21-04-2016

SEO voor het MKB

Zoekmachine optimalisatie voor het MKB

Op de Webton blog hebben we in het verleden talloze strategieën voor zoekmachine optimalisatie besproken. Maar de optimale strategie is niet voor elke klant hetzelfde. Zo gebruikt een particuliere hobbywebsite andere technieken om hoog in Google te komen dan een professionele bedrijfswebsite in het MKB.

zoekmachine optimalisatie voor mkb

Zoekmachine optimalisatie voor het MKB vereist dan ook een speciale benadering. In tegenstelling tot een hobbyist heeft een gemiddeld bedrijf een groter budget te besteden aan online marketing. Hierdoor kan er gericht worden geïnvesteerd in bewezen succesvolle methoden zoals responsive webdesign, content marketing en linkbuilding.

Hoe word ik beter gevonden op Google?

Responsive webdesign is tegenwoordig een vereiste voor elke website in het MKB. Deze webdesign techniek zorgt ervoor dat een website optimaal wordt weergegeven op vrijwel alle mogelijke apparaten. Of de bezoeker nu een desktopcomputer, laptop, tablet of mobiele telefoon gebruikt: de website schaalt automatisch naar het juiste formaat en is hierdoor altijd duidelijk leesbaar.

Dit heeft tegelijkertijd een zeer positieve invloed op de vindbaarheid van de website in Google. De zoekgigant beloont mobielvriendelijke websites met een hogere positie in de zoekresultaten, waardoor een responsive site concurrerende websites vaak het nakijken geeft. Beter gevonden worden op Google begint dan ook met een responsive webdesign.

Gratis Google zoekmachine optimalisatie tips voor het MKB

Er zijn echter meer zaken die juist bij het MKB van belang zijn voor optimale vindbaarheid. Veel bedrijven die online met elkaar concurreren, bestrijden in de fysieke realiteit ook hetzelfde afzetgebied. Zo zal een lokale timmerman in Hengelo ruwweg in dezelfde regio opereren als zijn grootste online concurrent.

Wanneer deze timmerman zijn lokale tegenstrevers wil aftroeven, moet hij hoog ranken in de lokale zoekresultaten. Zijn doelgroep zal in Google waarschijnlijk zoeken op ‘timmerman Hengelo’ of ‘timmerman Enschede’. De timmerman moet daarom vooral hoog ranken op deze lokaal georiënteerde zoektermen.

Website zoekmachine optimalisatie MKB

Gelukkig heeft Google met Mijn Bedrijf een speciale tool ontwikkeld om zoekmachine optimalisatie voor het lokale MKB een stuk eenvoudiger te maken. Het invoeren van zoveel mogelijk bedrijfsgegevens in Mijn Bedrijf zorgt ervoor dat je bedrijf beter vindbaar is op diverse online kanalen zoals Google Maps, Google+ en uiteraard de Google zoekmachine.

Hoe gedetailleerder de informatie die je invult in Mijn Bedrijf, hoe beter de zoekmachine optimalisatie voor je MKB website zal werken. Wanneer Google bijvoorbeeld jouw openingstijden en bedrijfslocatie kent, kan de zoekmachine een prospect die op het juiste tijdstip op zoek is naar jouw dienstverlening direct koppelen aan je bedrijf. Zoekmachine optimalisatie voor het MKB leidt hierdoor zowel direct als indirect tot meer klanten.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!