23-04-2015

Waarom gebruiken maken van XML Sitemap?

De noodzaak van een XML Sitemap

In een tijdperk van toenemende online content verspreiding is een goed onderhouden XML sitemap onmisbaar. Hierdoor weet Google dat jouw website de originele bron van de content is en voorkom je vervelende problemen met zoekmachines. Wij leggen je hieronder uit wat een XML sitemap is hoe je snel en eenvoudig een effectieve XML sitemap maakt.

Wat is een XML sitemap?

Een XML sitemap is een databestand waarin de links naar alle pagina’s van jouw website zijn opgenomen. Je kunt het zien als een soort lijst waarin alle onderdelen van jouw website op een rijtje staan. Klik hier om een voorbeeld te zien van zo’n xml sitemap.

Wat zijn de voordelen van een XML sitemap?

Jaren geleden hadden XML sitemaps nog niet zoveel toegevoegde waarde. Tegenwoordig bieden ze echter de nodige voordelen voor websites. XML sitemaps fungeren als een soort directe communicatielijn met zoekmachines. Wanneer bestaande content wordt gewijzigd of er nieuwe content aan de website wordt toegevoegd, zorgt een XML sitemap ervoor dat zoekmachines de content sneller kunnen zien en beter kunnen indexeren.

Volgens Google zorgt een XML sitemap niet zozeer voor een betere positie van de homepagina in de zoekresultaten. Het helpt echter wel om meer onderliggende pagina’s beter te kunnen indexeren, zoals blogartikelen en productdetailpagina’s. Dit is natuurlijk ideaal wanneer je door middel van Content Marketing jouw website hoger in Google wilt laten ranken.

Wat zijn de nadelen van een XML Sitemap?

Een nadeel van een XML sitemap kan zijn dat pagina’s waarvan je eigenlijk niet wilt dat ze door Google worden gevonden, toch dankzij de XML sitemap worden gevonden. Ze zullen daardoor ook door Google worden geïndexeerd. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een bevestigingspagina die tevoorschijn komt nadat iemand een formulier heeft ingevuld. Gelukkig beschikken tegenwoordig de meeste Content Management Systemen over de mogelijkheid om deze pagina’s niet in de XML sitemap op te nemen. Bij andere Content Management Systemen zijn er bijvoorbeeld plug-ins waarmee je daarvoor kunt zorgen. Wanneer je zo’n pagina aanmaakt, is het dus belangrijk dat je er zelf even goed op let dat hij niet in de XML sitemap wordt opgenomen.

Daarnaast kan het een nadeel zijn dat als je een meertalige website hebt, je per taal een XML sitemap moet maken. Al deze sitemaps moet je dan ook apart van elkaar aan Google aanbieden. Dit kan natuurlijk een hele klus zijn wanneer je op jouw website veel verschillende talen gebruikt.

Hoe kun je de sitemap aan Google aanbieden?

Is jouw XML sitemap compleet en kan hij door Google worden gebruikt? Dan kun je deze aanmelden bij Google’s Search Consule. Nadat je een XML sitemap hebt gemaakt, wordt de lijst automatisch door jouw CMS Systeem of de plug-in die je gebruikt geautomatiseerd. Om er zeker van te zijn dat dit goed gebeurt, is het belangrijk dat je af en toe de sitemap controleert.

Duplicate content na de Google Panda update

Het is niet ongewoon voor online auteurs om hun content via meerdere websites te verspreiden. Ook komt het vrij vaak voor dat andere websites artikelen letterlijk overnemen zonder de schrijver hiervoor om toestemming te vragen. Er wordt niet eens altijd een bronvermelding geplaatst.

Deze praktijken zijn niet alleen hinderlijk in verband met auteursrecht, maar leveren ook vanuit SEO-perspectief gevaar op voor de auteur van de originele content. Sinds de Google Panda update worden websites die duplicate content bevatten extra zwaar gestraft.

Wanneer het voor Google niet duidelijk is dat jouw website de originele bron van een artikel is, loopt je site het risico geheel uit de zoekresultaten verwijderd te worden. Een XML sitemap kan een bruikbaar hulpmiddel zijn om dit scenario te voorkomen en een online artikel als originele bron aan te wijzen. Maar hoe effectief is dit nu precies?

In veel gevallen wordt de webpagina met de originele content eerder geïndexeerd dan pagina’s die de content overnemen. Dit is echter niet altijd het geval, zeker niet wanneer de website in kwestie geen XML sitemap gebruikt. In zo’n geval kan het gebeuren dat de website die de content heeft overgenomen, eerder wordt geïndexeerd dan de originele bron. En dan heb je natuurlijk een probleem.

Google wil graag informatie over auteur

Eerder konden we je al vertellen dat Google duplicate content zwaar straft en dat je door middel van een XML Sitemap de originele bron van content kunt aanwijzen. Echter heeft Google in 2018 nog een wijziging doorgevoerd om zelf te kunnen verifiëren wie de originele auteur van bepaalde content is. Bij deze wijziging wordt door Google niet meer zozeer gekeken naar de website waarop de content staat, maar ook naar wie de auteur van die content is.

Dit betekent dat het belangrijk is dat je informatie over de auteur bij de content zet. Dat kun je bijvoorbeeld doen door:

  • Een zin als ‘Geschreven door -naam auteur-’ bij het artikel neer te zetten.
  • Een korte biografie of een link naar een social mediakanaal van de auteur bij de content te zetten.

Hoe meer informatie je over de auteur bij de content zet, hoe geloofwaardiger het op Google overkomt dat die persoon inderdaad de originele auteur is.

Hoe een XML sitemap maken?

Bovenstaande situatie kan worden vermeden door een XML sitemap voor je website te maken. Sommige Content Management Systems bevatten ingebouwde functionaliteit om automatisch XML sitemaps te creëren. Het meest gebruikte CMS WordPress heeft dit echter niet. Yoast SEO is een uitstekende plugin om deze functionaliteit aan je WordPress website toe te voegen.

Of het nu standaard zit ingebouwd in een CMS of wordt toegevoegd door middel van een plugin, automatische XML sitemap generatie maakt het leven van content marketeers een stuk makkelijker. Elke keer wanneer er nieuwe content aan de site wordt toegevoegd of gewijzigd, wordt de sitemap automatisch geupdate.

Natuurlijk zijn er ook tegenwoordig nog websites die geen gebruik maken van een CMS of van WordPress. Met behulp van online hulpmiddelen zoals XML-Sitemaps.com kun je alsnog een XML sitemap voor je website creëren.

Dit moet echter handmatig gebeuren, dus na plaatsing van nieuwe content wordt de sitemap niet automatisch bijgewerkt. Belangrijk om te beseffen is dat een XML sitemap alleen meerwaarde heeft wanneer deze zo actueel mogelijk is.

XML sitemaps voor grote websites

Zoekmachines indexeren op dit moment alleen nog de eerste 50.000 webadressen in een XML sitemap. Grote websites hebben vaak meer dan 50.000 URL’s en hebben daarom meerdere sitemaps nodig. Deze kunnen vervolgens met elkaar verbonden worden door een zogenaamde sitemap index te creëren. Meer informatie hierover is te vinden op de website Sitemaps.org.

Wanneer je de XML sitemaps eenmaal hebt gemaakt, moeten deze nog geregistreerd worden bij zoekmachines zoals Google. Google Webmaster Tools maakt het gelukkig vrij eenvoudig om zaken zoals sitemaps en RSS feeds te registreren.

Voer de volgende acties uit om je XML sitemap toe te voegen aan Google:

  1. Zorg ervoor dat je XML Sitemap zich bevindt op dezelfde webserver als je website
  2. Log in op je account bij Webmaster Tools
  3. Klik in het linkermenu op Crawlen en ga vervolgens naar Sitemaps
  4. Klik rechtsboven op Sitemap toevoegen/testen. Voer in het venster het webadres van je XML sitemap in en klik op Sitemap verzenden

Gefeliciteerd, jouw XML sitemap is nu geregistreerd bij Google! Het voordeel is dat Google nu weet waar je sitemap zich bevindt. Wanneer de sitemap wordt geupdate, kan de zoekmachine deze veel sneller indexeren. Handig om te weten: Google detecteert ook nog eens automatisch fouten in je sitemap en helpt je hierdoor deze te verbeteren.

Ook weet Google nu dat er nieuwe content aan jouw website is toegevoegd of gewijzigd vóórdat de content wordt geïndexeerd op andere websites. Hierdoor wordt jouw site als originele bron van de content aangemerkt en voorkom je een mogelijke straf zoals verwijdering van je site uit de zoekresultaten.

xml

XML sitemap problemen

Hulp nodig bij het maken van een of meerdere XML sitemaps voor je website? Neem dan contact op met Webton via info@webton.nl of bel naar 074 – 3030400. Onze SEO-experts helpen je graag bij het maken van een XML sitemap die automatisch wordt bijgewerkt. Zo voorkom je een daling van je website in de zoekresultaten!

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!