SEO expert: laat jouw website hét verschil maken!

SEO expert maakt voor jouw website het verschil

Als bedrijf is het van ongekend belang om je website goed op orde te hebben. Als mensen een product of dienst zoeken, kijken ze eerst online. Ben je niet te vinden op Google, dan wordt jouw product of dienst niet meegenomen in hun overwegingsproces. Die zichtbaarheid op Google kun je uiteraard zelf vergroten. De plugin Yoast geeft veel tips die je tijdens het schrijven van een blogpost kunt toepassen. In sommige gevallen is het echter verstandig om een SEO of SEA specialist om hulp te vragen. Zij kennen de kneepjes van het vak en kunnen je net die extra boost geven die jouw website nodig heeft.

Wat is SEO en waarom is het zo belangrijk?

  1. Laten we bij het begin beginnen: wat is SEO? SEO staat letterlijk voor Search Engine Optimalisation. In het Nederlands bekend onder de naam ‘zoekmachine optimalisatie’, of zoekmachine marketing. Door je website op de juiste manier te optimaliseren voor Google, wordt je website beter vindbaar en wordt deze weergegeven bij relevantie zoekopdrachten.
  2. Relevantie is hierin heel belangrijk. Je wil immers op het juiste moment gevonden worden door potentiële klanten. Als iemand zoekt naar ‘slippers’, zijn ze niet op zoek naar winterlaarzen of wandelschoenen. Optimaliseren voor de zoekmachine is heel leuk en aardig, maar optimaliseren voor de zoeker is eigenlijk nog beter.
  3. Als de zoeker op jouw pagina niet kan vinden wat hij zoekt, zal hij snel terugkeren naar Google. Dit heet ‘pogosticking’ en dit is voor Google een signaal dat de pagina niet relevant is. In het vervolg zal jouw pagina daarom minder vaak getoond worden bij die, of andere, zoekopdrachten. Houd het zoekgedrag van je (potentiële) klant dus goed in je achterhoofd.

Pogosticking - SEO expert maakt voor jouw website het verschil

Hoe zet je SEO in?

Je kunt je website en webpagina’s op verschillende manieren optimaliseren voor de zoekmachine en de bezoeker. Vroeger telde Google hoe vaak je een bepaalde zoekterm op een pagina had genoemd. Dan zette je jouw zoekwoord 100 keer in een wit lettertype op een witte achtergrond. Dit gaf heel gemakkelijk een boost aan jouw positie.

Inmiddels zijn er veel meer factoren die meetellen en bepalen of jouw pagina relevant genoeg is. Een aantal van die factoren kun je zelf oppakken: verwerk de zoektermen op een natuurlijke manier in je tekst (zet je zoekwoord niet drie keer in iedere zin), maak gebruik van koppen, maak je tekst overzichtelijk met bulletpoints maar laat vooral je tekst goed aansluiten op de wensen en verwachtingen van de bezoeker.

Naast de content op je website, kun je SEO toepassen door aan de techniek van je website te sleutelen: geef je pagina de juiste paginatitels en schrijf pakkende metabeschrijvingen. Tot slot wordt jouw positie tussen de zoekresultaten (mede)bepaald door hoe er op het internet over jou gesproken wordt. Dat wil zeggen dat als mensen vaak naar jouw website linken en verwijzen naar content op jouw pagina’s, dat het voor Google een teken is dat je relevante informatie deelt over een bepaald onderwerp. Dit noemen we linkbuilding.

Waarom heb je een SEO expert nodig?

Linkbuilding kan echter ook tegen je werken. Als pagina’s met een negatief imago verwijzen naar jouw website, dragen ze een stukje van hun imago over naar jouw website. Daarom is het verstandig om een SEO expert in te schakelen. Die kan precies zien wat er nodig is om ervoor te zorgen dat jij de meest gezonde website hebt en zo hoog mogelijk binnen de zoekresultaten verschijnt. Die SEO expert zorgt ervoor dat de kwaliteit van de backlinks zo hoog mogelijk is.

Zo’n SEO expert kan veel meer voor je betekenen. Naast dat ze de juiste websites kunnen uitzoeken die naar jouw pagina moeten linken, kunnen ze je helpen met het in orde maken van de technische kant van je website. Een SEO expert kijkt welke zoektermen voor jouw pagina van belang zijn, wat de concurrentie doet en ook wat de concurrentie niet doet. Op basis daarvan passen ze de technische kant van jouw pagina’s aan.

Tot slot kan een SEO expert je helpen met het vinden van zoektermen waar je zelf misschien nog niet over had nagedacht om daar tijd en moeite in te investeren, maar die wel heel relevant zijn voor jouw website. Al met al kan een SEO expert een wezenlijk verschil maken in de organische bezoeken naar jouw website. Hij of zij kan ervoor zorgen dat jij hoger in Google komt te staan.

Hoe kies je een SEO expert?

Als je besloten hebt om een SEO expert in te schakelen, gaat er een hele wereld voor je open. Het is begrijpelijk dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Iedereen kan zichzelf tegenwoordig een SEO expert noemen en daarom is het extra belangrijk om goed te kijken wie je inhuurt.

Er zijn een aantal punten waaraan je kunt zien of iemand écht goed is in zijn werk, of maar wat uit zijn duim zuigt. Allereerst is de website van je toekomstige SEO expert heel belangrijk. Hieraan kun je zien of hij of zij veel kennis in huis heeft (en die kennis ook deelt) en of de website op een natuurlijke manier gevuld is met content – zoals je dat zelf ook zou willen zien.

Maakt je SEO expert beloftes over de posities die je gaat behalen? Dan moet je omdraaien en weglopen. Het is namelijk Google die uiteindelijk de posities bepaalt. Een goede expert kan je zeker een eind op weg helpen, maar het is en blijf aan Google om de volgorde te bepalen.

Tot slot blijven referenties een van de beste manieren om een goede SEO expert te vinden. Wat zeggen de vorige klanten over dit bureau of deze persoon? En kijk ook eens in je eigen netwerk: via via ken je vast wel iemand die al eens heeft samengewerkt met een SEO expert. Als je die persoon vertrouwt, is het zeker de moeite waard om contact op te nemen met dat bureau.

Laat een reactie achter

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!