07-09-2016

Google test Search Live Coverage Carousel

Relevantie is voor een website van oudsher het belangrijkste criterium om hoog in Google te ranken. In het huidige tijdperk van snelle nieuwsverspreiding en alom aanwezige social media wint een andere ranking factor echter rap aan terrein. We hebben het natuurlijk over actualiteit, een contenteigenschap die Google in de toekomst wil belonen met een hogere positie in de zoekresultaten.

searchcarousel

Nieuwe carrousel voor snelle contentindexatie

Het bedrijf wil dit onder meer bereiken met de nieuwe Search Live Coverage Carousel, een functionaliteit die momenteel nog in de testfase verkeert en waar geïnteresseerde webmasters zich nu voor kunnen inschrijven. Deelname aan het testproject versnelt de indexatie van content op een website en maakt deze hierdoor eerder zichtbaar in de zoekresultaten.

De content wordt namelijk getoond in de splinternieuwe Search Live Coverage Carousel, een carrousel die qua uiterlijk vergelijkbaar is met de welbekende Accelerated Mobile Pages carrousel waar we onlangs over schreven. Deze moderne slider wordt bovenin de zoekresultaten weergegeven en bevat content zoals lange artikelen, video’s, live blogs en nog veel meer.

3 criteria noodzakelijk voor deelname

Om deel te nemen aan de huidige Search Live Coverage Carousel pilot dient een website te voldoen aan de volgende criteria:

1.     Alleen content op Accelerated Mobile Pages is geschikt

Alleen content op Accelerated Mobile Pages is geschikt voor weergave in de carrousel. Het gaat hier om pagina’s die geoptimaliseerd zijn voor een snelle mobiele gebruikerservaring en die vrijwel onmiddellijk inladen na een klik in de zoekresultaten. Meer weten over Accelerated Mobile Pages? Lees dan dit artikel.

2.     Alleen content met Structured Data Markup is geschikt

Content op Accelerated Mobile Pages maakt gebruik van Structured Data Markup, wat de zoekmachine helpt om de context van een artikel beter te begrijpen. Hierdoor is Google in staat een relevante voorbeeldweergave van de content te tonen in de Search Live Coverage Carousel. Meer weten over Structured Data Markup? Lees dan hier verder (zie punt 4).

3.     Alleen content ingediend met een Atom XML feed is geschikt

Het insturen van content naar de Search Live Coverage Carousel vereist het gebruik van een HTTP POST request in een Atom XML feed. Dit zorgt ervoor dat Google de content direct na publicatie kan indexeren. Dit criterium mag eigenlijk geen verrassing meer heten, want de zoekmachine beveelt het gebruik van Atom XML feed voor verbeterde crawling al sinds eind 2014 aan.

actualiteit

Meedoen aan de testronde

Heb je interesse om deel te nemen aan de huidige testpilot van Google’s Search Live Coverage Carousel? Vul dan dit formulier in en wie weet is jouw website binnenkort te bewonderen in een hypermoderne carrousel aan de bovenkant van de zoekresultaten!

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!