22-11-2011

22/11/11 – President gekozen door social media?

Social media kunnen doorslag geven bij uitslag presidentsverkiezingen Amerika

Al sinds de tijd van Benjamin Franklin hebben politici nieuwe technologieën gebruikt om hun boodschap over te brengen. Met name in de Verenigde Staten is deze ontwikkeling het snelst merkbaar.

In het begin werden pamfletten gebruikt, maar zodra er nieuwe technieken ter beschikking kwamen, werd daar gretig gebruik van gemaakt.

Papieren media

In een campagne voor senatorschap in 1858 volgde Abraham Lincoln zijn concurrent Stephan Douglas overal. Hoewel de verkiezing door Lincoln werd verloren, gebruikte hij de krant van Chicago om een veel groter publiek te bereiken dan Douglas. Dit heeft uiteindelijk mede geleid tot zijn presidentschap.

Radio

Decennia later, in 1924, werd de radio door veel mensen dagelijks gebruikt. Calvin Coolidge maakt hier dankbaar gebruik van. Tijdens de presidentsverkiezingen in dat jaar spendeerde zijn partij er 120.000 dollar aan en zijn concurrentie slechts 40.000 dollar. Coolidge veroverde hierdoor het presidentschap met groot gemak.

Televisie

Dwight Eisenhower heeft in zijn presidentscampagne een aantal korte televisie advertenties uitgezonden waardoor hij een menselijker, socialer persoon leek. De campagne is succesvol gebleken want hij won overtuigend met 55 procent van de stemmen. Ondanks de klachten van zijn tegenstander zal een campagne nooit meer slagen zonder de hulp van televisie.

Gerichte marketing

In 1992 is het Bill Clinton gelukt om televisie advertenties te kopen voor een specifiek publiek. Hierdoor werden de advertenties goedkoper en effectiever. Hij verscheen spelend op een saxofoon bij een televisieshow waardoor hij veel gratis publiciteit verkreeg. Hij won de verkiezing met 43 procent van de stemmen.

Social media

In 2008 maakte Barack Obama intensief gebruik van social media. Naast het verspreiden van informatie gebruikte hij deze media ook om zijn organisatie uit te breiden door vrijwilligers via deze weg te werven. Het intensieve gebruik hielp Obama zijn 52 procent overwinning te behalen.

Op dit moment loopt de presidentsverkiezing van 2012. Alle kanshebbers maken volop gebruik van sociale netwerken. Net als Obama proberen ze vrijwilligers en fondsen te werven om uiteindelijk hun overwinning veilig te stellen.

De geschiedenis leert ons dat de eerste gebruikers van een nieuw medium hun concurrentie altijd een stapje voor zijn. Dit jaar zal dat niet anders zijn. De kandidaat die het meest effectief met social media omgaat zal de meeste stemmers trekken. Eigenlijk is het nooit anders geweest.

Bron: News.yahoo.com

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!