26-08-2018

Pas op, je privacy…

Privacy: je zult het maar niet meer hebben

Ik volg zo veel mogelijk ontwikkelingen op het gebied van internet, beroepshalve welteverstaan. Ik moet mijn klanten immers kunnen vertellen wat er allemaal te koop is in deze virtuele wereld waarvan de mogelijkheden steeds groter worden.

Nog even en we hoeven de deur helemaal niet meer uit, want met de pc of laptop trekken we de wereld onze huiskamer in.

We hoeven niet meer naar de bieb om welke informatie dan ook te verkrijgen. We hoeven niet meer naar het restaurant als we geen zin hebben om te koken. We hoeven niet naar het reisbureau om dat weekje in de zon te boeken, we hoeven niet naar de kroeg of bij elkaar op bezoek om een persoonlijk gesprek te voeren.

Nee, wie digitaal enigszins handig is en heeft ontdekt wat het internet allemaal te bieden heeft, kan de rest van zijn leven bij wijze van spreken al vegeterend doorkomen, met de vingers op de toetsen en de blik gericht op het beeldscherm.

Een beetje gechargeerd, maar toch.

Hoeveel privacy heb ik op internet?

Kortom, wat je ook zoekt op het internet, je vindt het wel. Maar er is een keerzijde die een steeds grotere impact krijgt en waarover we steeds beter moeten nadenken.

Want hoe actiever je zelf bent op ‘het net’ en hoe meer sporen je achterlaat, des te beter kun je zelf ook gevonden worden.

En als de wereld louter zou bestaan uit goedwillende mensen zonder kwaad in de zin, dan zou er niets aan de hand zijn. Maar we weten beter.

De media staan tegenwoordig bijvoorbeeld vol van berichten over oplichting. Als je even niet oplet en te kwistig met pasnummers en dergelijke strooit, dan ben je voor je het weet digitaal gerold. En we weten ook wat het gevolg kan zijn van de open communicatie via social media.

Onbewust gooien veel mensen, en zeker de jeugd, hun hele hebben en houden op straat, waarbij de mobiele telefoons van tegenwoordig een aardige duit in het zakje doen. En dan nog is er verbazing als die spannende foto die je alleen met je vriendin wilde delen plots opduikt op een of andere ranzige site.

Maar het gaat verder, want ook zonder onze eigen actieve inbreng staat de privacy steeds meer onder hoogspanning. Je kunt de gekste dingen meemaken.

Een voorbeeld. Ik zat laatst wat te surfen op Google Street View. Een ‘prachtige’ nieuwe toepassing van het internet. Her en der hangen webcams waarmee de hele wereld een blik wordt gegund in situaties, plekken en omstandigheden die beslist niet altijd bedoeld zijn voor zoveel ogen.

Hoeveel privacy heb ik op social media?

Zo zag ik bij mij in de buurt dat een webcam was gericht op een cafetaria. Ik kon precies zien wie daar stond te gokken. Ik lag daar niet wakker van, maar wie weet wel zijn vriendin aan wie hij net had verteld het gokken te hebben opgegeven.

Ook las ik een bericht dat er in Amsterdam mannen zichtbaar waren die net een bezoek hadden gebracht aan een dame met een heel oud beroep.

Street View gaat dus ver en schending van de privacy is daarbij een issue waarover men nog lang niet is uitgesproken.

Alleen kunnen wij daar zelf niet zo veel aan doen. Ja natuurlijk, niet gokken en niet naar die dames gaan, maar dat is de kern van het verhaal natuurlijk niet.

Waar je wel wat aan kunt doen is je eigen activiteiten op internet goed overdenken. Ik wil niet preken, maar ben er wel van overtuigd dat we ook onze eigen verantwoordelijkheid moeten nemen waar het onze privacy betreft.

Pas dus op met het verstrekken van gegevens, het plaatsen van foto’s en dergelijke. En geef toe, een keer de deur uit, de echte mensenwereld in kan ook heel prettig zijn…

Ton Heerze
Directeur Webton Internetdesign

Welke privacykwesties zijn in 2018 nog actueel?

Bovengenoemde boodschap is bijna acht jaar geleden geschreven. En toch is hij inmiddels actueler dan ooit.

Dat zegt iets over het belang van het volgen van de laatste internettrends. Door in te spelen op de nieuwste ontwikkelingen, leg je een solide basis waar je acht jaar later nog steeds profijt van hebt.

2018 brengt weer nieuwe uitdagingen op het gebied van privacy. Die ontwikkelingen signaleren we bij Webton ook.

Dit zijn in onze ogen de belangrijkste privacytrends die de komende jaren een steeds grotere rol gaan spelen:

  • Anoniem zoeken met Duckduckgo (alternatief voor Google)
  • Persoonsgegevens beschermen met een HTTPS-verbinding
  • Algemene verordening gegevensbescherming (AVG)

Hieronder gaan we nader in op elke privacykwestie en leggen we uit hoe jij je bedrijf hierop kunt voorbereiden.

Duckduckgo: de browser die je privacy beschermt

Anoniem zoeken met Duckduckgo (alternatief voor Google)

Big Brother is watching you. Dat gevoel bekruipt soms iedereen die op internet actief is.

Zoek je in Google bijvoorbeeld naar nieuwe voetbalschoenen? Dan zie je in de weken erna op allerlei sites ineens advertenties van voetbalkleding.

Het zegt iets over jouw privacy – of liever het gebrek daaraan –als zoekmachinegebruiker.

Grote organisaties volgen online elke stap die je zet. Hierdoor weten ze meer over jou, je interesses, privésituatie en problemen dan je zelfs maar kunt vermoeden.

Duckduckgo wil dit veranderen. Deze zoekmachine positioneert zich als privacybewust alternatief voor Google en heeft twee kenmerken:

  • Zoeken is anoniem. Elke zoekopdracht in Duckduckgo verloopt via het versleutelde Tor-netwerk. De encryptie is onkraakbaar en jouw zoekopdracht is voor anderen nooit te achterhalen.
  • Zoekhistorie wordt niet bewaard. Duckduckgo slaat de sites die jij bezoekt niet op (in tegenstelling tot Google). Hierdoor blijft jouw zoekgeschiedenis onbekend en worden zoekresultaten niet gefilterd op eerder opgeslagen voorkeuren.

Kortom: wil je anno 2018 zoeken met het volledige behoud van je privacy? Dan is Duckduckgo hét alternatief voor Google.

HTTPS-verbinding noodzakelijk voor veilige website

Persoonsgegevens beschermen met een HTTPS-verbinding

Al eens van een HTTPS-verbinding gehoord? Of een SSL-certificaat? Beide zaken zijn nauw met elkaar verbonden.

Een website met een SSL-certificaat verstuurt informatie namelijk via een versleutelde HTTPS-verbinding. Hierdoor zijn deze gegevens door derden niet te onderscheppen.

Een HTTPS-site beschermt privacygevoelige informatie zeer effectief. Of het nu gaat om betaalgegevens bij een webshop of klantgegevens bij een bedrijfssite: de gegevens blijven altijd veilig.

Google hecht steeds meer waarde aan veiligheid en toont in zijn browser Chrome sinds kort een veiligheidswaarschuwing bij sites zonder SSL-certificaat. Ook is het voor deze sites lastiger om hoog te ranken in de zoekmachine.

Een website met HTTPS-verbinding is te herkennen aan het groene slotje in de browserbalk. Het adres begint met https://.

AVG: Algemene verordening gegevensbescherming

Algemene verordening gegevensbescherming (AVG)

Sinds mei van dit jaar is in heel Europa de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van kracht. De oude Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) is hiermee komen te vervallen.

De AVG is een privacywet die is ontwikkeld om persoonsgegevens te beschermen. Dit dwingt bedrijven om privacygevoelige informatie te beveiligen en op een verantwoorde manier te verwerken. Het bijhouden van een verwerkingsregister is een van de verplichte maatregelen die de AVG voorschrijft.

Ook Webton houdt rekening met de AVG. Bekijk onze Algemene Voorwaarden en scroll naar het hoofdstuk Verwerken van persoonsgegevens (pagina 3) voor meer informatie over dit onderwerp.

 

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!