05-12-2016

Richtlijnen Google uitgelekt

Jarenlang speculeren SEO-specialisten al over de precieze richtlijnen van Google. Natuurlijk, de grote lijnen waren bekend. Actualiteit, relevantie en mobielvriendelijkheid zijn factoren die de zoekmachine beloont. Maar hoe zit het met de kleine factoren – de verfijnde details die bepalen of je de koppositie in de zoekresultaten afpakt van je concurrent?

Daar is sinds kort een stuk meer duidelijkheid over, nu Google’s richtlijnen in de vorm van een 150 pagina’s tellend PDF-bestand zijn uitgelekt. Bekende zaken komen in het document wederom naar voren, zoals de toenemende focus op mobiele zoekopdrachten en het belang dat de zoekmachine hecht aan kenmerken als relevantie, betrouwbaarheid en kwaliteit.

richtlijnen google

Twee basisprincipes fundament onder algoritme

De richtlijnen geven echter ook meer inzicht in de werking van het achterliggende algoritme. Een dieper begrip hiervan helpt om zoekmachine optimalisatie beter af te stemmen op de wensen van Google – met meer bezoekers naar je website als gevolg.

De belangrijkste criteria waar het algoritme een website op beoordeelt zijn te herleiden tot twee fundamentele basisprincipes: E-A-T en YMYL. Hieronder gaan we nader in op beide van deze zaken en leggen we uit hoe je de nieuwe kennis kunt toepassen om beter gevonden te worden in Google.

E-A-T: Google’s belangrijkste maatstaf voor kwaliteit

E-A-T staat voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. Wanneer een website aantoonbaar over Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid beschikt, scoort deze in Google hoog op het gebied van kwaliteit. Het algoritme test op deze criteria door de content van de site te analyseren, waarbij de belangrijkste content op de pagina’s (de zogenaamde Main Content) een voorname rol speelt.

Het algoritme analyseert onder meer of de content goed geschreven is, kennis van de materie weerspiegelt en door de buitenwereld als een betrouwbare bron van informatie wordt gezien. Ook moet de website bij voorkeur een Over Ons-pagina hebben, contactgegevens vermelden en bezoekers mogelijkheden bieden op het gebied van klantenservice. Tot slot moet de site regelmatig worden voorzien van nieuwe content om bezoekers actuele en relevante informatie voor te schotelen.

YMYL: Your Money or Your Life!

Sommige webpagina’s op internet hebben de potentie om het leven van de lezer ingrijpend te veranderen. Door de zoekmachine worden ze Your Money or Your Life-pagina’s genoemd. Denk hierbij bijvoorbeeld aan websites met medische informatie of adviezen op financieel gebied. Ook webshops, die bezoekers stimuleren om geld uit te geven, worden door Google extra kritisch beoordeeld.

Het bedrijf wil namelijk voorkomen dat een gebruiker via de zoekmachine belandt bij een partij die zijn of haar leven ruïneert met slecht advies of misleidende advertentiemethoden. Wanneer je website binnen bovengenoemde categorieën valt, is het dan ook zaak aan Google te bewijzen dat je een betrouwbaar expert bent binnen je vakgebied. Dit doe je onder meer door je content uitgebreid te controleren op feitelijke juistheid en je site – wederom – regelmatig te updaten met actuele informatie.

Meer weten?

De E-A-T- en YMYL-principes geven een goed beeld van de wijze waarop Google de kwaliteit van een website probeert te toetsen. Wil je meer weten over de richtlijnen van de zoekmachine en de kleine details die het verschil kunnen maken om bovenaan in Google te komen? Lees dan hier het volledige PDF-bestand met de richtlijnen van Google.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!