12-05-2014

12/05/14 – Tips interne en externe linkbuilding

Een paar tips voor link building

Linkbuilding is een van die online marketingstrategieën die je heel goed, maar ook heel fout kunt doen. Goede link building vergroot de Trust Flow van een website en verbetert tegelijk de ranking in search engines, terwijl slechte link building de ranking van een site volledig om zeep kan helpen. Gelukkig bestaan er heldere en afdoende manieren waarmee online marketeers goede links kunnen bouwen. Om te beginnen verdelen we link building in twee categorieën: interne linking en externe linking. Interne links zijn de links op uw website die verwijzen naar oudere pagina’s op die website. Het doel van interne linking is om gebruikers naar uw beste, meest relevante pagina’s te verwijzen en om de autoriteit van uw site naar de juiste pagina’s te verspreiden. Het doel van externe linking is om Link Profiel en Trust Flow van een website op te bouwen, wat wordt versterkt door gezaghebbende en betrouwbare sites vanuit hun pagina’s naar die van u te laten linken. Interne links verwijzen gebruikers, terwijl externe links bedoeld zijn om Google te beïnvloeden en de SERPs te vergroten. Dit zijn dus de basisbeginselen van linkbuilding, wat is nu de juiste gebruiksmethode? Hier volgt een paar tips voor link building.

Een paar tips voor interne linking

Bij juist gebruik heeft interne linking een zeer gunstig effect op SEO. Het doel is hier om gebruikers te helpen en om Google naar de pagina’s te verwijzen die volgens u de hoogste waarde hebben voor lezers. In feite neemt u de autoriteit van uw site en spreidt deze over uw pagina’s als pindakaas over een boterham, waarbij u naar eigen inzicht sommige pagina’s meer aandacht geeft dan andere. Als u te veel links in uw tekst stopt, als de tekst niet beschrijvend is of als de inhoud waarnaar u linkt niet relevant is, dan is uw interne linkbuilding niet effectief. Hier volgt een paar van onze regels:

  1. Plaats niet meer dan 6 interne links in tekst. Te veel interne links in een blog post kan een “spammy” indruk wekken. Beperk uw interne linking in artikelen tot minder dan 6 links om te voorkomen dat de bouw van een intern linking profiel fout gaat.
  2. Gebruik geen anchor text boordevol trefwoorden. Gebruik in plaats daarvan trefwoorden die een beschrijving vormen van de pagina waarnaar u linkt. De anchor text “hoe maak ik goede appeltaart” is bijvoorbeeld veel informatiever voor lezers (en genereert daardoor waarschijnlijk meer clicks) dan alleen “goede appeltaart”.
  3. Link niet naar onbelangrijke pagina’s. In vervolg op het bovenstaande voorbeeld, stel dat u op de anchor text “hoe maak ik goede appeltaart” had geklikt en werd verwezen naar een blog getiteld “Waarom appeltaart veel in het weekend gegeten wordt”. Daar heeft u natuurlijk niets aan. Wees zo specifiek mogelijk in anchor text, maar zorg ook dat u uw belofte aan clickers waarmaakt, anders daalt uw weigeringspercentage (bounch rate) enorm.

Een paar tips voor externe linking

Externe linking is een beetje moeilijker dan interne linkbuilding omdat de grens tussen goede marketing en spam buitengewoon dun is. Het doel van externe linking is om andere gezaghebbende websites te laten linken naar uw domein of specifieke pagina’s. Dit kan op een aantal manieren, waaronder gastbloggen, persberichten, blogcommentaren en meer. Maar als u een van deze methodes verkeerd toepast kan uw website spammy lijken voor lezers en, erger nog, voor Google. Hier zijn drie regels om slechte externe link building te vermijden:

  1. Ga gewoon door met gastbloggen. Eerder dit jaar verklaarde Matt Cutts van Google dat gastbloggen dood is en bracht online marketeers tot razernij. Gastbloggen was een populaire SEO-strategie! Gewoon niet naar luisteren. Gastbloggen is niet zozeer dood als aan het veranderen. Mits goed toegepast, heeft gastbloggen nog steeds waarde. De kunst is om inhoud aan te leveren met ECHTE waarde in tegenstelling tot lijsten boordevol trefwoorden en links. Bij gastbloggen geldt nu kwaliteit boven kwantiteit.
  2. Klaag niet over spam. Het achterlaten van tot nadenken stemmende commentaren op populaire blogs is een geweldige manier om natuurlijke links te bouwen en interesse in een merk te kweken via discussie. Maar commentaar als “helemaal mee eens!” of links achterlaten naar interne pagina’s zonder echte waarde voor de discussie is duidelijk spammy. Bloggers hebben daar een enorme hekel aan en Google ook!
  3. Vermijd wat Rap Genius deed. Eind vorig jaar werd de aggregator van populaire songteksten Rap Genius ontmaskerd vanwege een plan voor spammy link building. Als onderdeel van het plan kregen andere bloggers de kans om op sociale media in de schijnwerpers te staan in ruil voor het opnemen van Rap Genius links onderaan hun posts. Het was in feite een programma voor het ruilen van links. Als uw plan voor het bouwen van links spammy lijkt en geen echte waarde biedt voor het internet, dan wordt u net als Rap Genius gestraft in SERP.

nietvergetenEen juiste opbouw van links verhoogt de Trust Flow van een website. Maak Google niet kwaad, want het bouwen van slechte links resulteert in een abominabele ranking van uw website. Klaar voor de start … link!

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!