08-12-2011

08/12/11 – Nieuwe regels e-mailmarketing

Nieuwe regels e-mailmarketing

Bijna ieder bedrijf doet het wel eens; e-mailmarketing versturen. Of dit nou is in de vorm van een nieuwsbrief of een aanbieding, reclame maken via e-mail biedt vele kansen. Helaas wordt van deze manier van reclame maken ook veel misbruik gemaakt, vandaar dat vanaf 1 januari de nieuwe wet Code E-mail in gaat. Via deze wetgeving gaan de Opta en de Reclame Code Commissie het misbruik van e-mailmarketing tegen, het betekent echter ook dat de regels voor iedereen gaan veranderen. Boetes voor het versturen van spam kunnen oplopen tot 450.000 euro. Wilt u als bedrijf niet het risico lopen om deze boete te betalen door het versturen van e-mailmarketing? Lees de volgende 9 punten dan goed door.

1. Geen verschil tussen zakelijk en particulier.

Waar het voorheen makkelijker was om e-mailmarketing te sturen naar zakelijke e-mailadressen dan naar particuliere e-mailadressen, heeft een bedrijf in het vervolg ook toestemming nodig van de gebruiker van het zakelijke e-mailadres om hun informatie op te sturen.

2. Altijd het bedrijf als afzender

De ontvanger van de e-mail moet na één blik op de e-mail kunnen zien van welk bedrijf het afkomstig is. Een e-mail sturen in de vorm van een privépersoon is alleen mogelijk als er achter de naam van deze persoon ook meteen wordt vermeld dat hij de e-mail in de naam van een bedrijf stuurt.Zo ook als een bedrijf bijvoorbeeld gebruik maakt van een bekend persoon in hun reclame campagne.

3. Geen NoReply meer

Het einde van het NoReply-tijdperk komt in zicht. Door de nieuwe regels is het niet meer mogelijk om een e-mail te sturen vanaf een NoReply e-mailadres. Dit zorgt er namelijk voor dat de klant wel informatie ontvangt, maar bij niemand terecht kan met vragen over deze informatie, erg klantonvriendelijk dus. Vanaf nu moet de ontvanger van de informatie altijd de mogelijkheid hebben om te reageren op de informatie die ze hebben gekregen.

4. Bedoeling en frequentie

Vanaf 1 januari 2012 dient de ontvanger van de e-mails bij het geven van toestemming exact te horen te krijgen wat hij of zij kan verwachten. Het bedrijf dient kenbaar te maken wat hun bedoeling is met het versturen van de e-mail en hoe vaak het van plan is om deze persoon een e-mail te sturen (bijvoorbeeld 1 keer per maand).

5. Geen automatisch vinkje

Het gebeurt vaak, wanneer deelnemers aan een actie van het bedrijf mee doen en er een automatisch vinkje staat bij het vakje ‘Ja, ik wil graag een nieuwsbrief ontvangen’. Dit is verboden. Het automatische vinkje was zelfs al verboden, maar wordt nogmaals doorgevoerd.

6. Stoppen met verstoppen

Uit de vorige regel bleek al dat aanmelden voor een nieuwsbrief actief moet gebeuren, de ontvanger moet zelf het vinkje aanvinken. Dat het actief moet gebeuren, betekent ook dat het aanmelden voor een nieuwsbrief bijvoorbeeld niet ‘verstopt’ mag zitten in algemene voorwaarden of een privacy statement.

7. Afmelden moet eenvoudig

Het moet voor de ontvangers van de e-mails een makkelijke en snelle handeling zijn om zich af te melden voor de e-mails. De verzender van de e-mails heeft ook de verantwoordelijkheid om zo snel mogelijk te voldoen aan dit verzoek. Wanneer het bedrijf dit niet kan waarmaken, bijvoorbeeld door uitbesteding van e-mailmarketing, dient het bedrijf ook te vermelden hoe lang het gaat duren voordat de ontvanger geen e-mails meer ontvangt.

8. Niet te grote bijlagen

Reclame e-mails mogen bijlagen bevatten, alleen deze bijlagen mogen samen niet groter zijn dan 150 kb. Voor de meeste bedrijven is het daardoor makkelijker om een link naar de bijlage mee te sturen in de e-mail, in plaats van de bijlage zelf.

9. Duidelijkheid over downloaden

Wanneer de ontvanger van een e-mail de mogelijkheid heeft om een bestand te downloaden, dient de verzender van het bestand duidelijk aan te geven hoe groot het bestand is en wat voor type bestand het is. Zo komt degene die het bestand download niet voor verrassingen te staan.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!