10-03-2016

Stijg sneller in Google (gratis tips)

Stijgen in Google is een kwestie van de lange adem. Veel SEO-specialisten willen direct resultaat zien, terwijl geduld noodzakelijk is om op de lange termijn succes te boeken. Toch is het ook voor de ongeduldigen onder ons mogelijk om snel een aantal bescheiden triomfen te boeken.

Volg de onderstaande 5 stappen om aan klanten te tonen dat ze de juiste keuze hebben gemaakt door met jou in zee te gaan:

1.    Rank hoog in Google met featured snippets

Steeds vaker zien we in de zoekresultaten van Google featured snippets verschijnen. Dit zijn kleine informatieblokken die bedoeld zijn om de zoekmachinegebruiker direct van een antwoord te voorzien op zijn vraag of zoekopdracht. Featured snippets worden prominent weergegeven en zelfs boven de organische zoekresultaten geplaatst.

featured snippets

De informatie in de meeste featured snippets is afkomstig uit Google’s eigen database, hoewel in sommige featured snippets ook informatie van websites wordt gepresenteerd. Natuurlijk wil jij dat dit ook bij jouw site gebeurt, want dit kan leiden tot een flinke toename van organisch verkeer.

Een vermelding in de featured snippets is niet alleen goed voor de uitstraling van je merk, maar helpt ook om een voorsprong te nemen op de concurrentie. Het grote informatieveld van de featured snippets neemt namelijk veel ruimte in en duwt de organische zoekresultaten naar beneden.

De websites met topposities in Google krijgen hierdoor minder bezoekersverkeer, aangezien de featured snippets above the fold alle aandacht van gebruikers opeisen. Een podiumplek winnen in de featured snippets is dan ook dé manier om dit scenario voor je eigen website te voorkomen.

Streef naar een vermelding in Google’s featured snippets

Hoewel het bepaald geen eenvoudige opgave is, kun je de kans op een vermelding aanzienlijk vergroten met een aantal simpele handelingen. Ga allereerst naar Google Search Console om rankings te vinden voor zoekopdrachten die een vraag bevatten. Je kunt dit doen door te filteren op zoekopdrachten waarin woorden zoals ‘waarom’, ‘wat’ of ‘hoe’ voorkomen.

Heb je eenmaal een lijst met zoektermen gemaakt? Controleer dan voor elke zoekterm het zoekvolume en rankschik je lijst op de termen met het meeste zoekvolume. Als je site nog niet rankt op vraaggerelateerde zoektermen, kun je simpelweg een bijbehorende vraag verzinnen. Vervolgens creëer je dan de content die antwoord geeft op deze vraag.

Verhoog je kans op een vermelding in de featured snippets daarnaast met on-page optimalisatie:

  • Schrijf een gedetailleerde tekst in zeer gestructureerde vorm (bijvoorbeeld geordend met opsommingstekens zoals bullets en nummers), die specifiek antwoord geeft op de gestelde vraag in de zoekopdracht
  • Voeg daarnaast een video (inclusief transcriptie) toe aan de content op je pagina, die ook antwoord geeft op de gestelde vraag
  • Voorzie de pagina waar mogelijk van aanvullende informatie om de inhoudelijke meerwaarde en relevantie voor lezers zo hoog mogelijk te maken

Heb je eenmaal een nieuwe pagina geschreven? Dan kun je deze indienen voor indexatie en delen op Google+, zodat de veranderingen bij de zoekmachine snel opvallen.

2.    Optimaliseer bestaande content

Het is veel eenvoudiger om een goed scorende webpagina enkele plaatsen hoger te laten ranken, dan met een slecht scorende of geheel nieuwe pagina snel succes te boeken in de zoekresultaten.

De bovenste 3 posities in Google ontvangen verreweg het meeste organische bezoekersverkeer. Het is dan ook slim om de pagina’s te optimaliseren die op dit moment tussen positie 3 en 10 in de zoekresultaten scoren.

content optimaliseren

Ook het verbeteren van Bounce Rates of het verder uitbouwen van pagina’s met een hoge conversieratio zijn uitstekende manieren om een maximaal resultaat te halen uit een minimale tijdsinvestering.

Er zijn een paar effectieve strategieën die je kunt gebruiken om te bepalen welke pagina’s je als eerste moet optimaliseren:

  • Sorteer zoekwoorden in Google Search Console op ranking om de zoekwoorden tussen positie 3 en 10 in kaart te brengen
  • Controleer in Google Analytics welke pagina’s veel organisch verkeer maar een hoge Bounce Rate hebben
  • Controleer in Google Analytics welke pagina’s een hoge conversie hebben. Achterhaal vervolgens in Google Search Console welke zoekwoorden verantwoordelijk zijn voor het organische bezoekersverkeer richting deze pagina’s. Dit zijn de zoekwoorden waar je je content verder voor wilt optimaliseren.

Nu denk je misschien: hoe kan ik bovenstaande pagina’s nu dusdanig verbeteren dat ik snel resultaten in Google zie? Hier enkele suggesties:

Optimaliseer On-Page SEO-factoren

  • Optimaliseer de belangrijkste On-Page ranking factoren om de SEO van je pagina’s positief te beïnvloeden
  • Scan je website op artikelen die gerelateerd zijn aan de pagina’s die je wilt optimaliseren. Creëer vervolgens nieuwe interne links vanaf de gerelateerde pagina’s naar de doelpagina’s.
  • Deel je geoptimaliseerde content op Google+ en dien de pagina’s in ter indexatie

Benut de kracht van social media en influencers

Een simpele methode om je content te optimaliseren is mogelijkerwijs meer backlinks te krijgen is om contact op te nemen met belangrijke influencers. Vraag of ze wellicht een bijdrage willen leveren aan de pagina die jij wilt verbeteren.

Wanneer jouw pagina bijvoorbeeld gaat over de beste fashionwinkels in Amsterdam, kun je diverse bekende fashion bloggers benaderen en hen vragen om hun mening over de allerbeste nieuwe fashionwinkels.

Nog beter is het om deze bloggers te vragen of je mag linken naar een blog post waarin ze een of meerdere van deze fashionwinkels bespreken. Dit is voor beide partijen voordelig: jij kunt extra content toevoegen aan je pagina en de blogger krijgt een gratis link naar zijn website.

Wanneer je de content eenmaal hebt geoptimaliseerd, kun je dit aan de influencers doorgeven via email of Twitter. Met een beetje geluk wordt je artikel diverse keren gedeeld of ontvang je nieuwe backlinks. Wanneer je een heel nieuw artikel publiceert, kun je deze tactiek natuurlijk ook gebruiken.

influencers en social media

Optimaliseer voor de intentie van de gebruiker

Het gebeurt vaak dat pagina’s goed vindbaar zijn voor zoekopdrachten die niet helemaal overeenkomen met de inhoud van het artikel. Zo kan een pagina bijvoorbeeld uitstekend ranken op de term ‘nummer 1 positie in Google behouden’, terwijl het artikel eigenlijk gaat over de nummer 1 positie in Google bereiken.

Het artikel optimaliseren voor de juiste zoekwoorden helpt in dat geval om hoger te ranken en Bounce Rates te minimaliseren:

  • Rankt de pagina niet op andere zoekwoorden en hebben de zoekwoorden die verantwoordelijk zijn voor het inkomende verkeer naar de pagina een strategische waarde voor je site? Herschrijf het artikel dan met een complete focus op die zoekwoorden.
  • Wil je de inhoud van het artikel niet aanpassen? Voeg dan een nieuw hoofdstuk toe om de gebruikersintentie (oftewel de vraag in de zoekopdracht waar de pagina voor rankt) nog beter te beantwoorden.
  • Sluit het antwoord op de vraag in de zoekopdracht niet aan op de andere inhoud van de pagina? Schrijf dan een nieuw artikel waarin de vraag wordt beantwoord en link hiernaar vanaf de goed scorende pagina met de zoekwoordrijke Anchor Text.

3.    Verhoog de ranking van goed converterende pagina’s

Analyseer in Google Analytics welke pagina’s op je website de hoogste conversie genereren. Gebruik Google Search Console om vervolgens uit te vinden welke zoekwoorden de meeste bezoekers naar deze pagina’s stuwen.

Je kunt hierbij eventueel ook betaalde campagnes meenemen om de best converterende zoekwoorden te achterhalen. Richt je SEO-inspanningen op deze zoekwoorden en pagina’s om zo snel mogelijk resultaat te boeken in Google en het optimale rendement uit de hoge conversie te halen.

conversie

4.    Controleer op concurrerende pagina’s

Bevat je website meerdere pagina’s die over hetzelfde onderwerp gaan? Dan is de kans aanwezig dat deze artikelen hoog scoren in Google op vergelijkbare zoekwoorden en zelfs elkaars concurrent zijn in de zoekresultaten.

Het is in dat geval beter om de pagina’s samen te voegen tot één sterk artikel. Zorg er in ieder geval voor dat je de webadressen van de oude pagina’s redirect naar de nieuwe URL, zodat de SEO-waarde niet verloren gaat.

5.    Verwijder broken links

Broken links zijn niet-werkende links die bezoekers naar een pagina met een 404-error leiden. Er zijn verschillende online hulpmiddelen om broken links op te sporen, zoals bijvoorbeeld de bekende W3C Link Checker.

Wanneer een broken link naar jouw pagina zich op een andere site bevindt, kun je contact opnemen met de webmaster om de URL van de link aan te passen. Daarnaast is het mogelijk om de broken URL simpelweg naar een werkende pagina te redirecten.

broken links 404

Snel hoger in de zoekmachine komen

Hoewel SEO een investering is voor de lange termijn en pas na verloop van tijd rendement oplevert, zijn er altijd een aantal tactieken die je kunt toepassen om snel de meerwaarde ervan te tonen. De 5 door ons genoemde stappen zijn slechts een aantal voorbeelden, maar er zijn nog vele andere strategieën die je kunt gebruiken om snel in de ranking te stijgen.

Wil jij meer bezoekers op je website of streef je naar een hogere conversieratio? Dan kunnen de SEO-specialisten van Webton deze geavanceerde methoden ook voor jouw website toepassen. Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie en wie weet staat jouw website binnenkort flink hoger in Google!

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!