21-09-2016

Nieuwe functionaliteit in AdWords

Nieuwe functionaliteit voor retailers in AdWords

Google Shopping advertenties zijn een uitstekende manier om potentiële klanten naar een webshop te leiden, maar komen wel met enkele beperkingen. Het belangrijkste nadeel is dat de advertenties vaak niet relevant genoeg zijn voor algemene zoekopdrachten. Dat is een probleem, want mensen gebruiken in de praktijk zelden specifieke zoekopdrachten die bijvoorbeeld een merknaam bevatten.

Zoekmachine kan niet raden wat jij wilt

Uit een recent onderzoek blijkt dat maar liefst 90% van de mobiele gebruikers geen specifiek merk in gedachten heeft voorafgaand aan een online aankoop. Ook maakt bijna de helft van de consumenten gebruik van blogs om nieuwe kledingtrends te ontdekken.

Kortom: mensen weten vaak niet precies wat ze willen. Maar hoe moet de zoekmachine dit dan weten? De kans dat een gebruiker in de zoekresultaten zijn gedroomde product vindt bij een algemene zoekopdracht als ‘schoenen’, is dan ook bijzonder klein.

Adverteren met complete outfits voor inspiratie

Google speelt hier nu op in met Shop the Look: een nieuwe functionaliteit in AdWords die mensen helpt om in de zoekresultaten nieuwe inspiratie op te doen. Hierdoor kunnen retailers direct in de zoekresultaten van Google adverteren met complete outfits.

Het idee is briljant in al zijn eenvoud, want de consument hoeft niet meer eindeloos blogs af te struinen om inspiratie op te doen en wordt veel beter op maat bediend. Is er een outfit die hem of haar bevalt? Dan is een simpele klik op de outfit voldoende om de bijbehorende producten te bekijken.

Dit is hoe Shop the Look in de praktijk werkt

Stel dat je op zoek bent naar een outfit om te dragen tijdens het sporten. Als je in Google zoekt op de term ‘sportkleding’, vind je wellicht een afbeelding van een populaire modeblogger die sportschoenen, een sportbroek en een sportshirt draagt. Bevalt de outfit je? Klik dan op de afbeelding om de bijbehorende producten te bekijken.

shop-the-look

Je krijgt nu een overzicht van alle artikelen die onderdeel uitmaken van de sportoutfit met daarbij belangrijke kenmerken zoals de bijbehorende webwinkels en prijzen. Klik tot slot op een product om direct naar de betreffende webshop doorgeleid te worden. Een nieuwe outfit kopen was nog nooit zo makkelijk!

Test op mobiele apparaten in Verenigde Staten

Net als bij de reguliere Google Shopping advertenties betaalt een retailer advertentiekosten voor elke keer dat een gebruiker op een artikel klikt. Dit verdienmodel staat binnen de advertentiewereld ook wel bekend als Cost Per Click (CPC). Alle impressies en clicks die een Shop the Look advertentie genereert, worden in AdWords gerapporteerd bij bestaande Shopping campagnes.

Op dit moment is Shop the Look nog niet uitgerold in Nederland. Google test de nieuwe functionaliteit vooralsnog alleen op mobiele apparaten in de Verenigde Staten. Wanneer de testronde positief uitpakt, zal het naar verwachting niet lang meer duren voordat ook Nederlandse adverteerders er hun voordeel mee kunnen doen. We houden je op de hoogte!

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!