13-03-2018

Nieuwe AdWords-functies in 2018

In 2017 heeft Google zijn advertentieplatform AdWords uitgebreid met diverse functionaliteiten. Van gepersonaliseerde advertenties tot flexibelere dagbudgetten en van prijsextensies op alle apparaten tot inzicht in de prestaties van bestemmingspagina’s: de nieuwe functies bieden grote meerwaarde voor elke adverteerder die een maximale ROI nastreeft.

adwords functies 2018

Ook in 2018 beloven een aantal interessante platformfunctionaliteiten de manier waarop je AdWords gebruikt aanzienlijk te verbeteren. Sommige van deze functies zijn al in een eerder stadium getest of geïntroduceerd, andere worden op dit moment nog verwacht. Hieronder bespreken we de drie belangrijkste:

AMP-advertenties

De laadsnelheid van een website is zeer bepalend voor de zogenaamde Bounce Rate. Dit is het percentage bezoekers dat een pagina voortijdig wegklikt en eerder terugkeert naar de zoekresultaten. Hoe langer de laadtijd, hoe hoger de Bounce Rate doorgaans is. Hetzelfde principe geldt voor het percentage succesvolle conversies van een bestemmingspagina – een hoge laadtijd is hiervoor funest.

Gelukkig biedt Google hiervoor een oplossing in de vorm van Accelerated Mobile Pages (AMP). Dit zijn speciale mobiele paginaversies die aanzienlijk sneller inladen. Voorheen werkte AMP alleen voor pagina’s in de organische zoekresultaten, maar in 2018 is de techniek ook beschikbaar voor search- en displaycampagnes. Met AMP-advertenties en landingspagina’s behoud jij ook bij doelgroepen met een trage mobiele internetverbinding de gewenste conversiepercentages.

Google Optimize-integratie

Google Optimize is een tool om makkelijk en snel A/B-tests op te zetten voor jouw website. Zo is het mogelijk om te kijken wat twee verschillende titels doen met het organische bezoekersverkeer en gebruikersgedrag op een bepaalde pagina. Inmiddels is deze functionaliteit ook inzetbaar voor AdWords, waardoor je kunt experimenteren met verschillende varianten van bestemmingspagina’s.

Als je de AdWords-integratie voor Google Optimize wilt gebruiken, moet je beschikken over een Optimize-account die reeds in je website is geïmplementeerd en daarnaast gekoppeld is aan Google Analytics. Je kunt nu de prestaties van verschillende bestemmingspagina’s met elkaar vergelijken en voortaan alleen nog de best presterende variant inzetten voor succesvolle advertentiecampagnes.

In-market doelgroepen

In-market doelgroepen zijn gebruikers die volgens Google in de markt zijn voor een bepaalde dienst of product. De zoekgigant bepaalt dit door het internetgedrag van zoekmachinegebruikers nauwlettend te monitoren en deze op basis hiervan te categoriseren binnen een bepaald interessegebied en een bijbehorende in-market doelgroep. Zo zal iemand die online veel naar koophuizen zoekt, bijvoorbeeld horen bij de in-market doelgroep ‘onroerend goed’.

In 2018 is het mogelijk om dit soort gebruikers direct te targeten in het uitgebreide advertentienetwerk van Google. Hierdoor kun je jouw advertenties richten op een groep zeer aankoopbereide mensen en een alsmaar hogere conversieratio realiseren. In de tussentijd werkt het team bij AdWords door aan tal van andere functionaliteiten, die nog dit jaar het levenslicht zullen zien. Wij houden je op de hoogte!

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!