08-06-2015

Oorzaken van lage rankings

3 onverwachte oorzaken van lage rankings

Veel bedrijven benaderen Webton voor hulp bij zoekmachine optimalisatie. Een veelgehoorde vraag is: ‘Waarom daalt mijn website in de zoekresultaten van Google?!’. Ondanks de beste bedoelingen, slagen deze bedrijven er niet in om zonder hulp structureel hoge posities in Google te behalen. En dat is precies waar we bij Webton gespecialiseerd in zijn.

In dit artikel richten we ons echter op de bovenstaande vraag: waarom dalen websites in de zoekresultaten zonder dat er ogenschijnlijk iets verandert? Het antwoord is gecompliceerd, want er zijn veel factoren die een rol spelen bij de ranking van websites in de zoekresultaten.

De voor de hand liggende redenen voor een plotselinge daling zijn niet zo moeilijk te bedenken:

Maar ook redenen die minder voor de hand liggen, kunnen ten grondslag liggen aan tegenvallende rankings. Vaak speelt de concurrentie hierbij ook een rol. Wanneer jouw concurrenten SEO-strategieën toepassen die jij zelf niet beheerst, wordt je website vroeg of laat voorbijgestreefd.

Voor veel klanten komen dergelijke oorzaken als een donderslag bij heldere hemel. Ze dachten alles op het gebied van zoekmachine optimalisatie goed te doen, maar waren simpelweg niet op de hoogte van de kansen die ze lieten liggen. Toch is de situatie dan allerminst verloren. Want wanneer je eenmaal weet waarom je rankings dalen, weet je ook hoe je dit op kunt lossen.

De laatste tijd zien we 3 oorzaken voor lage rankings opvallend vaak voorbij komen. Lees aandachtig verder als de positie van je website in Google je lief is, want wie weet beïnvloeden deze oorzaken ook jóuw bezoekersaantallen!

1.    Jouw belangrijkste pagina’s hebben te weinig backlinks

Veel websites hebben tegenwoordig speciale landingspagina’s voor organisch verkeer dat afkomstig is van een bepaald zoekwoord. Wanneer een landingspagina echter te weinig kwalitatief hoogwaardige backlinks heeft in vergelijking met de concurrentie, zullen bezoekersaantallen hieronder lijden.

Stel je voor dat jij een hypotheekverstrekker bent die in het verleden op de eerste pagina van Google stond voor de zoekterm ‘hypotheek afsluiten’. Door de opkomst van de concurrentie, dalen jouw rankings voor dit zoekwoord angstvallig snel. Het is dan wellicht verstandig om het linkprofiel van jouw ‘hypotheek afsluiten’-landingspagina eens grondig te analyseren. Er is een reële kans dat jij veel minder backlinks naar deze pagina blijkt te hebben dan de concurrentie.

Om te controleren of dit probleem ook van toepassing is op jouw huidige website, heb je een tool nodig waarmee je gesegmenteerde linkprofielen kunt analyseren. Bij Webton gebruiken we hier onder meer Link Research Tools voor.

Wanneer je hiermee een competitieve linkanalyse zou uitvoeren op jouw eigen landingspagina en die van de concurrentie (op basis van onze fictieve voorbeeldzoekterm ‘hypotheek afsluiten’), krijg je interessante resultaten:

  • [jouweigenwebsite]/hypotheekafsluiten
  • http://www.asr.nl/Hypotheek_Afsluiten
  • http://www.hypotheek24.nl/afsluiten
  • http://www.eyeopen.nl/zelf-regelen‎
  • http:// www.abnamro.nl/hypotheek-afsluiten‎
  • http://www.rabobank.nl/hypotheek/afsluiten

Na analyse van de concurrentie wordt al snel de oorzaak van jouw dalende rankings duidelijk. Jouw eigen landingspagina heeft bijvoorbeeld 56% followed links, terwijl de concurrerende landingspagina’s gemiddeld maar liefst 78% followed links hebben:

ranking

Ook wanneer je de homepage van jouw website vergelijkt met die van de concurrentie, blijken jouw cijfers relatief laag uit te vallen:

cemper

Zelfs wanneer je geen problemen hebt met factoren als Domein Autoriteit, Pagina Autoriteit of de kwaliteit van de backlinks op je website, kan een karig linkprofiel van een enkele landingspagina ervoor zorgen dat je website keldert in de zoekresultaten.

Aangezien de landingspagina in ons voorbeeld opgebouwd is rondom een specifiek zoekwoord in een branche met veel rivaliteit, zou deze pagina eigenlijk een zeer uitgebreid linkprofiel van hoge kwaliteit moeten bezitten. Anders is het simpelweg niet mogelijk om op te boksen tegen de sterke concurrentie.

1.    Jouw belangrijkste zoekwoord staat niet in je paginatitels

Wanneer je steeds lager in Google scoort op een bepaald zoekwoord, kan het zomaar zijn dat je dit zoekwoord niet vaak genoeg verwerkt in de titels van je content. Als dit inderdaad het geval is, doe er dan onmiddellijk iets aan!

De titel van een webpagina is vanuit SEO-perspectief een van de belangrijkste on site ranking factoren. Wanneer je structureel te weinig aandacht aan je titels besteedt en je content niet optimaliseert, zul je nooit spectaculaire resultaten boeken in de zoekmachines.

In de SEO-wereld is er een bekend voorbeeld van een online videowebsite die een veelbelovend zoekwoord ontdekte waar men nog niet op rankte in Google. Het bedrijf besloot orde op zaken te stellen en verwerkte dit zoekwoord in een van zijn populairste webpagina’s. Al binnen enkele weken schoten de rankings de lucht in: binnen no time stonden ze voor deze zoekterm op de eerste pagina van Google!

Wil je hetzelfde doen met een zoekwoord voor jouw eigen website? Pas dan de volgende tips toe:

  • Gebruik het zoekwoord niet vaker dan nodig. Eenmalige plaatsing in de titel, een H1 tag en de bodytekst is al voldoende om het verschil te maken.
  • Gebruik bijpassende content op dezelfde pagina om het zoekwoord te ondersteunen.
  • Gebruik het zoekwoord op een pagina die reeds hoge bezoekersaantallen heeft.
  • Gebruik het zoekwoord op meer dan één pagina. Verwerk het indien mogelijk in meerdere titels. Overdrijf dit niet en spam het zoekwoord niet op alle belangrijke pagina’s op je website. Verwerk het subtiel in lager rankende pagina’s en richt je met name op de artikelen die veel content bevatten. Hierdoor is de kans groter dat je het zoekwoord makkelijk kunt verwerken in de tekst.
  • Gebruik een long tail zoekwoord om de kans op het herwinnen van je oude rankings te vergroten.

2.    Jouw belangrijkste pagina’s bevatten inbound links van lage kwaliteit

Soms heeft een webpagina voldoende backlinks, maar laat de kwaliteit behoorlijk te wensen over. Rankt een van jouw webpagina’s geleidelijk steeds lager op een bepaald zoekwoord terwijl de pagina over veel backlinks beschikt? Dan kan het goed zijn dat deze backlinks niet alleen niets bijdragen aan de ranking van de pagina, maar deze zelfs naar beneden halen. Ook is het mogelijk dat de links weinig meerwaarde hebben voor je linkprofiel.

Een voorbeeld: de website Credit.com werd enige tijd geleden geanalyseerd door een Amerikaanse SEO-expert. Hij ontdekte al snel dat de website een zwak linkprofiel had, waardoor veel van de in het verleden nog hoog converterende zoekwoorden steeds lager scoorden in Google. Uit zijn analyse bleek daarnaast dat het linkprofiel voor een specifieke pagina nauwelijks inbound links van hoge kwaliteit bevatte.

inbound links

Deze SEO-specialist maakte gebruik van Link Research Tools, dat de relatieve waarde van een link aanduidt middels de CEMPER Trust grafiek, zoals te zien in de afbeelding hierboven. Andere SEO-tools geven hier weer andere benamingen aan, maar in essentie komt het allemaal op hetzelfde neer: het linkprofiel bevat te weinig kwalitatief hoogwaardige backlinks.

Wanneer je je eenmaal bewust bent van een probleem, kun je op zoek gaan naar de oorzaak. De expert uit het voorbeeld hierboven ontdekte dat een bepaalde landingspagina steeds lagere bezoekersaantallen kreeg. Ook merkte hij op dat concurrerende landingspagina’s een linkprofiel hadden met meer links van hoge kwaliteit. Eén en één is twee: al snel bleek dat het linkprofiel van de landingspagina doorspekt was met backlinks van bedenkelijke kwaliteit.

Conclusie

Google voert continu aanpassingen door aan het zoekalgoritme, waardoor kleine schommelingen van je website in de zoekresultaten volstrekt normaal zijn. Bepaalde algoritme updates kunnen zelfs verstrekkender gevolgen hebben, zo bleek uit de Penguin en Panda updates in het verleden.

Talloze websites die voorheen nog topposities bekleedden in de zoekresultaten, kelderden na de updates tientallen posities. En de bedrijven erachter? Die gingen failliet. Zo snel kan het gaan in de wereld van zoekmachine optimalisatie.

Het is onmogelijk om alle oorzaken te achterhalen voor dalende rankings. Toch is het in veel gevallen mogelijk om een redelijk beeld te krijgen van de situatie en het achterliggende probleem op te lossen. Wanneer je ontdekt dat je opvallend weinig organische bezoekers krijgt voor een bepaald zoekwoord, denk dan nog eens aan de minder voor de hand liggende redenen uit dit artikel. Het zou zomaar eens de oplossing voor je probleem kunnen zijn!

Kom je er desondanks zelf niet uit en heb je hulp nodig bij het omkeren van je dalende rankings? Neem dan vrijblijvend contact op met de zoekmachinespecialisten van Webton. Wij hebben reeds voor talloze bedrijven topposities in Google gerealiseerd en helpen ook jou graag om je gewenste rankings te behalen. Mail ons via info@webton.nl of bel naar 074 – 3030400.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!