19-03-2012

19/03/12 – Nieuw fenomeen: Pinterest

De wereld is sinds vorig jaar een nieuw sociaal medium rijker: Pinterest. Hoewel je misschien denkt dat er al genoeg social media platformen zijn, het succes van Pinterest brengt je echter snel op andere gedachten. Het is namelijk nog bijna nooit voorgekomen dat een website zo snel de grens van 10 miljoen bezoekers per maand bereikte.

Wat is Pinterest dan precies? Zoals de naam al doet vermoeden is de website een soort selectie van digitale prikborden waarom interesses vastgepind kunnen worden. Voor iedere interesse is er wel een prikbord beschikbaar en op elk prikbord kunnen bezoekers foto’s met eventueel bijbehorende tips hangen, een handeling die ‘Pin It’ wordt genoemd. Het succes achter de website schuilt in de eenvoud, het ‘pinnen’ van foto’s werkt namelijk verslavend. Wanneer je zelf surft over het internet is het zeer eenvoudig om een foto die jij interessant vindt, bijvoorbeeld van een mooie bank of een bijzondere vakantiebestemming, op een prikbord te pinnen. Andere gebruikers van Pinterest kunnen dat wat jij geplaatst hebt ‘repinnen’ op hun eigen board, maar ook reacties geven.

Opvallend aan het succes van Pinterest is dat het voornamelijk een doorslaand succes is bij vrouwen, mannen maken nauwelijks gebruik van deze social media. Van de gebruikers van Pinterest is 87 % vrouw en 13 % man. De leeftijdscategorie 35-44 jaar is het meest actief op Pinterest, gevolgd door de groepen ‘25-34 jaar’ en ’45-54 jaar’. De snelle groei van dit sociaal medium is ook opvallend. Het succes van Pinterest bereikte een hoogtepunt aan het eind van vorig jaar, tussen september en december verviervoudigde het aantal bezoekers van de website. Inmiddels wordt er meer tijd per maand besteed op Pinterest dan op Google+, LinkedIn en Twitter.

Wat maakt Pinterest nou zo interessant? Dit nieuwe sociaal medium zorgt ervoor dat we in staat zijn om nog meer online te gaan delen. Dit is niet alleen interessant voor individuen die het leuk vinden om dingen te delen op het internet of ideeën op te doen, maar is ook erg interessant voor marketing doeleinden. Inmiddels zijn er al veel grote bedrijven, met name in Amerika, die gebruik maken van Pinterest. Maar dat kan op Facebook of Google+ toch ook zou je kunnen denken? Er is echter een verschil tussen Pinterest en andere social media. Waar het op Facebook voornamelijk mogelijk is om merken of bedrijven te liken, is het op Pinterest mogelijk om aan te geven welke producten van het merk of bedrijf je daadwerkelijk leuk vindt. Deze informatie is voor bedrijven erg waardevol. Pinterest maakt het mogelijk voor bedrijven om erachter te komen wat individuele klanten van hun producten vinden, iets wat in de toekomst goed van pas zal komen.

Benieuwd geworden naar Pinterest? Kijk dan eens op http://pinterest.com/.

Bron: Frankwatching.nl & nrcnext.nl (Alexander Klöpping)

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!