04-05-2012

04/05/12 – Streaken in Enschede?

Streaken tijdens een pot voetbal in Enschede?

Misschien kijk ik iets teveel naar BNN. Op z’n tijd houd ik wel van een geintje en daar is deze omroep goed in. Vanuit de marketingcommunicatiegedachte denk ik vaak: ‘dat zouden meer bedrijven moeten doen’, als het gaat om een stunt of een ludieke actie waarmee ze de pers kunnen halen. Nieuws is immers ten dele ‘maakbaar’. Via het internet wordt het binnen no-time verspreid. Wereldwijd. Heb jij als ondernemer al nagedacht over een ludieke actie waarmee je jouw bedrijf in de schijnwerpers kunt zetten? Ik nodig je bij deze uit om dat te doen!

Do NOT try this for your company

Een paar jaar geleden heeft BNN presentator Sander Lantinga voor het programma try before you die een ludieke actie uitgevoerd waarmee hij de internationale pers heeft gehaald. Streaken op Wimbledon. Brengt me op een ‘do not try this for your company’ idee……

Je kunt als ondernemer gaan adverteren in het FC Twente stadion met zo’n groot reclamebord. Goed voor de naamsbekendheid, maar een journalist zal dat niet snel opmerken als nieuwswaardig feit. Of je doet het anders. Ondernemen is lef hebben. Ik zie het in gedachten al voor me: FC Twente tegen FC Schalke. 8 Minuten voor de rust springt iemand over het hek, gooit al zijn kleren uit en rent als kip zonder kop over het veld, richting middenstip. Hij wappert tegelijkertijd uitbundig met een vlag waarop zijn bedrijfsnaam in koeienletters staat.

Binnen no-time op Youtube

De man van de beveiliging probeert te sprinten en de streaker te vangen. Dat gaat moeilijk. Vanwege zijn bierbuik waggelt hij meer dan hem lief is. Hij is ook geen 25 meer. Chaos! Stel je voor duizenden mensen die gaan lachen, fluiten en klappen en onmiddellijk hun smarpthone pakken om massaal foto’s en filmpjes te maken.

Nu wil ik niemand aanmoedigen om te gaan streaken in de Veste. Ik denk trouwens dat meneer Munsterman daar ook niet erg blij mee is. Het is belangrijk dat de ludieke actie past bij jouw bedrijf en datgene wat je wilt uitdragen. Kortom, streef naar een positieve associatie.

Het is in ieder geval wél een mooi voorbeeld om de pers te halen. Ik durf om een kratje Grolsch te wedden dat het trending topic wordt op Twitter!

Door: Kristel Veltkamp

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!