05-02-2015

De noodzaak van een mobiele website

We hebben het al eens eerder gezegd: een steeds groter gedeelte van het webverkeer is afkomstig van mobiele apparaten zoals tablets en smartphones. Voor de meeste sites geldt inmiddels al dat meer dan de helft van de bezoekers een mobiel apparaat gebruikt.

Als jouw website mobiel dus niet goed wordt weergegeven, kan je meer dan de helft van je potentiële bezoekers mislopen! Omdat mobiel webverkeer inmiddels definitief is doorgebroken en alleen maar lijkt toe te nemen, doe je er dan ook verstandig aan om tijdig op deze ontwikkelingen te anticiperen.

Google stimuleert mobielvriendelijkheid

Ook Google weet dat mobiel verkeer het heden en de toekomst is. De zoekmachine stimuleert webmasters daarom om hun website mobielvriendelijk te maken. Een van de manieren waarop Google dit doet, is door mobielvriendelijke websites hoger te laten ranken. Sterker nog: mobielvriendelijkheid is anno 2018 een van de belangrijkere ranking factoren voor websites.

Je hoort het goed: de wijze waarop jouw website op een smartphone wordt weergegeven, heeft grote invloed op de positie ervan in Google.

Investeer jij op dit moment grote hoeveelheden tijd en geld in methoden zoals linkbuilding en content marketing, maar vallen de resultaten in Google vooralsnog tegen?

Dan kan het zomaar zijn dat de mobielvriendelijkheid van je website het probleem is.

Een website moet op mobiel:

  • Automatisch schalen naar een optimale weergave voor het gebruikte apparaat (de verschillen in schermformaten tussen smartphones, tablets en phablets zijn groot)
  • Snel inladen zodat gebruikers niet geërgerd wegklikken (een laadtijd van 3 seconden of meer is in dit opzicht al funest)
  • Geen technische problemen veroorzaken omdat mobiele devices bepaalde code of formaten niet ondersteunen (Flash-video is bijvoorbeeld geen succes op smartphones)

Responsive webdesign vaak de beste keuze

De noodzaak van een mobiele website mag dan duidelijk zijn, in de praktijk staan veel bedrijven er nog terughoudend tegenover. Dit is jammer, want in veel gevallen hoeft er helemaal niet een afzonderlijke mobiele versie van de bestaande website te worden gebouwd.

Het simpelweg aanpassen van de huidige website kan al voldoende zijn om mobiele bezoekers een uitstekende gebruikerservaring te bieden. Responsive webdesign is de meest populaire en praktische methode om een website mobielvriendelijk te maken.

Is mijn website mobielvriendelijk?

rp_mobielshoppen.jpgHoe beter geschikt jouw website is voor mobiele apparatuur, hoe minder aanpassingen noodzakelijk zijn. De experts van Webton geven op aanvraag geheel vrijblijvend advies over de mobielvriendelijkheid en eventuele verbeterpunten van een website. Indien je liever zelf een inschatting wilt maken, kun je gebruik maken van Google Webmaster Tools om de mobiele bruikbaarheid van je website te meten.

Mobiele bruikbaarheid Google Webmaster Tools

In Webmaster Tools vind je onder het tabblad ‘Zoekverkeer’ de pagina ‘Mobiele bruikbaarheid’, zoals te zien is op de afbeelding hieronder:

zoekverkeer

Wanneer je klikt op ‘Mobiele bruikbaarheid’, verschijnt er een rapport van de belangrijkste verbeterpunten op het gebied van de mobiele gebruiksvriendelijkheid van je website. Zie het voorbeeld uit onderstaand overzicht:

mobiele bruikbaarheid
Bron afbeelding: Karelgeenen

Op bovenstaand plaatje zien we diverse bruikbaarheidsfouten, met name op het gebied van tikelementen en viewport. Wanneer deze fouten worden opgelost, wordt de mobiele gebruikerservaring van de website dus direct verhoogd.

Onderzoek zelf de mobiele gebruiksvriendelijkheid

rp_mobiel_surfen-300x300.gifHoewel de hiervoor besproken rapportages van Google absoluut hun waarde hebben, gaat er nog altijd niets boven informatie uit de praktijk. Bezoek jouw eigen website daarom vanaf een mobiel apparaat en verplaats je in de gemiddelde mobiele bezoeker.

Om de gemiddelde mobiele bezoeker goed te simuleren, adviseren we de website te bezoeken vanaf een populair mobiel apparaat. Veelgebruikte smartphones zijn de iPhone (met name de versies 4, 5 en 6) en de Samsung Galaxy (met name de versies 3, 4 en 5). Ook op het gebied van tablets zijn de iPad en diverse Samsung-modellen de meest gekozen merken.

Test nu de verschillende functionaliteiten op je website en controleer onder andere hoe snel deze navigeert. Is het contactformulier gemakkelijk in te vullen? Laden video’s en afbeeldingen snel in en worden deze goed weergegeven? Leest het gebruikte lettertype prettig op een klein scherm? Maak een lijst van de zaken die in jouw ogen voor verbetering vatbaar zijn. Grote kans dat andere bezoekers het met je eens zijn!

Meer informatie over een mobiele website?

Met behulp van bovenstaande tips kun je jouw website in relatief korte tijd geschikt maken voor mobiele bezoekers. Is jouw website te complex of ontbeer je de tijd om deze aanpassingen zelf door te voeren? De specialisten bij Webton helpen je graag met diensten op het gebied van responsive webdesign. Stuur voor meer informatie een mail naar info@webton.nl of geef ons vrijblijvend een belletje op 074-3030400.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!