01-03-2017

Wat is de betekenis van ‘Niche’?

Niche betekenis

Niche is een woord met een veelomvattende betekenis en definitie. Zo betekent niche in de internetmarketing iets anders dan in de ecologie. In dit artikel richten we ons met name op de betekenis binnen de context van ondernemen en online marketing. Want dat is het domein waarbinnen de term het vaakst wordt gebruikt.

niche betekenis

Niche: wat is de betekenis en definitie?

Een niche is in de marketing een specifiek deel van een bepaalde markt. Dit marktdeel bestaat uit een doelgroep met kenmerkende voorkeuren op het gebied van diensten en producten. Een ondernemer binnen een nichemarkt specialiseert zich in deze zaken en weet de specifieke behoeften van de doelgroep hierdoor als geen ander te vervullen.

De moderne consument weet de weg naar nichebedrijven dan ook steeds vaker te vinden. Traditioneel grote spelers zoals Wehkamp verkopen weliswaar tienduizenden producten, maar zijn hierdoor in geen enkele productgroep echt gespecialiseerd. Als startende ondernemer is het daarom goed mogelijk de concurrentie met zo’n webwinkel aan te gaan, mits je je ontwikkelt tot dé autoriteit in je branche.

Is een nichemarkt altijd een goede keuze?

Daar waar voorheen grote ketens de dienst uitmaakten, schieten nichebedrijfjes tegenwoordig als paddenstoelen uit de grond. Dat komt omdat het anno 2017 veel minder moeilijk is om een nichemarkt te veroveren dan in het verleden. Zo kun je voor een relatief bescheiden bedrag een succesvolle webwinkel op poten zetten of als online dienstverlener opdrachtgevers vinden.

Hoewel de concurrentie in een nichemarkt kleiner is, vormt dit tegelijkertijd een nadeel. Ook de potentiële klantengroep is namelijk kleiner en dit betekent een lager omzetpotentieel. Je kan weliswaar de nummer 1 positie in Google bekleden voor de belangrijkste zoekwoorden binnen jouw branche, maar als hier maandelijks slechts één iemand op zoekt, zul je niet veel winst maken.

Kies de juiste niche producten en diensten

Het is daarom zaak om eerst te onderzoeken of de niche van jouw voorkeur wel voldoende verdienmogelijkheden biedt. Natuurlijk is het altijd leuk om voor een nichemarkt te kiezen waar je op zijn minst affiniteit mee hebt, maar uiteindelijk wil je er ook je brood mee verdienen. Gelukkig kun je op een simpele manier uitzoeken of dit mogelijk is.

In Google’s Keyword Planner kun je belangrijke zoektermen in jouw gekozen niche invullen en kijken hoe vaak mensen hierop zoeken. Probeer je in te leven in jouw potentiële klant en gebruik zoekopdrachten waarmee hij of zij op jouw website kan belanden.

Overweeg je bijvoorbeeld een webwinkel in herenschoenen te starten? Verplaats je tijdens het zoekwoordonderzoek dan in de doelgroep. Een mannelijke consument die op zoek is naar zwarte schoenen van het merk Nike, vult in de zoekmachine de zoekopdracht ‘nike schoenen heren zwart’ in.

In de Keyword Planner kun je eenvoudig zien hoe vaak er maandelijks op zo’n term wordt gezocht. Zoek dit uit voor de belangrijkste zoekwoorden en je krijgt al snel een aardig beeld van de potentie van jouw nichemarkt.

Maar, net zo belangrijk: analyseer ook de huidige concurrentie in de markt. Zoekwoorden met een hoog zoekvolume zijn vaak ook al door andere ondernemers ontdekt. Het heeft weinig zin een website of bedrijf te starten in een nichemarkt die reeds is verzadigd.

nichemarkt

Ken je klant

Juist binnen een niche is het van belang om je klant als geen ander te kennen. Je spreekt immers geen breed publiek aan, maar een relatief kleine groep mensen met typische voorkeuren en behoeften. Naast een zoekwoordenonderzoek moet je daarom een marktonderzoek uitvoeren. Analyseer hierbij doelgroepskenmerken zoals geslacht, leeftijd, opleidingsniveau, koopgedrag en hobby’s.

Zo’n zoekwoordenonderzoek en marktonderzoek helpen je niet alleen om het marktpotentieel te ontdekken, maar zorgen er ook voor dat je de klant in een later stadium veel gerichter kan benaderen. Je weet nu namelijk precies waar de consument naar zoekt (en de exacte termen die hij in Google gebruikt) wat zijn hobby’s of interesses zijn.

Kom hoger in Google voor succes in je nichemarkt

Het is natuurlijk leuk en aardig om te weten waar de klant op zoekt, maar nu moet je nog zorgen dat hij je kan vinden. Als je op de derde pagina van Google staat, ben je in de praktijk zo goed als onzichtbaar. De topposities in de zoekresultaten – dat is waar het om draait. De nummer 1 website in Google krijgt het meeste bezoekersverkeer, dus dit is de positie waar je op wilt mikken.

Er zijn verschillende manieren waarop je hoger in Google kunt komen. Webton is hierin gespecialiseerd en kan jouw bedrijf in de zoekmachine naar grote hoogtes stuwen. Ook andere online marketing methoden kunnen effectief zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan adverteren in Google AdWords of onderscheidende campagnes via social media kanalen.

Inspiratie nodig? Goede voorbeelden van een niche

Is bovenstaand verhaal je helder, maar weet je nog steeds niet in welke niche jij van start wilt gaan? Onthoud dan: een niche is een deelmarkt van een grote markt. Begin dus met het kiezen van je favoriete markt en kies daar subcategorieën van totdat je bij een nichemarkt uitkomt. Gebruik bijvoorbeeld de voorbeelden hieronder voor een beetje inspiratie bij je denkproces:

Schoenen – Herenschoenen – Nike schoenen

Computers – Invoerapparatuur – Mechanische toetsenborden

Boten – Boot huren – Boot huren Friesland

Website laten maken binnen je niche

Heb je eenmaal een niche gevonden met voldoende omzetpotentieel en een niet al te grote concurrentie? Dan staat niets je meer in de weg om jouw idee tot uitvoering te brengen. Je hebt al een markt- en zoekwoordenonderzoek uitgevoerd, dus je weet exact op welke termen en doelgroep je jouw website moet richten.

Voor succes in een nichemarkt is een professionele website van groot belang. Niemand koopt immers iets van een site die er schimmig of amateuristisch uitziet. Een professionele website laten maken door een ervaren webdesign bureau zoals Webton is dan ook een uitstekend idee.

Daarnaast helpen wij je graag om hoger in Google te komen en jouw doelgroep te bereiken. Wanneer je hier eenmaal in slaagt, verdien je jouw investeringen vroeg of laat onvermijdelijk terug! Meer weten? Bel ons op 074 – 3030400 of stuur een mailtje naar info@webton.nl.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!