10-11-2011

10/10/11 – Social media in trek

Steeds meer bedrijven bereikbaar via sociale media

Na KLM is ook de klantenservice van Vodafone vanaf nu 24/7 bereikbaar via sociale media.

Via verschillende social media zoals Facebook, Twitter en Hyves kunnen klanten van verschillende bedrijven op elk gewenst moment hun vragen of opmerkingen kwijt bij de medewerkers van een helpdesk of klantenservice.

KLM begon de trend eind oktober. Het bedrijf gaf ten tijde van de aswolk in een hele korte tijd meer over de toepassing en mogelijkheden van social media geleerd te hebben dan in de hele periode daarvoor.

Bij gebruik van social media is het voordeel tweeledig: het is voor het bedrijf een grote bron van informatie over de consumenten en de consumenten hebben op hun beurt toegang tot een grote vraagbaak met directe feedback. Daarnaast is het goedkoper dan de traditionele manier van hulpverlening.

Een ander positief punt is dat klanten naast het vergaren van informatie ook elkaar van dienst kunnen zijn, omdat het systeem een open karakter heeft.

Vodafone lijkt de trend voort te zetten. Het 24/7 bereikbaar maken van de online klantenservice is een van de speerpunten die het bedrijf heeft ontwikkeld om de klantervaring te optimaliseren. Sinds afgelopen week heeft de organisatie 140 nieuwe werknemers aangenomen die deel uit maken van ‘Smartphone Crew’. De 24/7 Web Crew is daar een onderdeel van.

Consumenten zijn tegenwoordig op elk willekeurig moment van de dag online doormiddel van hun mobiele telefoons. Daarbij zijn social media een veelgebruikte manier om informatie te vergaren. Daarbij maken ze veel gebruik van sociale media. Met deze veranderingen speelt Vodafone dus goed in op de wensen van het publiek en zet hiermee de deuren open voor een toekomst waarin de klant nog meer centraal staat.

Bron: Nu.nl

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!