22-11-2010

11/01/11 – Even kopje Senseo drinken…

Even naar mijn buurman, kopje Senseo drinken

Ik hoorde laatst een opmerkelijk verhaal. Onze nationale schoonzoon Marco Borsato had een tweet verstuurd met de mededeling dat hij even een kopje Senseo ging drinken bij een kennis. Je bent dan geneigd te denken: ja en? Moet je weten dat Marco ergens koffie gaat drinken? Nee, natuurlijk niet, maar… er zijn fans van de voormalige Soundmixshow-winnaar die liefst alles van hem willen weten. Veel fans, heel veel fans. En daar zit nou net de kneep. Twee aspecten bepalen hier namelijk waarom Marco deze tweet in die bewoordingen heel bewust de wereld in stuurt: de duizenden en duizenden mensen die hem volgen en het feit dat hij het niet heeft over koffie, maar over Senseo. De slimmerik dronk waarschijnlijk helemaal geen koffie – hooguit met zijn curator – maar bleek een deal te hebben gesloten met Douwe Egberts, de bedenker van deze vreemde manier van koffie zetten (laatst verwarde ik zo’n pad met een wattenschijfje; afscheid nemen bestaat wél!). De koffieboer is natuurlijk bereid te betalen voor een nauwkeurig vast te stellen aantal klantcontacten en dat de ideale schoonzoon hun product aanprijst is heel mooi meegenomen.

Met dit voorbeeld wil ik duidelijk maken dat er voor ondernemers veel mogelijkheden zijn om Twitter te gebruiken als marketing tool. Natuurlijk, er worden te pas en te onpas allerlei onzinnige mededelingen de wereld in geslingerd via Twitter, maar je kunt deze nieuwe vorm van social media ook effectief inzetten. En ik kan het weten, want onlangs heeft Webton zijn eerste website via Twitter verkocht!

Naast Twitter zijn er veel meer social media, zoals weblogs, Hyves, LinkedIn en Facebook, die je voor commerciële-/marketingdoeleinden kunt inzetten. Surf maar wat rond op het net en je vindt een scala aan social media-marketingstrategieën; daar kun je echt je voordeel mee doen.

Maar pas op, social media kunnen ook behoorlijk ongrijpbaar zijn, omdat je er niet altijd invloed op hebt. Want als bedrijf kun je ze niet alleen handig gebruiken, maar andere bedrijven kunnen er ook gebruik van maken om over jouw bedrijf en je medewerkers informatie op te doen. Ofwel: via de social media wordt er van alles over je bedrijf gezegd. Maar er is een aantal heel bruikbare tips om zelf te volgen wat er op internet over je organisatie, positief of negatief, wordt gezegd – bijvoorbeeld via tweets van leveranciers of klanten – en om dus de social media rondom je organisatie te beïnvloeden.

Misschien wel de belangrijkste tip is om via Google een (gratis) abonnement te nemen op Google Alerts. Voer daar je de naam van je bedrijf of je product(en) in en je krijgt steeds een e-mail wanneer er een bericht hierover opduikt. Maak verder gebruik van twitter-search, waarmee je de zoekresultaten ‘real time’ in de gaten houdt. Een derde handige zoekmachine is Technorati, de zoekmachine van de blogs. Deze spoort op wanneer via blogs iets over je bedrijf wordt gezegd. En zo zijn er meer wegen die naar het digitale Rome leiden, maar één tip moet ik nog geven, want we moeten niet de vergissing maken dat de hele wereld draait om tweets en andersoortige online communicatie: denk in de eerste plaats aan je eigen fysieke netwerk! Want hoe je het wendt of keert, wat je omgeving – vrienden, collega’s, medewerkers, klanten, leveranciers – over je bedrijf, producten of diensten vertelt, blijft de meest waardevolle informatiebron. Je netwerk houdt je altijd op de hoogte.

Zo, na al deze informatie en tips is het nu tijd voor… een tweet? Nee, gewoon een kopje Senseo (Douwe, mag ik even afrekenen?)

Ton Heerze
Directeur Webton Internetdesign
Twitter: http://twitter.com/webton

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!