09-06-2016

Nieuwe mobielvriendelijkheidstest

Google heeft een nieuwe versie van zijn mobielvriendelijkheidstest uitgebracht. De test stelt webmasters in staat om te beoordelen hoe hun website wordt weergegeven op een breed scala aan mobiele apparaten. De nieuwe versie is volgens de zoekmachine niet alleen efficiënter, maar ziet er ook nog eens beter uit.

mobielvriendelijkheid

Snelheid op mobiele apparaten steeds belangrijker

In de test krijgt een website onder meer cijfers voor elementen als mobielvriendelijkheid, mobiele snelheid en de snelheid op desktopcomputers. Volgens Google klikt bijna de helft van de bezoekers een mobiele site weg die niet binnen 3 seconden volledig is ingeladen. Het behalen van een goede testscore is in dit opzicht dan ook uitermate belangrijk (lees hier meer over de nadelen van een trage site).

Op de bovengenoemde drie elementen wordt een website in de test beoordeeld als goed, redelijk of slecht. Met name een slechte score dient ten koste van alles vermeden te worden, omdat dit leidt tot een lagere positie in de zoekresultaten en een hogere Bounce Rate bij bezoekers die toch besluiten door te klikken.

Uitgebreid rapport met aanvullende details

Wanneer de gebruiker naar beneden scrollt, wordt elke testscore kort toegelicht door Google. Naast de direct zichtbare testresultaten, hebben webmasters ook de mogelijkheid om een rapport met aanvullende details per e-mail toegestuurd te krijgen. Zo wordt al snel duidelijk met welke aanpassingen op de site de grootste winst behaald kan worden.

Ook in de testresultaten zelf heeft de gebruiker de mogelijkheid om concrete tips van Google in te zien. Klikken op de testscore opent een nieuw venster, waar wordt opgesomd welke elementen op de website zorgen voor een verminderde gebruikerservaring. De webmaster krijgt daarnaast tips welke zaken sowieso, en welke zaken misschien aangepast moeten worden.

Ervaringen met Google’s nieuwe testtool

Na de nieuwe tool enige tijd getest te hebben, kunnen we concluderen dat er grote overeenkomsten zijn met Google’s vertrouwde PageSpeed Insights. Het verschil zit hem vooral in een beter en gebruikersvriendelijker design waarbij informatie op overzichtelijker wijze wordt gepresenteerd. Wat dat betreft houdt Google zich dus aan zijn eigen richtlijnen.

Wat wel opvalt, is de mogelijkheid om een aanvullend rapport met details op te vragen. In de oude tool werd deze optie niet aangeboden. Deze functionaliteit heeft voor veel gebruikers absoluut meerwaarde en is niet alleen handig voor webmasters, maar ook voor SEO- en webdesignbureaus die klanten een rapport willen tonen.

Mobielvriendelijkheid voorwaarde voor online succes

Ondanks de komst van de nieuwe test, is de Google PageSpeed Insights tool nog altijd beschikbaar. Het lijkt er dan ook op dat de nieuwe tool de oude niet binnen afzienbare tijd zal vervangen. Of dit altijd zo blijft is de vraag, want de verbeteringen in de nieuwe test maken de toegevoegde waarde van PageSpeed Insights twijfelachtig.

Gezien het feit dat de kans 5 keer groter is dat mensen een site verlaten die slecht scoort in de mobielvriendelijkheidtest, is het een verstandig idee om je website zo snel mogelijk te testen. Mobiele snelheid en mobielvriendelijkheid zijn tegenwoordig niet meer alleen belangrijk, maar eigenlijk een absolute voorwaarde om hoog in Google te belanden.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!