De belangrijkste SEO Trends anno 2019

Dit zijn de SEO trends van 2019

Zoekmachine optimalisatie verandert continu. Wat in 2018 goed werkte, kan in 2019 ineens geen groot effect hebben. Met het nieuwe jaar voor de deur, is het hoog tijd om eens te kijken naar de SEO Trends van 2019.

Belangrijke factoren die blijven

Er is een aantal ranking factoren dat anno 2019 nog steeds enorm van belang is. Alle blijvende trends en de nieuwe trends in 2019, komen neer op het zo goed mogelijk voldoen aan de vraag van de gebruikers. Hierbij wordt het totaalplaatje steeds belangrijker. Een website moet tegenwoordig technisch goed in elkaar zitten. Maar ook verdiepende content bevatten, integer én gebruikersvriendelijk zijn.

Wanneer we dit in ons achterhoofd houden, is het niet meer dan logisch dat de volgende factoren in 2019 belangrijk blijven.

E-A-T

E-A-T staat voor Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness. In het Nederlands vertaald: Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid. Waar we de trend vooral in 2018 zagen opkomen door een verandering in de Google Quality Guidelines, zet deze trend in 2019 door. Hoe beter jouw website op E-A-T scoort, hoe hoger hij zal ranken in Google. Om dit te kunnen doen, is het belangrijk dat je aan Google laat zien hoe goed en betrouwbaar de content op jouw website én de maker ervan is. Laat bijvoorbeeld bij blogs zien door wie het is geschreven. Gebruik wanneer dat kan vakjargon en vermeld de bronnen die je hebt gebruikt voor het schrijven van een tekst. Daarnaast zijn links die vanaf andere websites naar die van jou verwijzen nog steeds belangrijk. Daarmee wordt jouw website beoordeeld op kwaliteit en integriteit.

Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid zijn belangrijke factoren voor Google

Mobile First Index

In 2019 wordt het nog belangrijker om het mobiele gebruikersgemak te vergroten. Mobiele webpagina’s worden namelijk nog belangrijker. De desktopversie van een website wordt daardoor juist steeds minder belangrijk. Websites die aparte desktop- en mobiele varianten van hun website hebben, zijn in 2019 achterhaald. Heb je dit nog wel? Zorg er dan voor dat de pagina’s van de mobiele versie identiek zijn aan die van de desktopversie. Toch is het beter om te kiezen voor een responsive website.

Laadsnelheid

In 2018 was de laadsnelheid van een webpagina al een belangrijke rankingfactor van Google. In 2019 blijft dit zo. Eerder schreven we al dat ook de laadsnelheid op mobiele apparaten steeds belangrijker wordt. Wil je ervoor zorgen dat jouw webpagina op mobiele apparaten zo snel mogelijk laadt? Dan kun je Accelerated Mobiel Pages (AMP) inrichten. Zelfs bij een trage internetverbinding zal een AMP snel inladen.

‘Whole Foods’ content

In 2018 bleek al dat Google de zoekintentie van een gebruiker zo goed mogelijk wil beantwoorden. Onder andere door de gebruikers in haar zoekresultaten relevante webpagina’s te laten zien. Dan is de kans groot dat de gebruikers daarop het antwoord op hun vraag vinden. Men verwacht dat in 2019 meer content zal worden gemaakt dan waar behoefte aan is. Mocht dat gebeuren, dan wordt Google nog selectiever bij het ranken van webpagina’s in haar zoekresultaten. Langere, verdiepende artikelen, ook wel ‘Whole Foods content’ genaamd, zullen van Google dan nog meer voorrang krijgen. Vlotte, lichtere artikelen, ook wel ‘Snackable content genoemd’, zal Google dan juist wat minder waarderen. Af en toe ‘snacken’ blijft natuurlijk heerlijk. Maar toch zullen Whole Foods artikelen echt nodig zijn om van Google een betere waardering voor jouw website te krijgen.

Langere artikelen zoals Whole Foods content krijgen van Google voorrang

De opkomst van Whole Foods content is al volop in ontwikkeling. Wil je aan deze trend meedoen? Dan is het slim om er nu alvast op in te spelen door uitgebreide, diepgaande artikelen te schrijven en te publiceren. De kans is groot dat je hiervoor jouw contentstrategie moet aanpassen. Toch is dit zeker de moeite waard.

Naast bovengenoemde blijvende factoren, kunnen we in 2019 uiteraard ook nieuwe trends verwachten. We weten nooit 100% zeker wat de toekomst brengt. Maar diverse SEO-experts zijn het erover eens dat we in 2019 zeer zeker onderstaande ontwikkelingen kunnen verwachten.

Google beantwoordt steeds meer zoekopdrachten zelf

Eerder was het zo dat wanneer je je als SEO-specialist hield aan de ‘spelregels’ van Google, dat je in ruil daarvoor in de topposities van de zoekresultaten kwam te staan. Wanneer je bovenaan stond, was de kans groot dat veel gebruikers op jouw webpagina zouden klikken. In 2019 is dit niet zo vanzelfsprekend meer. Inmiddels ‘speelt Google het spel anders’. Google probeert gebruikers namelijk steeds meer op de eigen website te houden. Dat doen ze door hun vragen al zo goed mogelijk in de zoekresultaten van Google te beantwoorden. En waarom zou je dan nog op een webpagina klikken? Het aantal bezoekers dat via Google op jouw website belandt, kan dan ook flink wat minder worden.

Hoe beantwoordt Google zoekopdrachten zelf?

Google beantwoordt de vraag van gebruikers zo goed mogelijk door onder andere featured snippets te gebruiken. Een featured snippet is een witte box die in Google boven de zoekresultaten staat. In zo’n featured snippet staat het antwoord dat volgens Google de zoekintentie van de gebruiker zo goed mogelijk beantwoordt. Dit antwoord kan Google zelf geven, of van een website afhalen.

Google begrijpt de zoekintenties van gebruikers steeds beter. Hierdoor kan Google ook steeds beter beoordelen welke website de vraag van haar gebruikers het beste beantwoordt. Deze website zet Google in de featured snippet neer.

Nog niet veel bedrijven maken van de mogelijkheid gebruik om in een featured snippet terecht te komen. Zie dit als een kans en optimaliseer je content alvast om ervoor te zorgen dat jouw website in 1 of meerdere featured snippets komt te staan.

Het algoritme dat een featured snippet bepaalt, is anders dan het algoritme dat Google gebruikt om webpagina’s in haar zoekresultaten te ranken. Zo kan het voorkomen dat er een featured snippet verschijnt van een webpagina dat op de 6e positie in de zoekresultaten staat en dus niet van de pagina die op nummer 1 staat.

Beantwoord een vraag dat begint met ‘hoe’ of ‘wat’

Alle vragen die beginnen met ‘hoe’ of ‘wat’ zijn goede triggers voor een featured snippet. Zet zo’n vraag letterlijk op jouw webpagina neer en zet het antwoord er direct onder. Zorg ervoor dat het antwoord beknopt, duidelijk en zo specifiek mogelijk is.

Zorg voor een duidelijk structuur

Waarschijnlijk denk je dat het een goed idee is om nu zoveel mogelijk vragen te beantwoorden op jouw website. Echter schiet je in dat geval jouw doel voorbij. Beantwoord alleen vragen binnen jouw niche. Hierdoor word je namelijk binnen jouw niche een autoriteit. Om aan Google te laten zien dat jouw webpagina’s in featured snippets horen te staan, is het belangrijk om voor ‘structured data’ te zorgen. Structured data betekent dat je de data-elementen op jouw website gestructureerd specificeert. Dit kun je doen door microdata aan de broncode van elke webpagina toe te voegen.

Bijna alle SEO-experts zijn het er over eens: voice search (spraakgestuurd zoeken) wordt in Nederland waarschijnlijk 1 van de belangrijke SEO trends in 2019. Deze verwachting komt vooral voort uit de komst van de Nederlandse versie van Google’s assistant een aantal maanden geleden. Om jouw content hiervoor te optimaliseren, is het belangrijk dat jouw content veel gestelde vragen bevat en deze vragen helder beantwoordt. Het helpt enorm om hiervoor een informele schrijfstijl aan te nemen. Daarnaast is het verstandig om long tail zoekwoorden en plaatsnamen in jouw webteksten te verwerken.

Voice search steeds belangrijker

Zoektermen worden minder relevant

In 2019 zal het belang van zoektermen afnemen. Dat komt doordat Google steeds meer naar de context van content kijkt. Webpagina’s met kleine zoektermvariaties zijn in 2019 zelfs helemaal uit den boze. Denk hierbij aan webpagina’s die op dezelfde website staan en inhoudelijk min of meer hetzelfde zijn. Het enige verschil is het gebruik van keywords.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan bakker Peters in Enschede die op zijn website 3 pagina’s aanmaakt. Op elke pagina richt hij zich op 1 van deze 3 zoektermen:

  • Bakkers Peters Enschede
  • Bakker Peters Enschede
  • Bakkerij Peters Enschede

Anno 2019 kan de bakker beter 1 webpagina aanmaken waarin alle 3 de zoektermen voorkomen.

Afbeeldingen worden belangrijker

Na verschillende experimenten is Google erachter gekomen dat het erg belangrijk is om afbeeldingen naast de zoekresultaten weer te geven. Door dit te doen, blijken bezoekers sneller te kunnen begrijpen welke zoekresultaten door Google worden aangeboden. Afbeeldingen verbeteren dus de gebruikerservaring. Hierdoor wordt het in 2019 nog belangrijker om jouw afbeeldingen voor de zoekmachine te optimaliseren. Voorzie alle afbeeldingen op jouw website van goede alt-teksten en van een kloppend onderschrift. Zorg er ook voor dat de zoekterm in de bestandsnaam, alt-tekst en het onderschrift van de afbeelding zijn opgenomen.

Video’s zijn sterk in opkomst

Al een aantal jaren verkiezen gebruikers steeds meer video’s en afbeeldingen boven tekst. In 2019 zal de populariteit van video’s alleen maar stijgen. Anno 2019 zijn video’s niet zozeer meer voor vermaak. Juist voor het overbrengen van informatie worden ze een populair middel. Mensen kijken namelijk liever naar een video van een paar minuten, dan dat ze een lange lap tekst moeten lezen. In 2019 is het dan ook een goed idee om als online marketeer in video’s te investeren en diezelfde video’s zoekmachinevriendelijk te optimaliseren.

Zichtbaarheid op andere websites en in andere zoekmachines wordt belangrijker

Al jarenlang willen bedrijven hoog scoren in de zoekresultaten van Google. Maar het wordt in 2019 voor bedrijven in bepaalde branches steeds belangrijker om ook op andere websites goed zichtbaar te zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan websites zoals Markplaats.nl, Beslist.nl en Bol.com. Voor sommige bedrijven kan een goede zichtbaarheid op zo’n autoritaire website zelfs belangrijker zijn dan een toppositie in Google.

Daarnaast kunnen andere zoekmachines in 2019 steeds belangrijker worden in Nederland. Doordat mensen steeds meer twijfelen over hoe Google met hun persoonlijke gegevens omgaat. En doordat mensen zich steeds bewuster worden van hun online privacy. Daardoor is de kans groot dat Duckduckgo enorm gaat groeien. Dit is een zoekmachine waarop mensen geheel anoniem kunnen zoeken. Dat is iets waar steeds meer mensen behoefte aan lijken te hebben.

Ook Amazon lijkt in Nederland steeds populairder te worden. Door deze ontwikkelingen is het een goed idee om je eens te verdiepen in hoe je jouw website niet alleen voor Google kunt optimaliseren. Maar ook voor Amazon en Duckduckgo.

Conclusie

In 2019 wordt het nog belangrijker dat je binnen jouw niche een betrouwbare bron van informatie wordt. Je wilt de zoekintenties van gebruikers zo goed mogelijk beantwoorden. Hierdoor scoor je hoger in de resultaten van Google. Maar de kans is ook groot dat Google jouw content in 1 of meerdere featured snippets zet. Shortail zoektermen zijn in 2019 zelfs verleden tijd. Focus je dus liever op het creëren van goede content dan aan het verwerken van zo veel mogelijk zoektermen. Geef informatie niet zozeer meer altijd door via lange lappen tekst, maar gebruik hiervoor ook video’s.

Daarnaast is het belangrijk om de opmars van zoekmachines zoals Amazon en Duckduckgo goed in de gaten te houden. Daar kun je eventueel jouw SEO-strategie op aanpassen.

Heb je ergens hulp bij nodig of wil je graag meer informatie over de SEO Trends die we in 2019 kunnen verwachten? Vraag dan geheel vrijblijvend een kennismakingsgesprek aan met de experts van Webton.

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!