10-12-2012

10/12/12 – Sinterklaas wordt modern

Blijkbaar heeft Sinterklaas minder last van de crisis dan gedacht. Struinde hij vroeger vooral winkels af, zo doet hij dat tegenwoordig liever online. Dat is veel makkelijker natuurlijk. Zo ouderwets is Sinterklaas eigenlijk dus helemaal niet. Dit jaar zorgde hij zelfs voor een record omzet!

Webwinkels rekenden op een gemiddelde weekomzet van maar liefst 128 miljoen euro’s. Tijdens een willekeurige week in het afgelopen jaar lag dat getal rond de 90 miljoen euro, dat is toch best wel een aanzienlijke stijging. De 128 miljoen euro ligt zelf 30% hoger dan afgelopen jaar. Je zou bijna denken dat Sinterklaas erop vooruit gaat, aldus een onderzoek van Thuiswinkel.org, Blauw Research en PostNL.

De reden dat Sinterklaas volop zijn aankopen online deed, valt te wijden aan het feit dat webwinkels vaak goedkoper zijn dan reguliere winkels. Daarnaast spelen de openingstijden van reguliere winkels natuurlijk een belangrijke rol. Ook Sinterklaas wordt niet altijd vrolijk van die ernome drukte, lange rijen en chaggerijnige gezichten in winkels. Ook Sinterklaas vermijdt dit soort taferelen liever en lekker online shoppen vanachter je computer klinkt dan natuurlijk ook erg verleidelijk. Online shoppen kan ook de Sint een hoop tijd besparen. Het stallen van Americo alleen al zou een hoop tijd in beslag nemen.

De verlanglijstjes in Nederland waren over het algemeen identiek. Sinterklaas heeft namelijk vooral zijn slag geslagen met electronica producten zoals tablets en smartphones.  Ook werd er met smart gewacht op games, zowel boardgames als pc games. Sinterklaas heeft hier ook aardig wat van ingekocht.

De verwachting is dat de Kerstman ook niet achter zal blijven en net als zijn concurrent volop online gaat inslaan, want ook de Kerstman wordt een steeds groter fenomeen in Nederland. Al wint Sinterklaas het nog steeds van de Kerstman qua populariteit.

Bron: thuiswinkel.org

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!