06-11-2014

06/11/14 – Icoon responsive in Google

Responsive websites getoond in Google

icoonGoogle experimenteert momenteel met de wijze waarop responsive websites worden weergegeven in de zoekresultaten. De nieuwe weergave van de zoekresultaten werd eerder dit jaar in de zomermaanden al getest en de resultaten gaven aanleiding tot een vervolg. Bij mobielvriendelijke websites wordt hierdoor een icoontje geplaatst dat laat zien dat de website in kwestie geoptimaliseerd is voor mobiele apparaten. Inmiddels wordt er door kenners gespeculeerd over een mogelijke integratie met het rankingsysteem van de zoekmachine. Verwacht wordt dat geschiktheid van een website voor mobiele apparaten in de toekomst mee zal wegen voor de notering van die website in de zoekresultaten.

Google geeft voorkeur aan responsive websites

Voor insiders zijn de ontwikkelingen geen verrassing, want Google maakte reeds twee jaar geleden bekend in mobielvriendelijke websites de toekomst te zien. Het nieuwe icoontje, dat in de zoekresultaten wordt weergegeven als een kleine telefoon links van het websiteadres, toont aan dat de betreffende website geoptimaliseerd is voor gebruik op een mobiel apparaat. Mobiele gebruikers weten hierdoor al vóórdat ze de website bezoeken of ze een vloeiende gebruikerservaring tegemoet kunnen zien of juist op een niet-geoptimaliseerde website belanden. Wel zo prettig om vooraf te weten, want de inhoud van een website die niet responsive is, zal op een mobiel apparaat op onoverzichtelijke wijze worden weergegeven. Dit leidt tot veel horizontaal en verticaal scrollen, hoge laadtijden en geregeld uit- en inzoomen. Omdat mobiele gebruikers hier niet op zitten te wachten, ligt het voor de hand dat zij voortaan eerst zullen kijken of de website in de zoekresultaten over het gewenste icoontje beschikt. Dit zal de nodige gevolgen hebben voor de Click Through Rate (CTR) van bepaalde zoekresultaten.

Wat zijn de gevolgen voor mijn website?

Google wil vooral dat zoekresultaten relevant zijn voor gebruikers. Geoptimaliseerde websites verbeteren niet alleen de gebruikerservaring van mobiele bezoekers, maar leveren vaak ook content die geschreven is met deze doelgroep in het achterhoofd. Dit in tegenstelling tot niet-geoptimaliseerde websites, die zich richten op de algemene gebruiker en hierdoor zowel op het gebied van opmaak als inhoud geen rekening houden met de specifieke wensen van de mobiele doelgroep.

Natuurlijk is het niet zo dat elke website vanaf nu mobiel vriendelijk moet zijn om hoog in de zoekresultaten te belanden. Ook niet-geoptimaliseerde websites kunnen nog altijd relevant en waardevol zijn voor de gemiddelde bezoeker. Op dit moment is het niet eens zeker dat het icoontje definitief zal worden doorgevoerd door Google. Toch is de potentiële toekomstige integratie met het rankingsysteem van de zoekmachine een extra reden voor bedrijven om hun website responsive te maken. Een mobiel vriendelijke website kan de notering in de zoekresultaten alleen maar verbeteren. En dankzij de verbeterde mobiele gebruikerservaring, zullen mobiele bezoekers de website sneller bezoeken en nog eens terugkeren.

Is mijn website responsive?

Er is een enorme verscheidenheid aan mobiele apparatuur. Denk alleen al aan alle verschillende merken smartphones en tablets die op de markt verschijnen. Elke mobiele gadget heeft zijn specifieke eigenschappen zoals resolutie, besturingssysteem en schermformaat. Het heeft daarom weinig zin om een website op je eigen mobiele apparaten te testen op mobiel vriendelijkheid. Wanneer de website op jouw apparatuur goed wordt weergegeven, is dit nog geen garantie dat dit op andere apparatuur ook het geval is. Webton beschikt over de kennis, expertise en technologie om te testen of jouw website volledig responsive is. Indien nodig kunnen we jouw website op korte termijn en tegen voordelige tarieven geheel mobiel vriendelijk maken.

Meer weten? Neem dan vrijblijvend contact op via info@webton.nl of bel naar 074-3030400.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!