18-06-2012

18/06/12 – Populairste merken Facebook

Populairste Nederlandse merken op Facebook

Facebook is het populairste Social Medium van Nederland. Er bestaan ruim 6,3 miljoen Facebook accounts in Nederland, daarmee heeft 42 procent van de Nederlandse bevolking een eigen Facebook pagina. Niet alleen particulieren maken gebruik van Facebook, ook bedrijven gaan steeds meer het belang inzien van dit sociale netwerk. Facebook wordt ingezet voor marketingdoeleinden, om een merk te profileren of om contact met de (toekomstige) klant te onderhouden en zo dialoog te creëren. Hoe doen de Nederlandse merken het op Facebook?

Grey Amsterdam heeft in samenwerking met Yes2Web en IAB onderzoek gedaan naar de populariteit en ook de interactiviteit van Nederlandse merken op het populairste Social Medium van Nederland. Dit hebben zij gedaan door in april 2012 de 2.000 Facebook pagina’s met de meeste fans te analyseren. Deze 2.000 Nederlandse Facebookpagina’s hebben samen 13.522.897 fans, 52 procent hiervan behoort toe aan de 100 populairste Nederlandse merken. Slechts 5 procent van deze pagina’s heeft meer dan 25.000 fans. Opvallend is dat het grootste gedeelte van de pagina’s, namelijk 74 procent, zelfs minder dan 5.000 fans heeft.

Uit het onderzoek blijkt dat de Facebookpagina van de Amsterdamse voetbalclub Ajax veruit de meeste fans heeft en dus het populairst is. Ook de Facebook pagina’s van The New Kids, Vakantieveilingen.nl, The Voice of Holland en de Zon hebben veel fans. Dat een pagina veel fans en likes heeft, wil echter nog niet zeggen dat de fans ook betrokken zijn. Betrokken fans hebben namelijk veel interactie over en met het merk op Facebook. In dit onderzoek is de betrokkenheid met een ingewikkelde formule berekend, namelijk door het aantal reacties, likes en shares te delen door het aantal berichten dat geplaatst wordt op een pagina van Facebook en het aantal fans.

Op basis van bovenstaande formule komt niet de Facebookpagina van Ajax, maar die van Wakker Dier als beste naar voren. De breinen achter deze Facebook pagina hebben het beste en meeste interactie met hun volgers, wat ervoor zorgt dat de volgers van de Wakker Dier-pagina de meest betrokken volgers van een Nederlands merk op Facebook hebben.

Uiteraard zijn deze gegevens over slechts één maand verzameld en het kan dus zijn dat de situatie er in de maand juni heel anders voorstaat. Dit laat echter wel het belang zien van betrokken fans op Facebook. Veel likes en populariteit zijn natuurlijk mooi meegenomen, maar betrokken fans op Facebook zorgen ervoor dat een merk over een langere tijd een solide basis op Facebook heeft.

Bron: frankwatching.com

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!