05-12-2018

Stijg sneller in Google (gratis tips)

Stijgen in Google is een kwestie van de lange adem. Veel SEO-specialisten willen direct resultaat zien, terwijl geduld noodzakelijk is om op de lange termijn succes te boeken. Toch is het ook voor de ongeduldigen onder ons mogelijk om snel een aantal bescheiden triomfen te boeken en hun website al op korte termijn beter vindbaar te maken in Google (lees hier meer).

Volg de onderstaande 5 stappen om aan klanten te tonen dat ze de juiste keuze hebben gemaakt door met jou in zee te gaan:

Steeds vaker zien we in de zoekresultaten van Google featured snippets verschijnen. Dit zijn kleine informatieblokken die bedoeld zijn om de zoekmachinegebruiker direct van een antwoord te voorzien op zijn vraag of zoekopdracht. Featured snippets worden prominent weergegeven en zelfs boven de organische zoekresultaten geplaatst.

featured snippets

De informatie in de meeste featured snippets is afkomstig uit Google’s eigen database, hoewel in sommige featured snippets ook informatie van websites wordt gepresenteerd. Natuurlijk wil jij dat dit ook bij jouw site gebeurt, want dit kan leiden tot een flinke toename van organisch verkeer.

Een vermelding in de featured snippets is niet alleen goed voor de uitstraling van je merk, maar helpt ook om een voorsprong te nemen op de concurrentie. Het grote informatieveld van de featured snippets neemt namelijk veel ruimte in en duwt de organische zoekresultaten naar beneden.

De websites met topposities in Google krijgen hierdoor minder bezoekersverkeer, aangezien de featured snippets above the fold alle aandacht van gebruikers opeisen. Een podiumplek winnen in de featured snippets is dan ook dé manier om dit scenario voor je eigen website te voorkomen.

Hoewel het bepaald geen eenvoudige opgave is, kun je de kans op een vermelding aanzienlijk vergroten met een aantal simpele handelingen. Ga allereerst naar Google Search Console om rankings te vinden voor zoekopdrachten die een vraag bevatten. Je kunt dit doen door te filteren op zoekopdrachten waarin woorden zoals ‘waarom’, ‘wat’ of ‘hoe’ voorkomen.

Heb je eenmaal een lijst met zoektermen gemaakt? Controleer dan voor elke zoekterm het zoekvolume en rankschik je lijst op de termen met het meeste zoekvolume. Als je site nog niet rankt op vraaggerelateerde zoektermen, kun je simpelweg een bijbehorende vraag verzinnen. Vervolgens creëer je dan de content die antwoord geeft op deze vraag.

Verhoog je kans op een vermelding in de featured snippets daarnaast met on-page optimalisatie:

  • Schrijf een gedetailleerde tekst in zeer gestructureerde vorm (bijvoorbeeld geordend met opsommingstekens zoals bullets en nummers), die specifiek antwoord geeft op de gestelde vraag in de zoekopdracht
  • Voeg daarnaast een video (inclusief transcriptie) toe aan de content op je pagina, die ook antwoord geeft op de gestelde vraag
  • Voorzie de pagina waar mogelijk van aanvullende informatie om de inhoudelijke meerwaarde en relevantie voor lezers zo hoog mogelijk te maken

Heb je eenmaal een nieuwe pagina geschreven? Dan kun je deze indienen voor indexatie en delen op Google+, zodat de veranderingen bij de zoekmachine snel opvallen.

2.    Optimaliseer bestaande content

Het is veel eenvoudiger om een goed scorende webpagina enkele plaatsen hoger te laten ranken, dan met een slecht scorende of geheel nieuwe pagina snel succes te boeken in de zoekresultaten.

De bovenste 3 posities in Google ontvangen verreweg het meeste organische bezoekersverkeer. Het is dan ook slim om de pagina’s te optimaliseren die op dit moment tussen positie 3 en 10 in de zoekresultaten scoren.

content optimaliseren

Ook het verbeteren van Bounce Rates of het verder uitbouwen van pagina’s met een hoge conversieratio zijn uitstekende manieren om een maximaal resultaat te halen uit een minimale tijdsinvestering.

Er zijn een paar effectieve strategieën die je kunt gebruiken om te bepalen welke pagina’s je als eerste moet optimaliseren:

  • Sorteer zoekwoorden in Google Search Console op ranking om de zoekwoorden tussen positie 3 en 10 in kaart te brengen
  • Controleer in Google Analytics welke pagina’s veel organisch verkeer maar een hoge Bounce Rate hebben
  • Controleer in Google Analytics welke pagina’s een hoge conversie hebben. Achterhaal vervolgens in Google Search Console welke zoekwoorden verantwoordelijk zijn voor het organische bezoekersverkeer richting deze pagina’s. Dit zijn de zoekwoorden waar je je content verder voor wilt optimaliseren.

Nu denk je misschien: hoe kan ik bovenstaande pagina’s nu dusdanig verbeteren dat ik snel resultaten in Google zie? Hier enkele suggesties:

Optimaliseer On-Page SEO-factoren

  • Optimaliseer de belangrijkste On-Page ranking factoren om de SEO van je pagina’s positief te beïnvloeden
  • Scan je website op artikelen die gerelateerd zijn aan de pagina’s die je wilt optimaliseren. Creëer vervolgens nieuwe interne links vanaf de gerelateerde pagina’s naar de doelpagina’s.
  • Deel je geoptimaliseerde content op Google+ en dien de pagina’s in ter indexatie

Hoe optimaliseer je On-Page SEO-factoren?

In bovenstaand alinea lees je dat je de belangrijkste On-Page ranking factoren kunt optimaliseren om de SEO van jouw pagina’s positief te beïnvloeden. Dit kun je onder andere doen door middel van On-Page Topic Targeting. Wat dat is en hoe je dit het beste kunt doen, leggen we hieronder uit.

Wat houdt On-Page Topic Targeting precies in?

On-Page Topic Targeting betekent simpelweg dat je in een tekst verbanden legt tussen het hoofdonderwerp en bijpassende sub-onderwerpen. Door dit te doen, help je Google beter te begrijpen wat de context van de tekst is. Hierdoor kan Google beter beoordelen bij welke zoekintenties van gebruikers jouw content het beste aansluit. Google is tegenwoordig namelijk steeds meer bezig met het zo goed mogelijk beantwoorden van de vragen van gebruikers. Hierdoor is het niet alleen meer van belang om jouw tekst goed te laten optimaliseren door zoekwoorden toe te voegen, maar ook door Google de content van de tekst beter te laten begrijpen.

Hoe kun je zelf aan On-Page Topic Targeting doen?

Je kunt On-Page Topic Targeting toepassen door naast de hoofdzoekterm ook zoektermen te gebruiken die ermee in verband staan, of die er zelfs een synoniem voor zijn. Het beste kun je deze zoektermen in de header van de tekst, een paar keer in de body van de tekst en in de tussenkopjes laten terugkomen. Daarnaast haal je het optimale uit On-Page Topic Targeting door de zoektermen ook nog eens zo dicht mogelijk bij elkaar te zetten.

Zo kun je op een pagina die over Content Marketing gaat ook de termen: ‘Wat is influencer marketing’ ‘een goed artikel schrijven’ en ‘content creatie’ verwerken.

Breng structuur aan

Wanneer je een aantal zoektermen in de tekst hebt verwerkt, wil je natuurlijk aan Google en de gebruikers laten weten dat ze op jouw webpagina informatie over deze onderwerpen kunnen vinden. Dit kun je het beste doen door structuur aan te brengen met niet alleen een aantrekkelijke, maar ook een informatieve titel, een allesomvattende introductie en samenvattende tussenkoppen.

Een aantrekkelijke en informatieve titel

Een aantrekkelijke en informatieve titel, prikkelt de gebruikers niet alleen om de tekst te lezen, maar laat hen ook in één oogopslag zien welke informatie zij in het artikel kunnen vinden. Om zo goed mogelijk aan de zoekintentie van de gebruikers te voldoen, is het belangrijk dat de titel goed past bij de inhoud van de tekst. Wanneer dat namelijk niet het geval is, is de kans groot dat gebruikers al snel afhaken met het lezen van het artikel en naar een andere website gaan.

Allesomvattende introductie

Gebruikers willen graag binnen mum van tijd kunnen achterhalen wat de conclusie van het artikel is. Daarom is het, anders dan bij offline media, bij online media belangrijk dat je de conclusie al in de introductie van de tekst neerzet. Beantwoordt dus al in de introductie de vraag van de gebruikers waar jij jouw tekst op hebt gericht. Wanneer gebruikers meer informatie willen, zullen ze vanzelf de rest van het artikel lezen. In de rest van het artikel kun je dan ook prima dieper op het onderwerp ingaan.

Samenvattende kopjes

Online lezers willen snel kunnen zien of een artikel voor hen relevant is. Om hen daar een handje bij te helpen, is het belangrijk dat je boven elk alinea een kopje zet die de alinea samenvat. Door een kopje ook nog eens in een vraagstelling neer te zetten, kunnen gebruikers letterlijk zien of je hun vraag beantwoordt. Bovendien kan Google dankzij zulke kopjes ook heel goed beoordelen welke zoekintenties van gebruikers in het artikel worden beantwoord.

Benut de kracht van social media en influencers

Een andere simpele methode om je content te optimaliseren en is mogelijkerwijs meer backlinks te krijgen is om contact op te nemen met belangrijke influencers. Vraag of ze wellicht een bijdrage willen leveren aan de pagina die jij wilt verbeteren.

Wanneer jouw pagina bijvoorbeeld gaat over de beste fashionwinkels in Amsterdam, kun je diverse bekende fashion bloggers benaderen en hen vragen om hun mening over de allerbeste nieuwe fashionwinkels.

Nog beter is het om deze bloggers te vragen of je mag linken naar een blog post waarin ze een of meerdere van deze fashionwinkels bespreken. Dit is voor beide partijen voordelig: jij kunt extra content toevoegen aan je pagina en de blogger krijgt een gratis link naar zijn website.

Wanneer je de content eenmaal hebt geoptimaliseerd, kun je dit aan de influencers doorgeven via email of Twitter. Met een beetje geluk wordt je artikel diverse keren gedeeld of ontvang je nieuwe backlinks. Wanneer je een heel nieuw artikel publiceert, kun je deze tactiek natuurlijk ook gebruiken.

influencers en social media

Optimaliseer voor de intentie van de gebruiker

Het gebeurt vaak dat pagina’s goed vindbaar zijn voor zoekopdrachten die niet helemaal overeenkomen met de inhoud van het artikel. Zo kan een pagina bijvoorbeeld uitstekend ranken op de term ‘nummer 1 positie in Google behouden’, terwijl het artikel eigenlijk gaat over de nummer 1 positie in Google bereiken.

Het artikel optimaliseren voor de juiste zoekwoorden helpt in dat geval om hoger te ranken en Bounce Rates te minimaliseren:

  • Rankt de pagina niet op andere zoekwoorden en hebben de zoekwoorden die verantwoordelijk zijn voor het inkomende verkeer naar de pagina een strategische waarde voor je site? Herschrijf het artikel dan met een complete focus op die zoekwoorden.
  • Wil je de inhoud van het artikel niet aanpassen? Voeg dan een nieuw hoofdstuk toe om de gebruikersintentie (oftewel de vraag in de zoekopdracht waar de pagina voor rankt) nog beter te beantwoorden.
  • Sluit het antwoord op de vraag in de zoekopdracht niet aan op de andere inhoud van de pagina? Schrijf dan een nieuw artikel waarin de vraag wordt beantwoord en link hiernaar vanaf de goed scorende pagina met de zoekwoordrijke Anchor Text.

3.    Verhoog de ranking van goed converterende pagina’s

Analyseer in Google Analytics welke pagina’s op je website de hoogste conversie genereren. Gebruik Google Search Console om vervolgens uit te vinden welke zoekwoorden de meeste bezoekers naar deze pagina’s stuwen.

Je kunt hierbij eventueel ook betaalde campagnes meenemen om de best converterende zoekwoorden te achterhalen. Richt je SEO-inspanningen op deze zoekwoorden en pagina’s om zo snel mogelijk resultaat te boeken in Google en het optimale rendement uit de hoge conversie te halen.

conversie

4.    Controleer op concurrerende pagina’s

Bevat je website meerdere pagina’s die over hetzelfde onderwerp gaan? Dan is de kans aanwezig dat deze artikelen hoog scoren in Google op vergelijkbare zoekwoorden en zelfs elkaars concurrent zijn in de zoekresultaten.

Het is in dat geval beter om de pagina’s samen te voegen tot één sterk artikel. Zorg er in ieder geval voor dat je de webadressen van de oude pagina’s redirect naar de nieuwe URL, zodat de SEO-waarde niet verloren gaat.

Broken links zijn niet-werkende links die bezoekers naar een pagina met een 404-error leiden. Er zijn verschillende online hulpmiddelen om broken links op te sporen, zoals bijvoorbeeld de bekende W3C Link Checker.

Wanneer een broken link naar jouw pagina zich op een andere site bevindt, kun je contact opnemen met de webmaster om de URL van de link aan te passen. Daarnaast is het mogelijk om de broken URL simpelweg naar een werkende pagina te redirecten.

broken links 404

Snel hoger in de zoekmachine komen

Hoewel SEO een investering is voor de lange termijn en pas na verloop van tijd rendement oplevert, zijn er altijd een aantal tactieken die je kunt toepassen om snel de meerwaarde ervan te tonen. De 5 door ons genoemde stappen zijn slechts een aantal voorbeelden, maar er zijn nog vele andere strategieën die je kunt gebruiken om snel in de ranking te stijgen.

Wil jij meer bezoekers op je website of streef je naar een hogere conversieratio? Dan kunnen de SEO-specialisten van Webton deze geavanceerde methoden ook voor jouw website toepassen. Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie en wie weet staat jouw website binnenkort flink hoger in Google!

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!