06-09-2018

Nieuwe mobielvriendelijkheidstest

Google heeft alweer enige tijd geleden een nieuwe versie van zijn mobielvriendelijkheidstest uitgebracht. De test stelt webmasters in staat om te beoordelen hoe hun website wordt weergegeven op een breed scala aan mobiele apparaten. Deze versie is volgens de zoekmachine niet alleen efficiënter, maar ziet er ook nog eens beter uit.

mobielvriendelijkheid

Snelheid op mobiele apparaten steeds belangrijker

In de test krijgt een website onder meer cijfers voor elementen als mobielvriendelijkheid, mobiele snelheid en de snelheid op desktopcomputers. Volgens Google klikt bijna de helft van de bezoekers een mobiele site weg die niet binnen 3 seconden volledig is ingeladen. Het behalen van een goede testscore is in dit opzicht dan ook uitermate belangrijk (lees hier meer over de nadelen van een trage site).

Op de bovengenoemde drie elementen wordt een website in de test beoordeeld als goed, redelijk of slecht. Met name een slechte score dient ten koste van alles vermeden te worden, omdat dit leidt tot een lagere positie in de zoekresultaten en een hogere Bounce Rate bij bezoekers die toch besluiten door te klikken.

Uitgebreid rapport met aanvullende details

Wanneer de gebruiker naar beneden scrollt, wordt elke testscore kort toegelicht door Google. Naast de direct zichtbare testresultaten, hebben webmasters ook de mogelijkheid om een rapport met aanvullende details per e-mail toegestuurd te krijgen. Zo wordt al snel duidelijk met welke aanpassingen op de site de grootste winst behaald kan worden.

Ook in de testresultaten zelf heeft de gebruiker de mogelijkheid om concrete tips van Google in te zien. Klikken op de testscore opent een nieuw venster, waar wordt opgesomd welke elementen op de website zorgen voor een verminderde gebruikerservaring. De webmaster krijgt daarnaast tips welke zaken sowieso, en welke zaken misschien aangepast moeten worden.

PageSpeed Insights: handige testttool van Google

Ervaringen met Google’s testtool

Na de tool enige tijd getest te hebben, kunnen we concluderen dat er grote overeenkomsten zijn met Google’s vertrouwde PageSpeed Insights. Het verschil zit hem vooral in een beter en gebruikersvriendelijker design waarbij informatie op overzichtelijker wijze wordt gepresenteerd. Wat dat betreft houdt Google zich dus aan zijn eigen richtlijnen.

Wat wel opvalt, is de mogelijkheid om een aanvullend rapport met details op te vragen. In de oude tool werd deze optie niet aangeboden. Deze functionaliteit heeft voor veel gebruikers absoluut meerwaarde en is niet alleen handig voor webmasters, maar ook voor SEO- en webdesignbureaus die klanten een rapport willen tonen.

Mobielvriendelijkheid voorwaarde voor online succes

Ondanks de komst van de nieuwe test, is de Google PageSpeed Insights tool nog altijd beschikbaar. Het lijkt er dan ook op dat de nieuwe tool de oude niet binnen afzienbare tijd zal vervangen. Of dit altijd zo blijft is de vraag, want de verbeteringen in de nieuwe test maken de toegevoegde waarde van PageSpeed Insights twijfelachtig.

Gezien het feit dat de kans 5 keer groter is dat mensen een site verlaten die slecht scoort in de mobielvriendelijkheidtest, is het een verstandig idee om je website zo snel mogelijk te testen. Mobiele snelheid en mobielvriendelijkheid zijn tegenwoordig niet meer alleen belangrijk, maar eigenlijk een absolute voorwaarde om hoog in Google te belanden.

Welke aspect ratio heeft jouw mobiele telefoon?

Hoe kan ik de mobielvriendelijkheid van mijn website verbeteren?

Google’s mobielvriendelijkheidstest geeft diverse suggesties om de mobielvriendelijkheid van je website te vergroten. Deze tips zijn specifiek van toepassing op jouw website.

Daarnaast zijn er ook een aantal eisen die gelden voor elke website.

Dit zijn de belangrijkste criteria voor een mobielvriendelijke website in 2018:

  • Goede functionaliteit
  • Goede weergave van tekst
  • Goede weergave van beelden
  • Goede mobiele gebruikerservaring
  • Goede laadsnelheid

Hieronder leggen we voor elk criterium uit waarom het zo belangrijk is en hoe Google het meet.

Goede functionaliteit

Dit is een van de simpelste criteria voor een mobielvriendelijke website. Het komt in feite hierop neer:

De website moet op alle apparaten goed werken.

Dat een site goed werkt op een desktop computer, betekent nog niet dat hij dit ook doet op een smartphone.

Denk alleen al aan Flash-video’s. Deze werken prima op een computer maar spelen niet af op een mobiele telefoon.

Met name verouderde websites maken soms nog gebruik van frameworks die mobiele devices niet ondersteunen.

Alleen daarom al is het noodzakelijk om snel over te stappen naar een responsive webdesign.

Responsive webdesign in 2018 cruciaal voor mobielvriendelijke website

Goede weergave van tekst

Een responsive website schaalt automatisch naar de schermgrootte van het apparaat van de bezoeker. Dit zorgt ervoor dat tekst goed wordt weergegeven.

Op oude websites is dit niet altijd niet het geval. De tekst wordt dan op desktopgrootte getoond, waardoor de bezoeker eindeloos horizontaal en verticaal moet scrollen.

Je raadt het al: niemand heeft daar tegenwoordig nog zin in. Een website zonder prettig leesbare tekst wordt dan ook vrijwel zonder uitzondering direct weggeklikt.

Controleer je website daarom altijd op een goede weergave van tekst op verschillende apparaten.

Goede weergave van beelden

Beelden op internet zijn er in verschillende soorten en maten. Allereerst kunnen we ze opdelen in statische en bewegende beelden. Oftewel: afbeeldingen en video.

Mobielvriendelijke afbeeldingen

Afbeeldingen kennen op mobiele apparaten vergelijkbare problemen als tekst.

Websites zonder responsive design schalen de afbeeldingen niet naar een kleiner formaat. Hierdoor is slecht een klein deel van de afbeelding voor de bezoeker zichtbaar.

Bovendien speelt bij afbeeldingen een andere factor een rol: de laadsnelheid.

Mobiele apparaten beschikken vaak over een minder snelle internetverbinding dan desktop computers. Afbeeldingen laden hierdoor trager in.

Een moderne responsive website laadt bij mobiele weergave automatisch een kleinere versie van de afbeelding in. Hierdoor is de laadtijd een stuk korter.

Op het probleem van hoge laadtijden op mobiele devices komen we elders in dit artikel nog een keer terug.

Worden jouw video's goed weergegeven op mobiel?

Mobielvriendelijke video’s

Video’s kennen op mobiele apparaten problemen op het gebied van functionaliteit, snelheid en weergave:

  • Sommige videocoderingen worden niet ondersteund op mobiele devices. De video’s laden daarom niet in
  • Videobestanden zijn relatief groot. Mobiele internetverbindingen zijn niet altijd snel genoeg om de video’s te bufferen
  • Video’s hebben soms een vaste beeldverhouding. Hierdoor worden ze niet optimaal weergegeven op het scherm van een mobiel apparaat (denk aan sommige mobiele telefoons met een lange 18:9 aspect ratio)

Het is daarom belangrijk om alleen videoformats te gebruiken die geschikt zijn voor mobiele apparaten.

Goede mobiele gebruikerservaring

Dit is de belangrijkste van alle criteria voor een mobielvriendelijke website in 2018.

Een goede mobiele gebruikerservaring is een voorwaarde om tegenwoordig succes te hebben met je website.

Maar wat bedoelen we in deze context precies met de term gebruikerservaring?

Gebruikerservaring staat ook wel bekend als User Experience (UX) en vertoont raakvlakken met termen als User Interface en usability.

Een goede gebruikerservaring betekent dat de bezoeker zijn reis op jouw website snel, prettig en doeltreffend aflegt.

Dat komt op onder meer de volgende manieren tot uiting:

Makkelijk aanklikbare knoppen voorwaarde mobielvriendelijkheid

Makkelijk aanklikbare knoppen

Op websites met een ontwerp voor desktopcomputers zijn aanklikbare knoppen vaak klein. Dankzij de nauwkeurige besturing van een computermuis zijn ze immers eenvoudig aanklikbaar.

Op een mobiel scherm is dat anders. De knop wordt nog kleiner weergegeven dan op een reguliere computermonitor en is hierdoor lastiger aanklikbaar.

Dat laatste komt ook omdat de gebruiker het scherm bestuurt met zijn vinger. Hierdoor is het contactoppervlak groter dan bij besturing met een muis en bestaat het risico op een klik op de verkeerde plek.

Conclusie: de knoppen op een mobiele site moeten groot en makkelijker aanklikbaar zijn.

Pop-ups en advertenties extra storend op mobiel

Weinig pop-ups en andere onderbrekingen

Veel websites marketen hun producten en diensten tegenwoordig via pop-ups. Deze vensters verschijnen uit zichzelf en bevatten vaak storende advertenties.

Op desktop computers zijn pop-ups nog relatief eenvoudig weg te klikken. Op mobiel gaat dat al een stuk lastiger.

Val mobiele bezoekers van je website daarom zo min mogelijk lastig met pop-ups.

Kan je echt niet anders? Zorg dan dat de vensters snel inladen en direct sluitbaar zijn.

Conclusie: pop-ups voor mobiele bezoekers moet je tot een minimum beperken.

Een intuïtieve reis voor de bezoeker

Het kenmerk van een goede website is dat deze de bezoeker snel van A naar B helpt. Dit vereist onder andere:

  • Een duidelijke websitestructuur
  • Een doordachte interne linkstructuur
  • Een overzichtelijk webdesign

Voor een intuïtieve reis van de bezoeker over je website moet deze zowel op desktop als mobiel logisch van opzet zijn.

Heeft jouw website weliswaar een responsive webdesign, maar schaalt hij op mobiele apparaten op een manier die de navigatiestructuur verbergt?

Dan zal de gebruiker op jouw website minder snel het antwoord op zijn vraag vinden.

Conclusie: zorg voor een makkelijke navigatie op je mobiele website.

Snelle laadtijden belangrijk voor mobiele gebruikerservaring

Goede laadsnelheid

Dat brengt ons bij het laatste belangrijke criterium voor een mobielvriendelijke website: de laadsnelheid ervan.

Eerder in dit artikel heb je kunnen lezen dat 50% van de bezoekers een site wegklikt die niet binnen 3 seconden inlaadt.

Ook weet je inmiddels dat niet-geoptimaliseerde afbeeldingen funest zijn voor een snelle laadtijd van je website.

We willen het dan ook kort houden: laadtijd is een van eerste elementen die je moet optimaliseren om hoog te scoren op Google’s mobielvriendelijkheidstest.

Slaag je hierin? Dan profiteer je van hogere rankings in Google en bezoekers die langere tijd op je website blijven.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!