14-10-2014

14/10/14 – SEO-trends van 2014

SEO, of te wel search engine optimalisation, is een vak dat steeds in beweging is. De grootste reden hiervoor is dat de zoekmachines steeds nieuwe regeltjes verzinnen, veel waarde hechten aan bepaalde voorwaarden en kiezen wie ze bovenaan plaatsen op basis van specifieke punten. Wat exact die regeltjes zijn, waar de waarde op gebaseerd wordt en welke punten belangrijk zijn weet niemand. En juist dat maakt het zo lastig.

SearchMetrics

Gelukkig zijn er mensen die ons weg wijs maken door de ontwikkelingen te onderzoeken en te kijken welke methoden het beste werken. SearchMetrics schreef daarom “This season’s Fall Reading SEO survival Guide: 2014 Ranking factors Study”. In dit rapport worden de definities en evaluaties van factoren behandeld die invloed uitoefenen op de organische zoekresultaten. In dit 81-pagina lange verslag wordt onder andere gesproken over de technologie, content, backlinks, merkfactoren, wikipedia, bezoekverkeer en apparaat gebruik.

De highlights

Relevante content van hoge kwaliteit wordt steeds belangrijker. Dit type content scoort gemiddeld hoger en wordt beoordeeld op woordaantal, woordgebruik en –samenhang, citaten vanuit andere websites en of het wordt gevoed met andere content zoals afbeeldingen en video’s.

Voor on-page SEO, zijn keywords nog steeds belangrijk. Searchmetrics ziet wel een verschuiving plaatsvinden waarbij één specifiek onderwerp minder belangrijk is dan meerdere keywords uit een heel thema. Een artikel dat dus meer synoniemen bevat voor een onderwerp/thema krijgt dus een hogere normering in Google dan een artikel dat slechts een onderwerp/keyword benoemt en benadrukt.

Aan een goede ‘ranking’ liggen altijd de technische prestaties aan ten grondslag. Deze factoren omvatten ook een goede opbouw op de pagina met goede interne linkjes, korte laadtijd en de aanwezigheid van meta tags zoals een ‘Title’ en een ‘Description’.

De kwaliteit en kwantiteit tussen backlinks is cruciaal. Hier worden veel nieuwe factoren geïntroduceerd en veel kenmerken zijn onder de loep genomen of geoptimaliseerd om de kwaliteit van resultaten te verbeteren.

Net zoals in vorige jaren is het merk leidend in de studie. Door de vele veranderingen die afgelopen jaar zijn doorgevoerd moest dit opnieuw worden gedefinieerd. Zowel grote als kleine merken tellen mee. Wat extra helpt is als het bedrijf in Wikipedia is opgenomen.

Voor het eerst werd dit jaar de gebruikssignalen gemeten ten opzichte van de zoekresultaten. Zoals verwacht vonden ze een verband tussen de gebruikerssignalen en de Click-Through-Rate. Websites die het hoogst scoorden (top 5) hadden een lage bounce rate en als de bezoeker langer op de site blijft, dan heeft dat een positief effect op de ranking.

Als laatste geeft SearchMetrics nog een tip: “houd in gedachten dat een goede positie in de organische zoekresultaten niet alleen bereikt kan worden door extra je best te doen in de netgenoemde punten. De zoekmachine toetst vooral de relevantie en beoordeelt dat op verschillende manieren en de ranking-positie wordt bepaald op basis van de interactie en diverse andere factoren. De verbanden die dus zijn omschreven moet je niet als leidend zien. Het zijn vooral trends die wij in het werkveld zijn tegengekomen”.

Wil je weten hoe je jouw website kunt optimaliseren? Vraag dan de gratis websitescan aan!

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!