10-08-2016

Nieuw hulpdocument voor Search Console

Google introduceert nieuw hulpdocument voor Search Console

Het rapport Zoekanalyse is een belangrijk onderdeel van Google Search Console en geeft informatie over het aantal vertoningen, positiewaarden en klikgegevens. Deze gegevens zijn voor webmasters van belang om meer inzicht te krijgen in het gedrag van bezoekers en eventuele hieruit voortvloeiende verbeterpunten voor de website.

Om webmasters en online marketeers te helpen de cijfers in het Zoekanalyse rapport beter te interpreteren, heeft Google onlangs een nieuw hulpdocument online geplaatst. Hierin wordt de exacte betekenis van termen als vertoningen, posities en klikken duidelijk toegelicht, zodat er geen misverstand kan bestaan over de uitslag van het rapport. Wij lichten hieronder alvast een tipje van de sluier op.

Wat is een vertoning precies?

Een vertoning wordt geregistreerd op het moment dat een link-URL in de zoekresultaten wordt weergegeven. Wanneer een gebruiker in Google bijvoorbeeld zoekt op ‘Webton’, ziet hij het onderstaande zoekelement. Dit wordt geregistreerd als een vertoning en weergegeven in het rapport Zoekanalyse.

vertoning in google

Wanneer de gebruiker besluit te klikken op één van de links uit de afbeelding hierboven, wordt er een vertoning geregistreerd voor de URL waarnaar het zoekresultaat verwijst. Als er, zoals in het bovenstaande voorbeeld, sprake is van een zoekelement dat meerdere links bevat, wordt er in het Zoekanalyse rapport slechts één vertoning voor het gehele zoekelement geregistreerd als de gegevens zijn gegroepeerd op site. Als de gegevens zijn gegroepeerd op pagina, wordt er voor elke URL in het zoekelement een vertoning geregistreerd.

Hoe wordt de positie van een pagina bepaald?

De zoekresultatenpagina van Google bestaat tegenwoordig uit veel verschillende zoekresultaatelementen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de welbekende blauwe links, maar ook aan modernere varianten zoals carrousels en Knowledge Graph kaarten. Google telt posities van de bovenkant tot de onderkant van de zoekresultatenpagina, waarbij de linkerzijde als primair en de rechterzijde als secundair wordt gezien.

Stel je voor dat jouw website op de zoekresultatenpagina met 3 blauwe links en een Accelerated Mobile Pages carrousel aan de linkerzijde verschijnt en aan de rechterzijde met een Knowledge Graph kaart naar voren komt. In dat geval worden de zoekelementen aan de linkerkant van boven naar beneden geteld – op respectievelijk positie 1, 2, 3 en 4. De Knowledge Graph kaart aan de rechterkant krijgt in het Zoekanalyse rapport de 5e positie toegewezen.

Wanneer wordt een klik geteld?

Iedere keer dat een gebruiker vanaf de zoekresultatenpagina naar een pagina buiten de Google zoekmachine wordt gestuurd, wordt geteld als een klik. Wanneer er in korte tijd door dezelfde persoon twee keer op hetzelfde zoekelement in de zoekresultaten wordt geklikt, wordt er nog steeds maar één klik geregistreerd. Zolang de gebruiker binnen de zoekresultaten blijft, wordt er geen klik geregistreerd.

Een klik is alleen geldig voor de URL waar de gebruiker uiteindelijk op belandt. Wanneer het zoekelement bijvoorbeeld verwijst naar een pagina die een redirect naar een tweede pagina bevat, wordt de klik alleen geregistreerd voor die tweede pagina. Google werkt het nieuwe hulpdocument regelmatig bij naar aanleiding van nieuwe aanpassingen en updates.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!