06-11-2014

Icoon responsive in Google

icoonJaren geleden experimenteerde Google met de wijze waarop responsive websites werden weergegeven in de zoekresultaten. Bij mobielvriendelijke websites werd een icoontje geplaatst dat liet zien dat de website in kwestie geoptimaliseerd was voor mobiele apparaten.

Het illustreerde het belang dat Google hechtte aan de mobielvriendelijkheid van websites.

Kenners speculeerden direct over een mogelijke integratie met het rankingsysteem van de zoekmachine en kregen gelijk: inmiddels weegt de geschiktheid van een website voor mobiele apparaten mee voor de notering van die website in de zoekresultaten. En is het zelfs een van de zwaarder wegende ranking signalen in het algoritme van de zoekmachine.

Google geeft voorkeur aan responsive websites

Sinds Google vele jaren geleden bekendmaakte in mobielvriendelijke websites de toekomst te zien, voerde de zoekmachine meerdere experimenten uit met weergave van de zoekresultaten.

Een daarvan was de plaatsing van het genoemde icoontje, dat in de zoekresultaten werd weergegeven als een kleine telefoon links van het websiteadres. Het liet aan gebruikers zien dat de betreffende website geoptimaliseerd was voor gebruik op een mobiel apparaat.

Mobiele gebruikers wisten hierdoor al vóórdat ze de website bezochten of ze een vloeiende gebruikerservaring tegemoet konden zien of juist op een niet-geoptimaliseerde website belandden.

Wel zo prettig om vooraf te weten, want de inhoud van een website die niet responsive is, zal op een mobiel apparaat op onoverzichtelijke wijze worden weergegeven. Dit leidt tot veel horizontaal en verticaal scrollen, hoge laadtijden en geregeld uit- en inzoomen.

Omdat mobiele gebruikers hier niet op zitten te wachten, ligt het voor de hand dat zij eerst willen kijken of de website in de zoekresultaten over het gewenste icoontje beschikt. Dit heeft ook de nodige gevolgen voor de Click Through Rate (CTR) van bepaalde zoekresultaten.

Wat zijn de gevolgen voor mijn website?

Google wil vooral dat zoekresultaten relevant zijn voor gebruikers. Anno 2018 is dat element alleen maar zwaarder gaan wegen voor de zoekmachine. Inmiddels is meer dan de helft van het webverkeer immers afkomstig van mobiele apparaten.

Inmiddels is er daarom geen sprake meer van een traditionele onderverdeling in websites voor desktopbezoekers en websites voor mobiele bezoekers. Elke website moet geschikt zijn voor zowel desktop- als mobiel gebruik.

Dat vereist dat moderne websites gebruik maken van responsive webdesign of een gerelateerde ontwerptechniek. Hierbij schaalt het webdesign automatisch naar het schermformaat van het gebruikte apparaat.

Een website wordt hierdoor zowel op smartphone, phablet, tablet als desktop computer optimaal weergegeven. Responsive websites verbeteren dan ook de gebruikerservaring van alle bezoekers.

Tegenwoordig is het zo dat elke website mobielvriendelijk moet zijn om hoog in de zoekresultaten te belanden. Niet-geoptimaliseerde websites worden door Google zwaar gestraft met een lagere ranking in de zoekmachine. Zelfs als de inhoud nog altijd relevant en waardevol is voor de gemiddelde bezoeker.

Het experiment met het icoontje ligt inmiddels dan ook al lang en breed achter ons. Want wat voor zin heeft het nog om mobielvriendelijkheid te belonen met een icoontje, terwijl Google van elke website een goede mobiele gebruikerservaring verwacht?

Mobielvriendelijkheid weegt nu zelfs zó sterk mee in het algoritme van de zoekmachine, dat de top 10 resultaten voor de meeste zoekopdrachten alleen nog maar uit mobielvriendelijke responsive websites bestaat.

Daar waar responsive webdesign jaren geleden niet meer dan een voordeel was, is het anno 2018 absolute noodzaak.

Een mobiel vriendelijke website is een voorwaarde om hoog in Google te scoren. Ook zullen mobiele bezoekers (met andere woorden: meer dan de helft van je bezoekers) jouw website sneller bezoeken, er langer blijven en eerder nog eens terugkeren dankzij de goede mobiele gebruikerservaring.

Is mijn website responsive?

Er is een enorme verscheidenheid aan mobiele apparatuur. Denk alleen al aan alle verschillende merken smartphones en tablets die op de markt verschijnen.

Elke mobiele gadget heeft zijn specifieke eigenschappen zoals resolutie, besturingssysteem en schermformaat. Het heeft daarom weinig zin om een website op je eigen mobiele apparaten te testen op mobiel vriendelijkheid. Als de website op jouw apparatuur goed wordt weergegeven, is dit namelijk nog geen garantie dat dit op andere apparatuur ook het geval is.

Webton beschikt over de kennis, expertise en technologie om te testen of jouw website volledig responsive is. Indien nodig kunnen we jouw website op korte termijn en tegen voordelige tarieven geheel mobiel vriendelijk maken.

Meer weten? Neem dan vrijblijvend contact op via info@webton.nl of bel naar 074-3030400.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!