13-03-2018

Nieuwe AdWords-functies in 2018

In 2017 heeft Google zijn advertentieplatform AdWords uitgebreid met diverse functionaliteiten. Van gepersonaliseerde advertenties tot flexibelere dagbudgetten en van prijsextensies op alle apparaten tot inzicht in de prestaties van bestemmingspagina’s: de nieuwe functies bieden grote meerwaarde voor elke adverteerder die een maximale ROI nastreeft.

adwords functies 2018

Ook in 2018 beloven een aantal interessante platformfunctionaliteiten de manier waarop je AdWords gebruikt aanzienlijk te verbeteren. Sommige van deze functies zijn al in een eerder stadium getest of geïntroduceerd, andere worden op dit moment nog verwacht. Hieronder bespreken we de drie belangrijkste:

AMP-advertenties

De laadsnelheid van een website is zeer bepalend voor de zogenaamde Bounce Rate. Dit is het percentage bezoekers dat een pagina voortijdig wegklikt en eerder terugkeert naar de zoekresultaten. Hoe langer de laadtijd, hoe hoger de Bounce Rate doorgaans is. Hetzelfde principe geldt voor het percentage succesvolle conversies van een bestemmingspagina – een hoge laadtijd is hiervoor funest.

Gelukkig biedt Google hiervoor een oplossing in de vorm van Accelerated Mobile Pages (AMP). Dit zijn speciale mobiele paginaversies die aanzienlijk sneller inladen. Voorheen werkte AMP alleen voor pagina’s in de organische zoekresultaten, maar in 2018 is de techniek ook beschikbaar voor search- en displaycampagnes. Met AMP-advertenties en landingspagina’s behoud jij ook bij doelgroepen met een trage mobiele internetverbinding de gewenste conversiepercentages.

Google Optimize-integratie

Google Optimize is een tool om makkelijk en snel A/B-tests op te zetten voor jouw website. Zo is het mogelijk om te kijken wat twee verschillende titels doen met het organische bezoekersverkeer en gebruikersgedrag op een bepaalde pagina. Inmiddels is deze functionaliteit ook inzetbaar voor AdWords, waardoor je kunt experimenteren met verschillende varianten van bestemmingspagina’s.

Als je de AdWords-integratie voor Google Optimize wilt gebruiken, moet je beschikken over een Optimize-account die reeds in je website is geïmplementeerd en daarnaast gekoppeld is aan Google Analytics. Je kunt nu de prestaties van verschillende bestemmingspagina’s met elkaar vergelijken en voortaan alleen nog de best presterende variant inzetten voor succesvolle advertentiecampagnes.

In-market doelgroepen

In-market doelgroepen zijn gebruikers die volgens Google in de markt zijn voor een bepaalde dienst of product. De zoekgigant bepaalt dit door het internetgedrag van zoekmachinegebruikers nauwlettend te monitoren en deze op basis hiervan te categoriseren binnen een bepaald interessegebied en een bijbehorende in-market doelgroep. Zo zal iemand die online veel naar koophuizen zoekt, bijvoorbeeld horen bij de in-market doelgroep ‘onroerend goed’.

In 2018 is het mogelijk om dit soort gebruikers direct te targeten in het uitgebreide advertentienetwerk van Google. Hierdoor kun je jouw advertenties richten op een groep zeer aankoopbereide mensen en een alsmaar hogere conversieratio realiseren. In de tussentijd werkt het team bij AdWords door aan tal van andere functionaliteiten, die nog dit jaar het levenslicht zullen zien. Wij houden je op de hoogte!

Update: Google AdWords is nu Google Ads

Dit artikel werd in maart 2018 geschreven. Zoals je hierboven kunt lezen, bespraken we destijds al dat er dit jaar nog tal van veranderingen zouden worden doorgevoerd in Google Adwords. De meest grote verandering werd op 24 juli 2018 doorgevoerd: Google Adwords werd Google Ads. Volgens de zoekmachine kunnen we Google Ads zien als de innovatieve verbetering van Google Adwords. Wij zetten de belangrijkste veranderingen die hiermee gepaard zijn gegaan voor jou hieronder op een rijtje.

Waarom is Google Adwords veranderd in Google Ads?

Het is alweer 18 jaar geleden dat Google Adwords werd gelanceerd. Door de jaren heen zijn de advertentiemogelijkheden enorm toegenomen. Dat is natuurlijk fijn voor online marketeers, maar voor iemand met vrij weinig kennis over adverteren in Google, werd het vrij lastig om zich een weg door alle mogelijkheden te vinden. Om het ook voor kleine tot middelgrote bedrijven het inzetten van advertenties in Google weer makkelijk te maken, heeft de zoekmachine Google Ads geïntroduceerd.

Wat is er anders aan Google Ads?

Naast een nieuw logo, hyperlink en naam, zijn er nog meer dingen veranderd. We lichten hieronder de belangrijksten toe.

Andere interface

Voor veel online marketeers is het even wennen, want de interface van Google Ads ziet er heel anders uit dan die van Google Adwords. Functies en informatie zijn daardoor niet meer op de oude locatie te vinden, waardoor de manier van werken met Google Ads anders is dan met Google Adwords.

Toch heeft de interface van het nieuwe Google Ads een groot voordeel. Je hebt als gebruiker een beter inzicht van de prestaties van jouw campagnes. In plaats van met cijfers, laat de zoekmachine in Google Ads via gevisualiseerde widgets alle belangrijkste data op een plek zien.

Hiermee probeert Google onder andere de volgende dingen veel inzichtelijker te maken:

  • De grootste wijzigingen in campagnes;
  • De ontwikkelingen in campagnes en advertentiegroepen;
  • Inzicht in zoekwoorden;
  • Wat jouw meest vertoonde advertentie is;
  • De dag en tijdstip waarop een advertentie het meeste is vertoond.

Bovendien kun je nu ook bij de advertenties en campagnes notities neerzetten. Dat kan natuurlijk erg handig zijn wanneer je grote ontwikkelingen wilt bijhouden en later makkelijker wilt kunnen achterhalen en verklaren.

Promotie-extensie

Bovendien heeft Google een nieuwe advertentiemogelijkheid toegevoegd, namelijk de promotie-extensie. Met deze functie kun je promoties van jouw bedrijf onder de aandacht van gebruikers brengen. Je kunt bij een promotie-extensie uit een aantal al bestaande gelegenheden kiezen zoals Kerstmis, Valentijnsdag enzovoorts. Aan de extensie kun je een korting en/of een promotiecode toevoegen.

Het voordeel van een promotie-extensie is dat je een advertentie van extra belangrijke informatie kunt voorzien, die direct in de zoekresultaten van Google zichtbaar zal zijn. Dit zorgt ervoor dat de advertentie extra goed zal opvallen.

Smart Campaigns

Naast een vernieuwde interface en de komst van promotie-extensie is er nog een functionaliteit toegevoegd: Smart Campaigns. Deze campagnes kunnen kleine bedrijven inzetten om beter te kunnen concurreren met de grote spelers op de markt.
Bij een Smart Campaign is het mogelijk om een gewenste actie en/of doel voor je advertenties te kiezen, zoals bijvoorbeeld een aankoop, websitebezoek of telefoongesprek. Wanneer je een doel hebt gekozen, optimaliseert Google automatisch de advertentie om het doel te kunnen bereiken. Google kan zelfs de juiste doelgroep voor de advertentie bepalen.

Daarnaast kun je bij een Smart Campaign gebruikmaken van Image picker. Hierdoor kun je zelf 3 afbeeldingen uploaden, of kiezen uit de suggesties die Google je geeft. Wanneer je de afbeeldingen hebt gekozen, checkt Google in welke combinatie de afbeeldingen het beste kunnen worden gebruikt.

Met de komst van Smart Campaign hoef je dus zelf vrij weinig verstand te hebben van adverteren en wordt het opzetten van een campagne in Google een stuk makkelijker.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!