04-12-2018

Icoon responsive in Google

icoonJaren geleden experimenteerde Google met de wijze waarop responsive websites werden weergegeven in de zoekresultaten. Bij mobielvriendelijke websites werd een icoontje geplaatst dat liet zien dat de website in kwestie geoptimaliseerd was voor mobiele apparaten.

Het illustreerde het belang dat Google hechtte aan de mobielvriendelijkheid van websites.

Kenners speculeerden direct over een mogelijke integratie met het rankingsysteem van de zoekmachine en kregen gelijk: inmiddels weegt de geschiktheid van een website voor mobiele apparaten mee voor de notering van die website in de zoekresultaten. En is het zelfs een van de zwaarder wegende ranking signalen in het algoritme van de zoekmachine.

Google geeft voorkeur aan responsive websites

Sinds Google vele jaren geleden bekendmaakte in mobielvriendelijke websites de toekomst te zien, voerde de zoekmachine meerdere experimenten uit met weergave van de zoekresultaten.

Een daarvan was de plaatsing van het genoemde icoontje, dat in de zoekresultaten werd weergegeven als een kleine telefoon links van het websiteadres. Het liet aan gebruikers zien dat de betreffende website geoptimaliseerd was voor gebruik op een mobiel apparaat.

Mobiele gebruikers wisten hierdoor al vóórdat ze de website bezochten of ze een vloeiende gebruikerservaring tegemoet konden zien of juist op een niet-geoptimaliseerde website belandden.

Wat is een responsive website precies?

Voordat we verder ingaan op wat Google van responsive websites vindt en hoe Google ermee omgaat, is het natuurlijk goed om te weten wat een responsive website precies is.

Een responsive website is een website dat zo is ontworpen, dat hij op verschillende apparaten goed is te bezoeken en te gebruiken. Tablets, smartphones en computers hebben allemaal verschillende soorten afmetingen in schermen. Een responsive website is op zo’n manier gebouwd dat hij zich op elk apparaat aanpast aan de grootte van het scherm. De website schaalt dus als het ware mee.

Wanneer je een responsive website wilt hebben, zijn er twee manieren hoe je dat kun realiseren. De eerste manier is dat je een algemene website responsive laat maken. Hierdoor is er maar 1 plek waarop alle content staat en hoeft er ook maar 1 website gebouwd en onderhouden te worden.

Sommige website-eigenaren kiezen ervoor om naast de algemene website, een aparte mobiele versie te laten ontwikkelen. Deze website bevat in dat geval alleen informatie en functies die voor mobiele gebruikers het meest relevant zijn.

De inhoud van een website die niet responsive is, zal op een mobiel apparaat op onoverzichtelijke wijze worden weergegeven. Dit leidt tot veel horizontaal en verticaal scrollen, hoge laadtijden en geregeld uit- en inzoomen.

Omdat mobiele gebruikers hier niet op zitten te wachten, ligt het voor de hand dat zij eerst willen kijken of de website in de zoekresultaten over het gewenste icoontje beschikt. Dit heeft ook de nodige gevolgen voor de Click Through Rate (CTR) van bepaalde zoekresultaten.

Update 2018: Mobile-First Index

Bovenstaand artikel is in 2014 geschreven. Inmiddels zijn we 4 jaar verder en heeft Google een aantal algoritme updates uitgevoerd. De grootste update sinds de Penguin update in 2012, vond op 1 augustus 2018 plaats. Sinds deze update indexeert Google websites in de zoekresultaten via de ‘Mobile-First Index’.

Inmiddels is meer dan de helft van het zoekverkeer afkomstig van mobiele apparaten.  Om de resultaten in de zoekmachine voor mobiele gebruikers zo toegankelijk mogelijk te maken, heeft Google de Mobile-First Index geïntroduceerd. De Mobile-First Index houdt in dat Google bij het indexeren van de organische zoekresultaten in de zoekmachine, voorrang geeft aan de mobiele versie van webpagina’s. Voorheen was dit nog de desktop-versie.

Mobile First design

Met de komst van de Mobile First-Index, is er steeds meer vraag naar Mobile First design. Dit is een term die inmiddels veel mensen kennen en daardoor ook gebruiken. Maar wat houdt de term precies in?

Normaliter bouwt een webdesigner eerst een desktop-versie van een website. Indien de website-eigenaar dat wenst, kan de webdesigner de website ook direct responsive maken. Je belangrijkste uitgangspunt is hierbij een gebruiker die de website via een computer bezoekt. Daarna komen de mobiele gebruikers. Bij mobile first zijn de mobiele gebruikers juist jouw belangrijkste uitgangspunt en laat je een website in eerste opzicht voor hen bouwen. Vervolgens zorgt de webdesigner ervoor dat de website ook goed door desktop-gebruikers is te bezoeken.

Een mobile first website is alleen aan te raden wanneer je zeker weet dat jouw doelgroep meer uit mobiele gebruikers bestaan dan uit desktop-gebruikers. Wanneer je dit niet zo goed weet, of het aardig gelijk oploopt, kun je prima nog steeds een website op de standaard manier laten bouwen.

Responsive website is nu echt een vereiste

Responsive websites verbeteren de gebruikerservaring van alle bezoekers. Niet-geoptimaliseerde websites worden door Google zwaar gestraft met een lagere ranking in de zoekmachine. Zelfs als de inhoud nog altijd relevant en waardevol is voor de gemiddelde bezoeker.

Doordat Google tegenwoordig websites via de Mobile First-Index indexeert, kun je niet meer om een responsive website heen. Het betekent namelijk dat je website echt mobielvriendelijk moet zijn, als je ermee hoog in de organische zoekresultaten wilt kunnen scoren.

Al met al: het experiment met het icoontje is inmiddels achterhaald

Het experiment met het icoontje ligt inmiddels dan ook al lang en breed achter ons. Want wat voor zin heeft het nog om mobielvriendelijkheid te belonen met een icoontje, terwijl Google van elke website een goede mobiele gebruikerservaring verwacht?

Mobielvriendelijkheid weegt nu zelfs zó sterk mee in het algoritme van de zoekmachine, dat de top 10 resultaten voor de meeste zoekopdrachten alleen nog maar uit mobielvriendelijke responsive websites bestaat.

Daar waar responsive webdesign jaren geleden niet meer dan een voordeel was, is het anno 2018 absolute noodzaak.

Een mobiel vriendelijke website is een voorwaarde om hoog in Google te scoren. Ook zullen mobiele bezoekers (met andere woorden: meer dan de helft van je bezoekers) jouw website sneller bezoeken, er langer blijven en eerder nog eens terugkeren dankzij de goede mobiele gebruikerservaring.

Is mijn website responsive?

Er is een enorme verscheidenheid aan mobiele apparatuur. Denk alleen al aan alle verschillende merken smartphones en tablets die op de markt verschijnen.

Elke mobiele gadget heeft zijn specifieke eigenschappen zoals resolutie, besturingssysteem en schermformaat. Het heeft daarom weinig zin om een website op je eigen mobiele apparaten te testen op mobiel vriendelijkheid. Als de website op jouw apparatuur goed wordt weergegeven, is dit namelijk nog geen garantie dat dit op andere apparatuur ook het geval is.

Webton beschikt over de kennis, expertise en technologie om te testen of jouw website volledig responsive is. Indien nodig kunnen we jouw website op korte termijn en tegen voordelige tarieven geheel mobiel vriendelijk maken.

Meer weten? Neem dan vrijblijvend contact op via info@webton.nl of bel naar 074-3030400.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!