03-06-2015

Publiceer lange content

Publiceer langere content voor online succes

Bedrijven die alleen korte content publiceren omdat ze denken dat lezers geen tijd, energie of geduld hebben voor langere artikelen, onderschatten hun lezerspubliek. Tegenwoordig is het schrijven van relevante content met de nodige diepgang niet alleen aan te bevelen, maar absoluut noodzakelijk.

Lange content scoort namelijk aanmerkelijk hoger in Google. Dit verhoogt vervolgens weer de online zichtbaarheid van een website, creëert een hogere sociale engagement bij lezers, vergroot de autoriteit van een merk binnen het vakgebied en zorgt voor een stijging van conversies.

Ben je op zoek naar methoden om structureel hoger te ranken in Google? Besef je dan dat relevante content met diepgang tot in lengte van jaren een enorme meerwaarde zal vormen voor je positie in de zoekresultaten. Hier zijn meerdere redenen voor, die we hieronder zullen bespreken.

3 redenen om lange content te schrijven

Er zijn 3 belangrijke redenen waarom lange content een van de meest effectieve instrumenten is die je als online marketeer in je arsenaal hebt.

1. Lezers vinden lange content fantastisch

In eerste instantie zul je bij het lezen van bovenstaand kopje je twijfels hebben. Want vinden lezers lange content wel zo fantastisch? Bezoekers zitten er immers niet altijd op te wachten om ellenlange artikelen te lezen. Zeker online willen mensen snel datgene vinden waar ze naar op zoek zijn. Juist korte artikelen met opsommingen kunnen dan een meerwaarde vormen. Dergelijke content is door de beperkte lengte en overzichtelijke structuur snel ‘verkennend’ te lezen.

Tegelijkertijd willen mensen echter informatie lezen waar ze daadwerkelijk iets aan hebben. Informatie die verder gaat dan oppervlakkige nieuwsfeiten en stellingen, maar echt inzoomt op een bepaald onderwerp en de ins en outs uitgebreid bespreekt. Korte artikelen leveren vaak in op inhoudelijke kwaliteit, omdat simpelweg lang niet alle feiten rondom een bepaald onderwerp belicht kunnen worden. Hierdoor wordt er vaak een zwart-wit beeld geschetst wat de werkelijkheid in zijn enorme complexiteit onvoldoende beschrijft.

Wat kunnen we nu uit bovenstaande concluderen? Enerzijds houden mensen van content die makkelijk verkennend te lezen is en over een heldere structuur beschikt. Anderzijds willen lezers diepgaande content die relevant is en een gegeven onderwerp in al zijn facetten uitdiept. De meest logische keuze die je als content marketeer kunt maken, is door beide zaken te combineren. Zo creëer je het beste van beide werelden.

lange content

Wanneer je lange content schrijft, moet je daarom rekening houden met een aantal zaken. Allereerst moet de focus liggen op feiten en bijbehorende details die relevant zijn voor het onderwerp van de content. Daarnaast moet je als schrijvers een duidelijke structuur hanteren die verkennend lezen makkelijker maakt en de belangrijkste boodschappen van je artikel benadrukt in de titels en koppen. Tot slot zou je voor publicatie een aantal stappen moeten volgen, waaronder het meermaals opnieuw lezen van je artikel en het verwijderen van overbodige tekst die afleidt van de boodschap die je aan de lezer probeert over te brengen. Herinner het credo: ‘Schrijven is schrappen!

2. Ook zoekmachines vinden lange content fantastisch

Het schrijven van content die hoog gewaardeerd wordt door zowel lezers als zoekmachines is een vak apart. In een poging om inhoudelijke sterke content te belonen en tegelijkertijd de zoekresultaten op te schonen, introduceerde Google enige tijd geleden de functie voor achtergrondartikelen (ook wel bekend als ‘in-depth article’).

Deze functie zorgt ervoor dat lezers een verzameling zoekresultaten te zien krijgen die hun helpt om snel relevante en diepgaande informatie over een bepaald onderwerp te vinden. In de URL hierboven legt Google uit hoe je jouw website kunt optimaliseren voor de functie voor achtergrondartikelen. Dit is bovendien ook nog eens een geweldige manier om informatieve, lange content te promoten richting je doelgroep.

Google heeft echter meer redenen om de functie voor achtergrondartikelen te implementeren. De zoekmachinegigant probeert hiermee ook te vermijden dat websites die niet op regelmatige basis content publiceren, hoog ranken in de zoekresultaten. Bedrijven die daarentegen frequent lange, relevante en gedetailleerde artikelen plaatsen die zijn afgestemd op de wensen en de behoeften van gebruikers, worden hiervoor beloond met een hogere CTR (Click-through rate) en halen daarmee het maximale uit hun notering in de zoekresultaten. Ervan uitgaande dat de lengte, relevantie, diepgang en kwaliteit van elk artikel voldoende is, zou je kunnen stellen: hoe meer content, hoe beter.

lange content -2

Lange content (denk hierbij aan alles boven de 2000 woorden) trekt niet alleen meer lezers aan, maar zorgt ook voor een langere verblijfstijd van lezers per pagina. Het wordt dan ook tijd dat content marketeers doordrongen raken van het feit dat lange content tegenwoordig echt onmisbaar is bij het bedrijven van online marketing.

Daar waar in het verleden ‘licht leesvoer’ of ‘lichte kost’ in de vorm van korte, oppervlakkige artikelen de boventoon voerde op internet, is er een duidelijke trend zichtbaar waarbij lange content met diepgang steeds beter gaat scoren bij zowel zoekmachines als lezers.

Uit een onderzoek van serpIQ blijkt dat de gemiddelde lengte van content in de top-10 resultaten tussen de 2300 en 2450 woorden is. Het mag dan ook duidelijk zijn dat Google lange content zeer hoog waardeert. Dit feit alleen al zou genoeg reden moeten zijn om je artikelen in de toekomst wat langer en gedetailleerder te maken.

3. Hoe gedetailleerder, hoe beter

Wanneer je een diepgaand, gedetailleerd artikel schrijft, is het lastig om de content kort te houden. Je kunt bijvoorbeeld nooit alle oplossingen voor een bepaald probleem uitvoerig bespreken in een artikel van slechts 250 woorden. Ook Google weet dit en beloont daarom langere content waarin dieper wordt ingegaan op de materie. Wil je content creëren die zowel door zoekmachines als lezers gewaardeerd wordt, hou dan de volgende stelregel in het achterhoofd: size matters!

Wanneer je stelselmatig artikelen van enkele honderden woorden op je blog plaatst, laat je behoorlijk wat kansen liggen om hoog te ranken in Google. Hoe meer zoekwoorden je artikelen bevatten, hoe groter de kans dat je rankt op deze termen. En hoe gedetailleerder je content is, hoe groter de kans dat lezers je website beschouwen als een waardevolle bron van informatie. Zeg nu zelf: het is toch vrijwel onmogelijk om grote hoeveelheden bruikbare informatie te verwerken in slechts enkele alinea’s tekst?

Bovendien zit geen enkele lezer erop te wachten om zijn informatie over een bepaald onderwerp van 20 verschillende websites te moeten halen. Elke gebruiker geeft de voorkeur aan het raadplegen van één website die in het verleden al meermaals heeft aangetoond een betrouwbare bron van informatie te zijn. En daarom vinden lezers één gedetailleerd artikel van 4000 woorden veel waardevoller dan 20 afzonderlijke artikelen van 200 woorden waarover al deze informatie verspreid is.

Uit onderzoek van Buzzsumo blijkt bijvoorbeeld dat hoewel steeds meer gebruikers websites tegenwoordig bezoeken met hun mobiele telefoon, ze nog altijd liever langere kwaliteitscontent lezen dan kortere artikelen die minder toegevoegde waarde hebben. Dit terwijl de kleine schermen van mobiele apparaten over het algemeen minder geschikt zijn voor het lezen van lange content!

Wees dus vooral niet bang om energie, geld en tijd te steken in lange, relevante en diepgaande artikelen. Het kost je in eerste instantie weliswaar wat meer moeite om zulke kwaliteitscontent te schrijven, maar op de lange termijn wordt je investering dubbel en dwars terugbetaald in de vorm van betere zoekmachine rankings, trouwe bezoekers en hogere conversies.

Lange content creëren in weinig tijd? Schrijf evergreen content!

In een vorig artikel hebben we reeds uitgelegd wat evergreen content precies is en hebben we de grote voordelen ervan besproken. Mocht je dit artikel nog niet hebben gelezen, doe dit dan eerst voordat je verder leest.

Veel bedrijven staan huiverachtig tegenover de investering die het vergt om op regelmatige basis lange content te creëren. Na het lezen van de eerder genoemde argumenten hopen we echter dat je overtuigd bent van de absolute noodzaak om lange content te schrijven.

Wil je lange content schrijven maar de tijd- en geldinvestering zoveel mogelijk beperken? Niets is tijdsefficiënter dan het schrijven van evergreen content. Zelfs wanneer je gebonden bent aan een gelimiteerd budget en je beperkte tijd tot je beschikking hebt, helpt het publiceren van evergreen content je om het maximale uit je contentstrategie te halen.

Waarom elk bedrijf evergreen content zou moeten publiceren

In een poging om hoger te scoren in Google, plaatsen bedrijven zoveel mogelijk artikelen op hun website. Het gevolg? Internet wordt overspoeld door haastig geschreven informatie van lage kwaliteit.

Natuurlijk heeft deze content niet tot nauwelijks toegevoegde waarde. Lezers zitten niet te wachten op korte artikelen, vaak boordevol spelfouten, die geen antwoord geven op hun vragen of oplossingen bieden voor hun problemen. Maak niet dezelfde fout, want voordat je het weet is jouw website een van de vele websites die bezoekers routinematig wegklikken na hem twee seconden vluchtig gescand te hebben.

Een lezer ziet namelijk in één oogopslag of content lang, relevant, gedetailleerd en goed gestructureerd is. En leest hij nog iets langer door, weet hij ook al snel of de content inhoudelijke meerwaarde heeft ten opzichte van de talloze andere informatiebronnen op internet. Neem daarom geen risico’s met de online toekomst van je bedrijf en creëer evergreen content waar jouw merk zich tot in lengte van jaren niet voor hoeft te schamen.

Evergreen content is niet alleen tijdloos, maar onderscheidt zich daarnaast door een hoge kwaliteit. Dit geldt zowel voor de schrijfwijze als de inhoud. De meeste websites publiceren regelmatig nieuwe content, maar na plaatsing hoor je zelden nog iets van deze artikelen.

evergreen content

Bij evergreen content is dit anders. Bedrijven zijn vaak zo trots op deze uitgebreide artikelen over een bepaald onderwerp, dat ze er alles aan doen om deze content regelmatig te promoten. Artikelen worden bijvoorbeeld prominent in een sidebar geplaatst of om de zoveel tijd opnieuw gedeeld via social media. Dat is alleen mogelijk door het tijdloze karakter van evergreen content.

Maar wanneer mag een artikel nu als evergreen content gekwalificeerd worden? Over het algemeen geldt dat relevante, diepgaande content waarvan de inhoudelijke juistheid de eerste paar jaar niet verandert, evergreen mag worden genoemd. Natuurlijk verschilt dit per branche, want in sommige vakgebieden gaan de ontwikkelingen sneller dan gemiddeld. Toch is het in elke branche mogelijk om tijdloze content te schrijven, want binnen elke discipline zijn er wel een aantal algemeen geaccepteerde feiten te vinden die voor waarheid worden aangenomen.

We hebben al uitgelegd dat evergreen content de meest tijdsefficiënte manier is om lange content te schrijven. Maar er zijn meer redenen waarom je voor deze contentsoort zou moeten kiezen. Want evergreen content:

Verhoogt je online zichtbaarheid en actualiteit

Wanneer je schrijft over een onderwerp dat relatief weinig aan verandering onderhevig is, is je content bestand tegen de tand des tijds. Hierdoor kun je eindeloos succes boeken met één enkel artikel dat zelfs jaren na de eerste publicatie nog gewaardeerd wordt door zowel nieuwe lezers als vaste bezoekers van je website.

Denk bijvoorbeeld aan onze artikelen over ‘Het verschil tussen zoekwoorden en zoekopdrachten’ en ‘5 tips om je content marketing een boost te geven’. Deze artikelen bevatten veel waardevolle, algemene tips met betrekking tot SEO en content marketing. Het betreft informatie die nauwelijks afhankelijk is van algoritme updates of nieuwe trends, waardoor deze artikelen in ieder geval de komende jaren relevant blijven. En mochten bepaalde kleine details veranderen? Dan is een kleine aanpassing zo gemaakt.

Vergroot structureel de kans op nieuwe klanten

Bedrijven zijn altijd op zoek naar nieuwe leads. Logisch, want de aanwas van nieuwe klanten bepaalt naast het behoud van bestaande cliënten de financiële resultaten van een bedrijf. Als er iets is dat de kans op nieuwe leads vergroot, dan is het wel evergreen content.

Potentiële klanten laten de relevantie en autoriteit van een bedrijf zwaar meewegen in hun uiteindelijke beslissing om er wel of niet mee in zee te gaan. En dit zijn precies de elementen waar evergreen content een belangrijke bijdrage aan kan leveren. Hoe meer relevante en diepgaande artikelen jij schrijft die jouw autoriteit binnen de branche bevestigen en versterken, hoe beter de reputatie van jouw merk zal zijn.

Hoewel het vaak lastig meetbaar is, is dit precies wat uiteindelijk leidt tot nieuwe klanten. Er zijn talloze voorbeelden van grote bedrijven die een structurele toename van nieuwe klanten toeschrijven aan waardevolle evergreen content die maanden of zelfs jaren geleden werd gepubliceerd!

Extra tip:

Het individualiseren van content is een goed idee om de juiste snaar te raken bij de doelgroep en kan van een geïnteresseerde lezer op termijn een tevreden klant maken!

Verhoogt je positie in de zoekresultaten van Google

Evergreen content is tijdloos en rankt hierdoor hoog in de zoekresultaten. Veel artikelen met een toppositie in Google voldoen aan alle voorwaarden van evergreen content: ze zijn lang, gedetailleerd, diepgaand, relevant, logisch gestructureerd en zeer informatief. Allemaal kenmerken waar Google geen genoeg van kan krijgen. Simpel gezegd: Google houdt van evergreen content!

Toch zijn er enkele zaken waar je rekening mee kunt houden bij het schrijven van evergreen content om de kans op hoge rankings nog verder te vergroten. Zo is het uitvoeren van zoekwoordonderzoek altijd verstandig, of je nu korte of lange artikelen schrijft. Hoe beter jouw content geoptimaliseerd is voor de zoekwoorden die je target, hoe groter de kans dat je website hoger in Google komt.

Hoe je de beste evergreen content schrijft

Nu de voordelen van evergreen content duidelijk zijn, geven we nog enkele concrete tips zodat je daadwerkelijk aan de slag kunt. Met alleen het schrijven van lange, gedetailleerde artikelen ben je er namelijk nog niet. Evergreen content moet aan meerdere voorwaarden voldoen om de flinke impact te hebben die je ervan verwacht. Pas de volgende tips toe om de slagingskans van je content te vergroten:

Volg een aantal vaste stappen bij het schrijven van content

  • Verwerk voor SEO zowel interne als externe links in je content. Wie weet is het je weleens opgevallen dat Webton dit bij vrijwel elk artikel doet.
  • Hou rekening met de gewenste zoekwoord dichtheid om zo hoog mogelijk te scoren in Google.
  • Zorg voor een logische structuur in je artikel waardoor de lezer de tekst vluchtig kan scannen om te zien wat de inhoud is. Dit prikkelt de nieuwsgierigheid van de lezer en verhoogt ook nog eens de leesbaarheid.
  • Controleer voor publicatie een aantal belangrijke zaken, waaronder de aanwezigheid van eventuele stijl- of spelfouten in je artikel.
  • Controleer voor publicatie of je artikel wel echt de toegevoegde waarde heeft die je verwachtte. Is dit een typisch voorbeeld van evergreen content? Leg de kwalitatieve lat voor jezelf hoog.
  • Controleer om de zoveel tijd of jouw content geupdate moet worden. Vaste tijdsintervallen werken het beste om dit niet te vergeten en het overzicht te behouden.

Een goede voorbereiding is het halve werk

Wees goed voorbereid zodat je bij de doelgroep goed beslagen ten ijs komt. Wanneer je artikel inhoudelijke grove onjuistheden bevat, is het geen waardige kandidaat voor evergreen content. Uitgebreid vooronderzoek ligt aan de basis van de meest succesvolle lange content die online te vinden is.

Wanneer je dan toch bezig bent, voer dan ook uitgebreid zoekwoordonderzoek uit. Het is zonde wanneer je een fantastisch artikel met inhoudelijke meerwaarde schrijft, als potentiële lezers je website niet weten te vinden in de zoekresultaten. Zoekwoordonderzoek helpt je bovendien niet alleen om hoger te ranken in Google, maar ook om de wensen van jouw doelgroep beter te leren begrijpen.

Deel je evergreen content met de wereld

Heb je dan eindelijk een tijdloos stuk geschreven waarvoor een journalistieke prijs in jouw ogen niet zou misstaan? Zorg dan dat zoveel mogelijk mensen het lezen! Er zijn tegenwoordig zoveel manieren om jouw content met het grote publiek te delen. Deel het op social media zoals Facebook, Twitter en Google+ en neem actief deel aan discussies over jouw werk. Lezers zullen deze betrokkenheid van jouw kant zeker waarderen.

evergreen-wereld

Ook je website is een belangrijk marketingkanaal om je content te verspreiden. Geef evergreen content een prominent plekje op opvallende plaatsen zoals in sidebars en pop-ups. Wijd een nieuwsbrief aan je nieuwe artikel en spoor mensen aan om het te lezen. Som kort maar krachtig de voordelen voor lezers op: wat worden zij er wijzer van wanneer ze jou artikel lezen? Probeer op overtuigende wijze te schrijven.

Gebruik zoveel mogelijk verschillende media om je evergreen content te promoten. Je zou zelfs een video kunnen maken met een aankondiging van de publicatie of een infographic die de informatie in het artikel ondersteunt. Wees creatief!

Less is more? More is more!

Iedereen kent het ‘less is more’-cliché. Lange content bewijst dat dit lang niet altijd het geval hoeft te zijn. Het schrijven van artikelen van 200 woorden mag dan weinig moeite kosten, op lange termijn zal het je website niet het succes brengen waar je op hoopt. Zowel zoekmachines als lezers verwachten tegenwoordig meer van een website. Het schrijven van content met duizenden woorden is een investering die zichzelf op lange termijn onvermijdelijk terugverdient.

Natuurlijk hoeft niet elk artikel lang te zijn. Maar eens in de zoveel tijd heeft het een absolute meerwaarde om lange content te publiceren. En als het even kan, schrijf dan evergreen content voor de beste resultaten.

content marketing

Ben jij overtuigd van de enorme meerwaarde van content voor jouw website maar besteed je het schrijfwerk liever uit? Maak dan gebruik van de content marketing diensten van Webton. Neem vrijblijvend contact op via 074 – 3030400 of mail naar info@webton.nl.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!