27-09-2012

27/09/12 – Social Media in 2012

Social Media in 2012

Het ‘Social Media around the World’ onderzoek is een initiatief van InSites Consulting in samenwerking met data- en samplingpartner SSI en vertaalbureau No Problem. Het is voor de 3e keer dat dit onderzoek is uitgevoerd. Dit jaar hebben er 19 landen deelgenomen aan het onderzoek en hebben er in totaal meer dan 7800 mensen geparticipeerd aan het onderzoek. Hieronder zijn een aantal interessante conclusies uit het onderzoek over Social Media te vinden.

1. Ruim 1,5 miljard sociale netwerkers te wereld
Dat Social Media populair zijn blijkt wel uit het feit dat 7 op de 10 internet gebruikers minstens één profiel heeft op een sociaal medium. Dit komt neer op ruim 1,5 miljard mensen die actief zijn op sociale media. Facebook is hierbij veruit het populairst, ook Twitter is populair en bekend.

2. Gebruik van Social Media via smartphone
De stijging van het gebruik van smartphones gaat gepaard met de groei van de populariteit van Social Media. Mensen die gebruik maken van mobiel internet zijn vaker en intensiever te vinden op sociale netwerken.

3. Een meerderheid van de mensen is lid van maximaal twee social media
Inmiddels zijn er een aantal sociale media die een grote populariteit genieten en een stabiele basis hebben, hierdoor is het voor nieuwe sociale netwerkwebsites moeilijk om ook voet aan de grond te krijgen in de wereld van sociale media. Dit blijkt ook uit het feit dat 60 procent van de mensen lid is van maximaal 2 sociale netwerkwebsites. Slechts 8 procent van de mensen heeft meer dan 5 profielen bij verschillende Sociale Media.

4. Pinterest en Instagram groeien in populariteit
Zoals eerder gezegd is het moeilijk voor nieuwe Social Media om door te breken, dit is echter wel makkelijker wanneer deze Social Media een unieke specialiteit hebben, kijk bijvoorbeeld naar Instagram en Pinterest. Beide websites stijgen steeds meer in populariteit, met name in Amerika en Europa volgt ook.

5. Mensen praten over merken op Social Media
Social Media zijn niet alleen geschikte platvormen om contacten te onderhouden met mensen, het blijkt dat er op deze platformen ook veel gepraat wordt over merken. Veel consumenten volgen merken, de meeste mensen volgen tussen de 8 en 15 merken op een passieve manier en tussen de 4 en 8 merken op een (inter)actieve manier. Op deze manier ontvangen consumenten graag informatie over het merk of maken ze gebruik van goede acties, ook willen ze graag inbreng hebben over het merk en hun mening laten weten.

6. De helft van de gebruikers plaatst content over merken
Niet alleen wordt er gepraat over merken, 50 procent van de mensen die op Social Media zitten post wel eens content over merken. Fijn is dat deze content in de meeste gevallen positief is, slechts rond de 10 procent van deze geplaatste content is negatief. Op deze manier levert het dus vooral (positieve) gratis publiciteit op voor merken. Vooral ervaringen met producten of diensten wordt gedeeld, maar ook wordt er gepraat over promoties, wedstrijden en algemene ontwikkelingen rondom het bedrijf.

7. 80 procent van de mensen staat positief tegenover cocreatie
Sociale Media bieden goede kansen voor consumenten om hun mening over producten of diensten bekend te maken. Uit het onderzoek blijkt dat veel mensen een merk waarover ze positief denken graag willen helpen. De meeste mensen willen hiervoor geen geld hebben, maar stellen het feit dat een merk wat doet met hun feedback op prijs. Vooral online communities zijn hierbij populaire platformen, denk bijvoorbeeld aan Facebook communities.

Bron: Frankwatching.com

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!