31-10-2013

Responsive webdesign

Responsive website laten maken? Kies het juiste webdesign bureau!

responsive webdesignMobiele apparaten maken een stormachtige ontwikkeling door. Voorspeld wordt dat in 2016 meer mensen websites via kleine mobiele apparaten zullen bezoeken dan ooit tevoren. Tegelijkertijd worden de beeldschermen van computers en televisies steeds groter. Ontwerpers kunnen bij het maken van een website door al deze verschillende schermformaten niet meer uitgaan van een standaard beeldscherm resolutie.

Webdesigners passen daarom steeds vaker een nieuwe techniek toe: responsive webdesign.

Responsive webdesign reageert automatisch op de unieke behoeften van elke gebruiker. Een responsive website past zich aan op basis van het schermformaat en de functionaliteiten van het gebruikte apparaat.

De gebruiker ziet de content van een site op zijn telefoon bijvoorbeeld in één kolom, terwijl dezelfde content op grotere schermen zoals een tablet of computer in meerdere kolommen wordt weergegeven. Ideaal, want op deze wijze worden de mogelijkheden van elk device optimaal benut.

Een responsive website ontwerpen vereist de nodige kennis van techniek en responsive webdesign. Het is daarom aan te bevelen hiervoor een professioneel webdesign bureau in te schakelen. De grote voordelen van responsive webdesign zorgen ervoor dat u de kosten al snel terugverdient.

Test hier of uw website responsive is

Is jouw website responsive?



Voorbeelden responsive websites gemaakt door webdesign bureau Webton:

Voordelen responsive webdesign

De website wordt aangepast aan de beeldschermresolutie

Ongeacht het formaat van het beeldscherm schalen responsive websites automatisch naar de resolutie die de websitebezoeker gebruikt. Zo wordt de website altijd optimaal weergegeven op elk denkbaar apparaat.

Voorbij zijn de tijden dat gebruikers eindeloos naar beneden scrollen op het kleine scherm van hun smartphone of mobiele versies van websites bezoeken die veel minder functionaliteit bezitten. Een responsive website ontwerpen is de beste manier om elke gebruiker op maat te bedienen. Een aparte versie van een mobiele website maken is niet langer noodzakelijk.

Een responsive website laten maken door een ervaren webdesign bureau bespaart hierdoor met het oog op de lange termijn veel tijd en kosten. Er hoeft slechts één versie van de website gebouwd te worden, die voor alle bezoekers optimaal toegankelijk is en waarmee u vele jaren vooruit kunt.

Eenvoudige en snelle resolutie detectie

Verouderde websites maken nog vaak gebruik van apparaat detectie om een mobiele site of een responsive site goed weer te geven. Het zwakke punt van deze methode is dat de lijst met apparaten vaak niet actueel of volledig is.

De nieuwste technologie zorgt ervoor dat de detectie wordt uitgevoerd op basis van beeldscherm resoluties, waardoor eerder genoemde problemen tot het verleden behoren. Het webdesign wordt automatisch geschaald naar optimale weergave voor het scherm van de gebruiker, ongeacht het apparaat dat hij of zij gebruikt.

Dit is uitermate belangrijk om problemen te voorkomen en een optimale gebruikerservaring te garanderen. Dit is een van de vele redenen dat responsive websites over het algemeen zeer goed scoren in Google.

De website kan door iedereen vloeiend en snel worden bekeken, wat door de zoekmachine wordt beloond met een hogere positie in de zoekresultaten. Dit werkt echter alleen als het website ontwerp ook vanuit technisch oogpunt goed in elkaar steekt. Een responsive website bouwen is daarom een vak apart waarvoor de kennis en expertise van een professioneel webdesign bureau vereist zijn.

Voor Jeroen Gerritsen van TecT Contracting heeft Webton ook een responsive site gebouwd. We laten hem aan het woord over de samenwerking met Webton:

Beheer van één broncode

Veel mobiele websites zetten andere broncode in om de website aan de bezoeker te tonen. Ook gebruikt men vaak verschillende artikelen voor op de reguliere website en de mobiele website. Bij responsive webdesign is er sprake van slechts één broncode.

Dit resulteert in aanzienlijk minder onderhoud voor de beheerder van de website. Elk nieuwe artikel hoeft slechts één keer geplaatst te worden en is hierna direct zichtbaar voor alle gebruikers van de website.

Dit staat in schril contrast met websites die niet responsive zijn. Elk nieuw artikel of elke nieuwe webpagina moet niet alleen op de reguliere website, maar ook op de mobiele versie van de website worden geplaatst. Dit brengt veel onnodig extra werk met zich mee.

Een responsive website is niet alleen erg onderhoudsvriendelijk, maar scoort door het gebruik van één cleane code wederom extra hoog in Google. Zo kunnen website beheerders rekenen op een professionele website die niet alleen minder tijd kost, maar ook nog eens meer resultaat oplevert.

Leesbaarheid van tekst is altijd goed

Responsive webdesign analyseert het schermformaat van de bezoeker en optimaliseert de weergave van tekst hiervoor. Bij kleine schermen zoals smartphones hoeven mensen dus niet langer eindeloos in te zoomen of van links naar rechts te scrollen om de tekst te kunnen lezen.

Een responsive site zorgt automatisch voor een prettig leesbaar formaat letters. Dit is zeer belangrijk, omdat geschreven content tegenwoordig een steeds belangrijkere rol gaat spelen. Niet alleen zijn gebruikers op zoek naar goed leesbare informatie, maar ook zoekmachines laten de gebruiksvriendelijkheid van content meewegen als ranking factor.

Prettig leesbare tekst is dus noodzakelijk om organische bezoekers aan te trekken én vast te houden. Steeds meer bedrijven doen aan content marketing in de vorm van blogs. De blogartikelen zullen alleen effect sorteren wanneer het uiterlijk van de tekst uitnodigt om verder te lezen. Een goede leesbaarheid van tekst is daarom essentieel in elke content marketing strategie.

Korte zinnen lezen prettig

Onderzoek wijst uit dat mensen op een website bij voorkeur zinnen lezen die bestaan uit circa 12 woorden per regel. Langere regels zorgen voor een grote ‘leesafstand’ die voor de ogen zeer vermoeiend kan zijn.

Helaas maken veel websites van de gehele breedte van het schermformaat gebruik, waardoor de magische grens van 12 woorden wordt doorbroken en er platte alinea’s met zeer brede regels ontstaan.

Een responsive website biedt diverse mogelijkheden om dit scenario te voorkomen, zoals het plaatsen van een afbeelding naast de tekst waardoor de regels korter zijn. Dit is grafisch niet alleen mooier om te zien, maar leest ook nog eens fijner.

Het grote voordeel is dat u hier zelf niets voor hoeft te doen. Een aparte mobiele website vereist het opnieuw plaatsen van tekst en afbeeldingen, om zo de optimale regellengte te realiseren. Responsive webdesign schaalt tekst automatisch naar de gewenste lengte en zorgt ervoor dat bezoekers langer doorlezen.

Dit is uitermate belangrijk, want een langere verblijfsduur van gebruikers op uw website heeft positieve gevolgen. Bezoekers raken beter bekend met uw merk en zijn eerder geneigd door te klikken naar andere pagina’s op uw site. Hierdoor stijgt de kans dat zij producten en diensten afnemen en in een later stadium converteren naar trouwe klanten.

Combinatie met een CMS

Een responsive website kan gecombineerd worden met een Content Management System. Hierdoor kan alle inhoud van een website, waaronder tekst en afbeeldingen, beheerd worden vanuit één centrale omgeving. Hiervoor hoeft verder geen extra software te worden geïnstalleerd.

Een CMS stelt website beheerders in staat zelf aanpassingen aan hun responsive website door te voeren. Deze aanpassingen worden vervolgens automatisch verwerkt in alle versies van de site die worden weergegeven.

Het is dus niet langer noodzakelijk veranderingen op de reguliere website ook op de mobiele website handmatig aan te brengen. Een responsive website maakt gebruik van één code, waardoor alle wijzigingen in het CMS optimaal worden weergegeven.

Google beloont responsive websites

We hebben het in dit artikel al een aantal keer eerder benoemd: responsive websites scoren over het algemeen hoger in Google. Dit komt met name omdat de zoekmachine zijn gebruikers een optimale gebruikerservaring wil bieden.

Als er iets is dat een optimale gebruikerservaring stimuleert, dan is het wel responsive webdesign. Dit is een van de redenen dat Google responsive webdesign niet alleen aanbeveelt als configuratie voor een mobiele website, maar als ideale webdesign techniek voor elke website.

Een responsive webpagina heeft daarnaast, ongeacht het apparaat van de bezoeker, altijd dezelfde URL en HTML-code. Dit maakt het een stuk eenvoudiger voor zoekmachines om aanwezige content te crawlen en te indexeren.

Dit in tegenstelling tot een afzonderlijke mobiele webpagina, die een andere URL en HTML-code heeft dan de reguliere versie voor desktop gebruikers. In zo’n geval moet Google meerdere versies van dezelfde webpagina crawlen en indexeren. Dit is uiteraard zeer inefficiënt voor het zoekalgoritme.

Ook links en sociale signalen spelen voor Google een rol in de aanbeveling van responsive webdesign. Content die op één webpagina staat en één URL heeft, is voor gebruikers veel makkelijker te delen via links of social media dan content op een aparte mobiele website.

Het kan bijvoorbeeld gebeuren dat een gebruiker content van een mobiele website deelt op Twitter met een kennis die deze content vervolgens bezoekt vanaf een desktop computer. In dat geval zal er een kleine en uitgeklede mobiele website op het grote desktop scherm worden weergegeven.

Zonde, want dit resulteert natuurlijk in een suboptimale gebruikerservaring. Inmiddels is gebruikerservaring zo ongeveer Google’s belangrijkste ranking factor, waardoor een responsive website absoluut noodzakelijk is om de beste resultaten op het gebied van SEO te boeken.

Responsive webdesign voorkomt duplicate content

Een responsive website zorgt ervoor dat duplicate content wordt voorkomen. Meerdere versies van een website, zoals een mobiele website en een reguliere variant, leiden onvermijdelijk tot duplicate content.

Dezelfde content is immers meerdere keren aanwezig op verschillende pagina’s van de website. Dit is iets dat Google streng bestraft, omdat het de ervaring van gebruikers niet optimaliseert en zorgt voor meer pagina’s die de zoekmachine moet indexeren.

Een website die meerdere keren is bestraft voor duplicate content, maakt zich in de ogen van Google schuldig aan spammy praktijken. De zoekmachinegigant straft dergelijke websites nog eens extra door ze lager te laten ranken in de zoekresultaten.

In het ergste geval wordt een website met duplicate content zelfs helemaal niet meer geïndexeerd door het zoekalgoritme. Dit is natuurlijk rampzalig, want hierdoor zullen bezoekersaantallen (en daarmee ook nieuwe potentiële klanten!) in korte tijd enorm kelderen.

Een responsive website bouwen voorkomt bovenstaand scenario omdat er maar één versie is van elke pagina op een website. Hierdoor is er geen sprake van duplicate content en wordt de volledige website optimaal geïndexeerd.

Zelfs wanneer een website door straffen vanuit Google niet langer wordt geïndexeerd, kan deze herstellen door een responsive ontwerp te krijgen. Na enige tijd komen de bots van Google terug op de site om de website te inspecteren en wordt deze helemaal opnieuw geïndexeerd.

Een responsive website heeft een hogere relevantie

Een professionele website beschikt over actuele informatie en een modern uiterlijk. Helaas laten veel websites het op het laatste punt afweten, omdat het webdesign niet is geoptimaliseerd voor weergave op een variëteit aan apparaten.

Een website ontwerp dat eruit ziet alsof het een decennium geleden is gemaakt, oogt niet professioneel voor bezoekers. Zij zullen de voorkeur geven aan websites van concurrenten met een moderner design.

websiteEen responsive website van een ervaren webdesign bureau voldoet aan de strengste eisen van het huidige tijdperk en ziet er zelfs goed uit op de allerkleinste mobiele apparaten. Mobiele bezoeken nemen alleen maar toe, dus een responsive design is noodzakelijk om relevant te blijven. Relevantie is voor zowel bezoekers als zoekmachines een belangrijk criterium. Een responsive website heeft een hogere relevantie dan websites zonder responsive ontwerp. De website wordt hierdoor beter bezocht en krijgt hogere rankings in Google.

Een responsive website ontwerp leidt tot meer klanten en hogere winst

Met name voor webshops is responsive webdesign tegenwoordig onontbeerlijk. Een responsive website ontwerp maakt het namelijk heel eenvoudig voor gebruikers om producten te bekijken en aan te schaffen.

Hierdoor is het voor bezoekers zelfs op een mobiele telefoon mogelijk om snel en gemakkelijk aankopen te doen. Steeds meer gebruikers winkelen online, dus het is zeer belangrijk om deze groeiende potentiële doelgroep niet mis te lopen.

Een klant die niet makkelijk kan winkelen op een mobiele website, gaat simpelweg naar de website van een concurrent. Een responsive website bouwen is voor elke webwinkel dan ook noodzakelijk om de concurrentie voor te blijven in dit mobiele tijdperk.

Een aantal klanten die samenwerken met Webton:

Tijd en kosten van een responsive website ontwerpen

Een responsive website is geschikt voor alle mobiele apparaten. Hierdoor hoeft er in principe geen losse mobiele website meer ontwikkeld te worden, tenzij de mobiele versie van de site moet verschillen ten opzichte van de reguliere website.

In de meeste gevallen is het echter wenselijk om één website voor alle bezoekers te hanteren. Een responsive website bouwen is daarom voor veel bedrijven de norm. Hoewel steeds meer websites tegenwoordig responsive zijn, is responsive webdesign als techniek zeker nog niet uitontwikkeld.

De ontwikkelingen binnen responsive webdesign blijven zich in hoog tempo voltrekken. Dit is ook nodig, want de eisen aan moderne websites nemen nog altijd toe. Er zijn dus veel zaken waar een webdesigner bij het maken van een responsive design rekening mee moet houden.

Een ervaren webdesign bureau inhuren om een professionele responsive website te bouwen is dan ook bepaald geen overbodige luxe. Zo weet u zeker dat uw website in één keer goed wordt gebouwd en dat de site voor alle bezoekers optimaal wordt weergegeven.

Daarnaast bespaart een responsive website op lange termijn fors op de kosten. Er hoeven immers niet meerdere versies van de website gebouwd te worden, wat behoorlijk in de kosten kan lopen. Er wordt gebruik gemaakt van één versie van de website, wat veel tijd en kosten bespaart.

Bovendien is een responsive website uitstekend voorbereid op de toekomst en de wisselende schermformaten en resoluties die bezoekers hanteren. Er zijn geen terugkerende kosten bij een responsive opgebouwde website, want de site past zichzelf automatisch aan en ziet er hierdoor altijd goed uit.

Professionele mobiele website bouwen? Kies voor een responsive website ontwerp

Het lijdt geen twijfel dat een responsive website laten maken voor de meeste bedrijven is aan te bevelen. Door alle snelle technologische ontwikkelingen, de toename van mobiele apparaten en nieuwe afwijkende schermformaten is het ontwerpen van een website voor een standaard beeldscherm resolutie niet meer voldoende. Een geoptimaliseerde website die altijd goed wordt weergegeven is in dit tijdperk een absolute must. Responsive webdesign is voor elk modern bedrijf dan ook een verstandige keuze.

De kosten voor een responsive website kunnen per webdesign bureau behoorlijk verschillen. Webton bouwt al maatwerk websites vanaf 1.750 euro en verzekert u ook voor responsive webdesign van een uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding.

De ins en outs

De ins en outs van responsive webdesign

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!