23-01-2012

23/01/12 – Social Media gebruik in 2012

Social Media gebruik van grote merken in 2012

Voor bedrijven en merken zijn er diverse social media-kanalen beschikbaar. Doordat er tegenwoordig zoveel kanalen beschikbaar zijn, is het voor bedrijven soms lastig in te schatten op welk kanaal het hoogst in te zetten. Socialbakers deed onderzoek naar belangrijke sociale netwerken voor merken en media bedrijven en maakte hiervoor een interessante graphic.

Socialbakers deed deze analyse op basis van het aantal fans en de groei van bedrijven op Social Media. Zij keken hierbij naar de 40 grootste merken wereldwijd en naar de belangrijkste social media-kanalen van dit moment, namelijk Facebook, Twitter en Google+.
De 40 merken worden onderverdeeld in merken (bijvoorbeeld Coca Cola, Disney en Starbucks) en media-partijen (bijvoorbeeld YouTube, CNN en de New York Times).

Uit het onderzoek blijkt dat Facebook op dit moment het belangrijkste social media-kanaal is, dit netwerk staat namelijk op de 1e plaats bij zowel merken als media-partijen. Daarna staat bij merken Google+ op de 2e plaats, terwijl bij media-partijen Twitter op de 2e plaats staat. De media geven dus de voorkeur aan het gebruik van Twitter. Dit verschil zou verklaard kunnen worden door het feit dat Twitter meer wordt ingezet voor nieuwsdoeleinden, terwijl Google+ de nadruk legt op sociale contacten.

Welke merken zijn nou het grootst bij de diverse social media? Bij Facebook staat Coca Cola bovenaan als merk met de meeste groei en volgers, gevolgd door Disney en Starbucks. Whole Foods Market heeft de meeste volgers op Twitter, gevolgd door (opvallend) Facebook en Starbucks. Kledingketen H&M doet het het best op Google+ en neemt daar de 1e plek in, gevolgd door Dell en Amazon.com. Bij de media-kanalen is YouTube zowel bij Facebook als bij Twitter de belangrijkste speler. Bij Google+ staat de weblog Mashable bovenaan.

Ben je benieuwd naar alle resulaten van het onderzoek van Socialbakers? Klik dan op de volgende link en bekijk de mooie graphic: https://www.webton.nl/wp-content/uploads/brands.png

Bron: Frankwatching.com

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!