02-04-2013

02/04/13 – Solliciteren met hulp Sociale Media

solliciterenSolliciteren vanuit je luie stoel, dat klinkt ideaal toch? Het gebruik van Sociale media kan bij uitstek de perfecte manier zijn om jezelf kenbaar te maken op de arbeidsmarkt. In Nederland heeft het vooralsnog niet echt voeten in de aarde. Uit een onderzoek van van onderzoeks- en adviesbureau Intelligence Group blijkt dat slecht 8% van de Nederlanders Sociale Media inzet voor een sollicitatie. Hoewel het in Nederland nog niet een groot succesverhaal is, volgt hieronder toch een aantal tips om je kans op succes te vergroten op de huidige arbeidsmarkt door middel van Twitter, Facebook, LinkedIn of welk platform dan ook. Het opbouwen van een netwerk is absoluut geen overbodige luxe wanneer je opzoek bent naar jouw droombaan. Je netwerk kan ervoor zorgen dat je in aanmerking komt voor een sollicitatie voor de perfecte baan. Niet te vergeten zullen jouw sociale profielen altijd gecontroleerd worden voor aanvang van je sollicitatiegesprek. Je wilt graag goed voor de dag komen en met onderstaande tips ben je al een stapje in de goede richting:

  1. Nogal vanzelfsprekend, maar zorg ervoor dat je profiel er professioneel uit ziet. Dus géén foto’s waarop je dronken de raarste poses aanneemt. Je profielfoto moet er verzorgt en professioneel uitzien, bij voorkeur een keurige foto die je ook als paspoort foto kunt gebruiken. Geen foto waarbij je kin wordt ondersteund door je handen of waarop je in een hangmatje ergens op een tropisch eiland tot rust komt, hoe fijn dat ook mag zijn. Daarnaast is het ook belangrijk om de nodige aandacht te schenken aan het kiezen van een accountnaam. Kies voor een zakelijke naam bijvoorbeeld @KJansen. Dat oogt natuurlijk een stuk vriendelijker en professioneler dan @Lachuhhh1984. Niet te vergeten, een achtergrond- of omslagfoto is vaak het eerste waar mensen tegen aankijken als ze een kijkje nemen op je profiel.  Zorg dus ook hier weer dat je geen opvallende foto’s plaatst maar houd het zakelijk en ingetogen.
  2. Jezelf introduceren door middel van het plaatsen van al je voorgaande werkervaringen op je profiel is een must. Terugkijkend, bestaat de kans dat je talrijke baantjes hebt gehad. Vraag jezelf echter af of het relevant is om te plaatsten dat je 6 weken lang achter de kassa hebt gezeten bij de Albert Heijn of dat je twee weken door weer en wind de post bezorgd hebt. Daarentegen is het prettig om te vermelden welke cursussen je bijvoorbeeld gevolgd hebt of bij welke bedrijven je werkzaam bent geweest en in welke functie.  Controleer nadien jezelf altijd op grammatica- en stijlfouten en doe dit kritisch! Je wilt niet betrapt worden op een klein maar lelijk taalfoutje.
  3. Bekijk alle mogelijke profielen die er op het internet rond circuleren van jouw toekomstige bedrijf en baas. Zoek de juiste achtergrond informatie over het bedrijf, weet hoelang ze bestaan, wat hun visies zijn en waar ze naar op zoek zijn. Daarnaast is het cruciaal dat je tijdens je sollicitatie gesprek weet wie je tegenover je hebt zitten. Via sociale media zijn er talrijke manieren om een persoonlijke historie te achterhalen, zijn/haar passie buiten de werkuren om te vinden of leuke gespreksonderwerpen voor te bereiden.

Voordat je je sociale media online zet, controleer je profiel(en) kritisch. Een klein foutje kan je al gauw de das om doen. Analyseer je profiel(en) alsof je naar een profiel van je concurrent zit te kijken en bedenk wat er goed is maar vooral wat er beter kan. Mits je op de juiste manier omgaat met het inzetten van sociale media tijdens je sollicitatieprocedure kan het enorm in je voordeel werken! Het kan jou net een stapje voorop zetten op al je concurrenten in de zoektocht naar jouw perfecte baan.

Bron: emerce.nl

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!