30-09-2016

Nieuwe Penguin 4.0 update uitgerold

Algoritme update van 1 augustus 2018

Dit artikel is op 30 september 2016 geschreven en inmiddels zijn we ruim 2 jaar verder. De nieuwste algoritme update van Google vond plaats op 1 augustus 2018. Volgens verschillende SEO experts is dit zelfs de grootste update sinds de Penguin update in 2012.

Volgens deze SEO experts is voor Google een aantal factoren belangrijker geworden bij het indexeren van webpagina’s in de zoekresultaten. We benoemen ze hieronder.

Mobile-first index

Voorheen kregen webpagina’s van de desktop versie van een website in de organische zoekresultaten voorrang op de mobiele variant. Doordat tegenwoordig steeds meer mensen vanaf hun mobiele telefoon in Google zoeken, heeft Google besloten om voortaan juist mobiele webpagina’s voorrang te geven in de organische zoekresultaten. Heeft jouw website geen mobiele versie of een afzonderlijke mobiele versie? Dan is het goed mogelijk dat jouw webpagina’s lager ranken in Google. Wanneer je nog steeds geen responsive versie van jouw website hebt, is het een heel goed idee om die nu toch eens in het leven te roepen.

De snelheid van een website

Al een aantal jaren is de snelheid van een website een belangrijke ranking factor. Echter is een goede snelheid van een website sinds de update cruciaal geworden om een toppositie in de zoekresultaten van Google te kunnen bemachtigen.

Content moet voldoen aan E-A-T

Goede SEO-geoptimaliseerde content is natuurlijk al jarenlang belangrijk om hoog te kunnen scoren in de zoekresultaten van Google. Echter is het sinds deze update enorm belangrijk geworden dat de content voldoet aan E-A-T. E staat voor expertise, A voor autoriteit en T voor trust. Google heeft dit criterium doorgevoerd, omdat de zoekmachine de zoekresultaten zo goed mogelijk wilt laten aansluiten bij de zoekintentie van gebruikers. Daarnaast wil Google in de zoekresultaten alleen webpagina’s laten zien die betrouwbare en volledige informatie bevatten.

Om aan de zoekmachine te kunnen laten zien dat jouw content aan E-A-T voldoet, kun je een aantal dingen doen:

  1. Zet de auteur bij de content neer
    Google wil graag in haar zoekresultaten content laten zien die door de originele auteur is geschreven. Hiervoor moet Google aan de content op een webpagina kunnen zien door wie het is gemaakt. Dit kun je aan Google laten zien door bij elke content informatie over de auteur neer te zetten. Denk hierbij aan de naam, een korte biografie en/of een link naar een social mediakanaal van de auteur toe.
  2. Leg verbanden tussen zoektermen
    Google wil graag de context van een stuk tekst kunnen begrijpen, zodat de zoekmachine kan beoordelen hoe relevant de content voor een bepaalde zoekintentie van een gebruiker is. Om Google dit beter te kunnen laten begrijpen, kun je het beste verbanden tussen bepaalde zoektermen leggen. Dat kun je doen door naast de hoofdzoekterm, zoektermen in de tekst te verwerken die ermee in verband staan. Laat deze zoektermen regelmatig in de tekst voorkomen en plaats ze het liefst ook in de titel en headers van de tekst. Dan vallen ze voor Google namelijk zo goed mogelijk op. Deze manier van een tekst optimaliseren, wordt ook wel On-Page Topic Targeting genoemd.
  3. Plaats relevante interne en externe linkjes in de content
    Om aan Google zo goed mogelijk te laten zien dat jouw informatie betrouwbaar en relevant is, is het belangrijk dat je zowel interne als externe linkjes aan de tekst toevoegt. Het is ook belangrijk dat dit niet zo maar wat linkjes zijn, maar dat ze bij het onderwerp van de tekst passen. Daarnaast is het belangrijk dat je elk linkje achter een goede en unieke anchor tag plaatst.

Regelmatig worden er door Google onverwachte algoritme updates doorgevoerd. Soms zijn de wijzigingen aan de achterkant van de zoekmachine echter een stuk minder verrassend. Dit is bijvoorbeeld het geval bij Penguin 4.0: een langverwachte algoritme update die kort geleden door Google werd uitgerold.

Wat is Penguin ook alweer?

Al talloze jaren breken SEO-specialisten hun hoofd over de precieze gevolgen van elke nieuwe Penguin release. De eerste grote Google Penguin update vond plaats in 2012 en had als voornaamste doel om websites te vinden die zich bedienden van bedenkelijke linkbuilding strategieën. Dit bracht werkelijk een schokgolf teweeg in het zoekmachinelandschap, want talloze websites zagen hun positie in de zoekresultaten van de ene op de andere dag dramatisch kelderen.

penguin-4-0

Gevolgen Penguin minder onschuldig dan uiterlijk doet vermoeden

Vooruitspoelend naar het heden is er aan deze dynamiek tussen Google en sluwe webmasters in feite nog weinig veranderd. Nog steeds zijn er websites die met slimmigheidjes proberen hoog te scoren in de zoekresultaten – en nog steeds probeert Google daar een stokje voor te steken. Na de laatste Penguin update in 2014 (versie 3.0), zijn we inmiddels aanbeland bij de 4e versie. Wat is er nieuw en wat is hetzelfde gebleven? Dat zetten we hieronder voor je op een rijtje.

Penguin ververst nu in real-time

Websites die in het verleden slachtoffer waren geworden van een Penguin update, werden in een later stadium allemaal tegelijkertijd opnieuw beoordeeld door het algoritme. Deze herevaluatie vond niet eerder plaats dan dat er een nieuwe Penguin versie was uitgebracht. Dit bracht veel sites in de problemen, want de laatste update was bijvoorbeeld 700 dagen geleden; en al die tijd konden deze websites niet herstellen van hun straf in Google.

De zoekmachine speelt hier nu op in door Penguin in real-time te laten draaien als onderdeel van het core algoritme. Wijzigingen in de zoekpositie van een website – zowel positief als negatief – vinden hierdoor veel sneller plaats. Volgens Google neemt een aanpassing ongeveer dezelfde tijd in beslag als de gemiddelde crawl en herindexatie van een webpagina. Webmasters die hun leven beteren na een penalty vanuit Google, kunnen dus verwachten hier sneller voor beloond te worden.

Penguin werkt specifieker

Voorheen ging Penguin min of meer te werk als een olifant in een porseleinkast. Wanneer een website zich (bedoeld of onbedoeld) schuldig maakte aan het plaatsen van een niet-organische link naar een webpagina, waren de gevolgen immens. Niet alleen de positie van de betreffende pagina werd namelijk aangetast, maar de ranking van de website in zijn geheel kelderde behoorlijk.

Dat dit ietwat overdreven is, begrijpt ook Google. De nieuwe Penguin werkt daarom specifieker en deelt straffen uit aan specifieke webpagina’s in plaats van volledige domeinen. De gevolgen van één enkele slechte link naar een pagina op je site zijn hierdoor een stuk beter te overzien.

Wat betekent de Penguin update voor mij?

Hoewel enkele belangrijke zaken zijn gewijzigd, blijft de essentie van Penguin nog altijd onveranderd. Google probeert zoekmachinegebruikers de meest relevante resultaten voor te schotelen en websites die proberen dit algoritme te omzeilen, vallen in ongenade bij het bedrijf.

Vermoed jij dat jouw website slachtoffer is geworden van de laatste Penguin update of vallen de rankings van je website simpelweg al langer tegen? Laat je dan adviseren door onze specialisten op het gebied van zoekmachine optimalisatie. Neem vrijblijvend contact op via info@webton.nl of bel naar 074 – 3030400.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!