08-08-2018

Schommelende ranking in Google

Hoe je inspeelt op onverwachte algoritme updates

In de SEO-wereld doen regelmatig geruchten de ronde dat Google weer een nieuwe algoritme update heeft doorgevoerd. Dat is niet zo vreemd, want het zoekmachinebedrijf heeft meermaals aangegeven de algoritmes op dagelijkse basis aan te scherpen.

Maar de ene update heeft ingrijpender gevolgen dan de andere. Soms leidt een update voor tienduizenden mensen tot sterk schommelende rankings.

De ene keer met een positieve afloop en een stijging in de zoekresultaten. De andere keer met een negatieve afloop en juist een onverwachte daling.

In dit artikel leggen we uit hoe jij het laatstgenoemde scenario kunt voorkomen en je website optimaal kunt voorbereiden op Google’s beruchte algoritme updates.

schommelende rankings

Wat veroorzaakt fluctuatie in rankings?

De wisselende effecten van algoritme updates bij de zoekmachine stellen experts soms voor een raadsel. Wat zorgt ervoor dat de ene site daalt en de ander juist stijgt?

Hoewel de oorzaak vaak per site verschilt, is er één duidelijk criterium dat telkens weer terugkeert: kwaliteit. Google hecht sterke waarde aan de kwaliteit (en daarmee ook de relevantie) van de websites waarnaar het zoekmachinegebruikers doorverwijst.

De zoekmachine is er alles aan gelegen de gebruiker zo snel mogelijk antwoord te geven op de vraag die verscholen ligt in zijn zoekopdracht. De websites die daar het beste in slagen, positioneert Google het hoogst in de zoekresultaten.

Kwaliteitsupdates

Regelmatig voert de zoekmachine zogenaamde kwaliteitsupdates door om een goede kwaliteit van de zoekresultaten te waarborgen. Doordat algoritmes steeds complexer worden, raken ze steeds beter in staat om de kwaliteit van een site in te schatten zoals een mens dat zou doen.

Hierdoor kan het zijn dat een website die gisteren nog op positie 1 in Google stond, door een algoritmische update ineens wordt afgestraft voor een gebrek aan kwaliteit op een bepaald vlak. Hierdoor kan de website een dag later niet eens meer op de eerste pagina in Google staan.

Kwaliteit voor Google belangrijker dan ooit tevoren

Veel voorkomende oorzaken voor lage rankings in 2018

Kwaliteit is tot op zekere hoogte een subjectief begrip. Het is daarom belangrijk om goed te begrijpen wat Google hier precies onder verstaat.

Uit onderzoek blijkt dat websites die plotseling kelderen in de zoekresultaten, vaak door een algoritme update worden afgestraft voor een gebrek aan gebruiksvriendelijkheid. Maar wat is gebruiksvriendelijkheid precies?

Hieronder hebben we een lijst gemaakt van veel voorkomende gebruiksvriendelijkheidsproblemen die aan de basis liggen van dalende rankings:

Teveel advertenties

Bevat je website meer advertenties dan waardevolle content? Dan is het logisch dat Google de relevantie van je site voor de gemiddelde gebruiker laag inschat. Die krijgt immers niet datgene voorgeschoteld waar hij naar op zoek is, maar wordt afgeleid door reclame-uitingen waarom hij niet heeft gevraagd.

In het bijzonder grote advertenties bovenaan artikelen vallen bij Google niet in de smaak. Dit gaat namelijk ten koste van de leesbaarheid, want de gebruiker moet eerst naar onder scrollen voordat hij de informatie vindt die hij zoekt. Websites met meer inhoudelijke informatie above the fold krijgen in dit geval de voorkeur in de zoekresultaten.

Ongewenste advertenties slecht voor ranking in Google

Thin content

Bevat je website veel pagina’s met thin content ofwel korte artikelen met een lage informatiewaarde? Dan is de kans groot dat deze pagina’s het in de zoekresultaten steeds vaker zullen afleggen tegen sites met lange content. Hoe langer een artikel immers is, hoe meer waardevolle informatie het kan bevatten.

Het tegenovergestelde is waar voor korte artikelen, die vaak weinig toegevoegde waarde bieden en ook op het gebied van SEO steken laten vallen. Zo bevat thin content meestal bijvoorbeeld weinig longtail zoektermen. Door deze combinatie van factoren weten korte artikelen zelden nog de topposities in Google te bezetten.

Doorsnee content

Nu de hoeveelheid informatie op internet zienderogen toeneemt, beginnen steeds meer websites inhoudelijke overlap te vertonen. Wereldwijd zijn er talloze sites die dezelfde, algemene informatie bieden over een bepaald onderwerp. Google ziet logischerwijs geen reden om deze sites te belonen met een toppositie.

Alleen de partijen die unieke content schrijven weten zich nog te onderscheiden. Specialisatie en longtail zoekwoorden worden daarom steeds belangrijker. Schrijf daarnaast content op basis van eigen onderzoek en recycle andermans artikelen zo min mogelijk. Zo sla je twee vliegen in één klap: je weet zowel de lezer als de zoekmachine te bekoren en boekt meer succes met je website.

Laat een gratis SEO scan uitvoeren

Naast de bovengenoemde factoren zijn er natuurlijk nog diverse andere veelvoorkomende kwaliteitsproblemen op websites, zoals indexatieproblemen door een foutief robots.txt bestand of een trage laadsnelheid op zowel desktop computers als mobiele devices. Dit zijn fundamentele zaken die op je website in orde moeten zijn.

Wil je achterhalen wat de potentiële problemen op jouw website zijn die je belemmeren om hoog in Google te ranken? Voer dan deze website SEO check uit.

Als je hierbij wel wat professionele hulp kunt gebruiken, voeren we bij Webton ook geheel vrijblijvend een gratis SEO scan voor je uit. Neem voor een aanvraag contact op via info@webton.nl of bel naar 074-3030400.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!