19-10-2015

Perfectioneer uw mobiele marketing strategie

5 tips om jouw mobiele marketing strategie te perfectioneren

Als jij dit artikel leest, is de kans groot dat je daarvoor een mobiel apparaat gebruikt. Wereldwijd zijn er op dit moment al meer dan 7 biljoen mobiele devices zoals tablets en smartphones. En dit aantal blijft groeien…

Mobiel is ongekend populair

Mobiele telefoons spelen tegenwoordig een belangrijke rol in ons leven. We gebruiken deze apparaten niet alleen om te bellen en berichten mee te versturen, maar luisteren er ook muziek op, doen er aankopen mee en vermaken ons met spelletjes en diverse apps.

responsive

Uit recent onderzoek blijkt dat mobiele mediaconsumptie de mediaconsumptie vanaf een gewone computer inmiddels heeft ingehaald. Niet zo gek, want verreweg de meeste mensen die op internet actief zijn, zijn ook de trotse bezitter van een smartphone.

Deze mensen gebruiken hun telefoon onder meer voor activiteiten die aan een aankoop vooraf gaan, zoals het online vergelijken van prijzen tussen verschillende aanbieders. Hierdoor vertegenwoordigen smartphones en tablets inmiddels bijna de helft van al het bezoekersverkeer richting webwinkels.

De sterk toegenomen populariteit van smartphones en tablets heeft een grote invloed op traditionele wijsheden binnen de online marketing. De schermen van mobiele apparaten worden steeds kleiner, evenals de aandachtsspanne van de mensen die ze gebruiken.

Hierdoor wordt het in toenemende mate noodzakelijk een speciale mobiele marketing strategie te ontwikkelen als onderdeel van een overkoepelende marketing strategie. Bedrijven die op dit gebied steken laten vallen, verliezen dagelijks mobiele klanten aan de concurrentie.

Voorkom dat jouw bedrijf hetzelfde lot beschoren is en implementeer de 5 onderstaande tips om je mobiele marketing strategie te perfectioneren:

1.    Breng jouw mobiele doelgroep in kaart

Veel bedrijven volgen de online trends op de voet en kopiëren daarom simpelweg de mobiele strategie van trendsettende bedrijven. Hoewel dit wellicht logisch lijkt, leidt het zelden tot succes. Een strategie die in een andere branche en bij een andere doelgroep werkt, hoeft immers niet ook voor jouw specifieke doelgroep te werken.

Het is daarom belangrijk een mobiele strategie te ontwikkelen die is afgestemd op de wensen en verwachtingen van de klanten van jouw eigen bedrijf. Analyseer jouw doelgroep en maak een profielschets van jouw klantenbestand. Treed in contact met deze klanten en probeer je in hen te verplaatsen.

Dit kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld door het opsturen van vragenlijsten of het vragen om een waardering van jouw huidige mobiele website. Wat vinden bezoekers van de mobielvriendelijkheid van de website? Zijn er zaken die zij in de toekomst anders willen zien?

Hou ook het surfgedrag van mobiele bezoekers in de gaten via tools als Google Analytics en kijk welke wegen zij op je website bewandelen voordat ze tot een aankoop komen. Kunnen deze wegen korter of efficiënter gemaakt worden? Zijn er manieren waarop je mobiele bezoekers sterker kunt aanmoedigen om de aankoop daadwerkelijk te verrichten?

Breng de belangrijkste verbeterpunten voor jouw mobiele strategie in kaart en stel de implementatie ervan vervolgens niet uit. Want vergeet niet: elke dag dat jij mobiele bezoekers niet op maat bedient, klikken ze door naar de website van een concurrent!

2.    Geef responsive webdesign prioriteit

Mobiele telefoons zijn in feite niets anders dan kleine computers. Er zijn niet veel dingen die een computer kan doen, die een tablet of smartphone niet zou kunnen doen. Denk hierbij onder meer aan het weergeven van tekst en afbeeldingen of het afspelen van video’s.

Hierdoor hoeft jouw mobiele strategie nauwelijks gevolgen te hebben voor jouw content strategie. De meeste content wordt prima weergegeven op mobiele apparaten. Belangrijker dan het type content, is echter het schermformaat waarop de content wordt weergegeven.

De kleine schermen van mobiele apparaten lenen zich minder goed voor de weergave van verschillende rijen content onder of naast elkaar. Hierdoor wordt een website die er prima uitziet op een gewone computer, al snel onoverzichtelijk op een smartphone of tablet.

responsive-weergave

Het is belangrijk hier rekening mee te houden als onderdeel van jouw mobiele strategie. Als je website onoverzichtelijk oogt of enorm lang moet laden op mobiele apparaten, neemt de kans aanzienlijk toe dat bezoekers de site voortijdig wegklikken.

Dit is dan ook de reden dat responsive webdesign een belangrijke rol zou moeten spelen in je mobiele marketing strategie. Uit onderzoek blijkt dat bijna de helft van de bezoekers naar de website van een concurrent gaat, wanneer een website niet goed wordt weergegeven op een mobiel apparaat.

Het mobielvriendelijk maken van je website is daarom een prioriteit. Je wilt de reis van de bezoeker op jouw website zo aangenaam mogelijk maken, zodat de kans op conversie toeneemt. Blijf nieuwe content dus continu testen op een goede mobiele weergave. Hoe grondiger je nu test, hoe kleiner de kans dat je in de toekomst mobiele klanten verliest.

3.    Verbeter de wisselwerking tussen jouw online kanalen

Alle content die je publiceert, moet via verschillende online kanalen eenvoudig bereikbaar zijn. Je wilt dat je content niet alleen optimaal wordt weergegeven op je website, maar ook op de social media kanalen waar je het deelt met je doelgroep.

Ook jouw social media platforms en andere aan jouw bedrijf gerelateerde kanalen (zoals bijvoorbeeld een app) kunnen namelijk deel uitmaken van de online reis die klanten afleggen richting een aankoop. Wanneer één van de schakels in deze complexe keten niet goed wordt weergegeven op een mobiel apparaat, kan het zomaar zijn dat de klant afhaakt en kiest voor een concurrent.

Het is daarom belangrijk om te zorgen dat alle online kanalen van jouw bedrijf mobielvriendelijk zijn en onderling duidelijk naar elkaar verwijzen. Hierdoor verklein je de kans dat bezoekers voortijdig wegklikken en vergroot je de kans dat ze converteren naar betalende klanten.

social media

Analyseer hoe al jouw online kanalen naar elkaar verwijzen. Zijn hier verbeteringen in aan te brengen? Tegenwoordig zijn social media verantwoordelijk voor maar liefst een derde van het bezoekersverkeer richting de bijbehorende websites. De overgang van het ene kanaal naar het andere kanaal moet op een mobiel apparaat dus zo vloeiend mogelijk verlopen.

Wanneer een gebruiker op jouw Facebook-pagina klikt op een link naar jouw website, vindt hij dan datgene waar hij naar zoekt? En kan hij vervolgens eenvoudig doorklikken naar een pagina of app waar hij met slechts enkele handelingen een aankoop kan verrichten?

Als het antwoord op beide bovenstaande vragen ‘Nee’ luidt, is er nog veel werk aan de winkel om de wisselwerking tussen jouw online kanalen te verbeteren.

4.    Overweeg de ontwikkeling van een app

Ondanks de opkomst van responsive webdesign, zijn apps nog altijd zeer populair bij mobiele gebruikers. Smartphonebezitters gebruiken maar liefst 90% van de tijd apps om hun favoriete mediakanalen te bekijken en ook is bijna de helft van alle mobiele verkopen afkomstig van apps. De eventuele meerwaarde die een app jouw bedrijf kan bieden, moet dan ook een belangrijk aandachtspunt zijn binnen je mobiele marketing strategie.

Er zijn veel verschillende soorten apps, elk met hun eigen specifieke voordelen. Bekend zijn onder meer e-commerce apps waar klanten direct aankopen kunnen doen en klantenservice apps waar gebruikers snel in contact kunnen komen met een helpdeskmedewerker.

Wat voor app je ook kiest, het is belangrijk dat je deze naadloos weet te integreren met je andere online kanalen. Daarnaast verlopen de ontwikkelingen binnen de online marketing razendsnel, dus de app moet flexibel genoeg zijn om in een later stadium aangepast te worden aan de hand van nieuwe gebruikerswensen of bedrijfsdoelstellingen.

Al deze aanpassingen moeten bij voorkeur eenvoudig te implementeren zijn. Veel bedrijven verliezen klanten doordat zij er weken over doen om updates voor hun app uit te rollen. Een app moet daarom ontwikkeld worden met de achterliggende gedachte dat snelle en regelmatige updates in de toekomst noodzakelijk zijn.

apps

Kies je er desondanks bewust voor geen app te ontwikkelen voor jouw doelgroep? Dat kan, maar zorg dan in ieder geval dat je website mobielvriendelijk genoeg is om bezoekers dezelfde uitstekende gebruikerservaring te bieden als een slim ontworpen app.

5.    Blijf je mobiele strategie herevalueren

Het online aankoopgedrag van klanten verandert in hoog tempo, evenals hun betrokkenheid bij merken. Hou de effectiviteit van de door jou gekozen mobiele marketing strategie daarom nauwlettend in de gaten. Laden bepaalde pagina’s op je website traag of klikken bezoekers andere pagina’s voortijdig weg? Dan is de tijd rijp om deze te optimaliseren.

Hou alvast rekening met toekomstige ontwikkelingen bij het creëren van je huidige marketing strategie. Het ontwikkelen van één app die gebruikt kan worden om nieuwe campagnes te promoten is kostenefficiënter dan het ontwikkelen van een aparte app voor elke nieuwe campagne.

De online reis die gebruikers afleggen voorafgaand aan een aankoop is continu aan verandering onderhevig. Klanten verwachten een consistente en gemakkelijke gebruikerservaring, onafhankelijk van het apparaat dat ze gebruiken.

De beste manier om jouw bedrijf op de toekomst voor te bereiden, is daarom om flexibel te zijn. Blijf je mobiele marketing strategie aanpassen op grond van de nieuwste inzichten en gebruikersstatistieken.

Zorg ervoor dat je zoveel mogelijk content creëert die tijdloos is en maak deze optimaal toegankelijk voor gebruikers vanaf een diversiteit aan mobiele apparaten. Zo weet je zeker dat jouw content meerwaarde biedt voor je doelgroep, zowel nu als in de toekomst.

Conclusie

Het perfectioneren van jouw mobiele marketing strategie is cruciaal om bezoekers te behouden en te laten converteren naar klanten. Wanneer je de 5 tips in dit artikel opvolgt, zet je belangrijke stappen om jouw website voor te bereiden op mobiele ontwikkelingen nu en in de toekomst.

Heb je hulp nodig bij het formuleren van de juiste mobiele marketing strategie voor jouw bedrijf? De experts van Webton helpen je graag om de optimale keuzes te maken. Neem voor meer informatie vrijblijvend contact op via 074 – 3030400 of stuur een mail naar info@webton.nl.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!