03-07-2016

Schommelende ranking in Google

Hoe je inspeelt op onverwachte algoritme updates

In de SEO-wereld gaan momenteel geruchten dat Google afgelopen maand een nieuwe algoritme update heeft doorgevoerd. Diverse vooraanstaande marketeers maken melding van schommelende rankings voor hun websites. In sommige gevallen heeft de update positieve gevolgen, terwijl zoekmachineposities in andere gevallen juist dalen.

Recente fluctuatie van rankings

De eerste opvallende beweging in rankings was te zien op de eerste dag van afgelopen maand (1 juni 2016), gevolgd door verdere fluctuaties op 8, 21 en 26 juni. Dit lijkt erop te wijzen dat Google aan het begin van de maand een algoritme update heeft doorgevoerd, die in de daaropvolgende weken resulteerde in onverwachte schommelingen.

schommelende rankings

De update waarover wordt gespeculeerd kan enerzijds Panda-gerelateerd zijn, maar het kan ook een van Google’s befaamde kwaliteitsupdates zijn. Hoe het ook zij, de update lijkt met name negatieve gevolgen te hebben voor websites met overduidelijke kwaliteitsproblemen. Denk hierbij onder meer aan zaken zoals slecht geschreven content, onduidelijke navigatie of overdreven veel advertenties.

In veel gevallen gaan deze problemen  ten koste van de gebruiksvriendelijkheid van de site in kwestie. Het is dan ook niet zo vreemd dat Google deze websites ‘bestraft’ met een lagere positie in de zoekresultaten. Websites die de afgelopen tijd daarentegen hard hebben gewerkt om de kwaliteit van hun content te verbeteren, worden daarvoor juist beloond in de rankings.

Veel voorkomende oorzaken voor lage rankings

Is jouw website onlangs ook flink gekelderd in de zoekresultaten? Dan is de kans groot dat ook jij slachtoffer bent geworden van Google’s recente algoritme update. Gelukkig zijn er concrete acties die je kunt ondernemen om je oude posities in de zoekresultaten weer te herwinnen. De ergst getroffen websites hebben in veel gevallen een of meer van de volgende kwaliteitsproblemen:

  • Teveel advertenties. Wanneer je website meer advertenties dan waardevolle content bevat, is het logisch dat Google de relevantie van je website voor de gemiddelde gebruiker laag inschat. Ook grote advertenties aan de bovenkant van artikelen worden doorgaans niet gewaardeerd, omdat dit ten koste gaat van de leesbaarheid. Websites met meer inhoudelijke informatie krijgen in dit geval de voorkeur in de zoekresultaten.
  • Thin content. Een website die veel pagina’s met thin content (korte artikelen van lage kwaliteit) bevat, moet het in de zoekresultaten steeds vaker afleggen tegen sites met lange content. Hoe langer een artikel, hoe meer waardevolle informatie het kan bevatten. Het tegenovergestelde is waar voor korte artikelen, die vaak weinig toegevoegde waarde bieden en daarom nog zelden de topposities in Google weten te bezetten.
  • Doorsnee content. Met de toename van de hoeveelheid informatie op internet, beginnen steeds meer websites inhoudelijke overlap te vertonen. Er zijn wereldwijd talloze sites die dezelfde, algemene informatie bieden over een bepaald onderwerp. Google ziet logischerwijs geen reden om deze sites te belonen met een toppositie. Alleen partijen die unieke content schrijven weten zich nog te onderscheiden. Specialisatie en longtail zoekwoorden worden daarom steeds belangrijker.

Laat een gratis SEO scan uitvoeren

Naast de bovengenoemde factoren zijn er natuurlijk nog diverse andere veelvoorkomende kwaliteitsproblemen op websites, zoals indexatieproblemen door een foutief robots.txt bestand of een trage laadsnelheid op zowel desktop computers als mobiele devices. Dit zijn fundamentele zaken die op je website in orde moeten zijn.

Wil je achterhalen wat de potentiële problemen op jouw website zijn die je belemmeren om hoog in Google te ranken? Voer dan deze website SEO check uit. Als je hierbij wel wat professionele hulp kunt gebruiken, voeren we bij Webton ook geheel vrijblijvend een gratis SEO scan voor je uit. Neem voor een aanvraag contact op via info@webton.nl of bel naar 074-3030400.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!