15-04-2018

Tips aanleggen sterke interne en externe links

Hoe leg ik krachtige interne links en sterke externe backlinks aan?

Een paar tips voor het aanleggen van sterke interne en externe links (één van die online marketingstrategieën die je heel goed, maar ook heel fout kunt doen) tref je in dit artikel aan. Goede links vergroten de TrustFlow van een website en verbeteren tegelijk de ranking in search engines, terwijl slechte spammy links de ranking van een site volledig om zeep kan helpen.

Gelukkig bestaan er heldere en afdoende manieren waarmee jij als online marketeer goede links kunt bouwen. Om te beginnen verdelen we link building in twee categorieën: interne linking en externe linking. Interne links zijn de links op jouw website die verwijzen naar oudere pagina’s op die website.

Het doel van interne linking is om gebruikers naar jouw beste, meest relevante pagina’s te verwijzen en om de autoriteit van jouw site naar de juiste pagina’s te verspreiden. Het doel van externe linking is om het Link Profiel en de Trust Flow van een website op te bouwen, wat wordt versterkt door gezaghebbende en betrouwbare sites vanuit hun pagina’s naar die van jou te laten linken.

Interne links verwijzen gebruikers, terwijl externe links bedoeld zijn om Google te beïnvloeden en de SERP’s te vergroten. Dit zijn dus de basisbeginselen van linkbuilding, maar wat is nu de juiste gebruiksmethode? Hier volgen een paar tips voor link building.

Een paar tips voor interne linking

Bij juist gebruik heeft interne linking een zeer gunstig effect op SEO. Het doel is hier om gebruikers te helpen en om Google naar de pagina’s te verwijzen die volgens jou de hoogste waarde hebben voor lezers.

In feite neem je de autoriteit van jouw site en spreid je deze over je pagina’s als pindakaas over een boterham, waarbij je naar eigen inzicht sommige pagina’s meer aandacht geeft dan andere. Als je te veel links in jouw tekst stopt, als de tekst niet beschrijvend is of als de inhoud waarnaar je linkt niet relevant is, dan is jouw interne linkstrategie niet effectief. Hier volgen een paar van onze regels:

  1. Plaats niet meer dan 6 interne links in tekst. Te veel interne links in een blog post kan een “spammy” indruk wekken. Beperk je interne linking in artikelen tot minder dan 6 links om te voorkomen dat de bouw van een intern linking profiel fout gaat.
  2. Gebruik geen anchor text boordevol trefwoorden. Gebruik in plaats daarvan trefwoorden die een beschrijving vormen van de pagina waarnaar je linkt. De anchor text “hoe maak ik goede appeltaart” is bijvoorbeeld veel informatiever voor lezers (en genereert daardoor waarschijnlijk meer clicks) dan alleen “goede appeltaart”.
  3. Link niet naar onbelangrijke pagina’s. In vervolg op het bovenstaande voorbeeld, stel dat je op de anchor text “hoe maak ik goede appeltaart” had geklikt en werd verwezen naar een blog getiteld “Waarom appeltaart veel in het weekend gegeten wordt”. Daar heb jij natuurlijk niets aan. Wees zo specifiek mogelijk in anchor text, maar zorg ook dat jij je belofte aan clickers waarmaakt, anders daalt jouw weigeringspercentage (de zogenaamde bounce rate) enorm.

Een paar tips voor externe linking

Externe linking is wat lastiger dan interne linkbuilding omdat de grens tussen goede marketing en spam buitengewoon dun is. Het doel van externe linking is om andere gezaghebbende websites te laten linken naar jouw domein of specifieke pagina’s.

Dit kan op een aantal manieren, waaronder gastbloggen, persberichten, blogcommentaren en meer. Maar als je een van deze methodes verkeerd toepast, kan je website spammy lijken voor lezers en, erger nog, voor Google. Hier zijn drie regels om slechte externe link building te vermijden:

  1. Ga gewoon door met gastbloggen. Jaren geleden verklaarde Matt Cutts van Google gastbloggen dood en bracht hiermee online marketeers tot razernij. Gastbloggen was een populaire SEO-strategie! Gewoon niet naar luisteren. Gastbloggen is niet zozeer dood als aan het veranderen. Mits goed toegepast, heeft gastbloggen nog steeds waarde. De kunst is om inhoud aan te leveren met ECHTE waarde in tegenstelling tot lijsten boordevol trefwoorden en links. Bij gastbloggen gaat kwaliteit nu boven kwantiteit.
  2. Klaag niet over spam. Het achterlaten van tot nadenken stemmende commentaren op populaire blogs is een geweldige manier om natuurlijke links te bouwen en interesse in een merk te kweken via discussie. Maar commentaar als “helemaal mee eens!” of links achterlaten naar interne pagina’s zonder echte meerwaarde voor de discussie is duidelijk spammy. Bloggers hebben daar een enorme hekel aan en Google ook!
  3. Vermijd wat Rap Genius deed. Jaren geleden werd de aggregator van populaire songteksten Rap Genius ontmaskerd vanwege een plan voor spammy link building. Als onderdeel van het plan kregen andere bloggers de kans om op sociale media in de schijnwerpers te staan in ruil voor het opnemen van Rap Genius links onderaan hun posts. Het was in feite een programma voor het ruilen van links. Als jouw plan voor het bouwen van links spammy lijkt en geen echte waarde biedt voor het internet, dan word je net als Rap Genius gestraft in de SERP’s.

nietvergeten

Een paar tips voor cross linking

Naast interne en externe linking, bestaat er ook nog een andere variant: cross linking. Dit is het kruislings plaatsen van links op pagina’s die naar elkaar verwijzen. Dit kun je doen op je eigen website of op een andere website. Daarom vertoont crosslinking zowel raakvlakken met interne als met externe linkbuilding. Hier volgen enkele tips om het maximale uit je crosslinks te halen:

  1. Crosslinks moeten verwijzen naar pagina’s die inhoudelijk goed op elkaar aansluiten. Als een pagina linkt naar een andere pagina en hier vervolgens zelf ook een link van terugkrijgt, gaat Google ervan uit dat beide pagina’s relevant zijn voor elkaar. De content moet dus enerzijds uniek zijn (er is immers geen reden om de lezer door te verwijzen naar informatie die niets toevoegt) en anderzijds over hetzelfde thema gaan (want waarom zouden twee websites over niet-gerelateerde onderwerpen naar elkaar verwijzen?).
  2. De belangrijkste pagina’s op je website moeten altijd crosslinks bevatten. Stel dat jouw site vijf dienstenpagina’s heeft. Deze hebben een prominente plaats in het hoofdmenu en hebben hierdoor altijd een link vanaf de homepage. Doordat op deze pagina’s ook standaard (zoals op elke andere pagina op je website) een link naar de homepage aanwezig is, spreken we in dit geval van een crosslink. De interne cross linking vertelt Google in dit geval veel over je sitestructuur en de rol hierin van de vijf dienstenpagina’s.
  3. Externe cross linking is flink moeilijker dan dan interne cross linking. Je kunt immers wel een link plaatsen naar een andere website, maar voor een crosslink moet je de andere webmaster eerst verzoeken om ook terug te linken naar jouw pagina. Het is daarom van belang om op je eigen site content te creëren van de hoogste kwaliteit. Hiermee vergroot je de kans dat anderen naar jouw website willen linken en is het makkelijker om de gewenste crosslinks aan te leggen.

Conclusie

Ook in 2018 verhoogt een juiste opbouw van links nog altijd de TrustlFlow van een website. Maak Google niet kwaad, want het bouwen van slechte links resulteert in een abominabele ranking van je website. Klaar voor de start … link!

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!