12-12-2011

12/12/11 – Online shoppen met een slok op

Door de komst van het internet zijn veel dingen in het dagelijks leven de afgelopen jaren veranderd. Zo ook winkelen. Kon men vroeger alleen terecht in de fysieke winkel tijdens openingstijden, tegenwoordig kan iedereen op elk tijdstip van de dag online shoppen. Een fantastische mogelijkheid, maar het zorgt er ook voor dat mensen nu kunnen winkelen onder verschillende omstandigheden, zoals tijdens dronkenschap. Daily Mail deed in Engeland onder 4200 consumenten onderzoek naar dronken online shoppen.

Uit het onderzoek blijkt dat de helft van de Britten wel eens een aankoop heeft gedaan op het internet terwijl zij onder invloed waren van alcohol. Soms is het zelfs zo erg dat zij zich de aankoop niet meer kunnen herinneren, de helft van de mensen herinnert zich hun dronken uitspatting de volgende ochtend niet meer, 20 procent herinnert het zich pas de volgende dag. Tijdens online shoppen met een slok op kan het ook voorkomen dat de beschonken shopper in slaap valt en daardoor het aankoopproces niet meer af kan ronden.

Producten die veel onder invloed van alcohol op het internet worden gekocht zijn kleding, dvd’s, boeken, videospellen, technologie en lingerie. Volgens Chris Simpson, medewerker van vergelijkingssite Kelkoo, zit er in piek in impulsieve dronken aankopen tussen 11 uur ’s avonds en 1 uur ’s ochtends. Ook op telefonische helpdesks van online winkels kunnen ze dit merken, rond dit tijdstip ontvangen ze namelijk veel telefoontjes van mensen in beschonken toestand met vragen over hun bestelling.

Online shoppen verschilt op een aantal punten van shoppen in real life. Bij online shoppen ligt de grens voor impulsieve inkopen namelijk veel lager, je kunt op elk moment van de dag met één klik op de muis aanschaffen wat je maar wilt, zonder goed na te denken over het feit of je het product echt nodig hebt en of je er wel de financiële middelen voor hebt. Wanneer online shoppen onder het genot van een alcoholische versnapering wordt gedaan, is deze grens natuurlijk nog lager, omdat je inschattingsvermogen wanneer je dronken bent slechter is. Alles ligt binnen handbereik en met één druk op de knop ligt dat product dat je eigenlijk niet had willen kopen al in je online winkelmandje. Het duurt natuurlijk niet lang voordat online marketeers gaan inspringen op dit bijzondere fenomeen.

Bron: Frankwatching.com

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!