30-01-2017

Social media strategie in 6 stappen

Wil jij met jouw bedrijf online optimaal gevonden worden? Dan heb je aan een website alleen niet genoeg. Ook social media zijn namelijk onontbeerlijk om in contact te komen met je doelgroep. Het gebruik hiervan levert echter net zoveel bedreigingen als kansen op. Om je online reputatie te beschermen, is een goede social media strategie dan ook noodzakelijk.

social media strategie

Wat is een social media strategie?

Een social media strategie is eigenlijk niets anders dan een plan van aanpak. Hierin beschrijf je onder meer de online identiteit van je onderneming, de manier waarop je de doelgroep wilt benaderen en de concrete doelen die je wilt realiseren. Je kunt dit plan dan ook gedeeltelijk baseren op je bestaande ondernemingsplan of marketing- en communicatiestrategie.

Waarom een social media strategie?

Het opstellen van een social media strategie dwingt je om de doelgroep beter te leren kennen. En dat is uitermate waardevol bij het ontplooien van je andere online activiteiten. Het helpt je bijvoorbeeld om doelgroepgerichter te linkbuilden en content beter te individualiseren. Allemaal zaken die een belangrijke bijdrage leveren aan de online reputatie van je bedrijf.

Een social media strategie schrijven in 6 stappen

Nu de noodzaak van een social media strategie je duidelijk is, kun je beginnen met het schrijven ervan. We onderscheiden hierbij 6 stappen:

1.     Onderzoek jouw bedrijfsidentiteit en reputatie

Of je nu online of offline actief bent; communicatie begint met het vaststellen van je bedrijfsidentiteit. Probeer dit samen te vatten in één zin. Verkoop je bijvoorbeeld kinderfietsen? Dan kan je zin zijn: ‘Wij verkopen goedkope kinderfietsen met trendy accessoires’. Hierdoor krijg je meer inzicht in wie er over je praat (bijvoorbeeld jonge ouders met een beperkt budget) en waar dit gebeurt (bijvoorbeeld social media kanalen die deze doelgroep veel gebruikt).

Met deze kennis in het achterhoofd, is het tijd om je online reputatie te checken. Ga naar populaire platforms zoals Facebook en Twitter en zoek op je bedrijfsnaam of relevante zoekwoorden. Wat wordt er over je gezegd? Zijn mensen op zoek naar hulp of productadvies? Je kunt dit proces ook volledig automatiseren door Google Alerts in te stellen.

2.     Bepaal je doelen en werk hiernaartoe

Na het uitvoeren van de voorgaande stap weet je wie er over je praat en op welke social media kanalen deze doelgroep zich bevindt. Je kunt nu inschatten hoe je deze groep wilt aanspreken en wat realistische doelen zijn om te formuleren. Dat laatste is noodzakelijk om aan het eind van de rit te meten of jouw social media strategie heeft gewerkt.

Je doelstellingen mogen best een beetje ambitieus zijn, zolang ze maar wel te behalen zijn. Neem jezelf bijvoorbeeld voor om je bezoekersaantallen in het komende jaar met een bepaald percentage te verhogen. Of streef naar een procentuele stijging van het aantal interacties met klanten op social media. Wat je doelen ook zijn – formuleer ze concreet en werk er vervolgens gericht naartoe.

3.     Stel een definitieve doelgroep vast

Het realiseren van je doelen lukt alleen als je jezelf kunt verplaatsen in de doelgroep. Je moet immers weten wat deze mensen willen om ze in hun behoefte te voorzien. Andersom betekent dit ook dat jouw producten, diensten en communicatie hier volledig op afgestemd moeten zijn. Dat begint met het maken van een profiel; een gedetailleerde omschrijving van de doelgroep.

Stel jezelf een aantal vragen en beantwoord deze in het profiel. Wie maken er onderdeel uit van de doelgroep? Wat bindt deze mensen met elkaar? Waar zijn ze online te vinden? Wat weten ze al over jouw bedrijf?

Na het beantwoorden van deze vragen ontstaat er een profiel – een soort blauwdruk van jouw gemiddelde klant. Nu weet je op wie je jouw content moet afstemmen en via welke social media kanalen je deze moet verspreiden.

4.     Ontwikkel een concreet plan van aanpak

Nu je weet wie je wilt benaderen, kun je een concrete planning maken. Zorg er hoe dan ook voor dat de in stap 1 geformuleerde zin – jouw boodschap – de basis vormt voor al je online communicatie-uitingen. Maak een plaatsingsschema voor je social media berichten en verplaats je hierbij in de doelgroep. Aan welke informatie hebben ze behoefte? Wanneer? En waar?

Je social media planning vertoont vaak overlap met je content marketing kalender. Maar het heeft geen zin om je content via al je social media kanalen te verspreiden. Elk kanaal dient zijn eigen doel. Deel productinspiratie bijvoorbeeld via Pinterest, last-minute acties via Twitter en nieuwe blogberichten via Facebook en LinkedIn. In een goede social media strategie is kwaliteit belangrijker dan kwantiteit.

5.     Ga de interactie aan

Je kent je doelgroep inmiddels als geen ander en plaatst regelmatig berichten op sociale platforms. Nu is het tijd om een stap verder te denken en actief met mensen in gesprek te gaan. In stap 1 heb je reeds ontdekt wat er over je wordt gezegd. Speel hierop in en reageer snel op nieuw geplaatste berichten. Zo weten mensen dat je een uitstekende service biedt.

Zijn de berichten over je merk soms negatief? Geen paniek, dit overkomt zelfs de beste bedrijven. Verwijder de reacties niet, maar laat zien dat je altijd een oplossing wilt bieden. Zo kun je een negatieve situatie omzetten in een positieve. Met een tool zoals HootSuite zie je realtime wat er op verschillende social media kanalen over je wordt gezegd en kun je snel reageren.

6.     Test de resultaten van je social media strategie

Nadat je bovenstaande stappen hebt geïmplementeerd, is het tijd voor een evaluatie van je social media strategie. Toets of de in stap 2 geformuleerde doelstellingen zijn behaald. Is dit niet het geval? Achterhaal dan wat hiervoor de reden is, zodat je jouw plan van aanpak in de toekomst kunt verbeteren.

Een ding is in elk geval zeker: een social media strategie is anno 2017 noodzakelijk om je online doelen te verwezenlijken. Blijf daarom jaarlijks nieuwe doelstellingen formuleren en scherp je strategie regelmatig aan. Zo realiseer niet alleen een hogere Return on Investment, maar creëer je een positieve reputatie rondom je merk en creëer je een hogere klanttevredenheid.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!