geven dat gastblogs nog altijd van waarde kunnen zijn, mits de relevantie hoog is. Zolang de inhoudelijke meerwaarde voor de lezer aantoonbaar is, kan gastbloggen ook in 2018 nog altijd een effectief linkbuilding instrument zijn.

Gratis Linkbuilding Scan

Manipulatie zoekresultaten niet langer effectief

Al jarenlang waarschuwen SEO-bureaus waaronder Webton voor de gevaren van risicovolle linkbuilding technieken. Bij een duidelijk vermoeden van manipulatie deelt Google nietsontziend rankingstraffen uit, die een website soms geheel uit de zoekresultaten doen verdwijnen.

Anno 2018 lijkt het gevaar van een penalty ietwat te verdwijnen. Google hanteert een nieuwe tactiek die manipulatie van rankings nog effectiever moet ontmoedigen. In plaats van straffen, zet de zoekmachine namelijk in op negeren.

Alle SEO-inspanningen die duiden op manipulatie worden voortaan door het algoritme genegeerd, waardoor ze compleet zinloos zijn. Investeren in allerlei handige SEO-trucjes wordt hierdoor zeer onaantrekkelijk; een focus op gebruiksvriendelijkheid en kwaliteit is voornamelijk wat loont.

Content marketing blijft groeien

content marketingSteeds meer bedrijven hebben succes met het publiceren van originele content en richten zich niet alleen meer op het plaatsen van advertenties in externe content. Deze werkwijze zorgt voor een betere branding en snellere publieksgroei.

De distributie van waardevolle content via verschillende kanalen is een van de belangrijkste manieren waarop bedrijven autoriteit kunnen creëren en het vertrouwen van de consument kunnen winnen.

Met name relevante brancheinformatie die de doelgroep vermaakt of meer inzicht verschaft is populair. Op deze manier kan een bedrijf gestaag een verstandhouding opbouwen met haar doelgroep en in de loop van de tijd een trouwe aanhang genereren.

Volgens The Content Marketing Institute maken de slimste B2B content marketing strategieën in 2018 gebruik van kanalen als social media, artikelen op een corporate website, elektronische nieuwsbrieven, onderzoeken, video’s en artikelen op andere websites.

B2B content marketing strategieën benutten de kracht van social media

Door een of meerdere van bovenstaande kanalen te gebruiken, kunnen bedrijven een uitstekende reputatie opbouwen binnen hun branche. Massamarketing via traditionele kanalen zoals televisiereclames en radio-advertenties wordt inmiddels steeds minder effectief.

In plaats hiervan is het beter om de focus te leggen op inbound marketing strategieën door het creëren van waardevolle, geëngageerde content die gericht is op een specifieke doelgroep.

Social media marketing wordt diverser

Nieuwe social media websites schieten als paddenstoelen uit de grond. Deze sites bieden bedrijven nieuwe mogelijkheden om geëngageerde content te publiceren via een verscheidenheid aan mediavormen. Hierdoor wordt de doelgroep aangesproken via meer kanalen dan ooit tevoren.

Bedrijven experimenteren daarom steeds vaker met meerdere sociale netwerken om maar zoveel mogelijk consumenten te bereiken. Deze diversificatie van kanalen is vruchtbaar omdat bedrijven hiermee merkwaarde opbouwen en het voor consumenten makkelijker maken om hun merk te herkennen.

Bedrijven experimenteren in 2018 met de inzet van meerdere sociale netwerken

Mobielvriendelijke content absolute noodzaak

Het wijdverbreide en nog altijd snelgroeiende gebruik van smartphones en tablets noodzaakt bedrijven om content te creëren die toegankelijk is voor mobiele gebruikers. Volgens Forbes zal een enorm percentage van de verkochte connected devices in 2019 bestaan uit tablets en smartphones.

Hierdoor is het uitermate belangrijk geworden om mobiele bezoekers een positieve gebruikerservaring te bieden. Dat kan door het creëren van een afzonderlijke mobiele versie van de website of beter nog door de toepassing van een techniek als responsive webdesign.

Websites die niet in deze trend meegaan, lopen het risico om klanten te verliezen aan concurrenten die zich wél aangepast hebben aan de ontwikkelingen. Bedrijven die geen mobielvriendelijk beleid voeren staan in 2018 onder druk.

Ad retargeting wordt effectiever

ad retargetingAd retargeting is een marketingstrategie die snel in opkomst is. Browsercookies houden bij welke websites gebruikers bezoeken. De daar bekeken producten of diensten worden later op andere websites getoond in advertenties.

Deze methode is zeer effectief omdat slechts 2% van de gebruikers converteert tijdens het eerste bezoek. Ad retargeting verhoogt deze conversieratio door consumenten te herinneren aan eerder bekeken producten of diensten. Deze blijven hierdoor vers in het geheugen van de klant liggen.

Psychologische onderzoeken laten zien dat blootstelling aan merknamen en logo’s vertrouwen opbouwt bij de consument. Dit vergroot vervolgens de kans op een aankoop.

En wordt er toch geen aankoop gedaan? Zelfs dan verdient ad retargeting zich terug op de lange termijn. In 2018 groeit het gebruik van deze marketingstrategie dan ook nog altijd.

Sociale signalen nog belangrijker voor SEO

social sharesSociale signalen wegen nog altijd niet zo zwaar als traditionele inbound links. Toch spelen ze tegenwoordig absoluut een rol in organische rankings. In 2018 zijn ze zelfs een van de pijlers onder SEO.

Het doel van Google is om gebruikers te voorzien van relevante content van hoge kwaliteit. Daarom telt de hoeveelheid social shares die een blogpost, artikel of productpagina ontvangt mee als ranking factor.

Hoe meer mensen een artikel delen, hoe hoger de kwaliteit waarschijnlijk is. Google rankt de pagina daarom hoger in de zoekresultaten. Het is geen toeval dat de hoogst rankende webpagina’s veel meer social shares hebben dan die op de posities daaronder.

Social shares fungeren als social proof voor andere bezoekers die op een pagina belanden. Zien zij dat een artikel honderden of zelfs duizenden malen is gedeeld? Dan achten zij de kans groot dat het een waardevol artikel betreft.

Bedrijven voegen daarom steeds vaker social share plugins toe aan hun website om consumenten aan te sporen om zoveel mogelijk content te delen.

Meer informatie

Meer weten over SEO trends in 2018 en de mogelijke toegevoegde waarde voor jouw website? Laat je vrijblijvend adviseren in een kennismakingsgesprek met de experts van Webton. Neem contact op via 074-3030400 of info@webton.nl.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!