12-11-2012

12/11/12 – Online banenmarkt

Dat we in een crisis zitten, is een alom bekend feit. De werkloosheid stijgt op dit moment aanzienlijk maar daarmee stijgen tegelijkertijd ook de baan advertenties op het online web. Werkloze werknemers zijn tegenwoordig veel vaker geneigd om online naar een nieuwe baan te zoeken. Vroeger gebeurde dit voornamelijk door middel van advertenties in zowel landelijke- als regionale kranten. De krant werd iedere dag ijverig doorgespit in de hoop op een passende advertentie te stuiten. Vandaag de dag maakt een steeds kleiner deel van de werklozen gebruik van deze manier om een passende baan te vinden. Waar vroeger ruim 74% gebruik maakte van kranten advertenties is dat anno 2012 nog maar 58%. Deze dalende lijn zet zich ook alsmaar verder door.

Maar wat is nu de beste manier op om aan de slag te gaan met het online zoeken naar jouw droombaan? Hieronder volgen enkele handige tips:

  • Nieuw is niet altijd beter. Bij het zoeken naar een advertentie heeft het gros van de werkzoekenden vaak de neiging om alleen te kijken naar de nieuwste advertenties. Hierbij vergeten mensen vaak dat ook de ietwat oudere advertenties vaak nog steeds van kracht zijn. Hierbij moet je denken aan advertenties van ongeveer vier weken terug. Reageer en solliciteer ook vooral op deze advertenties, want ze staan niet voor niets online.
  • Maak gebruik van je online netwerk. Denk hierbij vooral aan LinkedIn, Twitter en Facebook. Deze sociale media platforms kunnen je helpen bij het uitbreiden van je netwerk. Ook vandaag de dag worden veel banen aangeboden binnen het eigen netwerk van een bedrijf. Een breed en goed netwerk kan dus zeker goed van pas komen als je opzoek bent naar je droombaan.
  • Het online plaatsen van je CV is eigenlijk een zaak wat niet kan ontbreken. Je CV is en blijft je visitekaartje. Besteed hier dan ook de nodige aandacht aan. Neem de tijd en bedenk wat voor jou de beste manier is om jezelf te verkopen en potentiĆ«le werkgevers enthousiast te maken over wat jij hen kan bieden.
  • Volg je potentiĆ«le werkgever via de welbekende sociale media kanalen. Via deze kanalen worden namelijk vaak belangrijke zaken vermeldt omtrent het desbetreffende bedrijf. Dit soort zaken kunnen nog wel eens ter sprake komen wanneer je eindelijk bent uitgenodigd voor een sollicitatie gesprek en dan wil je natuurlijk niet onwetend overkomen.
  • Ken jezelf op het online web. Zorg ervoor dat je jezelf met enige regelmaat gaat Googlen. De resultaten die je vindt, zijn ook de resultaten die je toekomstige werkgever kan vinden. Voor werkgevers is dit een belangrijke en bepalende factor. Vallen de resultaten van je zoektocht tegen? Ga onmiddellijk aan de slag om jezelf ook op het online web goed te profileren.
  • Meng jezelf in online discussies. Hoe vaker je naam positief valt, des te vaker je gezien zult worden en naam zult maken. Dat is toch precies wat je wilt?

Een passende baan vinden, kan soms moeilijk zijn maar laat dit je zeker niet in de weg staan. Neem vooral de tijd en mocht je toch liever de krant doorspitten, dan is dat natuurlijk volledig aan jou. Uiteindelijk kan iedereen een baan vinden die bij hem of haar past, succes!

Bron: careerbuilder.nl

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!